Kopátsy Sándor PO 2017 04
23
Oktatási forradalom a
lemaradó világban
Nem először lepődök meg, hogy a
gazdaságával egyre jobban lemaradó világban az oktatás modernebb, és gyorsabb
utat jár, mint a fejlett társadalmakban. Az első jelei először abban
jelentkeztek, hogy az elmaradó világban már az alapszintű oktatásban is
viharosan terjed a magánvállalkozású oktatás. A legszegényebb társadalmakban
válik inkább világossá, hogy az állam és egyházi oktatás kevésbé alkalmazkodik a
gyerekek igényéhez. A Szahara alatti Afrikában és Dél-Ázsiában a
kisvállalkozások oktatása hódít. Lagosban több ezer olyan kisvállalkozás van, a
többségéről nem is tudnak a hatóságok, amelyek oktatási díjért vállalkoznak
bizonyos ismeretek átadására. A kofák, kiskereskedők beiratkoznak olyan
tanfolyamokra, ahol elsajátítják a vásárlók etnikumainak a nyelvén az
áruismereteket, számokat, köszöntéseket.
A The Economist múlt heti
számában olvashatok egy rövid beszámolót arról, hogy a világ legszegényebb
régiójában példátlan gyorsasággal növekszik az egyetemek és az ott tanulóknak
nemcsak a száma, de még az aránya is.
Az első meglepetésem az volt,
hogy 2000-ben Botswana, Szudán és Ghána mesze előbbre voltak, mint Magyarország
a bolsevik megszállás előtt. Csak Etiópia, Mozambique és Tanzánia volt az
akkori magyar szint mögött.
A másik megdöbbentő jó hír, hogy
a 23 Szahara alatti szegény országban 1991 óta négyszeresre nőtt az egyetemeken
tanulók száma annak ellenére, hogy csak 70 százalékkal nőtt az egyetemi oktatás
állami támogatása.
Még meglepőbb, hogy a vallások
által alapított egyetemek száma 24-ről 460-ra emelkedett 1990-2007 között, amíg
a polgári, állami egyetemek száma 100-ról 200-ra nőtt.
Az ugyan nem vitatható, hogy
ezeken az egyetemeken a tanítás és tanulás színvonala alacsony, de a relatív
hatásuk felmérhetetlen. Ez a térég azért marad le egyre jobban, mert a
lakosságuk a leggyorsabban szaporodik. Az iskolázottság példátlanul gyorsan nő,
de az egy lakosra jutó vagyon, termőföldi kapacitás gyorsan csökken. Az oktatás
legnagyobb pozitív hatását abban látom, hogy a diplomások sokkal később
házasodnak, ezért eleve 2-3-al kevesebb gyermeket vállalnak, utána pedig
rendszeresen használják a fogamzásgátlókat. Sajnos arról nem található adat,
hogy a diplomás anyák termékenységi mutatója mennyivel van az átlag alatt.
Meggyőződéssel állítom, semmi sem
segíti ezeket a gyorsan szaporodó társadalmakat jobban, mint a kevesebb
gyermekvállalás. Ezt pedig a Szahara alatti Afrikában, és Dél-Ázsiában semmi
sem segítheti jobban, mint a nők termékeny korosztályában az iskolába járás,
majd a fogamzásgátlók rendszeres használata.
Most először írom le,
mert eddig figyelembe sem vetem, hogy a
túlnépesedő társadalmakban semmi sem lehet hatékonyabb eszköze a kevesebb
gyermekvállalásnak, mint nők diplomaszerzése. Erről az összefüggésről
azonban még egyetlen sort sem olvasta
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése