Kopátsy Sándor EE 2017 04
11
SPETIAL REPORT
THE FURURE OF
EUROPEAN UNION
E címmel jelent meg a The
Economist múlt heti számában egy 15 oldalas tanulmány. Az első reális bizonyítéka annak, hogy az EU hatvan évig folyamatosan
sikertelen úton járt. Az EU brüsszeli főhadiszállására szegénységi
bizonyítvány, hogy ott még soha nem készült hasonló felmérés a saját
munkájukról. Pedig hatvan év után illett volna elkészíteni a működésük
mérlegét.
A The Economist tanulmánya is
erősen jóindulatú, mert fel sem veti az EU teljesítményének az összevetését a
két versenytársával, a négy óceánokon túli angolszász, protestáns országgal, az
Egyesült Államokkal, Kanadával, Ausztráliával és Új-Zélanddal, valamint a
puritán Távol-Kelettel. Az EU szellemi
atyja, a francia Jeat Monnet, és a két tényleges alapító atya, a német Adenauer
és a francia De Gaulle az országaik világhatalmi szerepének vesztése után
kerestek egy olyan megoldást, amivel egy mesterségesen létrehozott egységes
Európa szuperhatalmi szerepének a vezetői lehetnek. Az volt az
elképzelésük, hogy az Európai Unió elég erős lehet a szuperhatalmi szerepre, az
országuk pedig ennek az új szuperhatalomnak a vezetői lehetnek. Nagy Britanniát
ugyan nem zárhatták ki, de a szerepét igyekeztek korlátozni. Ez olyan sikeres
volt, hogy hatvan év után ez az ország volt az első kilépő.
A két alapító atya nem is annyira
Nagy Britannia, mind az Egyesült Államok és a másik három óceánokon túli
angolszász ország súlyától félt. A felett pedig nagyvonalúan eltekintettek, hogy
Európa, de még annak nyugati fele is
annyira heterogén, hogy a fejlettebb, protestáns államokkal hatékony közösséget
nem alkothatnak. A hat alapító tag között már két latin kultúrájú ország volt,
Franciaország gazdasági fejlettsége ugyan megfelelt a közösség igényének, de a
lakosságának viselkedését nem lehetett puritánnak tekinteni. Az első
kakukktojás a nemcsak latin, de azon belül mediterrán Olaszország volt.
A vámunió még az a szintje a közösségnek, ami eltűri a kulturális és
fejlettségi különbséget. De ez is csak addig, amíg a tagországoknak saját
valutájuk van, és annak értékének alakításában szuverének.
Az EU két alapítója, Adenauer és
De Gaulle katolikusok voltak, akik kitalálták, hogy a tagállamokat összetartó erő a kereszténység. Az ugyan igaz, hogy
a germánok akkor is puritánok, ha katolikusok maradtak, de azt hinni ostobaság
volt, hogy a mediterrán katolikusok is
megférnek egy viszonylag szoros közösségben a protestánsokkal. Az még fokozta a
hibát, hogy az EU tagoknak, a protestánsoknak és a mediterrán katolikusoknak
azonos adórendszerük, költségvetési hiányuk, inflációjuk és foglalkoztatási
szabályozásuk legyen. Elég lett volna megnézni, hogy az EU tagságuk előtt
mekkora volt a tagországokban az infláció, a költségvetési hiány, és a
foglalkoztatási ráta. Márpedig ezeknek a
gazdaságokat jellemző mutatók hasonlósága sokkal fontosabb a közösség tagjai
számára, mint a keresztény egyházuk rokonsága.
Az európai történészek is
felelősek abban, hogy túlhangsúlyozták Európa kereszténységének egységét. A kereszténység összetartó ereje soha nem
volt jellemző. Amerikában senkinek sem jutna az eszébe, hogy a protestáns
Egyesült Államok és Kanada a latin amerikai országokkal alkosson egységet azon
az alapon, hogy keresztények. Az Egyesült Államok soha nem fogja kiheverni, hogy
az ültetvényekre afrikai rabszolgákat hozott be, és hogy korábban nem épített a
latin amerikai katolikusok beáramlását megakadályozó magas kerítést. Ugyanakkor
a puritán Kanadával szemben fel sem merül a gondolta a kerítésnek.
Adenauer és De Gaulle azzal is
hibázott, hogy az EU tagjaiból kizárják az eleve szuperhatalom Egyesült
Államokat, illetve a másik három óceánon túli angolszász országot.
Az ma már elfogadott cél, hogy az EU tagországait több szintű
közösségbe kellene megosztani. A felső szintbe a fejlett protestánsok és
Franciaország kerülne. Addig azonban még senki sem jutott el, hogy a négy
óceánokon túli angolszász protestáns országnak is ebben a felső csoportban
volna a helye. Vele szemben még a vámmenteség gondolatát is elutasították.
Pedig nem kellene nagy fantázia, hogy az akárhány tagú EU is törpe lenne
nemcsak lakossága számában, katonai erejében, de a gazdasági erejét tekintve is
a Távol-Kelettel szemben. Márpedig ez lesz az igazi vetélytársa a jövőben. Ezt
sajnos, sem Németország, sem Franciaország nem hajlandó tudomásul venni, mert
az Egyesült Államok túlsúlyától jobban félnek, mint a sokkal veszélyesebb
versenytárstól, a Távol Kelettől.
A közvélemény az EU megítéléséről.
Az Európai Unió megítéléséről
nemcsak az első hat alapító, de szinte minden európai ország jelentős eredményt
várt, de nemcsak akkor, hanem még 1990-ben is a közvélemény többsége eredményt
várt a közösségtől. Jellemző, hogy az EU
az olaszok számára 80 százalékos támogatást élvezett, jelenleg pedig már csak
30 százalékot kapott. Érhető a laikusok megítélése, hiszen a másoknál is
nagyobb inflációjuk után stabil és kemény pénzt élvezhettek.
A lakosság optimizmusáért a
közgazdászok is felelősek, akik máig a valuta felértékelését erősödésnek, a
leértékelődését értékvesztésének tekintik. Az
elméletileg helyes értékítélet az volna, ha a valuta optimális értékének
közeledéséről és távolodásáról beszélnék. A felértékelt valutának
leértékelését jónak, a túlságosan leértékeltnek pedig felértékelését az
árfolyam javulásának kellene tekinteni.
Az euró övezet.
Az idézett The Economist
tanulmány alcímében azt írja, hogy „az
Euró-zóna tagok egyetértenek abban, a közös valutának több integrációra van
szüksége, de nem érnek egyet abban, hogyan.” Ez a megfogalmazás azt
jelenti, hogy a 19 közös valutás országnak nemcsak lehetséges, de előnyös a
közös valutájuk. Ezzel szemben közös
valuta csak az azonos kultúrájú, azonos fejlettségű, és azonos eladósodottságú
országoknak nem kártékony. Ilyen ország nem csak Európában, de kettő sincs
a világon. Ebből fakadóan, még
Németországnak és Franciaországnak is kártokozó a közös valuta, mert a
germánoknak és a franciáknak jelentősen eltér a kultúrájuk, nem egyforma a
lakosságuk puritánizmusa sem. Egészen más a külkereskedelmük egyenlege, a
lakosságuk takarékossága, a költségvetési fegyelmük, az foglalkoztatás
feltételi és nagyon más a külkereskedelmi mérlegük.
Ez a különbség sokkal nagyobb a
négy mediterrán ország esetében. Ezek és a németek közös valutája nemcsak
kártékony, de kabaréba való. Ha nem is ennyire abszurd, de működésképtelen a
három balti állam és Szlovákia, Szlovénia, Ciprus és Málta tagsága is. Vagyis a
19 tagállam nagyobb felének eleve kártékony.
Ezt a The Economist szerzői is
elismerik, amikor egy külön ábrán bemutatják, hogyan alakult Németország és a
négy mediterrán ország külkereskedelmi egyenlege 2009-2016 között. Induláskor
Németország külkereskedelme 200 milliárd eurós aktívumú, a négy mediterrán
országé pedig közel egyensúlyban volt. Az első négy év után Németország pozitív
egyenlege már 600, a múlt évben pedig 800 milliárd euró lett. Nem emlékszem,
hogy volt-e már hasonló példa, hogy a világkereskedelem egyik legfontosabb
szereplőjének a külkereskedelmi aktívuma elérte a nemzeti jövedelmének 9
százalékát. Ezzel szemben a négy mediterrán ország külkereskedelmi passzívuma ugyancsak
800 milliárd euróra emelkedett. A változás oka, hogy a német márkával szemben
az euró keménysége majdnem a felére csökkent, vagyis ennyivel leértékelődött, a
négy mediterrán ország nemzeti valutája pedig hasonló arányban keményebb lett.
Németország számára főnyeremény volt az euró övezet, a mediterránok
számára több évtizedre szóló tragédia. Ráadásul az euró övezeti tagság a
gyengébb és kevésbé puritánok számára olyan csapda, amiből szinte lehetetlen
kimászni. Ezért az euró övezetet azonnal
meg kellene szüntetni. Erről azonban a fő nyertes hallani sem akar, mert ez
leleplezné valutájának leértékeltségét, ugyanakkor a négy mediterrán ország
államötvényeinek a leírását jelentené. Ez néhány ezermilliárd euró értéktelen,
behajthatatlan követelés a német bankokat, pénzintézeteket, biztosítókat
érintené. Ezt ugyan Németország még elviselné, de a közvélemény úgy fogná fel,
hogy nekik kell a mediterrán államok könnyelműségét megfizetni.
Az euró leértékeltsége azonban az
Egyesült Államok új elnökét is irritálja. A leértékelt eurónak köszönhetően az ő
állama is hozzájárul a világrekorder Németország külkereskedelmi bevételhez.
A munkaerő szabad áramlása.
A közgazdaságtudomány máig úgy kezeli a munkaerőárut, mintha nem is áru
volna. Márpedig már ma is nagyon fontos áru, és ezen egyértelműen a
fejlettek nyernek, a gyengék vesztenek. A meg nem fizetett bevándorlást az
alulnépesedett Amerika és Óceánia ötszáz éven át élvezhette.
A meg nem fizetett munkaerő beáramlása azonban csak az olyan munkaerőre
igaz, amelyik néhány év után a befogadó ország munkaerejének átlagánál jobb
minőségű lehet.
Mivel az EU eleve elismerte a munkaerő belső áramlásának szabadságát, a
magas bérű tagországok számára megkülönböztető előny, az alacsonyabb bérűek
számára jelentős hátrányt jelentett és jelent továbbra is. Amíg a
vámmentesség az áru esetében árukon cserél országot, a munkaerő megfizetése
nélkül áramlik ki és be az ország között. Ezen
mégsem akadt fel senki Brüsszelben. Kivéve,
amikor a dél-keleti tagországokból a segélyekre számító cigányok mentek a
gazdag országokba. Az EU-ba kívülről jövő munkaerővel addig nem volt probléma,
amíg legfeljebb néhány százezer külső bevándorló volt, vagyis 2015-ig. A
probléma akkor vált tragikussá, amikor a bevándorlók már politikai
menekülteknek minősültek, akiket az EU alkotmánya szerint, humanitárius alapon
be kell fogadni. Ez jogcímet adott a gazdasági bevándorlónak arra, hogy
politikai menekülteknek minősítsék magukat. 2015-16-ban a számuk évente már
meghaladta az egymilliót. Ezek azonban nem általában az EU országokba mentek,
hanem szinte kizárólag a gazdagokba. A többségük a befogadó ország jóléti
ellátásával is megelégedett.
NATO tagok.
Az EU megalapítói a Szovjetunió fenyegető
árnyékában még természetesnek vették a tagállamok NATO tagságát. A Szovjetunió
szétesésével a hidegháború is megszűnt. Oroszországtól
veszélyeztetve szinte csak a Szovjetunió utódállamai és Lengyelország érezhetik
magukat. Ez egyértelműen kitűnik abból, hogy az európai országok közül csak
négyen költik a hadseregre a nemzeti jövedelmük 2 százalékát. A négy között
csak Nagy Britannia nem közvetlenül veszélyeztetett. A többi európai ország
hadikiadása csupán 1 százalék. Nem meglepő, hogy az Egyesült Államok új elnöke,
tűrhetetlennek tartja, hogy a NATO védelmére szorult államok aránytalanul
keveset fordítanak a haderejükre.
Az EU szerepét a választók is másodlagosnak tartják.
Ezt jól bizonyítja tény, hogy az
Európai Palament képviselőinek megválasztásában sokkal kevesebb választó vesz
részt, mind a saját törvényhozóinak a választásain. Ez fakad abból, hogy az EU fontos kérdésekben a tagállamok
vezetői, és nem az Európai Parlament képviselői döntenek. Ezt a tagállamok
kormányai is így látják, Brüsszelbe és
az Európai Parlamentbe súlyos politikusokat eleve nem is küldenek. Az EU vezetői
között még nem volt olyan, akinek a hazájában jelentős politikai súlya volt. A
választók nagyon kis hányada ismeri, hogy kik az Európai Parlament vezetői, ki
képviseli hazájukat a testületben.
A két renitens.
Az EU tagjai közül a legtöbb vita
Lengyelországgal és Magyarországgal van. Számomra ez a tény kísérteties. Még
nyugdíjazásom előtt került a kezembe egy francia történész megállapítása. Európában két államalkotó népnek, a
lengyelnek és a magyarnak viszonylag tízszer annyi nemese, mint Franciaországnak,
de csak tized annyi városi polgáruk volt. Ebből fakadt, hogy ez a két nép történelmét
komolyabban vette, mint a gazdaságát. Húsz évvel később olvastam Gyilasnak
a Sztálinnal folytatott beszélgetéséről írt naplóját. Sztálin azt mondta, neki
két néppel lesz több problémája, a lengyellel és a magyarral, ezeknél az úri
középosztály úgy viselkedik, mintha nemes volna, és a függetlenségét még a gazdasági érdekénél is komolyabban veszi.
Most pedig az olvasom a The Economist tanulmányában, hogy az EU bürokratáinak
ezzel a két országgal van a legtöbb vitájuk.
Rugalmasság vagy szétesés.
Az elemzés készítői az euro
övezet 19 országában látják a magját annak a rugalmasabb EU-nak, amit én a
legnagyobb tévedésének tartok. A
jelenlegi 28 tag között kettőt nem tartok olyannak, akik számára a közös valuta
előnyt jelentene. Minden valutaközösség esetében vannak nyertesek és
vesztesek, ezért a közös valuta nem
összehoz, hanem differenciál. A közös valuta puha, ezért kedvező lesz a
fejletteknek, és kemény, ezért kedvezőtlen a kevésbé fejletteknek. Ezt történt
és történik az euró övezetben is. Az abszolút nyertes Németország, a kisebb
puritánok is jól jártak. A kevésbé fejlettek és kevésbé puritánok azonban
menthetetlenül eladósodtak. Brüsszelben azonban úgy látják, hogy az euró
övezetben mindenki jól járt. Ezt azért láthatják, mert a vesztesek
reménytelenül eladósodtak, ezzel többletforráshoz jutottak, amiből rövidtávon gazdagodtak,
de az adósság terhe és törlesztése során menthetetlenül lemaradnak.
Az euró övezet talán a valuták
történelmének legnagyobb ostobasága volt, ami egyre inkább nyilvánvalóvá válik.
Minél nagyobb lesz a világkereskedelem
súlya a nemeztek jövedelméhez képest, annál nagyobb szükség lesz arra, hogy
minél több szuverén állam maga szabályozza a valutájának a keménységét.
A tanulmány zárófejezete Voltaire
egy ragyogó idézetet közöl Nagy Károly birodalmáról: „Nem szent, nem római, és
nem birodalom.” Az EU is így fog szerepelni a jövő történelmében. „Nem volt reális, nem volt európai, többet
ártott, mint használt.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése