Kopátsy
Sándor EH 2014-07-30
Trianonról tárgyilagosan
Közel nyolcvan
évet kellett várnom, hogy leírjam, amit középiskolás koromban, a történelmi
atlaszunk etnikai térképéről leolvastam. Én még olyankor jártam iskolában, amikor
a térképek a Trianon előtti Magyarországot ábrázolták, de már rá volt rajzolva
a trianoni határ. Az etnikai térképen a magyar többségű területek pirossal
voltak jelezve. Az ugyan egyértelmű volt, hogy az országhatár jelentősen a
piros területen belül volt, tehát nem vették szigorúan az etnikai levet. Azt
akkor még nem tudtam, hogy az utódállamok is készítettek ilyen felméréseket, de
jelentősen más eredménnyel. A magyar etnikai térkép is bőven elég volt arra,
hogy megállapítsam, Trianonnal az ország
területén több lakos, legalábbis kívánsága szerint, jobban járt, mint mennyien
idegen uralom alá kerültek. Akkor valami olyant számoltam ki, hogy Trianonnal ötször annyi ember járt jobban,
mint rosszabbul.
Abban ugyan nem
kételkedtem, hogy nem a javunkra tévedtek, de aki háborúzik, számoljon azzal,
hogy a vesztesek nem számíthatnak
tárgyilagosságra. Erről a történészek, különösen a magyarok, tudatosan
megfeledkeznek.
Történészként a
Trianoni szerződések igazságtalansága felett vitatkozni lehet, de ma sem
ismerek előtte olyan háborút, amiben a
veszteseket nem jobban büntették.
Már itt
megjegyzem, hogy a magyar politika és a történészek a vereségeink utáni
megtorlást mindig felnagyítják. Soha nem fordul elő, hogy a nemzetközi
tapasztaltok alapján, a veresség utáni büntetésekkel vetnék össze. Ennek
tipikus példája a Szabadságharcot követő megtorlás. Erre példa az 1849.
október, 6. gyászünneplése. A csehek szabadságharcának bukását, a Fehér-hegyi
csata elvesztését nagyságrenddel nagyobb bosszú követte, mint a világosi
fegyverletételt. Ezt éltük meg az 1956-os forradalom leverése után is. Nem
tanuljuk meg az ókori bölcsességet, hogy „Jaj, a legyőzötteknek”.
Azt, hogy a háborúk elvesztése kockázattal
járjon, bölcsességnek tartom. Még több felelőtlen háború volna, ha nem
kellene félni a megtorlástól. Ráadásul, mindkét
világháború kitörésében felelőtlenek, az esetleges vereség következményeit
figyelem sem vevők voltunk. Általában, a háborúk kezdésében, és
elvesztésében élenjártunk. Ezt a tanulságot is érdemes volna tanítni.
Visszatérve
Trianonra. El kellene ismerni, hogy a
párizsi békékben megállapított új országhatárok közelebb kerültek az ott lakók
elvárásaihoz, mint a háború előttiek voltak.
Mi, magyarok
közel száz év után is szinte csak azt látjuk, hogy ezer éves országunk
darabokra osztották. Fel sem merül megvizsgálni, hogy a 20. század küszöbén már mennyire életképtelen volt az egész Kárpát
Medencét uraló Magyarország.
Még azt is mély
hallatásba burkoljuk, hogy mások hogyan látták országunkban a kisebbségek
kezelését. Pedig a háborús felelősségünk csak akkor elemezhető tárgyilagosan, ha megvizsgáljuk azt is, mekkora kockázata
volt az ország szétdarabolásának. Ezt, nemhogy vizsgálnánk, tudatosan
elhallgatjuk.
Elhallgatjuk,
hogy a későbbi utódállamok etnikumai, a horvátok, a szerbek, a románok és a
szlovákok saját államukról álmodoztak.
Elhallgatjuk,
hogy a nyugati demokráciáknak mi volt a véleményük a magyarországi kisebbségek
jogairól.
A legnagyobb
bűnnek mégis annak eltitkolást tartom, hogyan
látták Bécsben az egész Kárpát Medencét birtokló Magyarország jövőjét. A
nyugati demokráciákban a Habsburg Birodalmat is, de különösen Magyarországot
idejétmúlt államnak tekintették.
Azt már
középiskolás koromban megtanultam Marczali Henriktől, hogy mi volt II.
Józsefnek, a kalapos királynak a véleménye Magyarországról. A felvilágosodás reformjait csak nálunk nem
tudta megvalósítani.
Történészeink még
ma is arra büszkék, hogy megvédtük a régen elavult alkotmányunkat, megakadályoztuk a katolikus egyház
politikai és gazdasági túl-hatalmát korlátozó intézkedéseket, és a jobbágyok
felszabadítását. Az utóbbit történelmünk legnagyobb bűnének tartom. Talán semmi sem vitte rosszabb vágányra a
következő kétszáz év történelmét, mint a jobbágyfelszabadítás elszabotálása.
Ezt még a bolsevik rendszer sem hangsúlyozta. Még nem találkoztam olyan
történészi munkával, amelyik megpróbálta volna feltárni, hogyan alakulhat a történelmünk, ha a Monarchia minden másik
tartományával egy időben felszabadítjuk a jobbágyokat. Pedig ez jelentősen
más útra terelte volna a következő kétszáz év magyar történelmét.
Mi azonban ma is
büszkék vagyunk arra, hogy sikerült lefékezni a fejlődés menetét. A bolsevik Szovjetunió katonai
megszállására kellett várni, mire, a segítésükkel, összetörhettük a rég
idejétmúlt társadalmunk bástyáit.
Az 1849.
márciusában a fiatal Ferenc József császárnak készített, és az általa aláírt
Olműtzi Alkotmány azonban azt bizonyítja, hogy a Bécsi Udvar Olmützben is
világosan látta, mi volna a teendő, hogyan nézzen ki a Monarchia, ha fenn akar
maradni.
A legfontosabb változásnak az egész Kárpát
Medencét uraló Magyarország feldarabolását tekintették. Vagyis,
Magyarországra nézve, lényegében azt akarták, amit az első világháború után a
győztesek, az etnikai adottságoknak
megfelelően feldarabolni a történelmi Magyarországot. Azzal a különbséggel, hogy ezt Olmützben, a
császár tisztviselői a Habsburg Monarchián belül képzelték el, Párizsban
azonban utódállamoknak adták.
Bevallom, annak
ellenére, hogy sokszor hivatkoztam az Olmützi Alkotmányra, most olvastam el a
teljes szövegét. Megérte, mert voltak meglepetések.
A szlovákok
által lakott terület leválasztásáról nem tudtam, pedig az alkotmányban ez is
szerepel, tehát még jogosabb a
Trianonnal való párhuzam. Ez egyetlen lényeges különbség, hogy az ország
felosztása csupán a Habsburg birodalmon belül, Trianonban pedig külön, önálló
államokra történt.
Idézet az
alkotmány néhány, számomra legfontosabb részletét.
1. & …dalmát-, horvát-, s tótországi királyságokból,
a horvát tengermellék-, Fiume városa- s a hozzá tartozó kerület, a
magyarországi királyság, erdélyi nagyhercegségből, benne foglalva a Szászföldet
és az ismét bekebelezett Kraszna, Középszolnok és Zarándmegyéket, Kővár
vidékét…
5. & Minden népfaj egyenrangú, és
mindennépfajnak sérthetetlen joga van nemzetisége és nyelve fenntartása és
műveltsége,
23. & A birodalom minden népére nézve
csak egy általános ausztriai polgárjog létezik.
24. & Egy koronatartományban sem lehet
az ehhez tartozók és valamely más koronatartományhoz tartozók között semmiféle
különbség a polgári vagy fenyítő jogi eljárás vagy közterhek felosztásában.
32. & Minden jobbágyi kötelezettségből
vagy a felosztott tulajdon címéből fekvő vagyont terhelő tartozás vagy
szolgálat megváltható, és a jövőbe a tulajdon elosztásánál semmi fekvőbirtok
megválthatatlan szolgálattal nem terhelhetetik.
73. & A horvát- és a tótországi királyságokban
a hozzá tatozó tengermellék, továbbá Fiume városa és a hozzá tartozó területtel
egyetemben, ezen tartományoknak sajátságos intézményeik a birodalommal ezen
birodalmi alkotmány által szabályozott fenntartatnak
74. & Az erdélyi fejedelemség belszerkezete
és alkotmánya, a magyarországi királyságtóli teljes függetlenség, s a
tartományban lakó minden nemzetek egyenjogúsága alapján, ezen birodalmi
alkotmánnyal össze-hangzólag új tartományi szabály által fog rendeztetni.
A szász nemzet jogai ezen birodalmi
alkotmányon belül fenntartatnak.
75. & A birodalom integritása védelmére fennálló
intézménye a határőrségnek a katonai organizátiójában fenntartatik és mint a
birodalmi hadsereg kiegészítő része a végrehajtó birodalmi hatalomnak marad
alárendelve. Külön szabály a határőrvidéki lakosságnak birtokviszonyaira nézve
ugyanazon könnyebbítéseket biztosítandja, melyekben egyéb tartomáőnyok lakosai
részesültek.
A 123
paragrafusból ennyi idézet is elég annak igazolására, hasonló reformjavaslat
nem készült a mi II. József királyunk, tehát közel hatvan év óta, de a fiatal
császár páratanul hosszú uralkodása óta sem.
Azt nem tudom
elképzelni, hogy a 18 éves császár megértette volna, az Alkotmány történelmi
jelentőségét. Abban azonban meggyőzött a szöveg, hogy a Császári Udvar szakmai
felkészültsége messze meghaladta a magyar politika irányítóiét.
Az vigasztal,
hogy kor három legnagyobb alakja, Széchenyi István, Deák Ferenc és Ötvös
József, hetekkel az Olmützi Alkotmány megjelenése után, ami a kor viszonyai
között azt jelentette, hogy azonnal, megjelentek Widischgraetz főhadiszállásán,
hogy a fegyverszünetről tárgyaljanak. A végső győzelemben már biztos tábornok
azzal bocsátotta el őket, hogy a fegyverletételről csak Kossuth dönthet.
Nagyon kíváncsi
lennék arra, hogy mi volt az előzménye a három legnagyobb magyarnak az Olmützi
Alkotmányról. Az országuk felosztásával aligha értettek egyet, de sok mindennel
annál inkább, és közveszélyesnek tartották a Szabadságharc, illetve Kossuth politikai
céljait. Azt jó volna tanítani, hogy a kor három legnagyobb magyarja nem
botránkozott az Olmützi Alkotmányon, hanem úgy érezték, lényegében és számos
részletében egybevág az ő modernizációs elképzelésükkel.
Utólag ugyan
könnyű értékelni a Monarchia új alkotmányát, a magyarság nagy többsége még ma is
felháborodással olvassa. Nemcsak a nagy többség, de a mai magyar történészek
is.
Szerintem, ez az alkotmány volt az egyedüli remény arra,
hogy a Monarchia fennmaradhasson. Más kérdés az, hogy ez az út sem lett
volna járható. A Habsburg Birodalom
kulturálisan, vallási és gazdasági tekintetben sokkal heterogénebb volt annál,
hogy politikai egységként működőképes maradhasson. Ennek ellenére a
császári udvar hangadói jól látták, hogy a
Monarchia legnagyobb hibája, a polgárok jogi, etnikai, vallási egyenlőtlensége.
Azt is jól látták, hogy Magyarország ebben
a leggyengébb láncszem. Ez a felismerés jelenik meg abban, hogy az Olmützi Alkotmány lényegében a Kárpát
Medencében igyekszik rendet teremteni. Ebben nagyon hasonlít a Trianoni
Szerződésre, mivel az is az alapvető változást Magyarország felosztásával
okozott. A császári udvar 1849-ben Olmützben, illetve az első világháború
győztesei 1920-ban nagyon hasonló határozatot hoztak azzal a különbséggel, hogy
az előbbiek csak a Habsburg Birodalmon stabilitása érdekében, csak a határain
belül osztották fel racionálisan a történelmi Magyarországot, az utóbbiak
felszámoltak az egész Habsburg Birodalmat, és abból független államokat hoztak
létre.
Félév alatt azonban nagyot fordult a
császári udvar véleménye.
A világosi
fegyverletételkor Bécsben már úgy látták, hogy a birodalom érdekében számura nem a megreformált, felosztott Kárpát
Medencére, hanem a változatlan, erősen konzervatív Magyarországra van nagyobb
szükségük. Felismerték, hogy a reformok csak gyorsítják a felbomlást, a Habsburg Birodalom csak addig élhet, amíg
konzervatív marad. A hosszú életre ugyan ez sem garancia, de az életet csak
a politikai stabilitás hosszabbíthatja meg.
Egyről azonban 1914-ben
megfeledkeztek, a beteg birodalmat nem szabad válságos helyzetbe hozni, főleg
nem szabad nagy háborúba vinni. Nem értették meg, hogy a birodalom csak langyos környezetben nem esik szét darabjaira.
Ezt a kiegyezés
utáni sikerben fürdő magyar vezetés vette a legkevésbé tudomásul. Nem tanultak
abból, hogy az országukat Olmützben egyszer már a császár is szétosztotta. Mi
lesz, ha elvesztik a háborút? Azt, hogy az ország vezetése 1914-ben ezt nem
látta, még meg lehet érteni, de az már érthetetlen, hogy Trianon után is elhitték,
hogy az ország felosztása váratlan volt, nem volt semmi előzménye.
Az már csoda, hogy magyar politikai elit a
két háború között el tudta hitetni, hogy a trianoni felosztás nemcsak
igazságtalan, de váratlan is volt, és vissza lehet állítani a történelmi
Magyarországot.
Az pedig a
csodák csodája, hogy ma is népszerű egy olyan párt, amelyik a 65 vármegyés Magyarországról
álmodik.
Melyik etnikum, hogyan járt Trianon után?
Ami a magyarokat illeti.
A sorsuk attól
függően alakult ki, hova került.
A megcsonkított
országban maradtak ugyan egy kisebb súlyú ország polgárai maradtak, de jobban élének, mint élhettek volna, ha
megmarad a történelmi Magyarország. Tisztában vagyok azzal, hogy ezt még
nem merte kimondani senki, és ma is istenkáromlásnak tűnik. Ezért bizonyítanom
kell. Az egyedüli bizonyítást az jelenti, hogy megkalkuláljuk, hogyan élne az
ország lakossága, ha megmarad az egész Kárpát Medence.
Az ország tele lett volna etnikai
feszültségekkel. Azaz sokkal kisebb lett volna a létbiztonsága. Márpedig
nem jó olyan országban élni, aminek bizonytalan a jövője. A Trianon utáni
Magyarországnak nem volt mitől félnie, ha megfér a bőrében. Az országunk
először kisebb, mint a magyarság. Ezer évig olyan országban éltünk, amiben a
lakosság kisebbik fele volt magyar.
Nem kell a nálunk szegényebbekről
gondoskodni. Történelmi Magyarországon a nem magyar lakosság nagy többsége
nálunk is szegényebb volt. A 19. század utolsó harmadáig, a magyarságnál jobban
élő jelentős etnikumot csak a szászok és a svábok jelentettek. Trianon
hatásának felmérése során a háborút követő etnikumi helyzetet kell mérni. Ennek
alapján a legfontosabb, leggazdagabb etnikuma már a magyar zsidóság volt. Az
országunk ezer éve először rendelkezett nemcsak nagyon nagy, közel 90
százalékos magyar etnikummal, ráadásul a tíz százalékos etnikumnak kilenctizede
a nálunk fejlettebb gyorsan magyarosodó zsidók és svábok voltak. Mg nem írta le
egyetlen magyar történész sem az ország lakosságának etnikai összetételnek
szembeállítását Trianon előtt és után. Pedig
hasonló pozitív etnikai változás nem ment át egyetlen másik európai ország sem.
Ez önmagában elegendő bizonyíték arra, hogy a Trianon utáni Magyarország
jelentősen fejlettebb ország lett, mint előtte volt.
Azt kell
végiggondolni, hogy az elcsatolt részek átlagjövedelme hogyan alakult volna a
történelmi Magyarország megmaradása esetén.
Ahogy az osztrák
történészeknek nem kell bizonyítani, hogy az országuk népe jobban él annak
köszönhetően, hogy megszabadultak a náluk szegényebb tartományok terhétől,
nekünk is látni kellene, hogy a jelenlegi országunk lakossága sokat nyert
azzal, hogy megszabadult a nála szegényebb, döntően nem magyar többségű
területektől. A Trianonból származó
előnyünk jelentős hányadát elvesztettük azzal, hogy elvesztettük a zsidóság
öthatodát, és a svábok felét. Bármennyire egyértelmű számomra, hogy a
jelenlegi ország lakossága sokkal többet nyert, mint vesztett Trianonnal, az
ország közvéleménye ennek az ellenkezőjéről van meggyőződve. Ezért a politikai
elit és a történészek felelősek.
Állításom, hogy Trianonnal sokat nyertünk, és az ezer éves
történelmünk legnagyobb veszteséget a zsidóság öthatodának és a sváboknak
elvesztését pedig magunk okoztuk. Állításom hazaáruló ostobaságnak látják,
de senki sem bizonyította ennek ellenkezőjét.
Nekem vannak az
érzelmektől független bizonyítékaim.
Mániám az
átlagos testmagasság változásával való mérés. Trianon óta többel nőtt a
sorozott katonák testmagasága, mint előtte ezer évig összesen. Az utódállamok
adatait nem ismerem, de a szlovákokat kivéve, jelentősen nőtt a fölényünk.
Az egy laksora
jutó nemzeti jövedelemben csak az Ausztriához került kevesek jártak jobban.
Vezetünk a
várható életkorban és az iskolázottságban is. Pedig hol tartanánk, ha
változatlan arányban marad a zsidó és a sváb etnikumunk.
Akik ostobának és hazaárulónak tartanak,
soha nem végeztek objektív mércékkel való méréseket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése