Kopátsy
Sándor EH 2014-08-13
A vasút százada
Mennyire közismert, hogy a vasút jelentett
először hatékony szállítási módot a szárazföldön, annyira kevés szó esik a
társadalmi hatásáról. Előtte a szárazföldön csak a nagyon értékes árukat, a
lábon járó állatokat és a hadseregeket lehetett nagyobb távolságokra vinni. A világgazdaság történelmét a vízen történő
szállítás írta. Ahova vízen nem lehetett eljutni, ott az egynapi járóföld
világa maradt.
Most
a vasútnak a világgazdaságra gyakorolt hatásával nem foglalkozok. Az óceánok
meghódítása előtt alig volt távolsági kereskedelem. Közel további négyszáz
esztendőnek kellett elmúlni, mire a tengeri szállításban is megjelent a
tömegáruk mozgatása, a tömegárukkal folyó tengeri kereskedelem. Ez sem sokkal
többet jelentett, mint a kikötők közti forgalmat. Még nem találkoztam olyan történésszel, aki megbecsülte volna mennyi
árú jött be, és távozott el a vasút előtt a Kárpát Medencéből. Ennek óriási
többsége a Balkén felé úszott le a Dunán.
Megelégszem
a Kárpát Medencében történt változás bemutatásával, és ennek tükrében röviden
az Európa keleti felében élő zsidóság sikerének okát is magyarázom. Magyarország történelmében ugyanis ezt a
két változást sokkal fontosabbnak tartom, mint amennyit foglalkozunk vele.
A
romantikus magyar történelemfelfogás a Kárpát Medencét az államalapítás céljára
ideális adottságnak minősíti. Nem veszi tudomásul, hogy a vasúthálózat kiépülése előtt, az emberek és a holt áruk szállítása szinte
megoldhatatlan feladat volt a példaképnek tekintett Nyugat-Európa felé. A
személyek és a holt árúk szállítási költsége sokkal alacsonyabb volt Romániából,
Ukrajnából, Lengyelországból és a Baltikumból Nyugat-Európába, mint a Kárpát
Medencéből. Ez a közlekedési és szállítási izoláció azért játszott fontos
szerepet mert az államalapításunk célja a nyugat-európai társadalmi felépítmény
lemásolása volt. Ennek realitása attól függött mennyire kötődünk
mintaképünkhöz, Nyugat-Európához. Bizony ez a kötődés nagyon laza volt. Országunk
legfontosabb komparatív előnye a búzatermelés volt. A gabona azonban, a vízi út hiányában, a nyugt-európai piacokra egyszerűen
elszállíthatatlan volt.
Márpedig a nyugat-európai társadalmi modellhez
való igazodás elsődleges feltétele a jelentős személyes találkozások, és az árucsere
lett volna. Ezt a honfoglaló őseink azonnal felismerték. A még pásztorkodó
magyar társadalom számára az egyetlen áru az élőállat, elsősorban a marha volt.
Ezzel azonnal megpróbálkoztak, amit a történészeink kalandozásnak gondolnak. A
magyarok azonban nem kalandozni mentek, hanem eladni a marhát a húshiánnyal küzdő nyugati városokban. Még utána
közel ötszáz évig azonban nem volt kiépülve a marhacsordák hajtását biztosító
infrastruktúra. Az akkor már földművelő térségben a sokezres marhacsordák
hajtása valóságos sáskajárást jelentett. Nem voltak kiépülve a csordák
szálláshelyei, a takarmányellátása. A
vágómarha iránt ugyan volt kereslet, de hiányozott a csordák vonulását
biztosító infrastruktúra, éjszakai szálláshelyek, takarmány biztosítása. Ezek
kiépülésére csak a 16. században került sor. Ekkor már az ország két
nyugati városában, Székesfehérváron, és Nagyszombaton az ott élő nyugati
kereskedők vették át a csordákat, és a további hajtást a magyar hajdúk az ő
parancsaik alapján hajtották tovább a célvárosokba.
A Hódoltságban az oszmán adminisztráció
szervezte meg jobbágyságból felszabadult tőzsérekkel a marhák felvásárlását.
Ők a jószágot a Királyi Magyarország hegyvidékein vásárolták, majd az Alföld tavaszi
legelőin áthajtották. Utána a három nagy dunai átkelőn, Vácon, Pest-Budán és
Ráckevén átúsztatták. Fehérváron adták át a nyugati, lombard, észak-olasz,
Nagyszombaton pedig a német haza városok nagykereskedőinek.
Az élőállat exportja elsősorban a magyar
arisztokrácia érdekét szolgálta. Ez volt szinte az egyedüli pénzforrásuk.
Ezért jól megszervezték. Mindegyik arisztokrata családnak birtoka volt az
észak-keleti hegyvidéken, ahol bőven volt marhaszaporulat. A másik birtokuk az
Alföldön volt, ahol a tavaszi füvön hajtották át a már összegyűlt csordákat. A
harmadik birtokuk a nyugati országrészben volt, ahol a távoli piacig hajtáshoz szükséges
takarmányt megtermelték.
Ezt a marha kereskedelmet a hódoltsági
basák a Bécsi Udvarral együttműködve szervezték meg.
A
vasúthálózat kiépítéséig és a Tisza szabályozásáig ez volt a legfontosabb
exportáru.
Ami a személyek szárazföldi távolságlegyőző
képességét illeti.
A
nyugati utazás ritkaságnak számított. A reformáció előtt szinte csak a papok
mentek Rómában, de az ő utazásukat a klérus megszervezte, a zarándokokat
befogadták, szállást, kosztot kaptak.
A
reformáció azonban már nem mediterrán, hanem nyugat-európai vallás volt,
ráadásul a hisztérikusan reformációt üldöző Habsburg adminisztráció inkább
üldözte, mint támogatta a protestáns teológus növendékek utazását. Ma
elképzelhetetlen feladat volt a 16. és 17. században a nyugatnémet, svájci és
németalföldi egyetemek elérése. Fel sem merülhetett a diploma megszerzése
előtti hazalátogatás.
Egyetlen
konkrét esetet ismerek, amikor Werbőczy elutazott a német birodalmi gyűlésre.
De ő katolikus arisztokrata volt. Ennek ellenére soktucatnyi protestáns
teológus végzett Nyugaton, és hozta magával a puritán szellemet.
Az
egészséges ember naponta képes akár 30 kilométert megtenni, ha nem kell egy
napi élelemnél és meleg ruhánál nagyobb csomagot vinni. A csomag nélküli utazás
azonban nagyon drága volt, hiszen minden szükséges élemet, szállást meg kellett
vásárolni.
A vízen való utazás estén azonban nem volt gond
a nehezebb csomag. Még csónakon, tutajon is el lehet vinni az ember
súlyánál nagyobb csomagot.
Becslésem
szerint, a természetes csapadékra épülő
gabonatermelésben a legnagyobb feladatot a termékek hazaszállítása és a trágya
kihordása jelentette. A történelmi tapasztalatok szerint, az első
mezőgazdasági települések nem a legjobb, hanem a legkönnyebben fuvarozható földeken
jelentek meg. A nagy termékenységű földek intenzív hasznosítása csak a
traktorok megjelenése után indult el.
A
mezőgazdasági termelésnek ugyanis nagy volt a szállításigénye.
Csatornán
egy kötéllel el lehet húzni akár egy tonnát is, amihez szárazföldön négy ökrös
szekér kellett.
Nem
tudatosítjuk, hogy a nagy önözéses földművelő kultúrák a termékeket, a trágyát
az öntözőcsatornákon szállíthatták. Ennek köszönhették fölényüket. Az
agrártörténészek is csak azt vizsgálják, hol mekkora volt az egységnyi területen
a termés, de azt nem nézik, hogy mennyi munkát emésztett fel a szántóföldi
termeléssel járó szállítás.
Azt
csak öreg fejjel ismertem fel, hogy a
településhálózat azért volt sűrű, mert a tíz kilométernél távolabbi földről már
nehezen volt megoldható a termés betakarítása, a trágya kihordása. A
termőföld közelsége, kedvező szállítási adottsága fontosabb volt, mint a termőképessége.
Az olyan falvaknak, amelyekben állandóan laktak, 20-30 négyzetkilométernél nem
voltak nagyobb a megművelt területük, és ezernél kisebb a lakosságuk. Az ennél
népesebb falvak lakosságának már jelentős hányada, a munkák idején, a tanyákon
élt, ott tartotta az állatait, termelte a trágyát.
A több ezer lakosú alföldi falvak csak a
tanyarendszernek köszönhetően alakulhattak ki.
Az
olyan falvak, amelyek tíz kilométernél messzebb voltak a várostól, már szinte
teljes önellátásra kényszerültek. Márpedig ilyen volt a falvak 90 százaléka.
Francia történészek mutatták ki, hogy a középkorban a házasságok 90 százaléka is
10 kilométernél kisebb távolságról történt.
Ez változott meg a vasúthálózat kiépülése
után. Az egynapi járóföld tízszeresére, a legyőzhető távolság százszorosára
nőtt. Az jelentette a legfontosabb változást, hogy a vasútnak köszönhetően szinte minden falú minden terméke hirtelen
áruvá válhatott nemcsak a város, de a világpiac felé is.
A vasúthálózat szinte fél évszázad alatt
kiépült, ezzel a falvak potenciális árukibocsátása és áruvásárlása szinte
százszorosára nőtt. Korábban a kereskedelem elsősorban a városi lakosság és
a földesurak igényét szolgálta. A vasút megépülése
után az országok szinte egész lakossága árutermelővé és árufogyasztóvá vált.
A
tengerpartokon, és a vízi utak mellett is, ahol hatszor akkora volt az
urbanizáció, a polgárok száma, nagy volt a változás, de Európa keleti felén, ahol harmada sem volt az urbanizáció és alig volt polgárság,
szinte mindent a semmiből kellett kezdeni. Ebbe a polgársághiányba robbant
be Közép- és Kelet-Európában a zsidóság. Erre tette alkalmassá őket a gyűjtögető
kereskedő múltjuk, és az iskolázottságuk.
Európa keleti felén izoláltan, szinte a
társadalomból kiszakítottan élő zsidóság néhány generáció alatt világpolgár
lett. Közben beindult a közúti úthálózat kiépítése, és a gépkocsik
megjelenése. Ez nemcsak a földművelésben hozott forradalmat, de a szállításban
is. A traktorok tízszer akkora teherrel és kétszer gyorsabban mozognak. A szállítás megszűnt a mezőgazdasági
termelés szűk keresztmetszete lenni.
A
vasúthálózat kiépülése mindenütt óriási gazdasági és társadalmi változást
hozott. Európán belül azonban nem
hangsúlyozzuk, hogy egészen másként érintette a kontinens keleti felét, mint a
nyugatit.
Nyugat-Európában
már győzött az ipari forradalom, az agrártársadalom átalakult iparivá, egyértelműen
a népes polgárság lett az uralkodó osztály, és a lakosság többsége városokban
lakott. Ezzel szemben a kontinens keleti felén a munkaerő többsége még a
mezőgazdaságban dolgozott, alig volt polgárság, alacsony az urbanizáció.
A
vasúti szállítás ugyan Nyugat-Európában is jelentősen megnövelte a gazdaságuk
hatékonyságát, de nem járt teljes társadalmi átalakulással. Ezzel szemben Európa keleti felén a vasút kiforgatta
a régi társadalmat. Elsősorban a falvak életében hozott gyökeres változást.
Számára megnyitotta a lehetőséget arra,
hogy beépülhessenek a nemzetgazdaságba, sőt a világpiacba is. A falvak
közel kerültek a városokhoz, a városok egymáshoz, a kontinentális országok
pedig a világpiachoz. Vasúti közlekedés
nélkül nem jöhettek volna létre a nemzeti államok.
Amennyire
a társadalomtudományok felismerték a könyvnyomtatás társadalomformáló szerepét,
annyira kevéssé hangsúlyozzák az emberek
és áruk távolságlegyőző képességének forradalmát. Pedig az utóbbi hozott sokkal
nagyobb, szélesebb társadalmi változást. Ezt jól illusztrálja a tény, hogy a könyvnyomtatás után négyszáz évvel a
lakosság tizede sem olvasott újságot, a vasutat azonban már 90 százalékuk
használta.
Engem
is megdöbbentett, amikor a világháborús levelezést feldolgozó felmérésből
kiderült, hogy a katonák 90 százaléka papíron írni-olvasni tudó volt, de csak
tizedük írta maga a leveleit. Az is kiderült, hogy a 20. század elején a
parasztság néhány százaléka olvasott újságot, alig többen leveleztek. Szinte
csak a katonaviselt férfiak hagyták el a megyéjüket. Ugyanakkor a vasút
kiépülése után szinte azonnal már mindenki utazott a közelebbi városba. A
vasúti és közúti szállítás szinte azonnal, mindenkit érintett.
A vasút a legnagyobb társadalmi változást
azonban azzal hozta, hogy szinte minden falú minden terméke áruvá válhatott.
Csak a vasúton történő szállítás a paraszti gazdaság termékeinek többségét
árúvá tette. Előtte a parasztság lábon hajtott jószágokkal ment a vásárba.
A vasúthálózat társadalmi ás gazdasági
hatását jól jellemezné az, hogy mennyivel nőtt meg a falusi lakosság térbeni
mozgása és mennyi termék, melléktermék vált áruvá. Ezt csak becsülni tudom,
de elképzelhető, hogy a vasúttal mennyi
tej, tejtermék, gyümölcs, zöldség, tojás, toll állati szőrme vált áruvá.
Minden bizonnyal, e mezőgazdasági termékeknek az áruforgalma megsokszorozódott.
Ennek áráért pedig a falusi lakosság iparcikk fogyasztása.
Azt
csak öregkoromban ismertem fel, hogy e
termékek étékesítése az asszonyok feladata volt, ezzel nagyságrendileg meg nőtt
a családik gazdaságban betöltött szerepük. Vagyis a paraszti családokban a
nők gazdasági szerepét semmi sem növelte úgy, mint a vasút.
A
vasút azonban nemcsak a parasztasszonyok szerepét sokszorozta, hanem forradalmi
változást hozott a térségben élő zsidóság számára is. Óriási kereskedőhiány
lépett fel Európa keleti felén, ahol alig
volt polgárság, és a földesurak és nemesek pedig irtóztak a kereskedelemtől.
Európa keleti felén a vasúthálózat megteremtette a paraszti gazdaság
termékeinek az áruvá válhatását, de nem volt, aki ezt a lehetőséget
hasznosítsa. Ezzel a lehetőséggel élt a térség kitaszított zsidósága.
Európa
történetében ugyan voltak kereskedelemre szakosodott etnikumok, de ezek
lehetőségeit nagyon korlátozta a szárazföldi szállítás megoldhatatlansága. Ezt
először a vasúti szállítás oldotta meg. Ezt a lehetőséggel a térségben élő,
viszonylag nagyszámú zsidóság használta ki. Méghozzá páratlan sikerrel. Az Európa keleti felében élő több millió
gettókban élő zsidóság száz év alatt a világ legfejlettebb etnikuma lett. Felemelkedett
a nyugat-európai zsidóság szintjére mind anyagi, mind iskolázottsági
tekintetben. Ekkor az európai zsidóság volt már a világ legfejlettebb etnikuma.
A
zsidóság sikere azonban annyira felingerelte a térség államalkotó etikumait,
hogy azok a megszabadulás eszközeiben sem válogatva, kitaszították magukból a
zsidóságukat, a sikerük élcsapatát. Ezek megmaradt részének többsége ma már a
saját országában, Izraelben, és a zsidóságot befogadó tengerentúli angolszász
országokban érik el sikereiket.
Azon azonban csodálkozom, hogy a zsidóság
mennyire nem érti meg saját múlt századi történelmében a vasút és a közút
forradalmi szerepét.
A
vasúti és a közúti szállítás forradalma nélkül az Európa keleti felén élő
zsidóság nem emelkedhetett volna fel a nyugat-európai hittestvérei
színvonalára, de nem történt volna meg többségük kipusztítása sem. Végül
azonban Izrael létrejövése sem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése