Kopátsy
Sándor PH 2014-09-12
A király vagy a szarvasmarha a fontosabb?
Annak elemzése
során, hogy a történelemben milyen szerepet játszottak a háziállatok jutottam
el egy középiskolás korombeli felismerésem tudományos indoklásához. Már akkor
bosszantott, hogy minden király uralkodásának idejét pontosan kellett tudni az
érettségire. Mivel a kamaszkori memóriámmal nem voltam megelégedve lázadtam az
ilyen követelményekkel szemben. De találtam rá megoldást. A borospincék látogatása
során ki decis poharakból koccintottunk. Egyszer többet ittam a kelleténél, és
alig tudtam hazamenni. Erre megfogadtam, hogy mérni fogom a fogyasztást. Ennek
a módját is megtaláltam. Minden poharat a királyokra, azok uralkodási
sorrendjében, fogjuk inni. Ezzel a mennyiség könnyen követhetővé vált. Mindig
tudtam, hogy hol tartok.
Arra pedig az
első történelmi tárgyú könyvem írása közben jöttem rá, hogy a háziállatok
domesztikációja azon múlt, hogy ezek a fajok képtelenek voltak az
éghajlatváltozást az ember segítsége nélkül átélni. Egyszerűen fogalmazva, csak
azokat a fajokat sikerült domesztikálni, amelyek segítség nélkül kipusztultak
volna. Legalábbis azon a területen, ahol háziállatokká váltak.
Ez alól csak két
kivételt ismertem, ezek a macska és a tengeri malac. Ez a két állat ugyan vadon
is fennmaradt, de az emberrel való közösség volt számára a legkényelmesebb
életforma. A macska csak ott él meg könnyen, kényelmesen, ahol egerek vannak
bőségben, tehát ott, ahol gabonát tárolnak. A macska a háztarások közelében
nemcsak egeret, de rangot is talált. Egyiptomban azért lett szent állat, mert
nélküle nem volt lehetőség az egerek elleni védekezésre. De a jó macskának
rangja volt a gyermekkorom falujában is.
A
tengerimalacnak is a háztartásban van a paradicsom. Megél azon a hulladékon,
ami a háztartásban csak gondot okozna. Ráadásul nagyon szapora és finom a húsa.
Ezzel kettős hasznosítást jelent a hússzegény kultúrákban.
Az összes többi
háziállat az emberrel való együttélés nélkül kipusztult volna.
Arra is már
ennek a könyvnek az írása közben rájöttem, hogy az első agrártechnikai
forradalmat a szántóföldi földművelés érdekében az igavonó marha és bivaly
hasznosítása jelentette. Ez a kettő volt az első technikai eszköze az ember
erejét meghaladó talajművelésnek és termékmozgatásnak. Máig nem tudatosul, hogy
ez a két állat ereje nélkül nem volt lehetséges a szántás és a termékek,
trágyák szállítása.
Erre a
felismerésemre az tette rá a koronát, amikor megértettem, hogy Amerikában a
kontinens két magas-kultúrája azért rekedt meg a kapásnövények termelésénél,
mert nem volt az igavonásra alkalmas állat.
A domesztikáció folyamatát és hatását is
alig érintik a történészek.
Elsősorban nem
igaz azt, hogy a domesztikáció csupán az ember akaratának gyümölcse volt. A
domesztikációt az ember és az állat közös érdekében született spontán folyamat
eredményezte. Ezt jól példázza az amerikai kultúrák zsákutcája. Azok azért nem
voltak képesek földműves kultúrákká válni, azért ragadtak meg a kapás kukorica
és burgonya termelésénél, mert a kontinensükön nem volt olyan bajbajutott, az
ember fizikai erejénél sokkal erősebb állat, ami az ember segítéségére szorult.
Ha Eurázsiában és Afrikában nincs az
emberre szoruló szarvasmarha és bivaly, egyelten földművelő kultúra sem
jöhetett volna létre.
A három eredeti
öntözéses kultúra, a távol-keleti, a dél-ázsiai és a közel-keleti csak azért
születhetett meg, mert akadt két olyan hasított kormű, az ember erejének
mintegy tízszeresét adó állat, amivel a szántóföldek műveléséhez szükséges
talajmunkák és szállítások elvégezhetővé váltak.
Itt csak
megjegyzem, hogy a patás ló és szamár nem volt alkalmas az öntözéses
szántóföldi művelésben kielégíteni az ember számára elérhetetlen feladatot,
mert a patája nem bírta volna a vízben, sárban való munkavégzéseket. A ló csak
a természetes csapadékra épülő földművelésben felet meg, de ott is csak
patkoltan.
Ez a példa jól illusztrálja történelemszemléletem,
aminek alapján kiderül fajunk sokkal lassabb társadalmi fejlődésen meg
keresztült, hogyha nincs az ember segítségére a marha és a bivaly. Nélkülük
nem jöhetett volna létre a távol-keleti, a dél-ázsiai és a közel-keleti, három
nagy, öntözéses gabonatermelő kultúra. Nélkülük pedig sokkal hátrább lennénk a
fejődés útján. E két igavonó állat nélkül még a természetes csapadékra épülő
földművelés sem jelenhetett volna meg, jó ötezer ével később. Ekkor döbbentem
rá, hogy miért volt Európa szimbóluma a bika. A ló parkolása csak az első
évezred végén jelent meg. Addig az európai éghajlatnak megfelelő talajforgató
szántást csak ökrökkel lehetett elvégezni. Európa nemcsak a gabonáját, a búzát
és az árpát, de az igás állatot és a technikai eszköztárát is, a Közel-Keletről
kapta.
Ha ezt belátjuk,
akkor megértjük, hogy Európa nem a királyok bölcsességének, hanem az ökröknek
köszönheti, hogy idáig eljutottunk.
Ha az
igásállatok és a királyok szerepével a jelentőségük alapján foglalkozna a
történelem, akkor a királyok nagy többségének nemcsak az uralkodási ideje, de
még a létéről tudni sem volna érdemes a történelem megértéséhez.
Öreg koromra oda
jutottam, hogy hamar elakadnák, ha csak annyit ihatnák a borból, ameddig tudom
az uralkodásuk sorrendjét és idejét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése