Kopátsy
Sándor EH 2014-08-25
Kína mire tanítja a marxistákat
Történészként,
csak a Fukujama könyvét olvasva döbbentem rá, hogy a Nyugat mennyire
Nyugat-centrikusan szemléli a történelmünket is. Ez a jelenünk megítélésre is
vonatkozik. Harminc éve az emberiség történelmének legnagyobb csodája történik
Kínban, de ezt sem érti meg.
Azt a
szovjethadsereg bevonulása után hetek alatt megértettem, hogy a Szovjetunió
marxizmusa nem lehet nekünk példakép. Ezt elintéztem azzal, hogy ahogyan a
kelet-európai, nagycsaládos népeknek a kereszténysége sem lehet a mienkével
közös, a marxizmusuk sem lehet jó nekünk.
Japán, majd Szingapúr
és Dél-Korea sikere arról győzött meg, hogy a kor követelményeinek, valamilyen okból, a távol-keleti konfuciánusok
még a nyugati protestánsoknál is jobban megfelelnek. Ezért kezdettől fogva
sokat váram a kínai marxistáktól. A tudományos és technikai forradalom által
teremtett követelményeknek nemcsak a nyugati protestánsok, de még inkább
megfelelnek a távol-keleti konfuciánusok. Amelyik viselkedés megfelel mind a
tőkés, mind a tudásalapú társadalom követelményeinek, az talán a Távol-Keleten
a marxizmusnak is sikert hozhat. Előéreztem bevált.
Ezt tudósként,
Marx is jól látta, amikor leírta. „Ha
ott győz a forradalom, ahol még nem értek meg a szocialista társadalom
építésének a feltételei, gyorsan visszaáll a régi szemét.” Ezt történt
Európa keleti felén a kultúrájának megfelelő bolsevik marxizmus esetében is.
Erről,
öregkorában Marx is megfeledkezett, és akkor már ott is várta a forradalmat,
ahol gyenge volt a társadalomban az egyik láncszeme. A Szovjetunió marxizmusa
nem bizonyult versenyképesnek a Nyugat puritán népek tőkés társadalmával
szemben. Arról a 20. század történészei mélyen hallgatnak, hogy miért nem
bukott meg a bolsevik marxizmus a két háború között, és miért bukott meg a
második világháború után. Pedig egyszerű a válasz. A két háború között a
döglődő imperializmussal könnyű volt versenyezni annak is, ami a második
világháborút követő jóléti tőkésállamokkal szemben nem állta a versenyt. De a
Szovjetunió sem bukott volna meg, ha nem válik imperialistává és elkezdi
óvatosan piacosítani a gazdaságát. Vagyis visszatér a lenini útra. Ekkor sem
ért volna el olyan eredményeket, mint a század végén Kína, de a puritán
Nyugathoz viszonyított távolsága nem nőtt volna.
A bolsevik
Szovjetunió nem azért omlott össze, mert bolsevik volt, hanem azért mert letért
a lenini útról, a gazdaság fokozatos piacosításáról, és az Egyesült Államokkal
versenyző katonai szuperhatalom szerepét játszotta. Könnyű volna utólagosan is
belátni, ha a Szovjetunió nem fegyverkezik az erejéhez viszonyítva eszetlen
tempóban, közel még egyszer magasabb lett volna a lakosság életszínvonala, és a
léte nem irritálta volna a fejlett Nyugatot.
Még a makacs marxisták sem vették a
fáradságot, hogy kiszámítanák, hol tarthatott volna a Szovjetunió 1990-ben, ha
tized annyit költ fegyverkezésre, és legalább úgy piacosítja a gazdaságát,
ahogyan mi, magyarok tettük. Az azonban biztos, hogy sokkal jobban
teljesített volna, mint az utódállamok a rendszer összeomlása után.
A Szovjetunió
szétesését, és a csatlósok átállását a demokratikus oldalra, nem a bolsevik
rendszer hibáival, hanem a lakosság viselkedési kultúrájának alkalmatlanságával
magyarázom. A nagycsaládos kelet-európai
népek eleve nem lehetnek versenyképesek sem a nyugati, sem a távol-keleti
puritánokkal. Ez nem most derült ki, hanem már a középkor derekán, amikor a
kiscsaládos feudális rendszerrel nem állta a versenyt. Ezért nem viselte el még
a közös kereszténységet sem.
Az óceánok
meghódítása aztán új lendületet adott az angolszász, germán és skandináv népek
fejlődésének. Ezek kinőttek a mediterrán kereszténységből, és azt megreformálva
kialakították a puritán életmódjuknak megfelelőbb kereszténységet. Ezzel együtt
tovább nőtt Kelet-Európa lemaradása.
Az ipari
forradalom után még inkább kiderült, hogy a
kelet-európai népek a tőkés osztálytársadalmat sem képesek a puritán
nyugat-európaiakkal versenyképesen működtetni. Az 1917-es forradalomban a
tőkés osztálytársadalomról derült ki, hogy azt a kelet-európai kultúra éppen
úgy képtelen a protestáns nyugat-európai népekhez hasonló hatékonysággal
működtetni. Akkor mégsem mondta senki, hogy Kelet-Európában azért bukott meg az
első világháború után a tőkés osztálytársadalom, mert tőkés volt, hanem azért
mert képtelen volt a protestánsokkal versenyezni.
1990-ben
lényegében ugyanaz történt, mint 1917-ben. Kelet-Európában megbukott a marxista
rendszer. Nem azért, mert marxista volt, hanem azért, mert a lakossága arra alkalmatlan
volt a puritán Nyugattal folyó versenyre.
Az európai
történészeknek azt kellene látni, hogy Európán belül a nyugati és a keleti fél
kultúrája között minőségi különbség volt abban a tekintetben, hogy az adott
társadalmi változásra kevésbé képes alkalmazkodni.
Az, hogy a
lényegében azonos felépítmény hatékonysága jelentősen függ attól, milyen nép
működeti.
Ez nyilvánvalóvá
vált a 20. század küszöbén, amikor Max
Weber felismerte a tényt, hogy a tőkés osztálytársadalmakat hatékonyabban
működteti a protestáns Nyugat, mint nemcsak a távol-keleti, de a mediterrán
népek is. Már ő is mondhatta volna, hogy ugyanaz derült ki, ami ezer évvel
korábban. Ugyanaz a társadalmi felépítmény, legyen feudális, vagy tőkés, a
puritán Nyugaton jobban működik.
Ez ismétlődött
meg a 20. század végén. Megbukott a kelet-európai marxizmus. Nem azét, mert
marxizmus, vagy éppen annak nem megfelelő formáját választották, hanem azért,
mert a kelet-európai népek számára minden rendszerről kiderül, hogy nem
versenyképes. Azért nem versenyképes, mert ott semmilyen rendszer nem lehet az.
Már negyed század után kiderül, hogy Kelet-európában
a tőkéstársadalom sem sikeresebb. Magam is meglepődtem, amikor kiderült,
hogy az ENSZ társadalom fejlettségi Fehér Oroszország, ahol a legjobban
megmaradt az egyetlen párt diktatúrája, szinte mindegyik volt tagállamot
megelőzi, ha a bányajáradék nélküli nemzeti jövedelme, a várható életkor és az
iskolázottság alapján értékelik. Tehát a
Szovjetunió szétesése óta egyetlen utódállamban sincs olyan rendszer, amelyik
versenyképes lenne. Ez kiderül, ha a volt tagállamok sorrendjét úgy
állítjuk össze, hogy hol lennének, ha annyit költenének a hadseregre, és a
külföldi kommunista mozgalmak támogatására, mint amennyit a Szovjetunió költött
a második világháború után.
Az ugyan az új
rendszerek mellett szól, hogy az egyének politikai mozgásszabadsága nőtt. Ezzel szemben, a bolsevik rendszer
összeomlása óta, nőtt a korrupció, az alkoholizmus, a dohányzás, a bűnözés, a
munkanélküliség. Jellemző módon, a nyugati politikusok és társadalomtudósok
ezeknek a fontos mutatóknak az összevetését gondosan elkerülik.
Tegyük hozzá,
hogy a bolsevik diktatúrák megszűnése óta csak néhány volt csatlós országban
gyorsult fel a társadalmi fejlődés.
A kelet-németek jártak a legjobban, de
még azok sem saját erőből, hanem a gazdagabb nyugat-németek példátlan
támogatásának és a két állam egyesülésének köszönhetően. De ehhez azt kell
hozzá tenni, hogy az érintett országok között, a háború előtt is a
kelet-németek voltak a legfejlettebbek, a leginkább puritánok.
A csehekre ugyanaz vonatkozik, mint a
kelet-németekre. 1938-ban a franciákkal voltak azonos szinten. Őket is joggal
lehet a protestáns Nyugathoz tartozóknak tekinteni. Nekik a rájuk erőltetett
kelet-európai marxizmus sokat ártott.
A szlovének a Jugoszláviában élő népek közül kiemelkedtek. De ez abból fakadt, hogy az alpi népek
mindegyike sikeres. Olaszországban is a legjobban a tiroliak élnek.
Az észtek állnak a legjobban a három
balti ország között. De a három
balti állam között csak róluk lehet elmondani, hogy szinte skandinávok.
Az ortodox keresztény népek államainak
a teljesítménye, különösen, ha figyelembe vesszük a korrupciót, a
munkanélküliséget, rosszabbul állnak, mint álltak a bolsevik rendszerükben.
A mérleg
nyelvének állásának megítélése a viszonylag bonyolultabb Lengyelország, Magyarország, Szlovákia, Horvátország és a két délebbi
balti ország esetében. Ezért vitatott lehet az értékelésem.
A Magyarországot érintő bolsevik
rendszer legnagyobb érdemének tartom, hogy segítette a magyar társadalmat az
arisztokráciától és az úri középosztálytól való megszabadulásban, amihez nem
lett volna elég belső erőnk, és felnevelhettünk egy új értelmiséget, ami az
előttünk álló feladatok megoldásár már sokkal alkalmasabb.
Megvallom, hogy
számomra ugyan a rendszerváltás utáni rendszer a jobb, de a magyar társadalom
egészét érintő ítéletem szerint: A
rosszabb rendszert jobban működtettük, mint a jelenlegit. Számomra a
foglalkoztatás botrányosan alacsony szintje több kárt okoz, mint amennyit
elértünk az új lehetőségekkel.
A második világháborút követő fél évszázad
is azt bizonyítja, hogy a társadalomra erőltetett felépítmény másodlagos a
lakosság viselkedési kultúrájához képest. Ez még a betegesen centralizált
Szovjetunión belül is így volt. 1980-ban került a kezembe a Szovjetunió állami
gazdaságairól egy statisztikai fel mérés a tagállamok megosztásában. Ámulva
láttam, hogy az átlagbérek a kizsákmányolt Észtországban voltak a
legmagasabbak. Ezt egy barátom, aki jól ismerte az ottani viszonyokat,
megmagyarázta. Az orosz fiúk számára karriert jelentett, ha Észtországba
nősült. A Szovjetunió szétesése után, az ott rekedt oroszok ugyan hátrányosan
vannak kezelve, mégsem akarnak hazatelepülni. Vagyis a politikai hatalomnál
fontosabb a befogadó ország fejlettségi színvonala. Az észtorsági oroszok
lassan észtek lesznek, és lényegesen jobban élnek, mint az oroszországi
testvéreik.
Ezt bizonyítja
az is, hogy a Burgenlandban rekedt magyaroknak eszükbe sem jutott, hogy az
anyaországukba költözzenek. A következő generáció már osztráknak érzi magát, és
nem is tud magyarul.
Nem véletlen tehát, hogy a kelet-európai
marxista kísérlet megbukott, ugyanakkor a kelet-ázsiai példátlan sikert ér el. A
marxizmus esetében is kiderül, hogy az alkalmazott ideológiánál, felépítménynél
sokkal fontosabb a lakosság viselkedési kultúrája, a jelenkor legfontosabb
alépítményi eleme.
Kínában joggal mondják, hogy a kelet-ázsiai
marxizmus akkor táltosodott meg, amikor a kelet-európai megbukott. Ehhez
azt tegyük hozzá, hogy Kelet-Európában nemcsak a marxizmus bukott meg, hanem a csatlós
államoknak a tőkés rendszerre való áttérése is. Azaz Kelet-Európa lemaradása a felépítményétől független. Ezzel
szemben, Kelet-Ázsiában előbb a tőkés
társadalom csodáit láthattuk, most pedig a marxizmus még nagyobb csodáit
látjuk. Amíg a kelet-európai marxizmus csődje alig hat a világtörténelemre,
a kelet-ázsiai marxizmus diadala, azt jelentheti, hogy a század végére újra
Kelet-Ázsia lesz a világgazdaság élcsapata.
Ezzel párhuzamosan a Nyugat súlypontja
áthelyeződik Amerikába. A két Amerika és Ausztrália felemelkedése több
alépítményei elemre támaszkodik.
- A területe,
természeti erőforrása, élettere tízszer nagyobb, mint Európa nyugati feléé.
- A protestáns
befolyás, fölény nagyobb, és ön állóbban működő, mint Európában.
Száz év múlva, az európai Nyugat minden
tekintetben kisebb lesz, mint a tengerentúli testvére.
A kínai marxista gyakorlat fényes diadala
nem annyira a marxi tanoknak, mint sokkal inkább a kínai kultúrának köszönhető.
Marx szinte semmit nem látott abból, ami alapján a kínai marxisták stratégiája a
20. század végén alakult.
Marxnak fogalma
sem volt arról, hogy az
osztálytársadalmat létrehozó alépítmény legfontosabb eleme a túlnépesedés
elleni védekezés. A Kínai Kommunista elit azonban a nagyon túlnépesedett
országukban felismerte, hogy a társadalmi felemelkedés fő akadálya a gyors
népszaporulat. Ennek a megállítása volt a sikerük kulcsa. Ebben segítésükre voltak a
távol-keleti tőkésállamok tapasztalatai. Japánban, Szingapúrban, Dél-Koreában
és Tajvanban a gazdasági fejlettség és a lakosság iskolázottsága már elérte azt
a szintet, amin spontán leáll a túlszaporodás. A jómódú, iskolázott szülők nem
több, hanem kevesebb, de jobban iskolázott gyermeket vállalnak. A távol-keleti kisebb országok ráléptek
arra a családformára, ami a nyugat-európai protestáns társadalmakban már
jellemző volt.
A kínai vezetők
az ebből fakadó előnyt felmérték, és szembe állították azzal, hogy nálunk a
népesség még mindig két százaléknál gyorsabban szaporodik. Ez évente 20-30
millió lakossági többletet okoz. Ezek felnevelése, vagyonnal való ellátása,
számukra munkahely teremtése olyan felhalmozási igényt jelent, ami mellett a
meglévő létszám gazdagítása nem történhet meg. A kínai kommunista vezetés azt
ugyan nem ismerte fel, hogy a történelem során azért voltak embertelen,
halálozástokozó osztálytársadalmak, mert a népszaporulat elviselhetetlenül
gyors lett volna. De a jelentős halálokozás ellenére, európai mértékkel mérve,
túlnépesedettek lettek. Felismerték, hogy Kína
nem lehet képes a felzárkózásra, ha nem állítják meg a népszaporulatot.
Ha ezt Marx
felismerte volna, nem proletárdiktatúrát javasol, hanem a népszaporulat
csökkentését, kevesebb gyermekvállalásra biztat. Mivel az osztálytársadalmi felépítményt a túlnépesedés hozta létre,
megszüntetése is csak a túlnépesedés megszüntetése esetén történhet. Marx
ugyan felismerte, hogy a társadalmi felépítményt az alépítmény determinálja, de
forradalmár hevületében azzal nem foglalkozott, hogy mi a korabeli tőkés
osztálytársadalmak alépítménye. Véleményem
szerint, az osztálytársadalmak legfontosabb
alépítménye a túlnépesedési nyomás volt. Ezért a marxi társadalomelmélet
alapján, az osztálytársadalmakon való túllépésre csak a népszaporulat
csökkentése után kerülhet sor.
Azzal Marx
idejében nem lehetett számolni, hogy a
tudományos és technikai forradalom meghozhatja az olyan gazdagságot és
iskolázottságot, és megoldja a fogazásmentes szexuális élet lehetőségét, ami
mellett békésen, forradalom nélkül is létrejöhet az össznépi társadalom.
Ugyan már Marx korában felmerült a túlnépesedés problémája Malthus könyvében,
de annak még nem volt, és nem is lehetett tudományos magyarázata. Az
agrártechnikai forradalom előtt senki sem képzelhette el, hogy a növekvő
lakosság élelmezését a sokkal termelékenyebb mezőgazdaság képes lehet majd megoldani.
Arra pedig még
kevésbé lehetett számítani, hogy a
tudomány megoldhatja a fogamzásmentes szexuális kapcsolatot.
Tehát nem a
marxista elmélet hibája, hogy a 19. században nem látta előre a jövőt. Marx
azzal vitte tévútra a tanait, hogy nem az alépítmény elemeinek feltárására
koncentrált, hanem a társadalom erőszakos megváltoztatására adott tanácsokat.
A marxista
elmélet alapján az első továbblépést csak Marx halála után, a német
politológus, Max Weber felismerése jelentett, azzal, hogy az alépítmény fontos elemének minősítette a lakosság megfelelő viselkedési
magtartását, amit protestáns erkölcsnek nevezett. Az a következő száz év
egyértelműen igazolta, hogy a jelenkori felépítményt csak a puritán erkölcsű
népek képesek hatékonyan működtetni. A lakosság viselkedési kultúrája azonban
nem a meghatározó, csak a hatékonyságot befolyásoló elem a jelenkori
társadalmak alépítményében.
Azt, hogy az
osztálytársadalmakat létrehozó elem, a túlnépesedés, csak a 20. század végén
lepleződött le. Kínában ismerték fel, hogy a
túlnépesedő társadalom nem lehet versenyképes.
A gyors
népszaporulat volt az osztálytársadalmakat létrehozó ok. Azt a kínaiak sem nem
feszegették, csak gyakorlatban szembesültek két ténnyel.
2. Kínában a népszaporulat nagy volt,
aminek a következményei olyan súlyosak terhet jelentettek, ami eleve
lehetetlenné tette az egy laksora vetített gyorsa növekedést. A
közgazdaságtan ennek ellenére nem foglalkozik a népszaporulat által támasztott
követelményekkel. Pedig ez soha nem volt annyira időszerű, mint a jelenkorban.
A
gyermekvállalás csökkenthetőségének két feltétele volt.
1. Csak
erőszakkal lehetett megvalósítani.
Nem tudom,
Kínában mit vártak a gyermekvállalás csökkenésétől, de aligha annyit, mint ami
bekövetkezett. Az egy laksora jutó jövedelem és vagyon, az iskolázottság és a
várható életkor sokkal gyorsabban növekszik harminc éve, mint ami valaha,
valahol előfordult a történelem során. Ráadásul 1.3 milliárd embert, az
emberiség ötödét érinti.
Ugyanakkor a nyugati politikusok és
társadalomtudósok a marxizmus bukásáról beszélnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése