2014. szeptember 19., péntek

A Nyugat felemelkedésének kulcsa.


Kopátsy Sándor                 EH                   2014-09-15

A Nyugat felemelkedésének kulcsa.


Arra keresem a választ, minek köszönhette a viszonylag nagyon kis és tagolt területű, alig néhány millió négyzetkilométer területű Nyugat-Európa, hogy ezer éve magas kultúrává emelkedett, és ötszáz éve a többi kultúra fölött uralkodhatott.
Erre a kérdésre válaszul írtam meg Nyugat felé címmel egy könyvem. Akkor még elsősorban arra koncentráltam, hogy mi volt, és hogyan született annak a kultúrának az apja, ami a Nyugatot naggyá tette. Most már bölcsebb vagyok, és felismertem, hogy a felemelkedésnek mik voltak a gazdaságföldrajzi és világpolitikai feltételei.

A Golf Áram.

Eleve nagy betűkkel írom, mert Európa soha nem játszhatott volna az elmúlt ezer évben jelentős szerepet a világ színpadán, ha nem támogatja a Golf Áram. E nélkül nem lehetett volna Európa a természetes csapadékra épülő gabonatermelés szülőföldje, és meg kevésbé lehetett volna az óceánok meghódítója.
A Golf Áramnak köszönheti Nyugat-Európa, hogy a természetes csapadékra épülő gabonatermelést bevezeti. Az első ezredforduló végére a közel-keleti, telet nem ismerő, önözéses művelést igénylő gabona, a búza és az árpa Nyugat-Európában biztosan termelhetővé vált. Ez csak ott valósulhatott meg, ahol a tél viszonylag enyhe, a csapadék és a páratartalom viszonylag nagy volt. Ezt a két feltételt a Golf Áram biztosította. Ahhoz, hogy a Földközi Tenger medencéjében, annak az északi oldalán öntözött völgyekben már ezer éve termelt gabonát termelni lehessen az Alpoktól északra is, az kellett, hogy olyan térségben kísérletezzenek a termelésével, ahol nem kemények a telek, viszonylag nagy a csapadék, és kicsi legyen a párolgás. Ezt mind a Golf Áram biztosította.
M ár sokat gondolkodtam azon, hol lehetett volna valamelyik gabonával, akár a rizzsel, akár a búzával, más kultúrnövényről sok okból szó sem lehetett, az öntözésről áttérni a természetes csapadékra, nem találtam sehol erre alkalmas másik hasonló helyet, mint Nyugat-Európa.
Ehhez ugyanis nem lett volna elég a gazdaságföldrajzi hasonló adottság, a politika-földrajzi adottság is elengedhetetlen volt. Annak, hogy Franciaországban kísérletezzenek a természetes csapadékon termelhető gabonával, szükséges előfeltétel volt az is, hogy ott már ezerötszáz évvel előbb megjelent a görög gyarmatokon a búza és az árpa öntözéses termelése. Ezek összeomlása után a térség a Római Birodalom fontos provinciája lett, ahol a városi lakosság az Észak-Afrikából importált búzából készült kenyeret ehetett.
A nélkül, hogy ismerném a búzatermelés előtörténetét, ami elvezetett a fagyálló búza és árpa kiszelektálódásához, biztos vagyok benne, hogy a termelése folyamatosan jelen volt, de nem lett olyan biztonságos és eredményes, hogy a marhapásztorokat a pásztorkodásról a búzatermelésre térítse át. Ezért tartom Európa nyugti felének az Alpoktól északra lévő részét olyannak egészen az ezredfordulóig, ahol a marhapásztor jobban élt, mint a földműveléssel kísérletező földműves.
Ezt a tényt jól jellemzi a latin nyelv, amelyikben a földművest paganus-nak, azaz pogánynak, azaz alacsonyabb rendűnek hívták. Ahogyan azonban az agrártechnikai forradalomnak köszönhetően hatékonnyá vált a gabonatermelés, a pogány ásztorok is fölművelésre térek át, és keresztények lettek. Sokkal világosabb lenne az ezredforduló történelmének a megértése, ha tudatosítanánk, hogy a marhapásztorkodó népek akkor lettek keresztények, amikor a pásztorkodást feladták és földművelésre tértek át.
A magyar történelem csak abban különbözött a tőlünk észak-nyugatra élő népekétől, hogy az ok állandó lakhelyű marhapásztorok voltak, mi pedig nomád lovas marhapásztorok, akik csak a gabonatermelésre és a kereszténységre térésük idején kötöztek falvakba.
A Golf Áramnak a gabonatermelésben játszott szerepe világosan kitűnik abból, hogy a 20. század közepéig, tőlünk nyugatra sokkal magasabb volt a gabonák hozama. Azt akkor nem is a termés mennyiségével, hanem azzal mérték, hogy a termés hányszorosa volt az elvetett magnak. Ez nálunk fel sem volt, mint a Németalföldön. Mi ugyan jó búzát termeltünk, de keveset, és azt sem lehetett, a vasút előtt, a jól fizető nyugati piacokra eljuttatni. A hajókon történő szállítással máig sem tudunk versenyezni.
Azt is sokkal jobban kellene hangsúlyozni, hogy a búza is csak akkor vált a rizzsel egyenrangú gabonává, amikor már a természetes csapadékra épülő termelése a két Amerikában és Ausztráliában is meghonosodhatott. Vagyis, a búzát, illetve a kalászos gabonákat, a Nyugat adta a világnak. Annak az eredeti, önözéses termelése jelentéktelenné vált a természetes csapadékra épülővel szemben.

Tengerhajózás

Az, hogy az óceánokat Európa hódította meg, ugyancsak a Golf Áramnak köszönhető. A tengeráramoknak a fajunk életében játszott szerepét sokkal jobban kellene hangsúlyozni. Ezek mindegyikre szükségünk volt ahhoz, fajunk szinte a föld minden természeti környezetébe eljuthatott, és az annak megfelelő gyűjtögető életmódot kialakított.
A magas-kultúrák kialakulásában azonban a Monszun Áramlaté volt a fő szerep. Az emberiség nagyobb fele ennek a hatásterületén él. A távol-keleti, a dél-ázsiai és a mezopotámiai eredeti magas-kultúrák a hatása alatt jöttek létre, és élnek. Lényegében csak az egyiptomi kultúra látszik tőle függetlennek, de az is abból a Nílusból él, aminek vízhozamának ingadozása, azaz az önözést elvégző áradásai is a Monszun esőiből származnak. Sőt a görög-római magas-kultúra is a mezopotámiai és az egyiptomi gabonából, vagyis közvetve a Monszunból élt. A nélkül létre sem jöhetett volna. Talán először mondom ki, hogy az első évezred végéig, csak olyan magas-kultúrák, értve alatta a szántóföldi földművelésre épült kultúrákat, csak olyan volt, amit a Monszun táplált.
Minket azonban most a Golf Áram érdekel. Azt, hogy az értékét az adta, hogy az óceán felől a szárazföld belseje felé fúj, már a gabonatermelés elemzése során is hangsúlyozni kellett volna, mert ebben a tekintetben is létfontosságú volt a hatása, akárcsak a többi magas-kultúra esetében.
Európa azonban aligha fedezte volna fel Amerikát, ha nem hódítja meg előtte az óceánokat. Amerika felfedezése idején él-Ázsia elérése volt a gazdasági motiváció. A Nyugat a fűszerekre, a drágakövekre vágyott, ezek csalták ki az óceánokra. Nem véletlen, hogy Amerika felfedezését is annak köszönhetjük, hogy Kolumbusz azt hitte, hogy nyugatra indulva is eljut Délkelet Ázsiába.
Azt azonban nem hangsúlyozzuk, hogy a felfedezők azért mentek bátran nyugati irányban, mert onnan a Golf Áram hazahozza őket. Az ismeretlen óceánok meghódítása, akkor megy gyorsabba, ha a hazajutás a könnyebb feladat. Nem oda mennek könnyen az ismeretlenbe, ahova könnyű eljutni, hanem oda, ahonnan könnyű hazajönni.
Az Atlanti Óceánon nyugatra, vagyis Amerika felé menni csak észokon, a közeli úton, és délen a nagyon távolin lehet jó szelekkel menni. Az észak utat a vikingek már jóval előbb megjárták, de oda jutottak, ahova nem vágytak. Ahova vágytak, Délkelet Ázsiába, csak a nagyon hosszú utat vállalva, az egyenlítőhöz közel, remélhettek eljutni. Ezen a hosszú úton csak azért juthattak el Amerikába, mert nem oda akartak eljutni. Minden bizonnyal, valamivel később, az óceánokon már biztosan mozogva, elsősorban kalandvágyból, eljutnak, és hasznosítják az új kontinens ajándékait, de témák szempontjából az a fontos, hogy nem Amerika, hanem Dél-Ázsia elérhetősége tette gyorsan szuperhatalommá Nyugat-Európát.
Azt már korában a görög-római kultúra sikerének egyik okaként leírtam, hogy a Nyugat szerencsés volt abban a tekintetben is, hogy a hajózás iskolájának végigjárásában ideális adottságok teremtették meg a tengerhajózás iskolájának végig járását.
A nyugati kultúra hajózási technikának ideális óvodája volt a Nílus alsó folyása. A termések betakarítása idején, amikor a legnagyobb volt a gabonaszállítás, a folyó lassúfolyása lehetővé tette még a folyásiránnyal szembeni vitorlázást is. Ráadásul, a lakosság zöme a folyó, ágakban gazdag deltája volt. A Nílus
Torkolatától felfelé a Nílus mintegy kétszáz kilométeres szakasza, minden bizonnyal, évezredeken kereszt ül, a világ legnagyobb fogalmú vitorlásokkal megjárt vízi úthálózata volt.
A Nílus máik adottsága, hogy az egyedüli olyan magas-kultúrát hordozó folyam, amelyik szigetekkel tarkított beltengerbe omlik. Ezzel kínálta a lehetőséget arra, hogy hajói az egymástól szinte látótávolságra lévő szigetek közti forgalmat is lebonyolítsák. Ennek köszönhetően jelentek meg sorra a városállam szerepét játszó kikötők. Köztük a legjelentősebbek a görög városállamok. Ezeket tekinthetjük az új típusú európai kultúra megalapítóinak.
Máig nehéz elgondolni, hogyan alakul Európa sorsa, ha a görög kultúra gyarmatain az életet nem számolja fel a malária. Ez a tény, bármennyire vitathatatlan nem is érintik a kor történészei. A görög városállamok a Földközi Tenger kelet medencéjében, ahol önözésre alkalmas síkságot találtak, gyarmatot alapítottak. Ezek jó élelmiszer bázist teremtettek a városi lakosság számára. Aztán, hitelen mindennek vége szakadt, mert megjelentek a maláriát terjesztő szúnyogok, és a betegég kipusztította a lakosságot. A gyarmati nélkül elsorvadt a görög városállamok kultúrája.
A Földközi Tenger medencéje mégsem maradt árván. A tengerjáró görögök hatalmát nemcsak átvették, de világhatalommá emelték a római pásztorok, aki zseniális katonák és szervezők voltak.
A fegyverrel szerzett hatalmuk és gazdagságuk segítségével kialakították a Nyugat történelmének legnagyobb birodalmát. Ez a birodalom azonban a városi lakosság élelmezése tekintetében agyaglábon állt. A kenyérgabonát a Közel-Keletről, Egyiptomból és Szíriából kellett hozni. Ezt még példátlan erőfeszítések árán, tengeri úton meg is oldották.
Ezt az erőfeszítést az utókor történészei nem látják, annál inkább látták a rómaiak. A birodalom jelszava, „navigare, necesse est!” azaz bármi történjen, hajózni kell.
Az időszámításunk első századaiban azonban az óriási hajóforgalommal együtt bejöttek a közel-keleti kórokozók, amik ellen nem volt az indoeurópai lakosságnak immunitása. A kórokozók megfertőzték a városok talajvízét, életveszélyessé téve az ivóvízzel történő ellátást.
A városok lakosságát nem lehetett megmenteni azok lassan lakatlanná váltak. Városok nélkül a városi polgárok birodalma halálra lett ítélve.
A római Birodalmat nem az erkölcsök romlása, hanem az urbanizációjuk pusztulása ítélte halálra.

A Nyugat agártechnikai forradalma.

Az első évezred utolsó két századában Nyugat-Európában agrártechnikai forradalom valósult meg. Ennek a forradalmi szerepét a magyar feudális, keresztény állam kialakulásának fejtegetései során ismertem fel. Rádöbbentem arra, hogy a magyar társadalmi fejlődés szempontjából nincs fontosabb esemény, mint ami a nyugat-európai mezőgazdaságban a honfoglalásukat megelőző és követő két évszázadban történt. Szinte semmi sem válhat érthetővé, ha nem a nyugat-európai agrártechnikai forradalom hatása alapján közelítjük meg.
Történészek sem adnak magyarázatot s kérdésre:
Miért nem gyökeresedett meg a hunok és az avarok honfoglalása, és miért volt sikeres a magyaroké?
A kérdés megválaszolásához látni kell, hogy különösen a hunok, de az avatok is nálunk jelentősebb népek voltak, és nagyobb létszámban jelentek meg itt. A hunokat joggal nagy népnek tartották előtte és a honfoglalásuk idején. A nyugati történészek is többet foglalkoztak az avarokkal, mint a magyar kalandozásokkal.
Bármilyen egyszerű a magyarázat, amit már többször leírtam, de nem figyelnek rá, hogy miért sikerült a magyaroknak a társadalmi beépülésük. Azért, mert a hunok és az avarok korán jöttek, az ő érkezésük idején egyetlen pásztornak sem jutott az eszébe, hogy feladja a szakmáját és a vallását, legyen szántó-vető fölműves és keresztény.
Amikor mi érkeztünk, akkor már a pásztorok nemcsak itt, de az Atlanti Óceán partjától Kijevig, áttértek a földművelésre és a keresztény vallásra. De nemcsak a frízek, a szászok, a csehek, a lengyelek, hanem az itt élő szlávok és a maradék avarság is.
Ez csak azért nem vált világossá, mert azt akartuk elhitetni, hogy a földművelésre és a keresztény vallásra való áttérést Géza, a nagyvezérünk, és fia, István, a király így akarták, hanem ők is tudomásul vették amint a kor még marhapásztor fejedelmei, és végrehajtották az itt élő népek, köztük az avarok is.
A valósság tehát, hogy Géza és István azt sürgették, aminek a megvalósulását meg sem tudtak volna akadályozni, legfeljebb késleltetni lehetett volna. Koppány nem az ért bukott el, mert István legyőzte, hanem azért mert a megállíthatatlant akarta megállítani.
Ez nemcsak a Kárpát Medencében volt megállíthatatlan, hanem az északabbi germán törzsek, a csehek és a legyelek esetben is.
Azzal, hogy a hármas vetésforgó, a fagyálló búza és árpa, a talajforgató eke, a szügyhám és a patkó a pásztorkodásnál kedvezőbb megélhetési móddá emelte a földművelést, a lakosság többsége átállt a földművelésre, azzal a keresztény vallásra is. A pásztorok urainak jövedelme az alattvalói fegyveres erejétől függ, ami lehet nagy, se mindig bizonytalan. A jobbágytartó földesurak jövedelme nemcsak biztos, de hosszabb távon több is. Hasznosabb alattvaló a szorgalmas jobbágy, mint a harcoló pásztor.
Az is kiderült, hogy a patkolt nehézlovakkal harcoló zsoldos a csataéren jobb katona, mint a könnyűlovas, vagy gyalogos marhatartó pásztor. Ezekkel győzött István is Koppány ellen. De ami sokkal fontosabb volt, a patkolt nehéz lovagokkal győzte le Martell Károly a betörő arab könnyű lovasságot. Ezt a győzelmet a neve Martell, azaz Kovács, mindennél jobban magyarázza.

A természetes csapadékra épült gabonatermelés.

Az első évezred végéig minden magas-kultúra az önözéses gabonatermelésre épült. A pásztort társadalmak soha nem voltak képesek felemelkedni ezek színvonalkára. A kettő között középutat a nyugat-európai földművelés jelentett. Ez a két kultúra között újat, középutat jelentett.
- Közepes volt a lakosság eltartó képessége. Az önözéses kultúrák nemcsak igényeltek, de eltartottak is, négyzetkilométerenként 50-100 lakost, azaz a pásztortársadalmak hússzorosát. A természetes csapadékra épült földművelés eltartó képessége a két érték között mozgott, 5-20 lakost tartott négyzetkilométerenként. Ráadásul megoldotta az egészséges táplálkozást azzal, hogy a trágyázás és az igavonás érdekében jelentős állatállományt tartott, ami állati fehérjét biztosított.
- Közepes volt az urbanizációja. Azt, hogy magas-kultúra csak urbanizációval működhet, bebizonyította a Római Birodalom bukása, és a mintegy fél évezredes sötét középékor.
A természetes csapadékra épülő szántóföldi növénytermelés szűk keresztmetszete a magas szárazföldi szállítás igénye volt. Ahol nem volt vízi út, ott a termékek egynapi járóföldnél nem voltak messzebb szállíthatók, de maga a földművelés szállítási igénye sem volt könnyen megoldható. Elsősorban ezért csak a robbanómotorok megjelenése után, azaz mintegy ezer év múlva válhatott a természetes csapadékra épülő földművelés nagyon hatékony termelési móddá.
A robbanómotoroknak és a biológiai forradalomnak köszönhetően, a természetes csapadékra épült mezőgazdaság a gyáriparral azonos technikai színvonalra emelkedhetett.
Itt ismét megjelenik a magyar történelmi hivatkozás. A Kárpát Medence, ezzel Magyarország történelme megértéséhez az egyik kulcs, hogy nem volt vízi utunk a gabona Nyugat-Európába szállatására. Ezen, ha nem is eleget, de nagyon sokat segített a vasúthálózat kiépülése. Ezzel a viszonylag sikeres gazdasági felzárkózás.

A kiscsaládos jobbágyrendszer.

Nyugat-Európa felemelkedésnek társadalmi kulcsa, a legjelentősebb hatású társadalmi reformja a kiscsaládos jobbágyrendszer volt. A megjelenése során a tudatosságnak a nyomát sem lehet megtalálni, annak ellenére, hogy a racionalitása nyilvánvaló.
Az köztudott, hogy a Római Birodalomban nemcsak az ipari a de a mezőgazdaság nagyüzemeket rabszolgákkal művelték. De ez már így lehetett a görög önözéses gabonatermelő birtokokon is. Az Alpoktól északra azonban nem volt általános a gabonatermelés. Legfeljebb próbálkozások voltak, mert a városokban találkoztak a kenyérrel, amit a Földközi Tenger keleti és déli térségiből importáltak. A kenyér mítoszereje már a kereszténység előtt is erős volt. Róma népe kenyeret és cirkuszt követelt. A kereszténység pedig a borral együtt szentségévé emelte.
A keresztény kultúrában sem magarázzák, miért lett a kenyér és a bor szentsége a vallásuknak.
A kenyér már nagy tiszteletet élvezett a zsidó nép számára is. A sivatagi pásztorok alaptápláléka a hús volt. A kenyér ritka kincsnek számított. Ehhez járult, hogy az egyiptomi fogságukban megfordult a helyzet. Alapvetően kenyéren éltek és ritkaság volt a hús. Arra azonban, hogy a bormiért lett Krisztus vallásában szentség, nincs magyarázatom. A sivatagi n épek számára ugyan kincs volt a víz, de azt borral nem lehetett pótolni. Az egyiptomi kultúrában annál inkább fontos volt a sör. Ha nem volt ivóvíz sört főztek. 
Annál több oka volt annak, hogy a Római Birodalom városlakói tiszteljék a bort. A fertőzött talajvizek mellett a bor jelentett biztonságot. Az időszámításunk előtti és utáni századokban, a mediterrán térségben minden bortermelésre alkalmas adottságot kihasználtak. A hatvanas években félévet Itáliában járva, arról győződtem, meg, hogy e századokban egy vagy két nagyságrenddel több követ mozgattak meg az olasz félszigeten bortermő szőlő számára teraszok, és a fertőzetlen forrásvizek számára vízvezetékek építésére, mint amennyit Egyiptomban a piramisokhoz használtak fel. Arról nem is beszélve, hogy mennyi munkát emésztett fel a bortermelés és tárolás.
Megdöbbenve olvastam, harminc éve egy amerikai egyetem könyvtárában, hogy a 2. században törvény büntette azt a rabszolga tulajdonost, aki tiszta víz hiányában nem borral kevert vizet ad a rabszolgájának. A rabszolgát megölhette, de fertőzött vizet nem adhatott neki.
Ezek alapján érthető, hogy a Római Birodalomban államvallássá lett kereszténység számára a kenyér mellé a bor is szentséggé emelkedett.
Az is racionális okokkal magyarázható, hogy a földesurak akkor jártak jobban, ha a földüket bérbe adták. Ez így volt a világ szinte minden kultúrájában. Ezt láthatták Egyiptomban és Mezopotámiában is. A forradalmi újítás az volt, amikor a bérelt földet kiscsaládoknak adták. Ennek is volt rációja. A kiscsalád azért volt zseniális megoldás, mert annak munkavégző kapacitása állandó volt. Csak kiscsaládos felosztás mellett lehet a bérbe adott föld nagysága állandó.
A nagycsaládoknak történő bérbeadás azzal járt, hogy 5-10 évenként a bérbe adott föld nagyágát a nagycsaládok munkaerejének létszámához kellett igaztani. Ezzel szemben a kiscsaládos jobbágytelkek nagysága akár évszázadok során sem változott. Csak ilyen stabil telek mellett lehetett elérni, hogy a bérlő a talajerő megtartásával, a gyomirtással foglalkozzon, az utat karban tartsa.
A kiscsaládos jobbágyrendszer legnagyobb társadalmi előnye azonban abból származott, hogy fékezte a népszaporulatot. Csak annyi gyermekvállaló család lehetett, amennyi jobbágytelek volt. Mivel a földesúr érdeke is az volt, hogy ne legyen kisebb a jobbágytelek, mint amekkorát egy család képes megművelni. Az ennél kisebb jobbágytelek mellett nehezebb volt a tized behajtása.
Mivel az egyház is ebben volt érdekelve, készségesen segített abban, hogy ne legyen ennél több gyermekvállaló család. Ezt azzal oldotta meg, hogy csak olyan párnak tette lehetővé a házasságot, akik számára a földesúr előzőleg jobbágytelket biztosított. Az egyházi házasságon kívül született gyermeket az egyház nem fogadta be, ezzel életképtelenné nyilvánította.
A jobbágytelekhez kötött családszám azt jelentette, hogy gyakorlatilag nem növekedhetett a gyermekvállaló családszám. Ez azzal járt, hogy a házasságok kitolódtak. Ezt a tény nemcsak az egyház, de a történészek sem feszegették. Ismereteim szerint, csak a két világháború közt publikálták a francia történészek, hogy a jobbágyság
Felszabadulása előtt, a mennyasszonyok életkora a húsza évek második felének elejére, a vőlegényeké a végére esett. Vagyis a jobbágyrendszerben a nemi érettség után mintegy tíz évig nem születhettek elismert gyermekek. Ma a katolikus egyház hevesen tiltakozik a családtervezés ellen, pedig ő mintegy ezer éven keresztül ezt a legembertelenebb módon gyakorolta. A házasság előtti szülés tilalma ugyanis azt jelentette, hogy mivel házasságot csak tíz évvel a nemi érettség után lehet kötni, tehát nem volt legális lehetőség a legaktívabb nem ösztönök korában gyermeket szülni.
Ez a tilalom mindaddig embertelen, amíg nem megoldott a fogamzásgátlás, vagyis nem lehetséges a fogamzásmentes normális nemi élet. Márpedig ez megoldottá csak a 20. század második felében, akkor is csak a gazdag és iskolázott társadalmakban oldódott meg, és a világ nagyobbik felén még ma sem megoldott.
Az egész nyugati középkort tehát kegyetlen szexuális korlátozás jellemezte, erről mégsem írt egyetlen történész. Pedig ezt figyelmen kívül hagyva senki sem értheti meg a közékor bigott vallásosságát és ugyanakkor a vad kegyetlenségét. Ezért mondom, hogy a fogamzásmentes szexuális élet nélkül a gyermekvállalás korlátozása embertelen kínzás. A nyugati kereszténység ezt gyakorolta ezer éven keresztül, és most, hogy lehetővé vált, hisztérikusan tiltakozik ellene.
Ezért mondtam, hogy az emberi boldogság érekében született legnagyobb találmány a foga másgátlás. De ma már az is kiderült, hogy a szülők is fele annyi gyermeket vállalnak, ha meg van oldva a fogamzásmentes szexuális életük. Ezét állítható, hogy az osztálytársadalom csak addig objektív szükségszerűség, ameddig nincs megoldva a fogamzásmentes szexuális élet.
Ez az állításom önmagában romba dönti a politikai marxizmust, mert az osztálytársadalom a túlnépesedő társadalmak objektív felépítménye, megszüntetni csak a túlnépesedés leállításával lehet. A túlnépesedést durva, kegyetlen erőszak nélkül csak akkor lehet, ha nemcsak a fogamzásgátlás megoldott, hanem két másik előfeltétel is, az egy laksora jutó 10 ezer dollárnál magasabb jövedelem és a 12 évnél magasabb átlagos iskolázottság.
Ezek hiányában erőszakkal megvalósult a még szegény és nem eléggé iskolázott Kínában.
Mivel jelenleg a három feltétel, vagyis a fogamzásgátlás, a magas jövedelem és iskolázottság eddig csak a Nyugat puritán, és a Távol-Kelet konfuciánus országaiban, jött létre, kimondhatjuk, a népszaporulat spontán leállásának négy előfeltétele, a negyedik a lakosság puritán magatartása.
Politikai erőszakkal is csak Kínában valósult meg. Vagyis erőszakkal is csak ott valósítható meg a gyermek vállalás kívánatos mértékű korlátozása, ahol a lakosság viselkedését a puritanizmus jellemzi.
Ezt pedig magam is megtapasztalhattam Baranyában, ahol csak a kálvinista, tehát puritán parasztság volt képes a gyermekvállalás eredményes korlátozásra. Ugyanabban a társadalmi helyzetben a katolikus magyar és sokác parasztok nem voltak erre képesek.
Világtörténelmi jelentőségű tény az, hogy a ma már Kínánál is népesebb Indiában nem lehetne a gyermekvállalást sikerrel korlátozni.


A kiscsalád és a faluközösség.

A Nyugat világsikerének egy másik kulcsát látom abban, hogy sikeresen ötvözte az individualizmust, a lakóközösséget és az állami érdeket.
Azt már másutt hangsúlyoztam, hogy a kiscsaládos feudális társadalom ápolta az individualizmust, a lakóhelyi közösséget, és a kereszténységen keresztül az általános emberi érdeket.
A tőkés osztálytársadalom előtt, egyedül volt kiscsaládos kultúra. Alig találtam nyomát annak, hogy az új iránti társadalmi fogékonyság mennyivel jellemzőbb volt a kiscsalásokra. A Nyugat minden nagy szellemi mozgalma a kiscsaládos Nyugaton született, és nem volt képes hatni a nagycsaládos kultúrákban. A római kereszténység, a reneszánsz, a reformáció, a felvilágosodás, a demokrácia csak a kiscsaládos nyugati társadalmakban gyökeresedett meg.
Óriási társadalmi különbség származott abból, hogy ki volt a társadalmi sejt, a család feje. A nagycsaládban a már többé-kevésbé öreg, a kiscsaládban pedig a férj, már húszon évesen is családfő volt. Márpedig a fiatal sokkal könnyebben fogadja be az újat, mint a hatalmához munkaképtelenül is ragaszkodó öreg, aki irtózik minden változástól.
Nem kisebb jelentőséget tulajdonítok annak, hogy a kiscsaládban a fiatal szülők nevelik a gyerekeiket, a nagycsaládban pedig az öregek, a munkából otthon maradt felnőttek. Most e modern kiscsaládos társadalmakban a nagyszülők segítségét egyre hangosabban dicsérik, ami vitathatatlan, de azért a szülők felelőssége megmarad. Arról is meg vagyok győződve, hogy a sok nevelő nem jobb, mint az egy, mert a gyerek egyrészt nem érzi a nevelője egyértelmű illetékességét, másrészt a többféle tanács között nehezen igazodik el.
Itt említem meg, hogy az ipari forradalom érdemei között nem emlegetik, hogy létre hozta először a teljesen kiscsaládos társadalmat. A munkáscsalád volt az első teljesen önálló kiscsalád, ahol már a rokoni és lakóhelyi hatások is elsorvadtak. Elég volna arra gondolni, hogy mekkora szerepe volt a szomszédságnak a falusi életromában, és mennyire eltűnt a nagyvárosok bérkaszárnyáiban, ahol a szomszédok is ritkán ismerik egymást. Én ugyan, sok okból, tapaszaltból a kertes lakások híve vagyok, de társadalomtudósként elismerem, hogy a kiscsalád döntésszabadsága milyen fontos szerepet játszott a feudális kötöttségektől való megszabadulásban.
Visszatérve a feudális falusi viszonyokhoz. Abban a jobbágytelkükön való gazdálkodás a házaspár elkülönített felelőssége volt. Ebből fakadtak a földesurukkal szembeni szolgáltatásaik, a megmaradó jövedelemmel való gazdálkodásuk. Ebben a tekintetben a maguk gazdái voltak. A számos állatok tartása azonban a faluközösség feladata volt. A közösség biztosította a legelőt, a tarlót, a pásztorokat. Vagyis a számosállatok tartása a faluközösséggel megosztott feladat volt. (Itt csak megemlítem, hogy a számosállat fogalma mögött mi van, mert a szavat még használjuk, de az eredetét kevesen ismerik. Az állatok közösségi, sőt országos számontartása fontosabb volt, mint a lakosságé, amit a vallási klérus dokumentált az anyakönyvek vezetésével. A számosállatok állománya azonban az államot érdekelte, ezért arról rendszeresen számbavételt tartottak. Az egység a felnőtt korú ló, szarvasmarha és bivaly volt. A növendéket és a kisebb állatokat az egység meghatározott hányadaként számolták el.)
A nagyobb integrációt a közigazgatás számára a megyék, a vallás számára a püspökségek jelentették. Ezek felett az isteni eredetűnek tartott uralkodó hatalmi köre jelentette az államot.
Összegezve.
A nyugat-európai agrártechnikai forradalom gazdasági alapjára épült feudális társadalom nemcsak a mezőgazdasági termelésben jelentett új termelési módot, hanem annak sejtje, a kiscsalád fajuk történetében először megjelent, forradalmian új volt. Első megjelenése annak a családformának, amit aztán az ipari forradalom általánossá tett, és aminek köszönhetően a tudományos és technikai forradalom diadalát élhetjük.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése