Kopátsy
Sándor EG 2014-08-10
Európa 2020-ban
A Népszabadság
mai számában lehozta Andor Lászlónak a Széphalmi Diétán elhangzott előadását,
amit én is nagy érdekelődéssel hallottam. Ha valaki, ő a legilletékesebb abban,
mit terveznek Brüsszelben. A gondosan felépített előadás engem azonban
elszomorított. Az EU illetékeseinek, és a tevékenységét meghatározó, és nagy
államainak a hazai vezetői ugyanis ködvárat építenek, és nyoma sincs annak,
hogy az EU stratégiai zsákutcában jár.
Nem hajlandó tudomásul venni, hogy céljaihoz
nem közeledik, mert a tagországok fejlődése nem versenyképes a tengerentúli
protestáns országokkal, elsősorban az Egyesült Államokkal, még kevésbé a
viharosan fejlődő Távol-Kelettel. Ráadásul nem csökken, hanem nő a tagországok
közti különbség. Amelyeket az EU költségvetése támogat, általában lemaradnak,
és a támogatók fölénye nő. Ez semmiben nem jellemzőbb, mint az eladósodásokban.
A lemaradók két
kultúrkörbe tartoznak, a mediterránba, és az ortodox kereszténybe. Ezek eleve
lemaradásra voltak ítélve, de rontotta a helyzetüket már a szabad munkaerőpiac
is, de tragikussá a közös valuta tette. Az
EU vezetői és hangadói nem ismerik a törvényt, ha össze nem illőket közösségbe
kényszerítik, az oda nem illők jobban lemaradnak, mintha a maguk útját járnák.
Annak objektív oka van, hogy a Nyugat
egészén belül a protestáns, helyesebben a puritán viselkedésű népek államainak
az előnye nő, a mediterránok és az ortodox keresztények lemaradnak.
Ez ugyan nyilvánvaló
tény, amit Brüsszelben nem vesznek tudomásul. Ezt még mérni sem képesek. Andor
László is röviden, de szakszerűtlenül érintette ezt a témát. Szakmai hibát
követtett el azzal, hogy a világgazdaság idézett országainak a nemzeti
jövedelmük növekedését vetette össze, pedig ez értelmetlen, az egy laksora jutó mutatók, nemzeti
jövedelem, nemzeti vagyon, várható életkor, foglalkoztatás, iskolázottság, stb.
tükrében kell a fejlődéseket összevetni.
Két példa.
Japán nemzeti jövedelme ugyan tizenöt
élve lassan nő, de mivel csökken a lakossága, az egy lakosra jutó jövedelme meghaladja
az EU átlagát, az egy laksora jutó vagyona pedig lényegesen gyorsabban nő.
Ráadásul, az oktatási rendszere, ami az ország tudásvagyonának a létrehozója,
sokkal jobb, mit az EU tagországok átlagáé.
A BRICs országok pedig, Kínát kivéve,
az egy laksora vetített mutatók alapján lemaradók. Képtelenek az egy lakosra jutó jövedelmet növelni, az egy lakosra jutó
vagyonuk pedig csökken. Különben is, az BRICs országokat közösségként csak
egy bankár kezelhette. Semmiben sem hasonlíthatók össze, kivéve, hogy nagyok. Sem
a politika, sem a társadalomtudományok nem veszik tudomásul, hogy a társadalmak fejlettségét nem lehet az
országok területének, a lakosságának, nemzeti jövedelmének nagyságával mérni.
Az ENSZ ezen ugyan már messze túljutott, a tagországok fejlettségét három
mutató, az egy laksora jutó jövedelem, a várható életkor, az átlagos
iskolázottság, eredőjével méri.
Mit
bizonyít a történelem?
Az Európa
egyesítői még addig sem jutottak el, hogy megvizsgálják, mit bizonyít az
európai történelem. Nem csak a
politikusoknak, hanem a történészek is félrevezetnek, mert mindkettő mániája,
hogy a társadalmak elsődleges célja, hogy az országuk minél nagyobb, népesebb
legyen.
A tények sem
zavarják őket.
Európa azzal válhatott az óceánok
meghódítása és az ipari forradalom után az emberiség élcsapatává, mert a sok
kis ország egymással versenyezve, egymás rovására akar érvényesülni. Vagyis
a tagoltságának köszönhette a sikerét.
Európán belül a kisebb államok, elsősorban a városállamok
voltak a legszabadabbak és a leggazdagabbak. Ma is azok. Jelenleg Európa öt
legfejlettebb társadalmú, leggazdagabb állama, sorrendben Norvégia, Dánia,
Svédország, Finnország és Svájc, 10 milliónál kevesebb lakosú. A világ első tíz
országa között, a városállamokat nem számolva, az Egyesült Államok az egyetlen,
de az utolsó. Azt is megelőzi a három kisebb lakosú protestáns, angolszász
ország, Kanada, Új-Zéland és Ausztrália.
Európa
történetében csak a gyarmatbirodalmak századaiban voltak gazdagabbak a nagyok,
mert az imperializmusban a katonai erőfölényre volt szükség. Az európai nagyok csak addig taroztak a
legfejlettebbek közé, amíg a gazdagsághoz katonai erőre volt szükség. Ma Európában
pedig magasan az első, az államok közt nem is rangsorolt Luxemburg.
A Távol-Keleten
is így alakul. Hetven éve még nem lehetett vitatni, hogy minden tekintetben
Japán az első a térségben. Ma a kikötőváros, Szingapúr koldus szegény volt,
most a leggazdagabb. Az egy lakosra vetített mutatókkal mérve, Japánt megelőzi
az akkor kínai gyarmatnak számító Tajvan is.
A 20. század
második fele után, a tudományos és technikai forradalomnak köszönhetően, a világgazdaságban bebizonyosodott, hogy a
leggazdagabbak és a leggyorsabban fejlődők élcsapatát a protestáns és a konfuciánus
erkölcsű lakosságú államok képezik. Ugyanakkor a száz éve leggazdagabb Nagy
Britannia csak az első húszba fér be. Az ezer évig a leggazdagabb országnak
számító Franciaország csak a 23. mert nem puritán.
A brüsszeli bürokrácia azonban nem
foglalkozik történelemmel, kultúrával, gazdasági fejlettséggel, számukra minden
tagország egyformán alkalmas bármilyen szintű közösségben a tagságra. Úgy
osztogatja bürokratikus elvárásait, mintha az EU tagállamai közös kultúrájú és
azonos fejlettségi szintűek volnának. Nem
veszi tudomásul, hogy a 28 tagállam lakossága három nagyon eltérő kultúra, a
puritán, a latin és az ortodox keresztény, egyikéhez tartozik, és a gazdasági
fejlettségük szintje között 1:3 arány is van.
Kiket lehet a különböző szintű közösségbe szervezni?
Ezt a kérdést
fel sem vetették Brüsszelben, pedig minden
közösség sikere azon múlik, mennyire homogén.
Vámunióba szinte az egész világ
beszervezhető, de csak akkor, ha az érintett államok politikai és gazdasági
tekintetben szuverének. Ha nem azok, akkor a gyengébbek védetlenek maradnak az
erősebbekkel szemben. Jogot kell
biztosítani a gyengébbek számára, hogy a munkaerejük javát otthon tudják
tartani, a valutájukat az érdeküknek megfelelő szinten tartsák, az inflációt a
saját érdekükhöz igazítsák.
Ha a gyengébbek
nem rendelkezhetnek ezekkel a fegyverekkel, egyre jobban lemaradnak.
Az EU azonban
olyan vámuniót működtet, amiben a tőke, és a munkaerő áramlása is szabad. Az ilyen vámunió a fejlettebbeket segíti a
gyengébbekkel szemben, tehát differenciál. Amikor a fejlettek rájöttek, hogy számukra
megkülönbözetett előnyt jelent a vámunió, bevezették
még a közös valutát is. Ez ugyanis felszámolja a gyengébbek egyetlen védekezési
fegyverét, a valutájuk leértékelését. A kívülállókat pedig arra erőltették,
hogy ne tartsák a valutájukat leértékelve.
- Nem ismerünk arra példát, hogy egy
kevésbé fejlett ország védekezni tudott az eladósodás ellen, ha a valutáját nem
tartotta leértékelve. A leértékelés mértéke kultúrától és fejlettségtől
függ. Ehhez képest is még nagyobb leértékelésre van szükség az eladósodott országokban.
- Az is általános, hogy minden kultúrában,
és azon belül minden fejletségi szinten más inflációra van szükség. Történelmi
tény, hogy a puritán lakosságú országokban ugyanúgy kisebb volt az infláció,
mint a gazdagabbakban a szegényebbekhez viszonyítva.
A két jó tanács
ellenpéldája volt Magyarország, ahol nemcsak az euró árfolyamát tartották
alacsonyan, de azt is elnézték, hogy mind a lakosság, mind az önkormányzatok,
mind a vállalatok euróban, svájci frankban adósodjanak el.
A
szabad munkaerőpiac differenciál.
A közgazdaságtan mivel nem méri a minőségi
munkaerő tőkeértékét, a forgalmával járó értékmozgást sem követi nyomon. A
közvélemény annál inkább.
Az elmúlt fél
évszázad arról tanúskodik, hogy a
munkaerő minőségén múlik szinte minden. Ugyanakkor a gyenge minőségű
munkaerő társadalmi teher.
Mivel a lemaradó
világ az elviselhetőnél sokkal gyorsabban szaporodik, a fejlettekre óriási bevándorlási nyomás nehezedik. Százmilliók
akarnak a fejlettebb világban élni, mert ott még a munkanélkülieknek járó
társadalmi ellátás is jobb, mint az otthon nehezen elérhető munkavállalás.
A fejlett országokban is felesleg van az
alacsony értékű munkaerőben, ezért azok bevándorlása ellen tiltakoznak.
Ugyanakkor a jó munkaerővel szemben a keresletük kielégíthetetlen, az ilyen
beáramlása áldás. De mivel ebből is sokkal nagyobb a bevándorlás kínálata, még
ezekből is válogat. A kiváló munkaerő ára pedig a fejlettek felé haladva exponenciálisan
nő. Minél jobb minőségű a munkaerő, annál jobban megfizetik az átlaghoz
viszonyítva.
Százmilliók
akarják otthagyni az országukat. A befogadók azonban ennek csak a legjobb néhány
századukat látják szívesen. Erre azonban otthon is égető szükség lenne.
Még senki sem
vette a fáradságot, hogy kiszámítsa, mekkora szellemi vagyon, munkaerőérték
ment, az EU tagországokon belül, a fejtettebbek irányába. Pedig évi
százmilliárd eurókról van szó. Ezzel szemben szinte folyamatosan napirenden van
annak emlegetése, hogy mennyit kapnak a kevésbé fejlettek az EU viszonylag kis
költségvetéséből.
A kevésbé
fejlett tagországok pedig örülnek, ha az otthon nem foglalkoztatható munkaerő
külföldön talál munkát, és a megtakarított jövedelmét hazaküldi a családjának.
Ez az összeg és a foglalkoztatás azonnali előny, a kivándorolt értékes munkaerő
hiánya pedig nem ilyen közvetlenül jelentkezik, azonban sokkal nagyobb.
A
világgazdaságnak előnyös, ha a munkaerő a fejlettebbekbe áramlik, ugyanakkor károsítja
a más okokból is lemaradókat.
Közös
valuta
Az
EU legnagyobb ostobaságot a közös valutaövezet alakításával követte el. Senki sem mérte fel, hogy mik annak a
feltételei. Ez egyszerűen a bankvilág mániája lett. Az sem segített, hogy
az ilyen kísérletek csúfos kudarcba fulladtak. Az euró övezet is teljes kudarc,
mégis ragaszkodnak hozzá. Mert ebbe a csapdába könnyű bekerülni, de nagyon
nehéz kimászni.
A
közös valuta esetén könnyű eladósodni, hiszen könnyű olcsó hitelekhez jutni, de
a nagyon nehéz a hitelek terhét és törlesztését előteremteni. Ahhoz le kell
értékelni a valutát, ami azonnal az adósság növelést eredményez. Ennek ellenére
az adósságot csak az olyan ország képes elviselni, illetve törleszteni, aminek
a külkereskedelmi mérlege aktív, van forrása hozzá.
Közös valutája csak közös kultúra és
hasonló fejlettségű országoknak lehet. Mivel az euró övezet országaira ez
egyáltalán nem jellemző, a közös valuta csak rontott az eleve rossz helyzeten. Tragikomikus,
amikor közgazdászok elképzelték, hogy a németeknek és az olaszoknak, a
görögöknek és a finneknek közös valutájuk lehet. Ugyanaz az ostobaság, mint
amikor a bankok nem nézik a hitelkérők fizetőképességét.
A
Nyugat összefogása
Nem a heterogén Európából kell egy homogén
rokkantat szervezni, hanem az egész Nyugatra kell kialakítani testére szabott
szervezetet, ami a Távol-Kelettel versenyképes lehet.
A
két világháború megmutatta, hogy Európa kicsi és gyenge ahhoz, hogy nemcsak a
Távol-Kelettel, de még a két Amerikával szemben versenyképes maradhasson. A
hidegháború még arra is rámutatott, hogy katonai téren, Nyugat-Európa még
Kelet-Európával sem versenyképes, a tengerentúli Nyugathoz képest legfeljebb a
lakosság számában nagyobb, minden más tekintetben kisebb.
- A két Amerika és Ausztrália területe
ötször nagyobb Európáénál, tízszer nagyobb az EU 28 tagállaménál. Potenciális
lakosság befogadó képessége az egész világon csak a két Amerikának és
Ausztráliának van.
- Európa és az EU három kultúrára oszlik, a
Tengerentúli Nyugat ezzel szemben csak kettőre. Ott már gyökeret sem tudott
verni a kelet-európai kultúra.
- Európa kéttucat nyelvnél is többön
beszél. A Tengerentúli Nyugat szinte csak kettőn. A spanyol és a portugál
ugyanis megérti egymást.
- Európa katonai ereje törpe az Egyesült
Államokénak. A védhetősége még ennél is sokkal kisebb.
- A nyersanyagokkal való ellátottság
tekintetében nagyságrendű a különbség. A túlnépesedett világban egyre
nagyobb kincs lesznek az élelmiszerek, és a bányakincsek.
Aki
fenti adatokat végig elemzi, nevetségesnek tartja, az EU alapcélját, az
önállóságát.
Nehezebben
lesz elfogadható, hogy a Nyugat szerveződéséből ki kell hagyni a kelet-európai
és a balkáni ortodox keresztény kultúrát. A tengerentúl már teljesen kimaradt.
Az sem véletlen, hogy az európai kereszténység már ezer éve kettészakadt.
A Nyugat ötszáz éve lényegében két kultúrára
oszlik, a protestánsokéra és a katolikusokéra. Talán kevésbé irritáló, ha
azt mondjuk, hogy a puritán angolszászokra, germánokra, skandinávokra az egyik
oldalon, és a latinokra a másik oldalon.
Ez a két Amerikában egyérműen
jelentkezik. Ott fel sem merül, hogy az
angolszászok és a latinok közös szervezetbe álljanak össze. Európában az
első hibát azzal követték el, hogy Franciaországot és Olaszországot. Majd a
többi latin országot is befogadták. A hibát azzal koronázták meg, hogy EU tagok
lettek ortodox keresztény államok is.
A
két Amerikában fel sem merült, hogy a két angolszász ország a
latin-amerikaiakkal közös szervezetben, nem is szólva közös valutával működjön.
Amit az EU megvalósított, eleve bukásra
van ítélve.
Az államok eredményes közösségeit nem kontinentális,
hanem kulturális és fejlettségi alapon lehet szervezni. Olyan közösségbe,
amit Brüsszel erőltet, Európában csak az
angolszász, germán és skandináv népek alkalmasak. Ezekre korlátozott EU és euró
övezet sikere vitathatatlan, és a kibővítésük csak a négy tengerentúli
angolszász országgal lehetséges.
Az
európai latin országok átlagos fejlettsége és a kultúrája még nem érett meg
ahhoz, hogy egységben erősebbek legyenek. Számukra csak olyan szervezet felel
meg, amiben csak az áruforgalom szabad, vagyis vámmentes. A nálunk már sokkal
népesebb, erőforrásokban sokkal gazdagabb latin-amerikai országokkal azonban
vámunióba léphetnek.
Ezek
alapján a Nyugat kétkultúrájú, puritán és latin. Ez a két kultúra Európában és
a tengeren túl közös, de saját vágányán haladhat.
Ebbe
a beosztásba nem férnek meg a közép-európai és a balti államok. Ezek ezer éve,
de főleg a reformáció óta, a puritán Nyugathoz akarnak csatlakozni, és ehhez a
leginkább alkalmasak. Ezért őket a puritán Nyugat Uniójába kell sorolni, de
egyelőre csak az előszobájába. Közülük a csehek, a szlovének és az észtek
állnak a legközelebb a teljes tagsághoz.
Összefoglalás.
Semmi
reményem arra, hogy megértenek. Mégis biztos vagyok abban, hogy eljön a
felismerés ideje, mert a tények egyre erősebben bizonyítják, hogy ami
összevaló, az előbb-utóbb összeáll. Ami meg nem való össze, az előbb-utóbb
szétesik.
Ehhez
azonban még a nagyon hosszú éle is rövid.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése