Kopátsy
Sándor EH 2014-01-06
Trianon előzményei
Trianonról már
diákkoromban az volt a véleményem, hogy kárunkra döntöttek, de a két rossz
közül az egész Kárpát Medence megtartása lett volna a nagyobb rossz. Ebben
igazán a Jugoszláv állam szétesésével járó vérontás győzött meg. Olyan
rendezést tartottam igazságosnak, ami jobban igazodott volna az etnikai
határokhoz, és a Székelyföld autonómiát kap.
Valami ilyen, igazságosabb rendezés
valósulhatott volna meg a második világháború után, ha nem üzenünk hadat a
Szovjetuniónak. De ma már nincs kilátás semmiféle korrekcióra. Ezért ideje
volna abbahagyni a siránkozást, és történészi tárgyilagossággal megvizsgálni,
mikor, mit hibáztunk el. Ez azért fontos, mert nem tanultunk belőle.
Ezért örültem
Romsics Ignácnak a kassai bombázást feltáró tanulmányának. Fontos lépésnek
tartom a részletek tisztázását, csak azt hangsúlyoznám keményen, hogy akkor sem
lett volna szabad hadat üzenni, ha történetesen szovjet gép bombázott volna.
Számunkra nem a tettes megállapítása a fontos, hanem a kimaradásunk a
háborúból. Ráadásul, még Hitler is ezt akarta.
Ezerszer fontosabb annak az útnak a
feltárása, mai Trianonhoz
vezetett.
Ki kell végre mondani, hogy alapvetően
hibás célunk volt a Kárpát Medence egészének magyar nemzeti állammá
változtatása. Azt ugyan egyetlen történészünk nem állítja, hogy ez reális
cél lehetett volna, de hallgatunk arról, hogy a kisebbségektől megszabadulni
akaró, illetve azok jogos igényeit semmibe vevő politikánk nemcsak erkölcstelen,
de irreális volt. Ennek ellenére nyomát sem találjuk annak, hogy valaki keményen
vitába szállt volna a magyar nemzetiségi politika irrealitásával. Még Jászi
Oszkár is igyekezett tapintatos lenni. Ebben sem azok voltak azonban a hibásak,
akik hallgattak, hanem azok az előzmények, amelyek miatt, jaj volt annak, aki
ezt a témát felveteti.
Az alábbiakban
arra teszek kísérletet, hol, mit rontottunk el ezen a végzetes úton.
Nagyon messzire
vezetnek a magyar nacionalizmus gyökerei. Csak az első megbocsáthatatlan
úttévesztésig megyek vissza.
Tizenéves diák
voltam, amikor Marczali Henrik könyveivel megismerkedhettem. Ő is somogyi volt.
A könyvemet iskolatársamtól, Hanák Pétertől kaptam, aki már akkor elkötelezett
történész volt.
Marczali
könyveiből megtanultam, hogy II. József
volt az egyetlen bölcs és progresszív Habsburg uralkodó. Ezt ő ugyan nem
fogalmazta meg ilyen keményen, de én kiolvashattam belőle. Főleg az
befolyásolt, hogy a birodalomban, Magyarországtól eltekintve, mindenütt
megvalósította a jobbágyfelszabadítást. Ez nekem, a népi írók lelkes hívének
elég volt ahhoz, hogy megszeressem.
A Kalapos király
azzal is befutott nálam, amikor megtudtam, hogy ő sokkal előbb volt
német-római, mint osztrák császár. Azt a címet ugyanis nő nem kaphatta meg.
Frankfurtban, a Pál Koronáz templomban lettem figyelmes arra, hogy ő sokkal
előbb volt német-római császár, mint anyjának örököse az osztrák és magyar
trónon. Tehát nem kezdőként került az Osztrák Monarchia trónjára.
A másik
Ma is Mohácsnál sokkal nagyobb tragédiának,
sőt bűnünknek tartom, hogy a magyar országgyűlés elszabotálta a jobbágyok
felszabadítását. Ezt, mint tényt ugyan egyetlen történész sem tagadja, de
egyetlen sem hangsúlyozza ennek történelmünket hibás vágányra vivő szerepét.
Pedig az utóbbi háromszáz éves történelmének semmi sem ártott többet, mint a
jobbágyok felszabadulásának elhalasztása. Ezt a mindennél nagyobb bűnünket máig
sikerült úgy elleplezni, hogy még a történelmünk iránt érdeklődőknek sincs
fogalma róla.
Az még nagyobb
titok, hogy Deák Ferenc, amikor követ lett, 1830-ban beterjesztett egy
javaslatot attól, hogy ha van olyan jobbágy, akinek van miből, telket
vásárolhasson, olyan ellenállásba ütközött, amit látva azt toldotta be a
szövegbe, hogy a lehetőség csak az olyan jobbágyra vonatkozik, aki tud
magyarul. Így végül megszavazták. Azóta kutattam, hogy volt-e valahol példa
ilyen etnikai korlátozásra. Aztán hamarosan megtapasztalhattam, hogy jó száz
évvel később Teleki Pál kormánya olyan zsidótörvényt fogadtatott el a Tisztelt
Házzal, ami a zsidóktól, vallásuktól függetlenül tagadta meg nemcsak az
ingatlanszerzést, de még a nemi kapcsolatokat is mindazoktól, akiknek akár csak
egyik nagyszülejük zsidó volt.
Végül, hetven
évvel később, jórészt a szabadságharc elvesztésnek köszönhetően, megtörtént a
jobbágyfelszabadítás. Erre máig büszkék vagyunk, holott szégyellenünk kellene,
hogy ilyen késve, és ilyen sok engedménnyel hajtottuk végre.
Az
felmérhetetlen, hogy az eleve magyar polgárságban nagyon szegény magyar etnikum
mit vesztett azzal, hogy hetven évet késett a jobbágyok felszabadítása. Akkor is úgy, hogy Európában, nálunk maradt
meg a legnagyobb arányban az arisztokraták és a katolikus klérus birtokában a
termőföld.
Végül, azt is személyes
tapasztaltból teszem hozzá, hogy az 1945-ös földreform sem ehetett volna ilyen
kemény, ha nincs rajtunk Moszkva nyomása. A Szövetséges Ellenőrző Bizottság
elnöke, Vorosilov ragaszkodott hozzá, hogy a földművelésügyi miniszter a
kommunista Nagy Imre legyen.
Az első két
demokratikus választás után ugyanis olyan pártok voltak a többségben, amelyek a
szovjet megszállók nyomása nélkül soha nem szavaznak meg olyan földreformot,
amilyent sikerült végrehajtani. Bizonyításul elég, ha Mindszenti bíboros akkori
befolyására gondolunk.
Térjünk azonban
vissza a magyarországi kisebbségek sorsának alakulására. Trianon után szinte minden
olyan etnikum, amiben volt elszakadási vágy, a utódállamokhoz került. Jelentős
etnikumot csak a zsidók és svábok jelentettek. A cigányság Trianon után a jelenleginek
tört része volt, és azokat nem is vettük ember számra. A megmaradt két
etnikumot pedig azért gyűlöltük, mert nálunk különbek voltak.
A zsidóság
öthatodát elpusztítottuk, elpusztítattuk, elüldöztük. A megmaradt hatod a
Rákosi rendszerben óriási politikai szerepet játszott. Ezt, ha nem is hangosan,
felróják nekik. Alig találkozunk olyanokkal, akik megértik a zsidóság
viselkedését a velük való bánásmódunk után, még kevesebben vannak olyanok, mint
magam is, akik a sztálinizmust még durvábban képzelik el az okos zsidók nélkül.
A sztálinista
rendszer durvább volt ott, ahol nem maradtak zsidók, mint a két országban,
Magyarországon és Lengyelországban, ahol arányuknál sokkal nagyobb szerepet
játszottak. Ők voltak azok, akikkel lehetett a megengedhető reformokról
beszélni. Sztálin halála után is ők jelentették a párton belüli reformerek
többségét. Az is meg kellene értenünk, hogy a forradalom első hete után, joggal
féltek az antiszemitizmus elszabadulásától.
A 60-as évek
közepétől pedig ők voltak a reformerek élcsapata.
A rendszerváltás
után, a szuverenitásunk birtokában, azonban túlzott liberális vonalat
erőltettek, aminek óriási és tartós Fidesz győzelem lett a végeredménye.
Összegezve az hatodára csökkent zsidósság politikai és gazdasági befolyása a
számarányánál ugyan nagyobb, de kisebb amekkora volt az elmúlt száz évben
bármikor.
Mára egyetlen
gyorsan szaporodó etnikumunk mart, a felzárkózásra képtelenné tett cigányság,
aminek nagy többségét kiszorítottuk a munkaerőpiacról, és alamizsnán tartjuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése