Kopátsy
Sándor EO 2014-01-24
Három lecke Finnországból
Az soha nem
érdekelt, hogy mennyire vagyunk rokonok a finnekkel. Kamaszkoromtól kedve
mindig az okosabbtól, a sikeresebbektől akartam tanulni.
A legközelebbi tanítóm a magyar zsidóság
volt. Egyszerűen lenyűgöztek a sikereik. A többségük száz éve sem élt
Magyarországon, és háromszor vagyonosabbak, négy évvel iskolázottabbak lettek,
mint az őslakosság.
A szomszédoktól kell tanulni, mert azok
lehetőségei a mienkével rokonok. Középiskolás koromtól azt tartottam, hogy az osztrákokkal, csehekkel közös
államunkban ettől a két néptől kellett volna tanulnunk. Ezzel szemben csak
azokat tartottuk hőseinknek, akik e két néptől akartak megszabadítani
bennünket. Ezek Közép-Európában mutatták meg, hogy itt is lehet nyugat-európai
módon élni.
A szovjet megszállás után a finnek lettek a
példa. A cári Oroszországnak az
egyik legszegényebb nagyhercegsége voltak. A Szovjetunió megalakulásból
független államként kerültek ki. A Jaltában megkapott szovjet befolyási
övezetbe kerülő országok közül csak ők kerülték el a katonai megszállását. A
század végére pedig Európa egyik leggazdagabb, legiskolázottabb népe lettek. Ma
az egy lakosra jutó nemzeti jövedelmük hatszorosa a nyersanyagokból gazdagodó
oroszokénak, és háromszorosa a magyarokénak. A számomra legfontosabb szektorban, az oktatásban, amióta mérik, az
elsők Európában.
Finnország
azonnal megértette a Jaltai Egyezmény lényegét: A Szovjetunió tudta és beleegyezése nélkül nem történhetnek fontos
állami döntések. Ezért a köztársasági elnökük, mint katona, marsall rangban
és egyenruhában ment ki Sztálin generalisszimuszhoz, és megkérdezte, az új
helyzetben mi lesz a kötelességük.
Sztálinnak
imponált a katonatársa, és közölte a feltételeket. Nem léphetnek be a
Szovjetunió ellenes katonai szövetségbe. A többi párttal azonos jogot kell
biztosítani a kommunista pártnak. Minden kormányban fontos tárcákat kell
biztosítani a kommunista párt számára.
A finn
köztársasági elnök tudomásul vette, és a Szovjetunió felbomlásáig betartotta a
feltételeket. Ezzel elkerülte a katonai megszállást. Tudom, hogy erre egyetlen
más csatlós állam vezetése nem lett volna képes, akkor sem, ha felismeri a
járható utat, mert a lakossága nem fogadta volna el ezt a megoldást jelentő
kompromisszumot. Egyetlen másik csatlós országban nem nyerhetett volna
választást az olyan kormány, amelyik tudomásul veszi, hogy a mozgásszabadságát
a Szovjetunióval kell egyeztetni.
A történészek
feladata volna rámutatni arra, hogy az lett volna a megoldás, ha a
szükségszerűséget tudomásul veszik. Ezzel szemben a magyar történészek fel sem
vetik, hogy mi kellett volna, ahhoz, hogy a finn utat járhassuk, sőt azokat
tartják hősöknek, akik görcsösen ragaszkodtak a lehetetlenhez.
Csodáltam, hogy a szovjet-finn háború óta, vagyis közel
nyolcvan éve, mérik, majd ötévenként követik az újszülöttek adatait. Az
ötven év eredményét publikáló adatok lázba hozták a szakmát. Kiderült, hogy a magzati kihordás minősége jelentősen kihat
az életteljesítményre. A testméretek tekintetében legnagyobb tized
lényegesen több évet végez az oktatásban, jobban kereső és több adót fizető
állampolgár lesz. Ez azt jelenti, hogy a
következő generáció értéke, illetve ötven év múlva az ország teljesítménye,
lényegesen függ attól, az anyák hogyan hordják ki a magzatukat. Ez a
megdöbbentő tény legfeljebb a gyermekorvosok oktatása során lesz megemlítve.
Közgazdászként megszállottan hirdetem, hogy
a jelenkori társadalom legfontosabb értéktermelő szektora az oktatás. Ezt
csak az európai puritán kultúrában, azon belül is elsősorban Finnországban
vették tudomásul. Számomra még ennél is sikeresebbek a távol-keleti országok.
Ezt látszik igazolni a tény, hogy a legújabb PISA felmérések a távol-keleti
országok fölényét jelzik. Finnország ennek ellenére az egész Nyugaton az első
maradt.
A finn oktatási
rendszer egyetlen gyengéjét abban látom, hogy nem elég korán szakosítja a
tanulócsoportokat a képességek iránya és színvonala szerint. Ezen múlik a
távol-keleti oktatás jobb eredménye. Természetesen a finn oktatási rendszer
óriási fölényben van a magyarral szemben. Erről győzött meg tegnapelőtt két
barátomtól kapott anyag a finn oktatási rendszerről.
Ebben szerepelt
egy adat, amire hatvan éve vadászom. Az ötvenes évek elején olvastam Rácz Jenő
és Bródy András könyvében, hogy a nemzeti vagyonnak a nemzeti jövedelemhez
viszonyított aránya, adott természeti környezetben, szinte állandó. Ennek
alapján tudtam kimutatni, hogy a néhány ezreléknél gyorsabb népesség növekedés
elviselhetetlen felhalmozási igénnyel jár. A bajom az volt, hogy az általuk
számolt nemzeti vagyon lényegében csak a fizikai vagyont jelentette. Ez a
múltban még megengedhető volt, de a tudásalapú társadalomban értelmetlenné
vált. A múltban még megengedhető volt, hiszen minden osztálytársadalomban
nemcsak a munkaerőből volt több annál, amit a társadalom hasznosítani tudott,
de a munkaerő tudásvagyona is több volt az osztálytársadalmak által
igényeltnél.
Ezért a
közgazdaságtudomány nemcsak a munkaerőt nem tekintette ugyanolyan termelési
tényezőnek, vagyonnak, amit a társadalom igényének megfelelő szinte kell
tartani, hanem a tudásvagyont sem
tekintette nemzeti vagyonnak.
Ez vezetett
arra, hogy a tudásvagyont létrehozó, gyarapító szolgáltatásokat, mindenek előtt
az oktatást, fogyasztásnak, nem vagyontermelésnek tekintette. Ezért nem is
találtam fogózkodót ahhoz, hogy a tudásvagyon nagyságát mérhessem. Most, ebben
a finn oktatást bemutató anyagban végre találtam valami segítséget.
A finn diplomások képzésére fordított
társadalmi kiadást, az óvodától, a diploma megszerzéséig, 200 ezer euróban
állapítja meg. Ebben ugyan nincsen benne a család jövedelméből történő
ráfordítás. De csupán a társadalmi
ráfordítás is az egy lakosra jutó nemzeti jövedelem ötszöröse. Több az egy
lakosra jutó fizikai vagyonnál. Ehhez jön még számos további kiadás, például a
szülők által ráfordított jövedelem és idő.
Tekintettel
arra, hogy Finnországban a korosztály közel fele diplomás, a társadalom szellemi
vagyona valahol az egy lakosra jutó nemzeti jövedelemnek legalább ötszöröse. Ez
a becslés is bőven elég ahhoz, hogy még inkább meggyőző legyen a bizonyítása
annak, hogy a néhány ezreléknél gyorsabb népszaporulat elviselhetetlen
felhalmozási igénnyel jár. A több lakos esetén nemcsak munkahelyet,
infrastruktúrát, de tudásvagyont is kell létrehozni.
A tudásvagyon
bővítésének társadalmi érdekéből következik az, hogy a képzéssel, mint
értékterelővel számoljunk. Mivel a
jelenkori társadalom szűk keresztmetszete a tudásvagyon, nem tükrözheti jól a
társadalom működését az olyan közgazdaságtan, amiben nem is szerel a
tudásvagyon gyarapításának költségével, annak a létrehozását fogyasztásként
tünteti fel.
Ahogyan a tőkés osztálytársadalom működése
a fizikai tőke maximalizálására épült, a tudásalapú táradalomnak a tudásvagyon
maximalizálására kell épülni. Ez a gyakorlat nyelvére lefordítva azt
jelenti, hogy a társadalom elsődleges
célja, a minél jobb minőségű munkaerő bővített újratermelése. Ennek
érdekében nem a több, hanem a jobb munkaerő a társadalom feladata.
A keresztény
vallás számára bűn, ha nem a lakosság számát, hanem a minőségét akarjuk
növelni.
Ehhez adalék a
mellékelt tanulmány egyetlen mondata. „A finn törvényhozás az 1600-as években
kimondta, hogy aki nem tud írni és olvasni, az ne csináljon gyermeket.”
A jelenkor egyik nagy deformációja, hogy a
gyermekvállalás minden társadalomban fordítottan arányos a szülők
iskolázottságával, és jövedelmével. Ott születik kevés gyerek, ahol
ígéretesek a felnevelés feltételei, és ott sok, ahol szinte reménytelen. Ennek
ellenére miden társadalom a gyermekek száma alapján fizeti a fix összegű
családi pótlékot. Ami a szegényeknek, tartósan munkanélkülieknek viszonylag
nagy összeg, a magas jövedelmeknek pedig a tényleges ráfordításhoz viszonyítva,
nem jelentős.
A gyermeknevelést az eredményessége alapján
kellene támogatni. Azt, hogy mi a megfelelő összeg a tények tanúsítják.
Olyan progressziót kell alkalmazni, ami mellett érdemesebb egyetlen diplomást
felnevelni, mint tucatnyi iskolázatlant.
A hazai
gyermekvállalás családi háttere mindig, de különösen a rendszerváltás óta
bűnösen rossz, nem is reménykedhettem abban, hogy ebben érdemi fordulat érhető
el. Ezért nagy örömet okozott, hogy Kínában legalább leállították a második gyermekvállalást.
Ez önmagában is óriási lépés, mert legalább egyforma a gyermekvállalási arány.
Nálunk ugyan nem
nő a lakosság száma, sőt. Mégis a legrosszabb történik azzal, hogy a kevésből
is sok a reménytelen családi háttértben születettek aránya. Ennél a mindenütt
egyformán kevés gyermekvállalás is sokkal jobb volna. Nálunk nem születnek sokan, de a kevésből nagyon sokan reménytelen
környezetben. Ennél a mindenütt egyformán kevés is jobb eredményt hozna.
Mitől függ a gyermeknevelés hatékonysága.
Nem tudok
elképzelni a politikai elit számára hasznosabb útmutatót, mint az olyan
statisztikát, ami megmutatja, hogy milyen
feltételek mellett hogyan alakul a gyermeknevelés hatékonysága.
- A magzat kihordásától. Ezt már más
alkalommal is leírtam. Aligha a legfontosabb tényező, de talán a
legegyszerűbben kezelhető. Elég volna a sikeres kihordás felső ötödét
jelentősen jutalmazni. Tudatosítani kell a sikeres kihordás kedvező
következményeit: Kevesebbet lesz beteg, jobb tanuló, jobban kereső munkaerő
lesz belőle, tovább fog élni.
- Az első évek gyermekgondozási eredményét
jutalmazni kell. Ezt a védőnői szolgálat képes megoldani. Tudatosítani kell
az első években a kedvező feltételek következményeit.
- Az iskoláskori családi pótlék nagyságát
az iskolai eredménytől függővé kell tenni. Ezzel el lehetne érni, hogy a
szülők ápolják az iskolával való kapcsolatot.
- A szülőkénél magasabb iskolázottságot
jutalmazni kell. Tudatosítani kell, hogy szülői érdem a gyerekük náluk
magasabb iskolázottsága.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése