Kopátsy
Sándor PP 2014-01-26
Nem csökken a szoborállítók és eltávolítók
tombolása
Azt hiszem, hogy
a szobrokat állítók, és eltávolítók szégyentábláján előkelő helyet foglal el
Magyarország. Ezen belül is élenjárnak a közép-jobb kormányok.
Arra még büszke
voltam, hogy 56-ban a nép ledöntötte Sztálin szobrát. Erre a népnek joga van
még akkor is, ha nincs igaza, a kormányoknak pedig akkor is szégyenük, ha
igazuk van.
A kormánynak
abban igaza van, hogy ezt a szégyent a népem többségének támogatásával végzi.
Közép-jobb társadalomban ezt is tudomásul kell venni. A szoborállítások akkor
zavarnak, amikor buta politikusok, szélsőséges politikai erők kedvében járnak.
Amennyire
Sztálin szobrának felállítását indoktalan talpnyalásnak tekintettem, a
Marx-Engels szoborállításnak örültem. Amíg Sztálin történelmi mérlegét
egyértelműen negatívnak tartom, Marx és Engels történelmi érdemét ezer év múlva
sem fogják vitatni.
Ez az állításom
a jelenlegi politikai légkörben indoklásra szorul.
A kereszténység,
és különösen annak a római katolikus egyháza, és ennek hatására ez európai
történelemfelfogás nemcsak az egyház híveit, de a történelem szereplőit is a
vallásis dogma alapján minősíti. Ennek alapján egyetlen meg nem bocsátott
bűnnel is el kell kárhozni. Vagyis nem a jó és a rossz egyenlege a minősítés
alapja, hanem csak a rossz, a bűn ténye.
Ennek alapján a
történelem nagyjai közül szinte nem lesz senki szent. Az én kedvenceim közül
biztosan, senki.
Azon nem lehet
vitatkozni, hogy Marx és Engels tanítványai is sok bűnt, borzalmat követtek el.
De azon sem, hogy óriási szerepük volt mindabban az üdvös változásban, amit az
elmúlt száz év alatt megélhetünk.
Ráadásul Marx
nemcsak zseniális tudós volt, hanem világvallást alapító is. Vitathatatlan,
hogyha a marxista dogmatizmus rossz kezekbe került, sok kárt és borzalmat is
okozott. Azt azonban még a jelenlegi politikai hatalom birtokosai sem vitathatják,
hogy a fejlett Nyugaton, különösen a puritán kultúrájú, erős polgárságú
országokban a szociáldemokráciának alapvetően pozitív szerepe volt.
Az sem
vitatható, hogy nemcsak a kelet-európai, de a távol-keleti kultúrákban a
marxizmus embertelen formában jelent meg. De ez nem a marxizmusból, hanem a nem
megfelelő kultúrából és az elmaradottságból fakadt. Véleményem szerint a
marxizmusnak ezek a borzalmas formái sem voltak borzalmasabbak, mint a cári
orosz, vagy a császári kínai társadalomé voltak.
Az óta kiderült,
hogy a kelet-európai társadalmak tőkés formái sem hatékonyabbak, mint amilyen a
bolsevik rendszer volt. Ennek ellenére a hivatalos hazai vélemény csak a
kommunista uralom borzalmairól, gyenge hatékonyságáról beszél. Nem veszik
tudomásul, hogy a kelet-európai társadalmakban a polgári demokrácia sem működik
jobban.
Kínában pedig
kiderült, hogy a marxizmus is lehet nagyon hatékony, ha puritán nép alkalmazza.
A kínai csoda olyan világtörténelmi esemény, amire fajunk történetében még nem
volt példa.
Maradjunk
annyiban, hogy az utóbbi hatvan év kedvező világtörténelmi eseményei
alakulásában a marxista pártoknak, nézeteknek is nagy szerepe volt. Nagyon
elfogult az a minősítés, ami tagadja a dolgozó tétegek felemelkedésében, a
gyarmati rendszer felszámolásban a marxista pártok pozitív szerepét.
Ez kevés
országban jobban igaz, mint éppen Magyarországban. Az, hogy a Jaltában ránk
mért sorsunk ellenére, utat találtunk arra, hogy a Szovjetunióénál, rugalmasabb
rendszerben működtessük a bolsevik rendszert. Szinte elsők, útmutatók voltunk
abban, hogy pártdiktatúrát fenntartva a gazdaságban szerepet kapjon a piac, a
szabadidőben pedig működhetett a vállalkozásuk sok-sok óvodája. Vagyis annak az
elődje, ami a század végén Kínában megvalósult, és példátlan eredményességgel
működik.
Eljön az idő,
amikor a magyar nép arra lesz büszke, hogy nálunk indult el az, ami Kínában a
történelem legnagyobb sikerét hozta.
Ezeknek a
kezdeményezéseknek az egyik fontos műhelye volt a Közgazdaságtudományi Egyetem,
aminek az aulájában van az a Marx szobor, amit ma a Jobbik kezdeményezésére el
akarnak távolítani.
Azzal
vigasztalom magam, hogy a választási hadjáratok történetében történtek már
ennél nagyobb ostobaságok is.
Marxról az
utókornak az lesz a véleménye, hogy a 19. század egyik tudományos zsenije volt,
aki eltévedt, amikor vallásalapító próféta szerepét is vállalta. Ez a vallás
ugyan a 20. században világvallás lett, sokkal több volt a pozitív, mint a
negatív szerepe, de a tudományos és technikai forradalom hatása idejét múlttá
tette.
Mi magyarok
pedig arra lehetünk büszkék, hogy a marxizmus ortodox vallású táborába sodorva,
modernizáltuk a magyar társadalmat. Ennek a módszere ugyan kegyetlen volt, de a
korábbinál sokkal modernebb társadalomként kerültünk ki belőle.
Sokkal nehezebb
dolga volna a közép-jobb társadalom közé-jobb kormányának akkor, ha nem történt
volna meg a gyökeres társadalmi átalakulás. A mai politikai elit nagy hányada
még mindig az elnyomott társadalmi rétegekben, az úri osztályoktól lenézett
volna.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése