Kopátsy
Sándor PG 2014-01-18
A futószalag mellé is puritán munkások
kellenek
Közgazdászként
hamar felismertem, hogy a tudományos és technikai forradalom minden társadalmi
tevékenységhez minőségi munkaerőt követel. Ebből fakad a távol-keleti országok
fölénye. Csak ott lehet a tömegtermeléshez is minőségi munkaerőt állítani.
A tudományokban,
az új technikák és termékek kifejlesztésében ugyan a Nyugat fölénye egyértelmű.
A tömegtermelésben pedig a távol-keleti országokkal nem lehet versenyezni. Az
elmúlt évtizedeke egyik általános jelensége, hogy a Nyugat minden tömegterméket
a Távol-Keletről importál. A Nyugat és a Távol-Kelet közti munkamegosztás
lényege, hogy a távol-keleti tömegtermékeket a nyugaton gyártott célgépekre, csúcstechnikás
termékekre cserélik ki.
Évek óta egyre
nyilvánvalóbbá válik, hogy a minőségi autót nem lehet importált olcsó
munkaerővel termelni. Márpedig a nyugati gazdag országokban nem megy jó
minőségű munkaerő futószalag mellé.
Ezt láttam
Wolfsburgban, ahol már 25 évvel korábban is a futószalag mellett csak balkáni
és török munkások voltak, az ő nyelvükön fogalmazták meg a szalag melletti
teendőket.
Aztán, amikor
megvették az Audit, hogy leegyen egy minőségi autója is a Volkswagennek,
kiderült, hogy abban a környezetben nem lehet olyan igényes gépkocsit gyártani,
ami versenyezhet a Mercedesszel és a BMW-el. Ez csak akkor sikerült, amikor
levitték Dél-Németországba. A vasfüggöny megszűnése után megvették a Skodát, és
kiderült, hogy ott megbízhatóbb autók készülnek, mert ott cseh szakmunkások
dolgoznak a futószalag mellett.
Magyarországon a
rendszerváltás után megjelentek a jó német márkák. Ez is azért történt, mert a
magyar szakmunkás is elmegy a futószalag mellé dolgozni.
Az Egyesült
Államokban is megjelentek előbb a japán autók, majd a gyártásuk is. Jelenleg a
világ öt legnagyobb autógyára között csak egy amerikai van, a General Motors,
másfél japán a legnagyobb, a Toyota és Renault-Nissan, másfél európai, a
Volkswagen és a Renault-Nisssan, és egy dél-koreai a KIA.
Agy autóújságban
olvasom, hogy a japán és a dél-koreai gyárak minőségben felzárkóztak a legjobb
európaiak közé.
A fentieket
azért írtam le, mert rá akartam mutatni a munkaerő minőségének fokozott
jelentőségre, hogy a tömegtermékek gyártásában is egyre fontosabb a munkaerő
minősége.
Márpedig ebben a
legnagyobb a kelet-ázsiai népek fölénye. Magasan vezetnek az oktatásban, a
munkakultúrában. Az oktatásuk eredményessége közismert. Azt azonban nem vesszük
tudomásul, hogy a kelet-ázsiai munkaerőben a legkevesebb a nem megfelelő
minőségű. Ezek a népek minden munkafeladatot komolyan vesznek. A futószalag
mellett is büszkék a munkájukra, és a vállalatra, melyeiknél dolgoznak.
A napokban
olvasom, hogy jelenleg a versenyzongorák négyötödét, a híres műalkotások a
másolatainak kilenctizedét Kínában készítik. Egyikre sincs történelmi
hagyományuk, de lelkiismeretesek.
Arra pedig a
rendszerváltást követően döbbentem rá, hogy egy társadalomban semmi sem okoz
nagyobb kárt, mintha a munkaerejének jelentős hányadát nem képes kihasználni.
Márpedig mi ebben az utolsók vagyunk. Okom van tehát az irigyégre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése