Kopátsy
Sándor PG 2014-01-27
A munkaerő áru
Ötven éve élénk
vita folyt arról, hogy áru-e a munkaerő. Ma már ez nem vita tárgya, annak
ellenére, hogy sehol nem veszik ezt szigorúan. Még a liberális államokban is
vannak olyan foglakoztatási törvények, melyek ezt semmibe veszik.
A
szakszervezetek minden országban leülnek tárgyalni a munkaadók szervezetivel,
ahol a kormánypárt közvetítésével tárgyalnak arról, hogy mennyire emelkedjenek
a kollektív szerződésben rögzített bérek. A minimálbéreket pedig a kormány
foglalja törvénybe. E beavatkozásoktól
függően aztán a bérekhez, nem pedig a m unkaerő keresetéhez és kínálatához
igazodik a foglalkoztatás.
Ezt a
gyakorlatot tradíciónak tekintik annak ellenére, hogy ez jelentős foglalkoztatási
feszültséget, esetleg inflációt okoz. Az a tény, hogy a bértárgyalások
eredménye krónikusan alacsony foglalkoztatást, és a gyenge minőségű munkaerő
foglalkoztatását nem képes megoldani, senki sem veti fel, hogy a bérek alakulását a piacra kellene bízni.
Nem volna baj,
hogy a bérek alakulását nem a piacra bízzák, ha a hatósági és szakszervezeti
beavatkozások nem okoznának krónikus problémát. De okoznak, hiszen mindig, és
minden társadalomban alacsony a foglalkoztatás, különösen krónikus a munkanélküliség a képzeten és a pályakezdők esetében.
Mit jelent az alacsony foglalkoztatási
ráta?
Indoktalanul drága a munkaerő.
Mit mond, hogy a
foglalkoztatás különösen a képzetlenek és a pályakezdők körében botrányosan
alacsony?
A képzetlen és a
pályakezdő munkaerő ára nagyon magas.
A piac tehát arra figyelmeztet, hogy drága
a munkaerő, különösen a gyenge minőségű. Ha a bérek alakulását a piacra
bíznák, csökkenne a bérszínvonal, mindenek előtt a képzetlen és a pályakezdők foglalkoztatási
költsége. De nem annyival, amennyit a munkanélküliek kapnak. Vagyis a dolgozók
jövedelme nőne. Ezzel nőne a vásárlóerő, a termelésre irányuló kereslet.
Az ugyanis vitathatatlan, hogy a termelés
hatékonysága akkor nő, ha a kapacitáskihasználás javul. A munkaerejét
alacsony szinte kihasználó társadalom ugyanis drágán termel. Ezért alapvető társadalmi érdek volna a
munkaképes lakosság maximális munkára fogása.
Ezzel szemben az állam és a már
foglalkoztatottak érdekét védő szakszervezetek nem a társadalom egészének,
hanem csupán a foglalkoztatottak érdekét védik. Nem veszik tudomásul, hogy
mindenki akkor járna jobban, ha a társadalmi érdek szolgálatát a piacra bíznák.
Nem is az a baj,
hogy nem bízzák a piacra, hanem, hogy a
piac jelzését nem veszik komolyan.
A piac az egész
nyugati világban azt jelzi, hogy óriási a képzelten és tapasztalatlan munkaerő
munkanélkülisége. Ennek tehát az ára elviselhetetlenül magas. Olyan árat kell megengedni, ami mellett ezt
a réteget is bevonják a társadalmi munkamegosztásba.
A munkaerő árát a piac jelzéséhez kell
igazítani.
Mivel a piac azt
jelzi, hogy a jó munkaerőben hiány, a gyenge minőségűben óriási felesleg van, a
jót drágítani, a gyengét olcsóbbítani kell. A jelenlegi kormány az
„adóreformjával” ennek az ellenkezőjét tette, az eleve rosszat még rosszabbá
tette. De ennél is sokkal nagyobb hiba, hogy a tartósan munkanélkülieket viszonylag úgy támogatja, hogy azok
jelentős hányada számára nem is érdemes a munkavállalás. Óriási szakadék
van a normatív árán még megvásárolható, és azon már drága munkaerő között. Akit a normatív árán nem vásárol meg a
munkaadó, azt az állam eltartja. Ez ugyan sokkal drágább, mint amennyiért
munkahelyet találna, de ezt a foglalkoztatás törvényes keretei nem teszik
lehetővé.
Jelenleg a gyenge minőségű munkaerő a
munkaadónak havonta közel 150-200 ezer forintba kerül, és még megszabadulni is
csak nagyon drágán tud tőle. Ezzel szemben, ha nem dolgozik, akkor a
költségvetést terheli mintegy 50 ezer forintos segély, és óriási társadalmi
erkölcsi és szakmai kár. A társadalomnak még az is érdeke volna, ha a
munkaadónak kifizetné a foglalkoztatással járó költségeket, mert a közvetett
pozitív hatások még megmaradhatnának. Természetesen ez a véglet, csak azt
mutatja, hogy a tartós
munkanélküliségnél nincs rosszabb.
Annyi kedvezményt kell a munkaadónak adni,
ami mellett megszűnik a tartós munkanélküliség. Azt, hogy milyen áron kell
a gyenge minőségű munkaerőt foglalkoztatni, a piac fogja megmutatni.
Valószínűnek
tartom, hogy elég volna azzal elindulni, hogy a tartós munkanélküliek és a pályakezdők alkalmazása esetén, bizonyos
időre, nincs bérjárulék, és fegyelmi vétség esetén a munkaviszony
megszüntethető. Azt, hogy ez sok, vagy kevés a piac jelezni fogja.
Azzal kezdtem, hogy a szocialista
rendszerben dogmaként kezelték, hogy a munkaerő nem árú. Most ugyan nincsenek
ilyen dogmák, de a rendszerváltás óta gyakorlat, hogy a munkaerő nem áru. Nem
tudatosan, de a rendszerváltás óta a foglalkoztatás politika úgy viselkedik,
mintha a munkaerő nem árú volna. Pedig az, méghozzá racionálisan gondolkodó
áru.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése