Kopátsy Sándor EG 2013-09-28
Miért marad le az EU
A Magyar Nemzet
e hétvégi száma Pósa Tibor írását közli Rükverc címmel. Fontos tényre hívja fel
a figyelmet, általában a fejlett Nyugat, különösen az EU tagországai, azon belül
is elsősorban a latinok, elviselhetetlen mértékben vesztették el a korábbi ipari
munkahelyeket. A ténnyel nem lehet vitatkozni. Még azzal sem, hogy ebben a fő
ludas, az EU Brüsszeli vezetésének liberális foglalkoztatási politikája. Az
írásnak csak örülni lehet. Végre valaki kimondta, hogy hol kell keresni az EU
vállságának az okát.
Mivel mi,
magyarok a rendszerváltás során egy sebesség fokozattal feljebbi szinten
követtük el ugyanazt a hibát, amit a szerző joggal ostoroz. A rendszerváltás előtt nálunk lényegesebben
magasabb volt a foglalkoztatás, mint a vasfüggöny másik oldalán, és a
szuverenitásunk visszanyerése után pedig az EU legutolsója lettünk a
foglalkoztatásban.
Pósa Tibor nem
veti fel, pedig az általa idézett adatokból egyértelmű, hogy az általa is feltárt
hibát elsősorban a nem, puritán, Weber szavaival nem protestáns erkölcsű népek
országai követték el. Vagyis viszonylag azok a népek kerülték el a válságot,
amelyek csődjét jósolták évtizedek óta a liberálisok.
Az is a különös,
hogy az EU legerősebb tagja, Németország maradt a legsértetlenebb. Ennek kettős
a magyarázata. Németország egyrészt
puritán, másrészt az ipara minőségi igényeket kielégítő közép vállaltokra
épült, amit a távol-keleti tömegtermelés nem fenyeget.
Elég megnézni a
tagországok foglalkozatási rátáit, kiderül a protestáns lakosságúak ebben is, lényegesen
megelőzik a katolikusokat és az ortodox keresztényeket. A puritán erkölcsűek
szégyellik a munkanélküliséget, képzettebbek, fegyelmezettebbek. A gazdasági statisztika csak a munkaerő
árát nézi, nem veszi tudomásul a minőségét. Pedig minél fejlettebb a
gazdaság, annál kevésbé fontos a bérszínvonal, és annál fontosabb a minőség.
Pósa Tibor is
csak azt nézi, hogy a poszt-indusztriális társadalomban már nincs szükség
kézzel végzett munkára, de ha mégis kell, legyen minél olcsóbb. Nem veszi
tudomásul, hogy a távol-keleti munkaerő
drágán is olcsó, mert jó. A Kínába települt gyárakban a futószalagok
mellett is lelkes, lelkiismeretes munkások dolgoznak. Ha, kell, 14 órát.
Ezzel szemben a
már gazdag Nyugaton a gyárak futószalagjai mellé nem megy el a munkások jobbik
négyötödéből senki. Ott kénytelenek török, olasz, arab, balkáni, dél-olasz
munkásokkal dolgoztatni.
Bármennyire
látszólag egyszerű, a bárki által képzettség nélkül elvégezhető a futószalag
mellett végzett munka, azon a nem lelkiismeretes munkaerő olcsón is drága.
Egyetlen ember egyszerű mozdulatának hibája nemcsak a szalag mellett dolgozó
száz munkáját teszi értéktelenné, de értékét veszti a márka is, amiben minden
századik termékben egyetlen mozdulat hibás volt. Ezt jól példázza az, hogy még minőségi
gépkocsit is csak ott lehet gyártani, ahol nemcsak a bedolgozók, beszállítók,
de az összeszerelők is lelkiismeretesek.
Kelet-Ázsiával a
puritán Nyugat azért nem versenyképes, mert ott a tömegtermékeket is lelkes és
fegyelmezett munkaerővel állítják elő. A
nemzetközi tőke nem oda megy, ahol olcsóbb a munkaerő, hanem oda, ahol az
árához képest hatékonyabb. Az egy laksora vetített ipari tőkeáramlás ott
nagyobb, ahol jobb a munkaerő, és nem oda, ahol olcsóbb.
Ugyanakkor egy
sor drága terméket, luxusautót, repülőgépet, egyedi szerszámgépet csak ott
lehet hatékonyan gyártani ahol nagyon drága a munkaerő. A repülőgépeket, a
luxusautókat ott gyártják, ahol az órabér 40 dollár felett van.
A cikkben nagyon
jó adatok igazolják, hogy hol mennyire csökkent az iparban dolgozók aránya. A
szerző csak ott téved, hogy ennek a politikai hozzáállás volt az oka. A közölt
adatok is azt bizonyítják, hogy a latin, főleg a mediterrán népeknél volt
nemcsak a legnagyobb nemcsak az ipar visszaesése, de az eladósodás is.
Az elsőleges ok a latin népek hozzáállása.
Azok kevesebben és kevesebbet dolgoznak, könnyebben elviselik a tartós
munkanélküliséget, és könnyen vállalják az eladósodást. A jelenkor tudományos
és technikai feltételei csak a nyugati puritánok, és a távol-keleti még
puritánabb, konfuciánus népek számára előnyösek.
A másodlagos ok az EU vezetés által is
megkövetelt munkajog. Örömmel olvastam, hogy az EU kétségtelen előnyei
mellett súlyos hibák sorozatát követi el. A
liberális közgazdászok, és az európai szakszervezetek olyan munkajogot
alkalmaznak, ami mellett a munkaerő jelentős alsó hányada nem foglalkoztatható.
A liberális közgazdászok azt vallják, hogy
ami vállalati szinten veszteséges, társadalmilag sem lehet hasznos. Vagyis
csak azt a munkaerőt kell foglalkoztatni, amelyik a munkaadónak profitot
termel. Az utókor ezt fogja a Nyugat legnagyobb hibájának minősíteni. A Nyugat
gazdasági lemaradása abból fakad, hogy a gyenge minőségű munkaerőt tétlenségre
kárhoztatták azon az elven, hogy csak az dolgozzon, akinek az alkalmazása
vállalkozói nyereséget termel. Vagyis a makro-gazdaság éreke helyett a
munkaadói érdek érvényesült.
A szakszervezetek hibája pedig, hogy
nem a társadalom, de még nem is a munkások, hanem csak a foglalkoztatott
munkások érekét képviseli. A szakszervezetek követelései is abban az irányban
hatnak, hogy csak az dolgozzon, akinek az alkalmazása nyereséges. Minél jobban
sikerül emelni a béreket, a munkásoknak annál szélesebb rétegét zárják ki ezzel
a munkavállalásból. Ennek jellemző példája a minél magasabb minimálbér. Ennek
az a következménye, hogy magasabb az a korlét, mai alatt már nincs remény a
munkaerőpiac keresletére. A minimálbér
alatt ugyanis nem köthető munkaviszony. Minél magasabb a minimál bér, a
munkaerőnek annál szélesebb hányada kerül ki a munkaerő keresletéből, vagyis
annál magasabb a pályakezdők, és a képzetlenek munkanélkülisége. A
szakszervezetek is azonos alapon állnak, mint a liberális közgazdászok. Azonos munkáért
azonos bér jár, aki ezt a szintet nem éri el, ne is dolgozhasson. Csak olyan új
munkaviszony jöhessen létre, ami a munkaadónak jövedelmet biztosít.
Ezzel szemben
áll a társadalom nyilvánvaló érdeke, hogy lehetőleg minél több munkaképes
dolgozzon. A társadalom éreke csak akkor valósítható meg, ha az állam a pályakezdők,
és a képzetlenek foglalkoztatását ugyanúgy támogatja, mint a csökkentett
munkaképességűeket, a rokkantakat, a vakokat, a süketeket. Ennek azonban a
legnagyobb akadályozója a brüsszeli bürokrácia.
Brüsszel ugyanis ragaszkodik ahhoz,
hogy az állam nem dotálhassa a munkaerőpiacon helyt állni nem tudó munkavállalókat,
nem engedi meg a normatívtól eltérő bérezést, vagyis egyrészt a bérnek
magasabbnak kell lenni, mint a minimálbér, másrészt azonos bér után azonos súlyú
járulékot kell fizetni.
Pósa Tibor ezzel
eljutott a lényeghez. A gyenge minőségű munkaerőt ugyanis úgy kellene jogi
értelemben kezelni, mint csökkentett munkaképességűeket. Hiszen azok, csak nem valamilyen
fizikai képességük, hanem a munkaerejük hatékonysága tekintetében. Elég volna a
pályakezdőket és a tartósan munkanélkülieket csökkentett képességűnek
tekinteni, és ennek alapján valamilyen formájú és mértékű bér- illetve
járuléktámogatásban részesíteni a munkaadójukat.
A csökkent
munkaképesség alatt tehát nemcsak valamilyen fizikai, de a munkavégzési
képességben való hiányt is támogatni kellene.
A csökkent
munkaképesség azt jelenti, hogy munkaadónak nem ér annyit, amennyiben a
normatív feltételek melletti foglalkoztatásuk kerül. Mivel a társadalomnak
alapvető érdeke, hogy azok is dolgozzanak, akinek a teljesítménye nem haladja
meg a foglalkoztatásuk költségét, az államnak kell akkora kedvezményt
biztosítani, ami mellett a foglalkoztatásuk a munkaadónak is megéri.
A minimálbér
megkövetelése, a normatív bérjárulék kötelezettsége azt jelenti, hogy csak az a
munkaerő foglalkoztatható, aki a minimálbért és annak járulékait megkeresi a
munkaadójának. Márpedig a gyenge minőségi munkaerő nem ér ennyit a munkaadónak.
A társadalom érdeke pedig az volna, ha mindenki dolgozna, aki olcsóbb, és főleg
hasznosabb, mintha tartósan nem dolgozik.
A tények azt
mutatják, hogy a mediterrán államokban a fiatalok, és a képzetlenek
munkanélküliségi rátája 30-50 százalék körül mozog. Ezek foglalkoztatása olyan
alapvető társadalmi érek, ami mellett eltörpül a foglalkoztatását biztosító
társadalmi támogatás.
Európai Unió jelenlegi vállsága fel sem
merült volna, ha a közgazdászok kiszámítják, hogy mibe kerül hosszú távon a
társadalomnak, ha a pályakezdők, és a képzetlen munkaerő nem talál munkát.
Márpedig jelenleg nyoma sem látszik annak, hogy ezt tudomásul vegyék.
A jelenlegi
kormány azzal igyekszik kijátszani a brüsszeli követelményeket, hogy a tartósan
munkanélkülieket igyekszik közmunkára fogni. A semminél ez is jobb, de nem jó
megoldás. A csökkentett képességű
munkaerő foglalkoztatását a munkaadókra kell bízni. Számukra kell olyan
kedvezményeket biztosítani, ami mellett munkát találhatnak.
Mekkora legyen a munkaadóknak adott
kedvezmény?
Akkora, ami mellett a pályakezdők és a
tartósan munkanélküliek foglalkoztatása megfelelő szintet ér el.
Javaslatommal
szemben szinte hallom a liberálisok riadalmát. Az állam szerepét kívánom
növelni, holott szerintük, annak a minimalizálása a fontos. Azzal ugyan egyetértek,
hogy számos állami beavatkozás kártékony, de az is tény, hogy Európa nem azért
maradt le a Távol-Kelettel szemben, mert sok volt az állami beavatkozás. Az
ugyanis ott több. Van olyan helyzet, amikor még a gyermekvállalás is az
államnak kell szabályozni. Szerencsére, Európában erre nincs szükség, de annál
indokoltabb volna az állam számára szerepet adni arra, hogy biztosítsa a
jelenleginél lényegesen magasabb foglalkoztatást.
Valami biztos, az európai államokban a foglalkoztatás, és
az évente ledolgozott munkaórák száma botrányosan alacsony. A válságból
csak azzal lehet kimenekülni, hogy többen és többet dolgozzanak.
Az ehhez szükséges módszereket kell
sürgősen kidolgozni, és bevezetni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése