Kopátsy
Sándor EH 2013-10-22
István, a király – Gábor, a fejedelem –
János, a főtitkár
A magyar történelem három legnagyobb
szereplőjének Szent Istvánt, Bethlen Gábort és Kádár Jánost tartom. Azt
hiszem, ezzel egyedül állok. Ezért röviden indokolni kell a véleményem.
István,
a király.
Első királyunkat
nem tartom szentnek, de még a kereszténység számára is. A kereszténységnek sem
azért lett szentje, mert szent volt, hanem azért mert annak is a legfontosabb alakja.
Ezt a rangját annak ellenre érte el, hogy saját népe, társadalma politikai és
vallási vezetőinek az érdekével szemben kellett a társadalmat minőségileg
átalakítani. A sátrakban élő, nomád
pásztortársadalmat falvakban lakó földműves társadalommá kellett változtatni.
Ebben a harcában nem volt belső segítségére a társadalom világi és vallási
elitje. Azok között szinte senki sem akadt, aki felismerte, akárcsak elfogadta
volna az átalakulás szükségességét, de akár az elkerülhetetlenségét. Pedig akkor már a népe már jó része végre
is hajtotta az átállást. A saját népére azonban a király sem
támaszkodhatott, mivel annak akkor még nem volt, és nem is lehetett politikai
hatalma.
István ezért az idegen fegyverekre és idegen
papokra kényszerült. Ebből fakadt, hogy intelmeiben az idegenekre való
támaszkodás fontosságát olyan erősen hangsúlyozza.
Mivel szinte
semmi írásbeliség az országában nem volt, csak a szereplők érdekeinek
boncolására lehet támaszkodni.
Azt kell meglátni,
hogy a szeretet vallását terjesztő, védelmező király, miért volt kegyetlen.
Azért, mert nem volt elegendő belső
támasza.
Sajnos, a
történészek sem tanítják, hogy aki olyan
ügyért harcol, amiben nem számíthat a politikai erők többségére, szükségszerűen
kegyetlen. Akárcsak azok, akiknek nincs önbizalmuk. István, a király nem
szűkölködött az önbizalomban. Máskülönben képtelen lett volna a szerepét
betölteni, a célját megvalósítani.
Az Oszmán
Birodalom szultánjainak példája mutatta meg nekem, hogy a pásztornépek uralkodójának korlátlan hatalmát az óriási tekintélye
védte. A szultán számára is minden eszköz megengedhető volt annak
érdekében, hogy a hatalma csorbítatlan maradjon. Meglepődve olvastam, hogy a
szultán hatalomba lépése napján a testvéreit kivégezték. Ezzel kerülték el,
hogy vele szemben trónkövetelő léphessen fel. Ez a szabály a 18. század végéig
élt. Utána elégnek tartották a távoli tartományba való száműzetést.
Ezzel értettem
Koppány testének négyfelé vágását, és darabjait az országban való szétküldését,
Vazul megsüketítését, a fiainak külföldre menekülését. Sőt még azt is, hogy
Szent László miért szorgoskodott az apját megsüketítő nagybácsi, István szentté
avatásában.
Istvánnak, a
királynak azért jár megkülönböztetett tisztelet, mert az eszközökben sem
válogatva kényszeríttette ki a világi és vallási urak ellenében a magyar
társadalom modernizációját. Nélküle az
avarokéval hasonló sors várt volna ránk.
Bethlen
Gábor, a fejedelem.
Őt a
protestánsok legnagyobb magyarok közé tartozónak tartják, a katolikusok gyenge
jellemű karrieristának, a szultán helytartójának. Nálam a legjelentősebb három magyar egyikének számít. Erre Móricz
regényóriása hívta fel a figyelmemet. Móricz zsenialitásáról a Kelet Népe
jelszava győzött meg. Életem iránytűje lett.
Ne politizálj, építkezz!
Amikor ez a
jelmondat megragadott, még nem tudtam, hogy mögötte az igazi történelmi lecke
az Erdély című regénye áll. Mégis kétszer elolvastam.
A napokban ezért
volt nagy élmény számomra, hogy elolvashattam Romsics Ignác Bethlen Gáborról
szóló kitűnő tanulmányát.
Az idén három
sokat mondó írása is megjelent, Istvánról, a királyról, Bethlen Istvánról, akit
ő a két háború közti magyar történelem legnagyobb államférfijáról, és most
Bethlen Gáborról írt. Az írásom igazolja, hogy az első és a harmadik volt
számomra a fontosabb.
A Bethlen Gáborról
írt nagyszerű, pedig a tudós óvatosságával nem foglal egyértelmű állást. Ő
tudja, hogy Bethlen nagyságának tudomásul vétele a katolikus történelemfelfogás
számára egyelőre reménytelen. Az is nagy eredmény, hogy megállapítja, hogy
Bethlennek köszönhető, hogy a 17. század közepén, pár évtizeden keresztül, Erdély állhatott ezer éves történelmünk
során először, és utoljára a Nyugat színvonalán. Ha nem is az egész ország,
de annak keleti harmada elérte az államalapításunk célját, nyugati társadalmat teremtett
a Kárpát Medencében. Az eredményéhez képest nagyon másodlagosnak tartom,
hogyan, milyen eszközökkel igyekezett végső célját elérni, Erdélyhez felemelni
az egész Magyar Királyságot. Azt is
joggal érezte, hogy ere rajta kívül, senki sem alkalmas. Márpedig ez a tény
szinte minden eszköz igénybevételére felhatalmazta. A társadalom nagy ügye
érekében minden eszköz megengedhető. Azt pedig Romsics is jól megmutatja, hogy politikai trükkjei nélkül nem szolgálhatta
volna célját.
Istvánnak, a
királynak elég volt a Nyugattal való szövetség. Kádárnak, a főtitkárnak elég
volt a Szovjetunió bizalmát élvezni. Bethlennek mind a szultán kegyére, mind a
hisztérikusan katolikus Habsburg császár türelmére szüksége volt.
Egy irányban helyezkedni lehet
egyértelműen, kétfelé azonban nem lehet még tisztának látszó lapokkal sem
játszani.
Bethlen Gábor és
a tündérkert Erdély azért sem kaphatott méltó helyet a magyar történelemben, a
magyar protestáns egyházak is lapítottak, mert be kellett állni az egyetlen hatalom,
a hazai katolikus egyház árnyékába. A magyar katolikus egyház a saját
szempontjából joggal tekintette az Oszmán Birodalmat pogány töröknek. Az sem
zavarta ebben, hogy a mohamedán vallás nem pogány, keményebben egyistenhívő,
kevesebb pogány elemet tartalmazó, mint a római kereszténység. A katolikus
klérus által írt történelműnk az oszmán Hódoltságot rabságnak, az ellene való
harcot, a kereszténységet a pogányság ellen védő harcnak állította be. Az
oszmán hódoltság a rabság szimbóluma lett. Nemzeti tragédiának állította be a
170 éves oszmán hódoltság idejét.
Pedig, hogy
Magyarországon, elsősorban Erdélyben, és a Hódoltságban maradhatott sikeres, és
verhetett gyökeret a reformáció. Az
Oszmán birodalomnak köszönhetjük, hogy vannak protestáns egyházaink.
Még kevesebb szó
esik arról, hogy a magyar társadalom
legnagyobb deformációja általában a polgárság, különösen a magyar etnikumú
polgárság hiánya. Ezt Erdei Ferenc
fedezte fel, de tudományos történelmi ragot csak a bolsevik megszállás alatt,
elsősorban Szűcs Jenőnek és Győrffy Györgynek köszönhetően, kapott. Én, minden
magyar történelemkönyvet azzal kezdenék, hogy a magyar társadalom ezer év alatt
sem volt képes korrigálni a Nyugat
társadalmaihoz viszonyított, legnagyobb deformációját, a polgársághiányt. A
polgárság hiányunkon belül szinte nem is volt magyar. Elég volna megnézni
az 1847-es népszámlálás adatait. Olyan városunk, ahol többségben voltak a magyarok, csak a Hódoltság
térségében, és Erdélyben voltak.
Annak
jelentőségét Szűcsék sem hangsúlyozták, amit Erdei ismert fel, de ő sem emelte
ki, hogy minek voltak ezek az alföldi
parasztpolgár városok köszönhetők. Erdei, és a bolsevik diktatúra
túlságosan polgárellenes volt ahhoz, hogy e mögött ne csak az életrevalóságot,
hanem a nyugatosodást is lássa, hangsúlyozza.
Arról azonban senki sem szólt, hogy az
erdélyi városok magyar polgársága is az oszmán uralom befolyásának, és ezen
keresztül a reformációnak volt köszönhető.
A magyar
történelemírás szinte tudomást sem vesz arról, hogy mi nem a kereszténységet,
csak a római katolikus egyház érdekit védtük, ami szemben állt a reformáció
érdekével. Ezt a kor politikusai sokkal világosabban látták, mint a mai
történészek.
Már sokszor
leírtam, elmondtam, hogy a reformáció gyors
nyugat-európai győzelme sokat köszönhet annak, hogy az Oszmán Birodalom
szorongatta a római katolikus Habsburg Birodalmat, lekötötte annak a reformáció ellen fordítható erejét. Nem azt
állítom, hogy előbb utóbb nem győzött volna a puritán Nyugaton a reformáció,
csak azt, hogy annak viszonylag gyors sikere annak volt köszönhető, hogy a
reformáció fő erejét lekötötte az Oszmán Birodalom terjeszkedése.
Sokszor
eljátszottam a gondolattal, hogyan alakul a sorsunk, hogy a szultán elfoglalja
Bécset. Magyarország protestáns vallású ország lehetett volna. De Csehország,
és talán Ausztria is.
Érdekes módon, a reformáció és az Oszmán Birodalom közös
érdekének egyik a legjobb bizonyítékát a Pesti Református Teológia könyvtárában
eldugva őrzik. A református papok között sem találtam olyant, aki a
létezéséről tudott volna.
Jó harminc éve
olvastam a Történelmi Adattárban, hogy Werbőczy naplója beszámol arról, hogy a
Regensburgban tartott birodalmi gyűlésen megkereste őt, mint a Királyi
Magyarország magyar küldöttjét Luther, aki
felvilágosította, hogy számukra milyen fontos az Oszmán Birodalom katonai sikere.
A napló nem is egy, hanem két alkalommal is beszámol a Lutherrel való
találkozásról.
Az már az én
fantáziám szüleménye, hogy mit nyert volna Magyarország, ha a szultán serege
elfoglalja Bécset. Egy protestáns többségű Magyarország. Ennek pozitív hatása
szinte felmérhetetlen lett volna.
Ezt a kitérőt
azért tettem, mert hangsúlyozni akartam, mennyire át kellene értékelni az Oszmán megszállás történelmi szerepét, ami
egyúttal Bethlen Gábor értékelését is a talpára állította volna.
Nagyszerű
tanulmányát Romsics is azzal a címmel írta, hogy Helytartó, vagy államférfi. Ez hibás, ha a két háború közti
legjobb miniszterelnökünket, Bethlen Istvánt a kor legnagyobb államférfijának
tartja. Én nem érzem, hogy a császár
oldalán állás kevésbé jelentett helytartói státuszt, mint a szultánnal való barátkozás.
Fogalmaim szerint helytartó csak az, aki
önérdekből más hatalom kiszolgálója. Ebben az érelemben a Habsburg császár
kegyét élvezők között is voltak helytartók, de Bethlen Gábor azonban Erdély nagyobb függetlensége érdekében kereste a
Szultán bizalmát. Ő tehát az erdélyi fejedelmek között a legkevésbé volt
helytartó, és a leginkább fejdelem, mert Erdély
az ő korában volt a leginkább szabad és független.
Sajnos, a magyar
politikai és történelmi személet szempontjából a függetlenség egyetlen mércéje
a szuverenitás. Én a függetlenség alatt
a nagyobb érdekérvényesülést értem. Ennek alapján Erdély éppen Bethlen
Gábor korában volt a legfüggetlenebb, legszabadabb, tehát az összes erdélyi
fejedelem között ő volt a legkevésbé helytartó, a leginkább erdélyi fejedelem.
Végül azt teszem
hozzá, Romsics záró soraihoz, hogy most állítanak Kolozsvárott szobrot a nagy
Bethlen Gábornak, és Budapesten a sokkal kisebb Bethlen Istvánnak.
Nem fog a két
Bethlen közti értékítélet ilyen deformált maradni.
Kádár János, a főtitkár.
Az igazi bomba
az lenne, ha Romsics tudományos alapon
Kádár János történelmi szerepét is értékelné. Számomra egyértelmű, hogy Kádár János lesz egyszer a két említett
mellett a harmadik legnagyobb magyar politikus. Annak ellenére, hogy a
jelenlegi politikai és történészi felfogás szerint még a helytartók között
sincs érdeme.
Ma éppen az
56-os forradalom ünnepe van. Annak hőse Nagy Imre, akinek köszönhetjük, hogy
kirobbant a forradalom. Ő azonban nem
tudta felmérni korának világpolitikai korlátit, és a forradalom szépségétől
megittasulva, irreális útra tért. Ezt a tévedését utólag sem látta be, és
mártírként halt meg.
A magyar
társadalom példátlan többsége ma sem érti meg, hogy November elsején már neki
kellett volna belátnia, hogy a szocialista táborból való kiválás és a magyar
társadalom demokráciává való átalakulása világpolitikai lehetetlenség. Ezt nem
tűri el a szocialista tábor őt támogató része sem, nemhogy a Szovjetunió. De az
Egyesült Államoknak sem állt akkor még az érdekében, nemcsak a hidegháborúnak
melegháborúvá váltása, de még a megszűnése sem. Az is igaz, hogy a több párt
rendszer megtagadása nemcsak a terror során kárvallottak követelésével, hanem a
nép kilenctizedének elvárásával élesen szemben állt.
Ma már talán a
legutolsó tanúja vagyok annak, hogy ő
soha nem gondolt polgári társadalomra, több pártrendszerre, csak emberarcú
szocialista kommunista rendszert akart. Hitt abban, hogy a kommunisták
hatalma képes megnyerni a többség támogatását, és arra támaszkodva elkerülheti
a politikai terror, erőszak eszközeinek használatát.
Csak a pártját, és ezzel az országot meg
akarta szabadítani a sztálinista erőktől. Ő és társai október 23 előtt csak
a pártjukon belüli puccsban gondolkodtak. Képtelenek voltak megérteni, hogy még
ez is mekkora robbanással járhat.
Én ugyan Nagy
Imrével 1954 ősze óta, vagyis leváltása után többet nem találkoztam, de két
fontos szövetségesével, Vas Zoltánnal, és Donáth Ferenccel, amikor szabad lábon
voltak, folyamatos kapcsolatot tartottam.
Nagy Imrével ellentétben, ők utólag
belátták, hogy elszakadtak a realitástól. Az életben maradásuk bizonyítja,
hogy Nagy Imre számára is az önkritika és a lemondása lett volna az egyedüli
megoldás. Nemcsak az élete megmentése, de az ország könnyebb talpára állása
érdekében is.
Büszke vagyok
rá, hogy mind a forradalom célját, mind
az egyetlen világpolitikai realitást is valami olyanban láttam, amit Kádár
János a hetvenes évekre már megvalósított, amit a világ találóan a legvidámabb
barakknak nevezett. A mai ünnepségek is azt bizonyítják, hogy ettől nemcsak
a hatalom, de a magyar közvélemény többsége még nagyon messze van.
Azt azonban be
kell vallanom, hogy azt, hogy nem lettem volna képes, hogy Kádár helyében a
szovjet csapatok behívását vállaljam. Arra soha nem lettem volna képes. Ezért
Kádárt néhány évig árulónak tartottam. Ma
már azonban ezért tartom a történelmünk három legnagyobbja egykének, mert olyan
feladatot is elvállalt, amit én az eszem parancsára sem tettem volna meg. A Szovjetunió katonai beavatkozását már
november elsején száz százalékosnak tekintettem, de a behívást, amink nem sok
köze volt a tényhez, nem vállaltam volna. Ehhez kicsi voltam, és nagyon nagynak
tartom Kádárt, aki vállalta.
Azt nem
tudhatjuk, hogy Istvánnak, a királynak mennyire esett a terhére a német zsoldos
lovagok élén a népe élén harcoló Koppány ellen hadba szállni, de örök
dicsősége, hogy megtette.
Azt sem tudom
Bethlennek milyen könnyű volt a szultán udvarában az ügyeskedés.
Azt megértem,
hogy Kádár Jánosnak örök terhe volt, hogy a tények szépítése, és a hazai
rendcsinálás, valamint a Szovjetunióval való jó viszony érdekében vállalta,
hogy ő hívta be a szovjet csapatokat, amik már bent voltak, kivégeztette Nagy
Imrét, akiről Moszkvában már kimondták a sorsát. Ez a sors várt a pártjának néhány
kiváló reformerére is. Kivégezték. Bebörtönözték a forradalomban helytállók
sorát. Mindenért vállalta a felelősséget. Azt még nemcsak elhiszem, de tudom, hogy
bőven voltak a pártjában, akik a megtorlást jogosnak, indokoltnak tartották, hiszen
többségüknek megvolt az okuk rá, hogy féljenek a forradalom győzelmétől. Mert
bizony a forradalmárok között is voltak zsidógyűlölők, kegyetlen bosszúra
vágyók. Kádárnak ezekkel közös pártban
kellett a legvidámabb barakkot felépíteni.
Nyomon követhettem,
hogyan kellett neki a páron belül a
türelmetlen reformerek, és a dogmatikus bolsevikok között egyensúlyozni.
Azt sem mondom, hogy mindig a szívére hallgatott, amikor az egyik vagy a másik
szárnyat vágta vissza, vagy segítette. A történész számára azonban nem fontos
az, hogy mikor, kinek mi járt az eszében, hanem az, hogy mi lett a végeredmény.
A Kádár-rendszerben
megvalósultat, és a Nagy Imre terveit elég jól ismerhettem ahhoz, hogy
állíthatom: Nagy Imre a forradalom előtt
soha nem képzelt el többet annál, hogy mi legyünk a szocialista tábor
legvidámabb barakkja, vagyis annál, amit Kádár elért. A történelem egyik nagy tragédiája, hogy a vidám barakk megálmodójának,
Nagy Imrének a tervét, csak azt valósíthatta meg, aki vállalta a kivégeztetését.
Aligha lehet azonban
azt feltételezni, hogy Kádár a forradalom leverése után, megakadályozhatta volna
Nagy Imre kivégzését. Akkor neki a saját pártjában sem volt még kellő
támogatása, nem beszélve arról, hogyan fogadták volna ezt Moszkvában. Kádár ugyanis a forradalom után jó tíz évig
sokkal inkább helytartó volt, mint főtitkár. Szerintem, végig inkább
helytartó volt, csak egyre kevésbé szolga. A forradalom után évekig a belső
támogatottsága nem érte el a tíz százalékot, a végén pedig már az ország
nagyobb fele mögötte állt. Ma pedig a közvélemény jelenős része rá szavazna,
hogy az elmúlt század legjelentősebb államférfiját kellene megnevezni.
Ez sem akkora
érdem, mert Ferenc Józseffel, Horthy Miklóssal és Rákosi Mátyással kell
összemérni. Én egyre inkább ezen is túlmegyek, mert nemcsak a múlt század, de az ezer évben is a három legnagyobb egyikének
tartom.
A jelenlegi magyar társadalom struktúrája
csak a bolsevik évtizedek során, sőt csak annak köszönhetően vált modernizálhatóvá.
-
Megszabadultunk a visszahúzó társadalmi erőktől.
- Az
értelmiségünk nagy többsége a nép fiaiból és leányiból emelkedett fel, többsége
mögött nincs vérségi, feudális osztálytudat.
Ez sem lesz ugyan elég ahhoz, hogy a
Nyugathoz felzárkózzunk, de legalább a folyamatos lemaradásunk nincs bekódolva,
ahogyan az volt ezer éven keresztül.
Az István, a király érdeme, hogy európai
fél-perifériás társadalom lehettünk.
Az Bethlen Gábor, a fejedelem érdeme,
hogy Erdély példát adott arra, hogy az ország erdélyi harmada nyugat-európai
szintre képes emelkedni.
Kádár János, a főtitkár érdeme, hogy ma
már olyan társadalom vagyunk, amelyik felzárkózhatunk a Nyugathoz, ha nyugati
módra viselkedünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése