Kopátsy Sándor ED 2013-10-04
FAJUNK LÉTSZÁMÁNAK AZ OPTIMÁLISHOZ
IGAZÍTÁSA
Jó hatvan év
olvastam Rácz Jenő – Bródy András könyvét. Azóta látom tisztán, hogy nem elég
az államnak a nemzeti jövedelmének növekedésével mérni a fejlődést, a nemzeti
vagyont növekedését is mérni kell. Vagyis félreértések származnak abból, ha
csak az államok által megtermelt nemzeti jövedelem alakulásával mérjük az
eredményt. Ha nem növekszik ezzel arányosan a nemzeti vagyon, akkor nem lehet
tartó az eredmény. Azóta sem olvastam olyan közgazdasági művet, ami felhívta
volna erre a figyelmet. Ők azt is adatokkal bizonyították, hogy a szükséges
nemzeti vagyon arányosan növekszik a nemzeti jövedelemmel. Vagyis a mérséklet,
négy évszakos éghajlaton a nemzeti vagyon mintegy háromszorosa a nemzeti
jövedelemnek, és ez az arány szinte változatlan, nem nő, vagy csökken a
technikai fejlődés során.
Azt később
ismertem fel, hogy nemcsak a fizikai de a szellemi vagyont is újra kell
termelni. Ráadásul, ez a vagyon a tudományos és technikai forradalom óta a
nemzeti jövedelemnél gyorsabban növekszik. A jelenkori társadalmakban tehát a
tudásvagyont a létszámnál gyorsabban kell növelni. Ezt a tényt ugyan minden
elméleti közgazdász tudomásul veszi, elismeri a tudásvagyon kiemelkedő
szerepét, de senki sem jut el odáig, hogy a tudásvagyont úgy kezelje, mint a
fizikai vagyont, nyomon kövesse, annak amortizációját, újratermelését,
felhalmozását. Még nem találkoztam olyan közgazdásszal, aki felvetette volna,
hogy a tudásvagyon termelése vagyontermelés, a növelése vagyonfelhalmozás.
Ebből az élet csak addig jutott el, hogy a vállalti mérlegekben találmányokat,
szabadalmakat vagyonként könyveljen el.
Azzal még nem
találkoztam, hogy vaki felvetné, a tudásvagyon gyarapítását, az oktatást, a
kutatást értékterme lésnek, vagyonképzésnek kell minősíteni. Ezért aztán a
tudásvagyon nagyságát sem mérhetjük
Ennek a
felismerésnek köszönhetem, hogy kezdettől
fogva az egy lakosra vetített jövedelemnek, és vagyonnak a növekedését
figyelem. Ebből pedig kiderült az, hogy erre csak az olyan társadalom
képes, amelyikben a lakosság növekedése lassú, nem haladja meg az egy-két
ezreléket. De az is, hogy az eleve túlnépesedett társadalmakban a lakosság
lassú, néhány ezrelékes csökkenése előnyös.
Ezzel szemben azt
láttam, hogy a 20. században az
emberiség kilenctizede a tartósan elviselhetőnél tízszer gyorsabban
szaporodott. Azóta már lassult a növekedés üteme, de az emberiség
szegényebb felében még mindig a tartósan elviselhetőnél tízszer gyorsabb. Pedig
ma az emberiség nagy többsége túlnépesedett térségeken él, ahol a létszám
csökkenése volna kívánatos.
Európában a 20.
század közepétől, és a végétől pedig a fejlett távol-keleti országokban leállt.
A század végén pedig Kínában, erőszakkal leállították. Ennek következtében a túlnépesedés jelenleg az emberiség kétötödében
megszűnt.
A túlnépesedési
katasztrófa azonban így is fajunk történetétében a legnagyobb fenyegetés maradt.
Elég volna szem előtt tartani, hogy az emberiség létszáma a 20. században
négyszeresére nőtt. A 10 milliárd előtt pedig már aligha lehet megállítani.
A népesség növekedés ugyan köztudott, de az
általa okozott veszély fel sem merül. Ez azért lehetséges, mert a
társadalomtudományok általában, a közgazdaságtan különösen, a változásokat nem
egyedekre, hanem országokra vetíti. Figyelmen kívül hagyja, hogyan alakul az
egy laksora vetített jövedelem, ami ugyan egyetlen osztással megállapítható. Még
a fizikai nemzeti vagyon is egy laksora vetíthető. Ezzel azonban még nem
találkoztam. Az egy lakosra jutó
szellemi vagyont és természeti erőforrást, életteret figyelembe sem veszik.
Az ebből fakadó
félrevezetést elég volna néhány adattal illusztrálni.
Nigériában
például ma tízszer annyian élnek, mint száz évvel korábban. A szaklapok is azt
írják erről az országról, hogy gyorsan fejlődik, hiszen nő az ország nemzeti
jövedelme. De nem teszik hozzá, hogy mit jelent a tény, hogy gyorsan nő a lakossága.
Arra senkinek
nem gondol, hogy mi lenne, ha Európa, vagy a saját országának a lakossága az
elmúlt száz év során a tízszeresére növekedett volna.
Ezeket látva
hirdetem, hogy az emberi faj számára miért
a legnagyobb hatású találmány a fogamzásgátlás terjedése. Csak ennek
köszönhetően mintegy kétmilliárd emberrel kevesebben születtek az elmúlt száz
év során. Azt fel sem mérhetjük, hogy mi lett volna, ha ezek is megszületnek. Pedig fogamzásgátlás nélkül nem lenne
egyetlen olyan ország a világon, ahol akárcsak a magyar életszínvonal elérhető
lett volna.
Fogamzásgátlás
megoldatlansága nélkül szó sem lehetett volna, a megtörténthez hasonló
életkörülményekről minél hosszabb az élet, és minél egészségesebbek az ember,
annál szaporább. Többen élnek a nemi érettség korában, jobb kondícióban, annál
nagyobb a természetes szaporulat. Annak korlátozása annál nehezebben oldható
meg.
Én csak két
viszonylag megfékezett gyermekvállalást ismerek, a nyugat-európai középkorét,
és a század elei aranyai református parasztokét. Mindkettő kegyetlen volt.
Meggyőző
bizonyíték volna, ha leírják a történészek, hogy az elindultak hány százaléka
tért haza. Becslésem szerint ezek aránya nem érhette el a tíz százalékot.
Az is
bizonyíték, hogy nagyon kevés gondot fordítottak a hadjárat alatti ellátmány
biztosítására.
Ezek a háborúk a
hármas vetésforgó, a középkori agártechnikai forradalom után közel kétszáz
évvel indultak meg. Annak következtében jelentősen javult a művelés alá vont
terület hozama azzal, hogy a parlagon, azaz pihenni hagyott föld a feléről a
harmadára esett. Ugyanakkor a termelés munkaerő, igásállat, és felszerelés
igénye nem változott. Ennek a technikai forradalomnak a típusát máig nem
hangsúlyozzák, hogy ebben a termelékenység növekedését nem annyira a fejlettebb
technika, mint annak kihasználtsága növekedett. Ugyanaz a munkaerő, felszerelés
és igásállat harmadával több földet művelt meg, és termést takaríthatott be.
Az, hogy az
elmúlt ezer évben a társadalmi fejlődés élcsapatát a kis Nyugat-Európa
jelentette, a kiscsaládos jobbágyrendszernek köszönhető. Ez ugyanis a
történelemben az első kiscsaládos rendszer volt. A megvalósítási módja is
zseniális. A földbirtokos a
szántóterületét két felnőtt munkaerő által megművelhető jobbágytelkekre
osztotta. Ezzel létrehozta az első és egyetlen olyan társadalmat, amiben
determinált volt a gyermeket vállaló családok száma. Csak azok köthettek házasságot, aki számára a földesúr jobbágytelket
biztosított. Mivel a földesúr érdek az volt, hogy ne legyenek kisebbek a
telkek, mint amennyit a kiscsalád képes megművelni, a szántásra alkalmas
területe pedig nagyon korlátolt mértékben volt növelhető, hát a gyermeket
vállaló családok száma nem változott.
Ennek a
rendszernek a működését biztosította a keresztény egyház azzal, hogy a
házasságot olyan szentségnek nyilvánította, ami nélkül születettek nem lehettek
az egyház tagjai. Ez akkor egyúttal az életben maradhatást jelentette. A
házasságon kívülieket nem keresztelték meg, nem temethették el a temetőkben. A történészek sem hangsúlyozzák annak
szerepét, ahogyan az egyház gondoskodott arról, hogy csak a földesúr által
telekkel ellátottaknak lehessenek gyermekei. Ahogyan nőtt a népesség, a
házasságuk egyre jobban kitolódtak. Mintegy hetven évvel ezelőtt ezt a francia
történészek már alaposan felmérték. A jelentőségét, a gyermekvállalások számát
azonban nem vetették össze a nagycsaládos kultúrákkal. Pedig ez volt a Nyugat
világsikerének a kulcsa. A Nyugat azért volt minden más kultúránál humánusabb
társadalom, mert kisebb volt a ránehezedő túlnépesedési nyomás.
Az még a
történészekre váró feladat, hogy építsék be a korok, kultúrál történetébe a
rájuk nehezedő túlnépesedési nyomást. Ez leleplezné, hogy az osztálytársadalmak
embertelensége, a halálozást fokozó buzgalma annál nagyobb volt, minél nagyobb
lett volna a spontán túlnépesedés. Az osztálytársadalmaknak annyira kellett
fokozni a nyomort, az emberölést, hogy a népszaporulat hosszú távú átlaga ne
haladja meg az 1 ezreléket. A tények ugyanis azt mutatják, hogy a társadalmak
életterének eltartó képessége legfeljebb ennyivel növekedett a technikai
fejlődésnek köszönhetően.
A kiscsaládos jobbágyrendszernek volt
köszönhető, hogy a nyugat-európai középkorban az első szülés közel tíz évvel
későbbre tolódott, ezzel az első, a legbiztosabb 2-3 szülés kimaradt.
A világ minden
más kultúrája nagycsaládos volt, amiben a házassághoz a nagycsalád fejének
hozzájárulása volt szükséges. Alig találtam még utalást is arra, hogy milyen
történelemformáló jelentősége volt annak, hogy a nők szülése csak a fölesúr
akaratán és a vallás tudomásulvételén múlt. Ez volt fajunk történetében a gyermek vállalás első társadalmi
szabályozása.
Csak a kínai
gyermekvállalási reform ismeretében döbbentem rá, hogy ott lényegében azt
történt, amit a Nyugat történetében a kiscsaládos jobbágyrendszer megoldott.
Erre azonban csak a fogamzásgátlás technikai megoldottsága adott lehetőséget.
Ezzel vált lehetővé, hogy a törvényben meghatározott gyermekvállalási számot
túllépőket büntetni lehessen, mert ezzel a házastársak szexuális életét nem
kellett korlátozni.
A történészek
meg sem említik, hogy mennyi szabadságjogot sértett, mennyi fájdalmat okozott a
középkori, illetve az egykéző szexuális kötöttség.
A középkor
szellemét nem értheti meg az, aki nem veszi figyelembe, hogy mit jelentett az,
hogy csak a húszas évek végén nyílik lehetőség az ösztönünknek megfelelő
szexuális életre. Ráadásul ennek az elvárásnak a megszegése, elsősorban a nők
számára, a társadalomból való kizárással járt.
Többször
leírtam, hogy a nők egyenjogúságát
kizárta a fogamzásgátlás megoldatlansága. A forradalmárok, de még a
történészek sem igen foglalkoztak azzal, hogy fajunk történelmének legnagyobb
társadalmi elnyomása nem az uralkodó osztály kizsákmányolása volt, hanem a nők
leértékelése. A nők alacsonyabb rendűsége mind a társadalomban, mint a családon
több sérelmet okozott, mint a társadalmi helyzetből fakadó kiszolgáltatottság. Ha
ennek az okát keressük, minden bizonnyal a szexuális életben volt a gyökere. A nők társadalmi egyenjogúsága csak akkor
válik elérhetővé, ha a fogamzás feletti döntéssel a nők is rendelkeznek
anélkül, hogy szexuális kielégülésük ugyanúgy megvalósulhat. Ez nem jelenti
azt, hogy nincsenek más feltételek.
A tudományos
forradalom már jó száz éve itt tombol köztünk, mégsem olvastam arról, mi annak
a jelentősége a nők szempontjából. Amíg az értéktermelésben a munkaerőnek
elsősorban csak a fizikai erejére volt szükség, a nők nem lehettek
versenyképesek. A férfiak nagyobb fizikai ereje ki nem küszöbölhető faji
adottságunk. A jelenkor munkaerőigénye azonban áttevődött a szellemi
képességekre. Azon ugyan lehet vitatkozni, hogy e tekintetben sincs teljes
egyenlőség, de azon nem, hogy egyrészt, ha van is különbség, nem olyan nagy, de
az már nem vitatható, hogy számos szellemi munkára a nők alkalmasabbak.
A jelenkor egyik
világtörténelmi újdonságának tartom, hogy a fejlett világban a két nem
iskolázottsága közel azonos, néhány országban megelőzi a férfiakét. Mindez alig
ötven éve történt. Az én koromban a műegyetem ötszáznál több diákja között
kettő volt nő, ma néhány karon már többségben vannak.
Nincsenek arra
adataink, nem is lehetnek, mennyivel nagyobb lett volna a születések számra, ha
nincs megoldva a fogamzásgátlás azokban az országokban, ahol leállt a
népszaporulat, és ennek köszönhetően megindulhatott a gyors gazdagodás. Az
azonban biztos, hogy csak olyan
országokban állt le a túlnépesedés, ahol általános a fogamzásgátlás használata.
Ha igaz a
feltételezésem, hogy a fogamzásgátlás nélkül ma a kétmilliárddal több lennénk,
akkor nagyon másként alakult volna a sorsunk. Az egyértelmű, hogy nincs olyan
ország, amelyik meggazdagodott akárcsak az éves 1 százalékos népszaporulat
mellett. A túlnépesedett országokban még a lakosság számának a stagnálása is
óriási terhet jelent.
Az eltartó képesség szem előtt tartásának
jelentősége.
Nem tudom
megmagyarázni az okát annak, hogy a
közgazdaságtudományban fel sem merült a térségek optimális eltartó képessége.
Ezzel a
problémával először a földreform végrehajtása során találkoztam. Kiderült, hogy
a somogyi falvak lakossága többször nagyobb, mint amennyi lakos szükséges volna
a határ megműveléséhez, azaz amennyi lakos ott a legjobban élhetne. Szinte minden falú sokkal gazdagabb lehetett
volna, ha ötöd annyi a lakossága. Ezért a földreformtól sem várhattunk gazdagodást,
csak a korábbinál egységesebben elosztódott jövedelmet és a munkaalkalmat. Mi,
a népiek abban hittünk, hogy a földreform után mindenkinek jobb lesz. Ezt csak
a kulákok nem hitték el. Azzal nem számoltunk, hogy az összes munkaalkalom nem
lett több, csak egyenletesebben lesz elosztva.
Ekkor már megértettem azt is, hogy miért
lehetett Amerikában a bevándorló parasztból farmer, a tőkésnél hatékonyabban
működő családi vállalkozás.
Azért, mert bővében volt föld mindenki
számára. Ahol többen vannak, mint amennyi az adott föld megműveléséhez
szükséges, ott a parasztság nem szüli a kapitalizmust, ahogyan azt Marx
elképzelte, hanem örökre kisárutermelő, azaz szegényparaszt marad.
Ebből
következik, hogy az egy laksora jutó
jövedelem csak ott nőhet, ahol nem nő a lakosság száma. A térségek eltartó
képessége ugyan nő a fejlődés során, de legfeljebb 1-2 ezrelékkel. Természetesen
lehet más térségek kizsákmányolásával is növelni a belső jövedelmet, de ennek
hatására másutt csökken az eltarthatóság.
Természetesen
nincs tudományos értéke annak a véleményemnek, hogy ma még egyszer magasabb lehetne az átlagos életszínvonal a világon, ha
csak negyed ennyi ember élne a földön, mint száz évvel korábban. Ezt ugyan kétsége
lehet vonni, de azt nem, hogy sokkal jobban, tovább élnének fajunk egyedei, ha
nem lennénk ötmilliárddal többen, mint száz éve. Az sem vitatható, hogy nem
volna ekkora probléma a felmelegedés, a nyersanyagok fogyása.
Még kevésbé
vitatható, hogy súlyos mulasztást
követtek el a társadalomtudományok azzal, hogy nem foglalkoztak azzal, hogy
mikor mennyi lett volna, és lesz a jövőben fajunk optimális létszáma. Ideje
volna felhagyni azzal az ostobasággal, ami szerint fajunk célja a minél nagyobb
létszám.
Ha belátnánk,
hogy minden faj közös célja, hogy az
egyedeinek élete minél jobban kiteljesedjen.
Ezzel szemben a
történelemtudomány arra épül, hogy minden állam, minden emberi faj, vallás
nagyobb, erősebb legyen. Fel sem merül, hogy ez a cél értelmetlen, mert az
államok csak egymás rovására lehetnek nagyobbak. Ez a hozzáállás gyakorlatilag
nullaegyenlegű játék, amiben csak egymás rovására lehet nyerni. Illetve az összesítés
egyenlege csak nagyon lassan nőtt.
Ha ebből a
szempontból vizsgálnánk a történelmünket, és a belátható jövőnket, kiderülne, újra
kell írni a történelmet.
De erről másutt.
Az emberi faj szaporodási törvénye.
Fajunk története azt bizonyítja, hogy az
ember természetes szaporodása csak a gyűjtögető életmóddal volt összhangban. A
szaporaságunk az alacsony várható életkornak és nagyon magas halálozásnak
felelt meg. Minden valószínűség szerint, az előemberekre is ez volt
jellemző. Sőt azoknak még szaporábbaknak kellett volna lenni, mivel az agyuk, a
lehetőségekhez való alkalmazkodási képességük még a fennmaradásukhoz sem volt
elég. Ez magyarázza kihalásukat.
Az ember volt az első faj, amelyiknek az
agya már olyan fejlett, hogy képes szinte minden természeti környezethez
alkalmazkodni, abba berendezkedni. De ezzel is csak annak köszönhetően
maradhatott meg, ha a nők 2-3 éveként szültek.
Elnézést, hogy
olyan számokat használok, amik nem tudományos felmérésekre épülnek. Sajnos
ilyenek nincsenek. De a demográfusok gyorsan kiszámolják, hogy a húszak évek
elején lévő várható életkor esetén hány szülésre van szükség a létszám
fenntartáshoz. A gyűjtögető társadalmak
sok tízezer éves működése során a stagnáló népesség azt bizonyítja, hogy fajunk
természetes szaporodása és az alig húsz éven felüli várható életkor összhangban
voltak. A gyűjtögető életmód mellett fajunk létszámának növekedése csak
arra épülhetett, hogy újabb és újabb természeti környezetben jelent meg,
rendezkedett be.
A gyűjtögető életmódban a fajunk
természetes szaporodási ösztöne és életmódja között nem volt ellentmondás.
Ezzel szemben,
amikor az ember már a maga által termelt élelmiszerekkel táplálkozott,
öltözködése és lakása egészségesebbé vált, a
várható életkor néhány évvel meghosszabbodott. Ez gyors, az elviselhetőnél
nagyságrenddel gyorsabb népszaporulatot eredményezett. Nagyon rövid idő után beállt az elviselhetetlen túlnépesedés. Erre
reagált, egymástól függetlenül, minden termelésre berendezkedett társadalom
azzal, hogy fokozta a halandóságot.
Mivel a fajunk
szaporodási törvénye ösztönös, tehát alig változtatható, minél hosszabb lett a várható élet hossza, azaz minél fejlettebb lett a
társadalom, annál gyorsabb lett a spontán népszaporulata. Ebből fakadóan
annál indokoltabb lett a szervezett halálozást fokozó osztálytársadalom.
Az osztálytársadalmak mintegy hatezer éves
történelmi tapasztalata nem volt elég arra, hogy felismertté váljon az
osztálytársadalmak elsődleges feladata, a népszaporulat féken tartása.
A
társadalomtudósok sem figyeltek fel arra, hogy az osztálytársadalom közös jellemzője volt a halandósság fokozása,
nyíltan, vagy ösztönösen.
Viszonylag
jelentéktelen, de néhány kultúrában jelen volt a születés utáni, illetve a
termékeny életkorba lépés előtti selejtezés. A csecsemők kitétele, a kamaszok
életveszélyes próbatétele. Az igazán jelentős halálokozási okok mögötti cél
azonban mindmáig rejtve maradt.
Arról azonban nyomot
sem találtam, hogy a szülők lényegesen kevesebb
gyermeket akartak, mint amennyi született, ennek érdekében milyen módszereket alkalmaztak, ebből mennyi probléma,
halál, de főleg mennyivel kevesebb boldogság, és több szenvedés származott.
A történészek
csak az államok, országok politikai jövőjével foglalkoztak. Ezerszer annyit
írnak még napjainkban is a cenzúráról, a választójogról, általában a politikai
jogokról, mint az ezerszer fontosabb szexuális örömök korlátozásáról.
A legjelentősebb öröm megfosztásnak a
szexuális vágyak kielégíthetőségének korlátozását tartom. Ez a korlátozás
azért volt társadalmi szükségszerűség, mert a társadalom sokkal kevesebb
fogamzást, szülést volt képes leviselni, mint amennyit az emberek szexuális
vágya, de még a gyermek vállalási szándéka eredményezett volna.
Az
osztálytársadalmak halálozást fokozó feladata, okozta az egyedek legtöbb
szenvedését, és örömétől való megfosztását. Ez abból következett, hogy a
társadalomnak kellett megfékezni a túlnépesedést.
A túlnépesedést fékező egyetlen humánus
megoldás a fogamzásgátlás. Ezzel kapcsolatban csak azt hangsúlyozzák, hogy
megakadályozza a fogamzást, de nem teszik hozzá, hogy lehetővé teszi az aggodalmak nélküli szexuális életet, és ami még
ennél is fontosabb, a túlnépesedéstől való megszabadulást, ezzel az
osztálynélküli társadalomban való életet.
Csak az a társadalom lehet békés, a
sikerének örvendező, amelyikben nem kell a túlnépesedés ellen védekezni. Ilyen
pedig csak az a társadalom lehet, amiben nem kell a fogamzástól félni. De
igaz ennek az ellenkezője is. Nem lehet az a társadalom emberséges, amiben
nincs megoldva a fogamzás elleni védekezés.
Ha Marx, de általában
a társadalmi igazságtalanságok elleni bajnok, nem azt keresik, milyen
társadalom volna az ideális, hanem először azt akarják megtudni, hogy miért
szükségszerű és embertelen az osztálytársadalom, akkor talán rájönnek, hogy addig van szükség osztályelnyomásra, amíg az
ember gyorsabban szaporább annál, amennyi számára kívánatos, az érekének
megfelel. Ebből oda juthattak volna, hogy addig szükségszerű az osztálytársadalom, amíg az ösztönös szexuális
élet az elviselhetőnél több utód születésével jár. Nem az ilyen, vagy olyan
tulajdonviszonyt kell megszüntetni, hanem lehetővé kell tenni a fogamzásmentes
szexuális életet.
Közben azonban a nem politizáló, de a jó üzletet kereső
tudósok megoldották a fogamzásgátlást, és ezzel lehetővé tették a hosszabb
élet, és a nagyobb jólét megvalósíthatóságát anélkül, hogy szükségszerűen
túlnépesedést okozna.
A fogamzásgátlás tette lehetővé, hogy mára
a gazdag és iskolázott társadalmakban az emberek korábban elképzelhetetlen
jómódban éljenek, és mégsem gyarapodik a létszámuk. Kiderült, hogy a jómódú
és iskolázott ember tudatosan nem vállal annyi gyermeket, ami túlnépesedést okozna.
A szexuális ösztöne azonban ennél lényegesen több utódot eredményezett.
Az elmúlt száz évben elszabadult
túlnépesedés lassulásának is a fő oka a fogamzásgátlás terjedése. Nem
ismerünk olyan országot, ahol a gyermekvállalás csökkenését nem a
fogamzásgátlásnak köszönhetjük. Annak következtében javulhat az életszínvonal,
nőhet az iskolázottság, ami maga is lassítja a népszaporulati rátát, de nem
állítja meg.
Az tehát, hogy
az elmúlt száz évben nem hétmilliárddal nőtt az emberiség száma, hanem csak
öttel, tehát kétmilliárddal kevesebben vagyunk, a fogamzásgátlás terjedésének
köszönhető. Ehhez hasonló hatású
találmányt nem ismer az emberiség.
Az egyelőre
ismeretlen, hogy mennyivel élne jobban az ember, ha a kétmilliárdos létszámon
marad, de az már inkább felmérhető, hogy mi lenne akkor, ha két milliárddal
többen volnánk. Ennek ellenére nagyon időszerű, talán minden másnál időszerűbb
feladat annak felmérése, hogy mibe kerül, hogy többen vagyunk az optimálisnál,
és mennyi volna az a létszám, ami optimumot jelent az egyedek jóléte
szempontjából.
Nem ismerek
időszerűbb feladatot, mint a létszámunk optimumára való törekvés.
Sajnos, ettől
még ma is beláthatatlanul messze vagyunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése