Kopátsy Sándor EF 2013-10-03
A munkaerő értéke, vagyis szellemi vagyona.
A
közgazdaságtudomány a munkaerő megváltozott szellemi értékét az
iskolázottsággal méri, nem veszi tudomásul, hogy ugyanaz a tudás egészen más
szintűvé válik milyen képességgel, és milyen erkölccsel párosul. Márpedig a
lakosság erkölcse csak lassan, generációk során keresztül változtatható.
Egyelőre csak két kultúra puritán népe versenyképesek. A Nyugaton a puritánok,
és a Távol-Keleten a konfuciánusok
Jó harminc éve határoztam meg a munkaerő,
szélesebb értelemben az egyedek szellemi vagyonát, mint annak három tényezőjének,
a tudásnak, a tehetségnek és az erkölcsnek a szorzatát. Szemben a
közgazdaságtannal, ami csak az iskolázottsággal, vagyis a tudásvagyonnal
számol.
Az ugyan
közhely, hogy a tudás, az ismeretek
értéke nagyságrendekkel függ attól, milyen tehetséggel párosul. Az pedig
szinte mellőzött, hogy a szellemi vagyon értékét, sőt esetleg az előjelét is az
erkölcs határozza meg. Számtalan esetben idéztem Max Weber zseniális
felismerését azzal, hogy a tőkés osztálytársadalmak hatékonysága lényegesen
nagyobb, ha protestáns etikával párosul. Vagyis Weber is lényegében azt
állította, hogy a tudás és tehetség szorzatát még meg kell szorozni az erkölccsel
is. Ez azért rendkívül fontos, mert az erkölcs a hármas szorzat egyetlen tagja,
aminek negatív előjele is lehet. A társadalom szellemi vagyonának az értéke
nemcsak erkölcsfüggő, hanem az egyedek esetében lehet akár negatív is. A társadalomnak a legtöbb kárt a nagyon
tehetséges és képzett, de erkölcstelen emberek okozhatják.
Kiderült, hogy felépítmény is visszahat az
alépítményre.
A materialista,
azaz dialektikus történelem felfogásból az következhet, hogy a felépítmény
szerepe jelentéktelen. Ezt azonban a tények cáfolják. Egyrészt ha nem is
tartósan, de létrejöttek a társadalom érdekével ellenkező felépítmények,
másrészt ezeknek jelentős visszahatásuk volt. Ezt a régmúltban sokkal nehezebb
bizonyítani, mint a közelmúltban, vagyis a jelenben.
Megkísérlem
álláspontomat bizonyítani.
A két legjobb
jelenkori példa a két Németország és a két Korea.
Mind
Németországot, mind Koreát, a háborút követő világpolitikai erőviszonyok vágták
ketté. Mindkét esetben azonos kultúrájú lakosság került alapvetően más
felépítményű rendszerbe.
Németországot a
hidegháború osztotta ketté. A nagyobbik nyugati része a demokratikus, a
kisebbik keleti része a bolsevik tábor részévé vált. Elég gyorsan kiderült,
hogy a nyugati országrész egészségesebben és gyorsabban fejlődik. Ez elsősorban
annak volt köszönhető, hogy a nyugati rész olyan táborba került, amilyenhez kulturálisan
tartozik. A keleti rész azonban a kelet-európai kultúra diktatúrájához volt
igazítva. Ezzel a nyugat-németek a saját kultúrájuknak megfelelő rendszerben
működhettek, a keletnémetek pedig protestáns puritanizmusuk ellenére egy
pravoszláv kultúrájú diktatúrába kényszerültek. A kelet-németek jelentős
lemaradása abból is származott, hogy a rájuk erőltetett felépítményük számukra
kultúrájukhoz képest idegen volt. Ennek ellenére a bolsevik táboron belül
nálunk volt a gazdaság legfejlettebb.
A hidegháború
bolseviktáborában a népek közötti fejlettségi különbség nem változott
lényegesen. A népek életszínvonalának és iskolázottságának sorrendjében nem
történt lényeges változás. A Szovjetunión belül az észtek maradtak a
legfejlettebbek, a gazdagabbak és iskolázottabbak annak ellenére, hogy az
oroszok igyekeztek elnyomni őket. A csatlós országok közt sem változott meg a
háború előtti sorrend. Ezen belül azonban általánosnak mondható, hogy a korábbi
különbségek csökkentek. A legszegényebbek és a leggazdagabbak az átlaghoz
közeledtek. A tábor mohamedán etnikumairól és a pravoszlávokról elmondható,
hogy felzárkóztak, a csehek és a kelet-németek viszont veszettek. Ennek
tükrében elmondható, hogy az európai
bolsevik rendszerek az elmaradottabbaknak több jót, mint rosszat, az oroszoknál
fejlettebbeknek, kevesebb jót, mint rosszat hoztak. Szinte semmi jó és sok
csak a kelet-németek és a csehek sorsa volt.
A kultúra és a
felépítmény közti ellentmondás a kis Jugoszláviban is tetten érető volt. A
tagországok közül csak a szlovének tartoztak a haladás szempontjából kedvező
kultúrájú alpi népé. Messze a szlovének élnek a legjobban a volt jugoszláviai
népek közül. Ők lettek az első EU tagok. Utánuk következnek a nyugti keresztény
horvátok, akik most lettek tagok. Középütt állnak az ortodox keresztény
szerbek. Az utolsók lettek a mohamedán bosnyákok. Vagyis a közös államiságuk
nem változtatott a sorrenden.
A klasszikus
példa Olaszország, ahol 150 éves közös nyelvük és államiságuk nem hozta
közelebb a dél-olaszokat az észak-olaszokhoz.
Spanyolországban
az ötszáz éves közös állami lét ellenére a katalánok előnye nem csökkent.
Ezek a tények
azt bizonyítják, hogy csak a közös kultúrájú népek élhetnek közös országban,
közös felépítmény alatt.
A 20. századi
Európa másik nagy tanulsága, hogy az államalkotó, tehát a politikai hatalmat
gyakorló népek a náluk fejlettebb, számukra nagyon hasznos etnikumokat
kitaszítják, a náluk elmaradottabbat pedig megtűrik annak ellenére, hogy
számukra káros hatásúak. Ez történt a múlt század első felében a germán és
zsidó etnikumok felszámolása során. Ez történt a század második felében, amikor
a gazdag népek a mediterrán, arab, török bevándorlóit fogadták be, mint olcsó
munkaerőt. Pár évtized után kiderült, hogy ezek nehezen asszimilálódnak, és
visszahúzó erőt jelentenek.
Ezzel szemben az
angol gyarmatokba települt minden kultúra viszonylag gyorsan puritán, a
portugál és spanyol gyarmatokra települt minden nép, még a puritánok portugál
és spanyol életvitelű lett. Ma nagyobb különbség van az amerikai kontinensen
élők életvitelében, gazdasági fejlettségében, mint Európában. Az angolszász
gyarmatokon ma fejlettebb társadalmú államok vannak, mint Anglia. Ezzel szemben
volt francia, portugál, spanyol, gyarmatokon nagyobb a társadalmi
elmaradottság, mint az őshazákban. Ezzel a ténnyel a társadalomtudományok sem
foglalkoznak, pedig azt bizonyítják, amit Weber száz éve felismert, hogy a
protestáns erkölcsű népek a kor tudományos és technikai eredményeit
hatékonyabban működtetik, mint a latin, vagy az ortodox szlávok.
Ennek tükrében
érthető volna, hogy miért van vállságban az EU, és miért kevésbé Amerika.
Azért, mert nem akarják az angolszász gyarmatok utódai a latin népekkel a
közösséget erőltetni. Az a tényt, hogy Európa már ezer évvel ezelőtt sem volt
kulturális egység, jól mutatja, hogy a kereszténysége sem maradhatott közös. Az
óceánok meghódítása után pedig az vált nyilvánvalóvá, hogy a puritán népek is
más úton járnak, más kereszténységre van szükségük. A puritán kultúra fölénye
azonban csak a tudományos és technikai forradalom során vált igazán
nyilvánvalóvá. De Németország és Franciaország éppen ekkor fogott össze, hogy
számukra közös Európát szervezzenek. Most pedig csodálkoznak, hogy az Európa
Unió nem működik.
Tudomásul
kellene venni, hogy a nemzeti államok nem lehetnek egységet alkotók, csak akkor,
ha közös a kultúrájuk, és hasonló a gazdaságuk fejlettsége.
Nagyon
leegyszerűsítve: Európa három kultúráját három nagyobb egységbe lehet
integrálni.
- Fejlettek a germán, az angolszász, és
a skandináv országok. Ahol az egy lakosra jutó jövedelem meghaladja a 20 ezer
eurót. Ezeknek lehet közös valutájuk. Ezek elsősorban a négy volt angolszász
gyarmat államaival alkossanak minél szorosabb kapcsolatot.
- Felzárkózók a csehek, a szlovének, a
lengyelek a magyarok, a szlovákok a horvátok és a három balti ország. Ezeknek
csak az áru és a turistaforgalmuk közös. A tőke és a munkaerő áramlás esetén
csak szerződésekben korlátozott forgalmuk lehet. Például, a diplomások
befogadása esetén meg kell téríteni a képzési költséget. A tőkeforgalomban is
lehet bizonyos ágazatok számára védelmet biztosítani. Közös valutájuk azonban
nem lehet.
A három szintnek külön költségvetése
legyen. Fel kell adni azt a hiú ábrándot, hogy a lemaradást alamizsnákkal
kell csökkenteni.
A
közgazdaságtudomány a munkaerő megváltozott szellemi értékét az
iskolázottsággal méri, nem veszi tudomásul, hogy ugyanaz a tudás egészen más
szintűvé válik milyen képességgel, és milyen erkölccsel párosul. Márpedig a
lakosság erkölcse csak lassan, generációk során keresztül változtatható.
Egyelőre csak két kultúra puritán népe versenyképesek. A Nyugaton a puritánok,
és a Távol-Keleten a konfuciánusok
Jó harminc éve határoztam meg a munkaerő,
szélesebb értelemben az egyedek szellemi vagyonát, mint annak három tényezőjének,
a tudásnak, a tehetségnek és az erkölcsnek a szorzatát. Szemben a
közgazdaságtannal, ami csak az iskolázottsággal, vagyis a tudásvagyonnal
számol.
Az ugyan
közhely, hogy a tudás, az ismeretek
értéke nagyságrendekkel függ attól, milyen tehetséggel párosul. Az pedig
szinte mellőzött, hogy a szellemi vagyon értékét, sőt esetleg az előjelét is az
erkölcs határozza meg. Számtalan esetben idéztem Max Weber zseniális
felismerését azzal, hogy a tőkés osztálytársadalmak hatékonysága lényegesen
nagyobb, ha protestáns etikával párosul. Vagyis Weber is lényegében azt
állította, hogy a tudás és tehetség szorzatát még meg kell szorozni az erkölccsel
is. Ez azért rendkívül fontos, mert az erkölcs a hármas szorzat egyetlen tagja,
aminek negatív előjele is lehet. A társadalom szellemi vagyonának az értéke
nemcsak erkölcsfüggő, hanem az egyedek esetében lehet akár negatív is. A társadalomnak a legtöbb kárt a nagyon
tehetséges és képzett, de erkölcstelen emberek okozhatják.
Kiderült, hogy felépítmény is visszahat az
alépítményre.
A materialista,
azaz dialektikus történelem felfogásból az következhet, hogy a felépítmény
szerepe jelentéktelen. Ezt azonban a tények cáfolják. Egyrészt ha nem is
tartósan, de létrejöttek a társadalom érdekével ellenkező felépítmények,
másrészt ezeknek jelentős visszahatásuk volt. Ezt a régmúltban sokkal nehezebb
bizonyítani, mint a közelmúltban, vagyis a jelenben.
Megkísérlem
álláspontomat bizonyítani.
A két legjobb
jelenkori példa a két Németország és a két Korea.
Mind
Németországot, mind Koreát, a háborút követő világpolitikai erőviszonyok vágták
ketté. Mindkét esetben azonos kultúrájú lakosság került alapvetően más
felépítményű rendszerbe.
Németországot a
hidegháború osztotta ketté. A nagyobbik nyugati része a demokratikus, a
kisebbik keleti része a bolsevik tábor részévé vált. Elég gyorsan kiderült,
hogy a nyugati országrész egészségesebben és gyorsabban fejlődik. Ez elsősorban
annak volt köszönhető, hogy a nyugati rész olyan táborba került, amilyenhez kulturálisan
tartozik. A keleti rész azonban a kelet-európai kultúra diktatúrájához volt
igazítva. Ezzel a nyugat-németek a saját kultúrájuknak megfelelő rendszerben
működhettek, a keletnémetek pedig protestáns puritanizmusuk ellenére egy
pravoszláv kultúrájú diktatúrába kényszerültek. A kelet-németek jelentős
lemaradása abból is származott, hogy a rájuk erőltetett felépítményük számukra
kultúrájukhoz képest idegen volt. Ennek ellenére a bolsevik táboron belül
nálunk volt a gazdaság legfejlettebb.
A hidegháború
bolseviktáborában a népek közötti fejlettségi különbség nem változott
lényegesen. A népek életszínvonalának és iskolázottságának sorrendjében nem
történt lényeges változás. A Szovjetunión belül az észtek maradtak a
legfejlettebbek, a gazdagabbak és iskolázottabbak annak ellenére, hogy az
oroszok igyekeztek elnyomni őket. A csatlós országok közt sem változott meg a
háború előtti sorrend. Ezen belül azonban általánosnak mondható, hogy a korábbi
különbségek csökkentek. A legszegényebbek és a leggazdagabbak az átlaghoz
közeledtek. A tábor mohamedán etnikumairól és a pravoszlávokról elmondható,
hogy felzárkóztak, a csehek és a kelet-németek viszont veszettek. Ennek
tükrében elmondható, hogy az európai
bolsevik rendszerek az elmaradottabbaknak több jót, mint rosszat, az oroszoknál
fejlettebbeknek, kevesebb jót, mint rosszat hoztak. Szinte semmi jó és sok
csak a kelet-németek és a csehek sorsa volt.
A kultúra és a
felépítmény közti ellentmondás a kis Jugoszláviban is tetten érető volt. A
tagországok közül csak a szlovének tartoztak a haladás szempontjából kedvező
kultúrájú alpi népé. Messze a szlovének élnek a legjobban a volt jugoszláviai
népek közül. Ők lettek az első EU tagok. Utánuk következnek a nyugti keresztény
horvátok, akik most lettek tagok. Középütt állnak az ortodox keresztény
szerbek. Az utolsók lettek a mohamedán bosnyákok. Vagyis a közös államiságuk
nem változtatott a sorrenden.
A klasszikus
példa Olaszország, ahol 150 éves közös nyelvük és államiságuk nem hozta
közelebb a dél-olaszokat az észak-olaszokhoz.
Spanyolországban
az ötszáz éves közös állami lét ellenére a katalánok előnye nem csökkent.
Ezek a tények
azt bizonyítják, hogy csak a közös kultúrájú népek élhetnek közös országban,
közös felépítmény alatt.
A 20. századi
Európa másik nagy tanulsága, hogy az államalkotó, tehát a politikai hatalmat
gyakorló népek a náluk fejlettebb, számukra nagyon hasznos etnikumokat
kitaszítják, a náluk elmaradottabbat pedig megtűrik annak ellenére, hogy
számukra káros hatásúak. Ez történt a múlt század első felében a germán és
zsidó etnikumok felszámolása során. Ez történt a század második felében, amikor
a gazdag népek a mediterrán, arab, török bevándorlóit fogadták be, mint olcsó
munkaerőt. Pár évtized után kiderült, hogy ezek nehezen asszimilálódnak, és
visszahúzó erőt jelentenek.
Ezzel szemben az
angol gyarmatokba települt minden kultúra viszonylag gyorsan puritán, a
portugál és spanyol gyarmatokra települt minden nép, még a puritánok portugál
és spanyol életvitelű lett. Ma nagyobb különbség van az amerikai kontinensen
élők életvitelében, gazdasági fejlettségében, mint Európában. Az angolszász
gyarmatokon ma fejlettebb társadalmú államok vannak, mint Anglia. Ezzel szemben
volt francia, portugál, spanyol, gyarmatokon nagyobb a társadalmi
elmaradottság, mint az őshazákban. Ezzel a ténnyel a társadalomtudományok sem
foglalkoznak, pedig azt bizonyítják, amit Weber száz éve felismert, hogy a
protestáns erkölcsű népek a kor tudományos és technikai eredményeit
hatékonyabban működtetik, mint a latin, vagy az ortodox szlávok.
Ennek tükrében
érthető volna, hogy miért van vállságban az EU, és miért kevésbé Amerika.
Azért, mert nem akarják az angolszász gyarmatok utódai a latin népekkel a
közösséget erőltetni. Az a tényt, hogy Európa már ezer évvel ezelőtt sem volt
kulturális egység, jól mutatja, hogy a kereszténysége sem maradhatott közös. Az
óceánok meghódítása után pedig az vált nyilvánvalóvá, hogy a puritán népek is
más úton járnak, más kereszténységre van szükségük. A puritán kultúra fölénye
azonban csak a tudományos és technikai forradalom során vált igazán
nyilvánvalóvá. De Németország és Franciaország éppen ekkor fogott össze, hogy
számukra közös Európát szervezzenek. Most pedig csodálkoznak, hogy az Európa
Unió nem működik.
Tudomásul
kellene venni, hogy a nemzeti államok nem lehetnek egységet alkotók, csak akkor,
ha közös a kultúrájuk, és hasonló a gazdaságuk fejlettsége.
Nagyon
leegyszerűsítve: Európa három kultúráját három nagyobb egységbe lehet
integrálni.
- Fejlettek a germán, az angolszász, és
a skandináv országok. Ahol az egy lakosra jutó jövedelem meghaladja a 20 ezer
eurót. Ezeknek lehet közös valutájuk. Ezek elsősorban a négy volt angolszász
gyarmat államaival alkossanak minél szorosabb kapcsolatot.
- Felzárkózók a csehek, a szlovének, a
lengyelek a magyarok, a szlovákok a horvátok és a három balti ország. Ezeknek
csak az áru és a turistaforgalmuk közös. A tőke és a munkaerő áramlás esetén
csak szerződésekben korlátozott forgalmuk lehet. Például, a diplomások
befogadása esetén meg kell téríteni a képzési költséget. A tőkeforgalomban is
lehet bizonyos ágazatok számára védelmet biztosítani. Közös valutájuk azonban
nem lehet.
A három szintnek külön költségvetése
legyen. Fel kell adni azt a hiú ábrándot, hogy a lemaradást alamizsnákkal
kell csökkenteni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése