Kopátsy
Sándor ES 2013-10-04
Az egykézés előnye Kínában
A Nyugat
liberális politikusai és közgazdászai botránkoznak a kínai családtervezésen,
hogy a városokban az egynél több gyermek vállalását általában bünteti az állam.
Az egyke feletti
a vita végigkíséri az életemet előbb itthon, most Kínában.
Parasztpártiként
általános volt az egykéző baranyai református parasztok egykézése feletti
felháborodás. Ennek az apostola volt Fölep Lajos, a zengővárkonyi református
pap, akit az Adyval való barátsága és hírneve alapján nagyon tiszteltem. Amikor
megismertem már nem az Adyval kocsmázó bohém esztéta, hanem szigorú pap volt.
Igazi vita ezért sem alakult ki köztünk.
Mint
Baranya-megyei pártitkár közvetlenül találkozhattam felháborodása színterével. A
tapasztalat hamar szembe állított a felháborodásával. Naponta találkoztam az egyke
értelmével, és eredményeivel. Az egykéző
falvak lényegesen kevésbé voltak szegények, mint a sokgyerekes katolikusok.
Akkor még etnikai tekintetben is nagyon tarka megyében látni lehetett az
etnikumok közti különbségeket. Előtte földmérőként csak azt láttam, hogy mit
jelentett a földek minősége. Németbolyon és környékén a termések kétszer
akkorák voltak, mint a Hegyháton. Még ennél is nagyobb különbséget jelentett az
etikai hovatartozás. Máig sajnálom, hogy nem készült Baranya-megyéről olyan
felmérés, ami megmutatta volna a sváb, a magyar, azon belül a katolikus és
református, valamint a sokác falvak közti különbséget az életmódban, a várható
életkorban, az iskolázottságban. Aztán hamar eltűntek a svábok, és megjelentek
a csángók, majd a felvidékiek. Számomra világosak lettek az etnikumok és a
vallások közti különbségek.
Annyi adatok
nélkül is megmaradt bennem a baranyai falvak megismerésének köszönhetően, hogy
nemcsak a talajok minősége, hanem az etnikum és a vallás alapján is jelentősek
a különbségek.
Az egykézésük
okán az egykéző református falvak különösen érdekeltek. A kedvezőtlenebb
természeti adottságok ellenére is jelentősen jobban éltek, mint a katolikusok.
Talán ez volt az
oka annak, hogy pár évelkésőbb miért volt rám, életre szóló hatással Max Weber
felismerése, hogy Európában a protestáns etikájú népek mennyivel hatékonyabbak,
mint a mediterrán katolikusok, vagy a kelet-európai pravoszlávok.
Azóta ez volt az
egyik iránytűm. Mindig azt keresem, hol, milyen a lakosság kultúrája, és ha ez
megfelelő biztos a siker, ha nem megfelelő, nem várok sikert.
A földreformban való közvetlen részvételem
tanított meg arra, hogy a falvak csak akkor léphetnének a polgárosodás útjára,
ha a falu határa ötször nagyobb lenne. Vagyis a magyar falvakban ötször annyi lakosnak kellett megélni, mint amennyi
képes volna megművelni a határt. A falusi szegénység oka tehát a túlnépesedés. Felismertem, hogy ennyi lakos azon a
területen soha nem lehet gazdag. Ha pedig szegény marad, modern sem lehet.
Arra gondolni
sem mertem, hogy a túlnépesedett falvaink lakosságának négyötöde számára a
mezőgazdaságon kívül munkaalkalmat lehet teremteni. Ezt még akkor sem ismertem
fel, amikor a Rákosi rendszer már megvalósította. A parasztsághoz fűződő
érzelmi kapcsolatom, és közgazdasági tudásom mégsem tudta elfogadni, hogy erőszakkal
kollektivizáljanak és iparosítsanak. Ezt csak akkor értettem meg, amikor már
megtörtént.
A magyar
társadalom többsége azonban még a rendszerváltást követően sem vette tudomásul,
hogy a bolsevik rendszer ugyan
erőszakkal, de kikényszeríttette azt a társadalmi változást, amit az idő már
régen megkövetelt, de a társadalmunk belső ereje hiányzott hozzá, hogy önként
végrehajtsa. Az időszerű urbanizációt, a falusi lakosság létszámának
csökkentését csak a többséggel szembeni erőszak valósíthatta meg.
A magyar
politikai elit, és a magyar történészek máig nem veszik tudomásul, hogy a
bolsevik megszállás forradalmi változást hozott. Akkora társadalmi modernizáció történt, amit a magyar társadalom belső
erői képtelenek lettek volna megvalósítani, amire csak a diktatúra lehetett
képes.
A bolsevik rendszerrel
szemben is azért láttam tisztán, mert felismertem, hogy az is lényegében egy
pravoszláv vallási formája a marxizmusnak. Számomra ez az első május elsején
lett világos, amikor a felvonuláson az ideológia szentjeinek képeit, és a dogma
idézeteit hordták a munkásmozgalmi dalokat éneklő hívek. Láttam, hogy ez is
vallás, ráadásul egy másik kultúráé.
A bolsevik
rendszer Európában azért bukott meg, mert az orosz, általában a Szovjetunió
népe nem puritánok. Ott a tőkés demokrácia sem működhet sikeresen. Ellenben a
Nyugat puritán népeinél puritánabb Kínában a kommunista, marxista diktatúra is
nagyon eredményes lehet.
Miért?
Mert a kínaiak
puritánok. Ott a bolsevik diktatúrát is
mandarinok, vagyis válogatott értelmiségiek vezetik.
Az első
vezérkara a Szovjetuniónak is válogatott mandarinokból állt. A Lenin vezette
Népbiztosok Tanácsa volt a történelem egyik szellemi képességekben legerősebb
kollektívája. Lenin a polgárháború után azonnal hozzá akart fogni a gazdasági élet
piacosításához. Halála után egyre inkább kiderült, hogy a kelet-európai kultúrában a vezetőket nem képesség, hanem vallásos
lekötelezettség alapján szelektálták. Ennek lett a következménye, hogy 70
év alatt mélyre süllyedt a vezetők szellemi értéke, az internacionalista értelmiségek közösségéből imperialista ostobák
gyülekezete lett.
Ezzel szemben
Kínában rendszeresen cserélődnek a vezetésben a mandarinok, akik építik a maguk
birodalmát. Ma aligha van olyan állam, amelyik vezetése olyan szelekción megy
keresztül, mint a Kínai vezetés.
Fajunk
történetében a Japán csoda hívta fel a figyelmet arra, hogy a konfuciánus
kultúrájú népek mire képesek. A 20. század második felében Japán, és a kis
tigrisek, mintegy 150 millió lakos országai, két emberöltő alatt fejlett
társadalommá alakultak. Felzárkóztak a legfejlettebb hatodhoz. Megelőzték a
Nyugat minden nem puritán népét. Ezzel példát mutattak arra, hogy a
túlnépesedett társadalom is lehet sikeres, ha leáll a népszaporulata, akkor is,
ha a népessége többszöröse annak, amennyi optimális volna.
Máig nem vált
felismerté, hogy a felemelkedésük csak akkor lehetséges, a népességük csak
akkor gazdagodhat gyorsan, ha nem nő a lakosságuk, és a gazdag világ
tömegigényeit olcsón kielégítő exportőrök lesznek. Ezzel elindult a
világkereskedelem példátlan átrendeződése. Kiderült, hogy a távol-keleti
munkaerő minden más kultúra munkaerejénél jobban megfelel a tömegtermelés érdekének.
Ezt a szerepvállalásukat a hidegháborúnak köszönhették. A Nyugat megnyitotta
számukra a piacát. Ezek az országok gyorsan meggazdagodtak. Most már olyan
gazdagok, olyan magas a bérszínvonaluk, hogy Kínával a tömegtermelésben nem
versenyezhetnek. További fejlődésük számára a lakosság csökkentése maradt.
Ezt ismerte fel
Japán. Talán nem is tudatosan, hanem ösztönösen. Fajunk történetében először
fordul elő, hogy békeidőben, nem járványok okán, a lakosság tartósan csökken. A
népesség növekedésnek köszönhető, hogy Japánban
a lakosság azért is gazdagodik, mert a nemzeti vagyonukon, a természeti
erőforrásaikon egyre kevesebben osztoznak.
Ebből a nyugati
közgazdászok semmit nem értenek meg. Annak ellenére, hogy a Japán lakosság
jóléte és vagyona vitathatatlanul növekszik, a nyugati közgazdászok a
népességcsökkenést tragédiának látják. Máig nem akadt senki, aki megmutatta
volna, hogy például, Japán jobban
gazdagodik, mint az Egyesült Államok. A vakságunk oka, hogy nem a lakosság
jólétének, vagyonának, életkorának, iskolázottságának, hanem az ország nemzeti
jövedelmének növekedésével mérik a fejlődést.
Ezért nem veszik
tudomásul, hogy a túlnépesedett országok
akkor gazdagodnak gyorsabban, ha csökken a lakosságuk. A közgazdaságtan nem
számol az optimális eltartó képességhez való igazodás előnyeivel.
Visszatérve
Kínára, mivel a népessége közel tízszerese a más sikeres kelet-ázsiai
országokénak, nem építhet hozzájuk hasonló mértékben a nyugati exportra. Az egy
lakosra jutó nyugti exportjuk alig tizede a már gazdag távol-keleti
országokénak. Kihasználhatja, hiszen negyednyi bérszinten termel. A világnak azonban
nincs ekkora volumenre, illetve elegendő vásárlóereje ahhoz, hogy a több
százmillió kínai munkaerő ipari termelését felvegye.
Emellett a kínai
vezetés tudomásul vette, felismerte azt is, hogy az ország felemelkedésének
elengedhetetlen előfeltétele a népszaporulat leállítása. Ennek okán bevezették
az egykét. Ennek következtében fajunk történetében először fordult elő, hogy az
emberiség túlnépesedett ötöde még szegény, és nem elég iskolázott, mégis példátlanul
gyorsan gazdagodik.
Kína a
gyermekvállalás korlátozása előtt még nagyon szegény ország volt, az ez lakosra
jutó jövedelem és az iskolázottság, még Indiához képest is alacsony volt. Ilyen
viszonyok között az életviszonyok minden javulása tovább gyorsította volna az
eleve elviselhetetlenül gyors népszaporulatot. A nyugati demográfusok között is
egyetértés van abban, hogy Kína lakossága a jelenleginél mintegy 500 millióval
nagyobb lenne, ha nem kerül sor a gyermekvállalás korlátozására.
Azt tehát senki
sem vitatja, hogy semmi sem lehetett volna a csodából, ha Kínának ma már 1.800
millió lakosa lenne. Ennyi új, hatékony munkahely a világon összesen nem jött
létre harminc év alatt.
Kína példátlan
sikere ugyan nem azt jelenti, hogy a világ többi elmaradott országa
utánozhatja, és az ennyire sikeres lesz. Az azonban igaz, hogy az emberiség még
szegény háromötöde tízszer gyorsabban szaporodik, mint amennyit képes
elviselni. Minden népességcsökkentő kísérlet, bármennyire nem is elegendő,
csökkenti a közelgő katasztrófa méretét. A kínai példa azért nem hozhat hasonló
eredményt, mert ennek a népszaporulat leállításán kívül volt egy másik
feltétele is, a lakosság puritanizmusa. Ilyen lakosság azonban már csak a nem
szaporodó Kelet-Ázsiában van, ott is kevés.
Az elmúlt évtizedek egyik nagy tanulsága,
hogy csak a puritán népekkel lehet gazdasági csodát elérni. Erre még a
latin és ortodox népek sem képesek.
A gazdaság csodák kora Kínával
befejeződött.
Most térek rá az írásom céljára a kínai
egyke nem várt előnyére.
A konfuciánus
kultúra egyik nagy előnye alig kap hangot, pedig nyilvánvaló, hogy a távol-keleti kultúra nemcsak a munkában,
a takarékosságban, hanem a tanulásban is a legjobb. Ezt egyértelműen
mutatják az ENSZ oktatási eredményeit mérő statisztikák. A világ tíz legjobb
oktatási eredményű ország között ott van Japán, Dél-Korea, Tajvan, Szingapúr és
Hong Kong. Tizenöt éve az első helyen Dél-Korea és Finnország cseréli egymást,
de a két kelet-ázsiai városállam még őket is megelőzi.
Az is egyértelmű
tapasztalat, hogy a világ legjobb, nemzetközi rangú egyetemein a kelet-ázsiai
etnikumok szerepelnek a legjobban.
Annak még kevés
visszhangja van, hogy ezekben az országokban költ az állam a legtöbbet az
oktatási rendszerre, de nemcsak az állam, hanem a szülők is. Szinte általános,
hogy a diákok az iskola mellett részt vesznek a drága kisegítő oktatásban is,
és a legtöbbet tanulnak otthon.
Mániákusan
hiszek abban, hogy az iskolarendszer hatékonyságát nagymértékben növeli a
szülők hozzáállása. Ezért hirdetem a szülők anyagi jutalmazásának fontosságát a
gyermekeik iskolai eredménye után.
Sajnos, még nem
láttam olyan felmérést, amelyik a diákok iskolai eredményét a szülői háttérrel
összehasonlítanák. Ebből derülne ki, hogy
az oktatás eredménye elsősorban a családi háttértől függ. Aki ezt nem
tartja szem előtt, képtelen megérteni, hogy a jövő szempontjából semmi sem fontosabb, mint az olyan generáció
felnevelése, amiben a jó szülői háttér jó arányban érvényesül.
Ezért vagyok
kétségbe esve a jelenlegi magyar demográfiai helyzeten, amiben a
gyermekvállalás a társadalmi érdekkel fordítottan aránylik. Ott születnek
kevesen, ahol a felnevelés jó eredménye szinte garantált, és ott sokan, ahol
kétségbeejtő.
Magyarország a 20. század közepére
elvesztette a két legértékesebb etnikumát, a germánt és a zsidót.
Az 56-os
forradalom után a főiskolások jelentős hányadát.
A rendszerváltás
után a legjobbak jelentős része távozik az országból.
Azok szaporodnak, akik inkább visszahúznak.
A cigányság az egyedül gyarapodó etnikumunk. Pedig azok felemelése, integrálása
is attól lesz egyre nehezebb, hogy nem találnak munkát, de gyorsan szaporodnak.
Visszatérve a kínai egykézésre.
Fel sem tudjuk
mérni, mit jelent az, hogy az évente születő 20 millió kínai négyötöde egyetlen
gyerek, a szülők szemefénye, felnevelésével, iskoláztatásával még az eddiginél
is gondosabban foglalkoznak.
A következő
magyar nemzedékek növekvő aránya pedig egyre rosszabb szülői háttérből kerül
ki.
Éppen ma
olvastam, hogy Kínában még a korábbi iskoláztatási buzgalom is tovább erősödött,
amióta bevezették az egykét.
Életem végére tejesen
megfordult nálam az egykézés megítélése. Soha nem láttam tragédiának, de most a
legnagyszerűbb módszernek tartom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése