Kopátsy
Sándor PH 2013-10-06
Gróf Bethlen István miniszterelnök politikai
megítélése
A legkevesebb bűnt elkövető államférfi
Romsics Ignác
kiváló történész Bethlen István könyvének újabb kiadása egy héten belül kapott
méltatást a közép-jobb Heti Válaszban és a szoclib Népszabadságban. A közös
megjelenés és az elfogadó hang csodának számít a jelenlegi politikai légkörben.
Mivel az én
véleményem nagyon eltér a Romsics által megfogalmazottól, leírom. Teszem ezt
annál is inkább, mivel hetvenöt éves mániám a magyar társadalom romantikus
történelemfelfogástól. Hiszem, hogy ideje
volna a történelmi romantika visszaszorítása. Magyarország politikai elitje
olyan magyar történelmet irtott a történészekkel, amelyik elviselhetetlen terhet
jelent számára. Meg győződésem szerint, mindig többre mentünk volna, ha
reálisan látjuk a Nyugathoz való csatlakozásunk útját.
Romsics
tárgyilagosan igyekszik megítélni Bethlent. Mivel a két világháború között
okos, higgadt és mérsékelt, a legkevesebb bűnt elkövető miniszterelnök volt, a
nagyon buta, hevesen nacionalista magyar politikai elitben, tőle jó
bizonyítványt kapott. Ez a mérce azonban a kaszinóban, a klubban helyénvaló, de
a történelmi szerepvállalók esetében súlyos tévedésekhez vezet. Egy ország
történelmében a politikai szereplőket is annak alapján kell megítélni, hogy
mennyi jót köszönhet neki a társadalom, az általa okozott károkhoz képest. Az a
nagyobb, akinek tettei egyenlegében több pozitívumok köszönhetünk.
Számomra
Széchenyi, Ady nem azért a legnagyobb magyar, mert nem hibázott, hanem azért,
mert ahhoz képest is óriási a pozitívumainak az egyenlege.
A kereszténységemmel
is az a bajom, hogy nem eléggé Krisztust követő, a szentjeit nem az érdemeik,
hanem a bűntelenségük alapján válogatja. Aki szolgálatai alapján mégis bekerült
közéjük, azt is igyekeznek bűntelennek beállítani.
Az én szentjeim
többsége, a katolikus dogma szerint, velem együtt, a pokolba kerül.
Szerencsére, én az isteni igazságosságban bízom.
Mivel Bethlennek
nem köszönhet semmit az utókor, nem lehet nagy államférfinak minősíteni. Ez
akkor is igaz, hogy korában szinte mindenki nála sokkal rosszabbul vizsgázott.
Ezt érzi Romsics
is, amikor újra, és újra azzal érvel, hogy „nem volt olyan antiszemita, mint a
kor vezetőinek többsége,” „nem volt annyira fasiszta, mint legtöbben,” „jobban
megértette a nyugaton végbemenő változásokat, mint azok, akik semmit nem
értettek meg abból”. Nem veszi észre, hogy érvelése azt jelenti, hogy a
politikai és erkölcsi törpék között kimagaslott. Ehhez azonban elég volt, hogy a
normális testmagasság.
Romsics
megítélésétől eltérő véleményem egy illusztrációval jellemzem. Ő Bethlen
érdemének tekint azt is, ami a kultuszminiszterének, Gróf Klébelsberg Kunónak
volt köszönhető, akit Bethlennél nagyságrenddel jelentősebbnek tartok. Teszem
ezt annak ellenére, hogy Klébelsberg Bethlennél lényegesen antiszemitább,
revizionistább volt. Tehát nálam is neki van több rossz pontja, de a jó pontjai
is sokkal nagyobbak. Az ő érdeme volt a tanyai gyerekek iskoláztatásának
megszervezése, a határon túl került egyetemek hazatelepítése, a bécsi, a
berlini és az isztanbuli kulturális intézetek megszervezése, néhány, nem zsidó,
tehetség külföldi egyetemen történő továbbképzése. A minősítésem szerint
Klébelsberg nagyobb hibái ellenére is nagyobb államférfi volt, mint Bethlen.
Bethlen István
nem a 20. századi közép-európai ország számára időszerű államférfiú volt, hanem
a régen lejárt feudális világ itt felejtett arisztokratája. A Trianon utáni
magyar társadalomban még nem lehetett államférfi, aki végre akarta volna
hajtani a rég megérett társadalmi átalakítást. Nem volt olyan belső társadalmi
erő, ami megértette volna. Nem véletlen, hogy a Bethlennél sokkal rosszabbak
nála népszerűbbek voltak.
Az elmúlt száz
év történelme csak akkor érthető, ha szem előtt tartjuk, mint, és kiket
fogadott el a magyar társadalom. A
társadalom érdeke a minél gyorsabb és gyökeresebb polgárosodás, a gyors
urbanizáció, a mezőgazdaságban lekötött munkaerő négyötödének az iparban és a
szolgáltatásokban való foglalkoztatása, a munkások és parasztok gyerekeinek
értelmiséggé képzése. Aki nem fogadja el e célokat, és nem ezek
szolgálata alapján értékel, alapvetően téved.
Ami a polgárosodást illeti.
A vasút
századában, és lényegében ebbe tartozott Bethlen István is, nem örül, és nem
támogatja lelkesen a magyar zsidóság fergeteges sikerét, az akadályozza, hogy
polgári társadalom lehessünk. Aki tehát a két háború között antiszemita volt,
az nem volt államférfi. Bethlen ugyan az ügybuzgó antiszemitáknál sokkal mérsékeltebb
volt, de az ért ő is olyan társadalmi jövőért munkálkodott, amiben nem maradt
volna elég annyi levegő sem, amennyit a kiegyezés utáni évtizedek
biztosítottak.
Romsics is abba
a hibába esik, hogy az antiszemitizmust erkölcsi szempontból méri. Aki nem
akarta a magyar zsidóságot elégetni, vagy kitelepíteni, az már nem is volt
igazán antiszemita, mivel sokkal humánusabb volt, mint a vad antiszemiták.
Bethlen
eszköztára angol arisztokratáé volt, a viselkedése azonban nem, mert az angol
arisztokraták utánzója Széchenyi István volt, aki iparosítani, a vízi és a
vasúti közlekedést, a hidak építését tartotta az arisztokraták első
feladatának. Bethlen agrárpolitikus volt, méghozzá a feudális, külterjes
nagybirtokrendszer megszállott híve. Cselédekkel dolgozó, gabonatermelő, azaz a
20. században már külterjes, kevés és képzetlen munkaerőt igénylő mezőgazdaság
híve maradt. Vagyis Bethlen meg akarta állítani a száz éve esedékes társadalmi
átalakulást. Márpedig az ilyen társadalom híve csak antiszemita lehet. Ez az
antiszemitizmus ugyan nem vallja ellenségnek a zsidósságot, csak a levegőt
akarja elvenni előlük. Bethlen elképzelése szerinti társadalomban a zsidóság
nem lehet élcsapat.
Bethlen legnagyobb hibája az
agrárpolitikájából fakadt. A legnagyobb egyéni tévedésemnek a parasztpárti
felfogásom tartom, pedig az nem a külterjes feudális nagybirokra, hanem a
belterjes családi vállalkozást tekintette a megoldásnak. Naivul azt hittem,
hogy a belterjes mezőgazdaság, a kert-Magyarország megoldhatja a
foglalkoztatást. Erről is kiderült, hogy ezzel a mezőgazdaságban a falusi
lakosság negyede sem élhet meg. Pedig elég lett volna megnézni a harmincas évek
Dániáját, ahol a belterjes mezőgazdaság is csak a munkaerő nyolc százalékának
adott munkát. Nálunk akkor még a mezőgazdaságból szeretett volna megélni a
munkaerő kétharmada.
Bethlennél fel
sem merült, hogy mint kell, mint lehet kezdeni a hárommillió koldussal. Bethlen
közel száz évvel később vezette az országot, mint Széchenyi István
felvirágoztatni akarta, ennek ellenére száz évvel mögötte haladt.
Bethlen a saját
agárpolitikájával mégis a Kisgazdapártot akarta kormánypárttá emelni.
Természetesen úgy, hogy a falusi lakosság tikosan azért ne szavazhasson.
Romsics azonban
hallgat arról, hogy Bethlen számára ugyan elfogadhatatlan volt Gömbös és társai
stílusa, de Hitler hatalomra jutása után azonnal átadja nekik a kormányrudat.
Ez azt jelzi, hogy a revizionizmusa is csak addig volt mérsékeltebb ameddig nem
látott benne külpolitikai realitást. Ahogyan Hitlerre épülhettek a remények,
félreállt. Nem fél annyira a nácizmustól, és a belső nyilasoktól, hogy a tőlük
való elhatárolódás érdekében ne adjon nekik teret. Semmi alapja nincs tehát
annak, hogy Bethlent olyan államférfinak tekintsük, aki osztálya érdekében ne
vállalta volna a nácikkal való szövetséget. Legalább azt el kell fogadni, hogy
a revízió vágya, és a kommunista ellenesség erősebb volt benne, mint náci és
nyilas ellenesség. A magyar történésztől elvárható annak, legalábbis utólagos,
tudomásul vétele, hogy a Hitlerrel való szövetség Magyarország felszámolásához,
de legalábbis a következetes földreformot követelő nyilasok hatalomátvételéhez
vezet.
Romsics nem is
utal arra, hogy Bethlen félreállása jelentett revizionizmusban minőségi
fordulatot jelentett azzal, hogy előtte az angolszászoktól váruk a revíziót,
utána pedig a fasizmusoktól, elsősorban a náciktól. Ez a fordulat a trianoni
Magyarország létbiztonságának a feladását jelentette. A revizionisták korábban
is minden mást megelőző nemzeti feladatnak tekintették a háború előtti ország
visszaállítását, de a fasizmussal való szövetség előtt ezzel még nem járt az
ország létének elvesztésének kockázatvállalása.
Aki ma sem látja
be, hogy a nácik győzelme esetén Magyarország megszűnik, nem értheti meg mit
jelentett Gömbös Gyula hatalomra kerülése. Azon lehet vitatkozni, hogy Bethlen
ezt nem látta, de akkor nem nagy államférfi. Ha látta, de felmérte, hogy ennek
megállításához nincs elég ereje, akkor másként kellett volna viselkedni.
Azt elismerem,
hogy ő sem tudta volna megállítani, mert a magyar társadalom nacionalizmus és
rövidlátása elseperte volna. Ezt az előrelátást azonban semmi nem mutatta.
Ezért kellene belátni, a történészeknek tanítani, hogy a második világháborúban
vállalt szerepünkért nem egyik, vagy másik politikai vezetőnk volt hibás, hanem
a magyar társadalom nagy többsége. Ehhez azonban Romsics Bethlent méltató
könyve sem hozott közelebb bennünket, sőt. Ő is talált egy bölcs, nagyvonalú
államférfit.
Romsics két
méltatásával egy időben mégis megtörtént egy nagyon fontos lépés. A magyar
külügyminiszter, méghozzá egy középé-jobb kormány minisztere, Martonyi János kimondta,
hogy a magyar zsidóság ellen elkövetetteket magyarok követték el, magyarok
ellen. Abban sem reménykedtem, hogy ezt megérem, talán még az is bekövetkezik,
hogy a két háború közti rendszer szégyene volt a történelmünknek.
Egyelőre azonban
az ellenkező úton haladunk. Károlyi Mihály szobrát eltávolítottuk, amin Romsics
is joggal háborog, de ő is lelkes támogatója annak, hogy Teleki szobrot kap a
várban. Abban igaza van, hogy nem ő volt e kor fő és hangos felelőse, de
államférfinak azért kicsi, a nála is kisebbek között.
Nehéz volna
válaszolnom arra, hogy akkor kinek a két háború főszereplői közül. Leginkább
Jászi Oszkárt tartom olyannak, aki előre látott, de ő meg azért volt rá
alkalmatlan, mert zsidó volt.
Talán csak Ady
Endre érezte meg a jövő útját, de ő megértette a magyar jelent. A saját,
imádott népe volt a jövőre képtelen.
Bethlen arra
volt képes, hogy a tények hatása alatt cselekedjen, de utána, és nem előtte
mentek az események, méghozzá arisztokratikus tempóban. Bethlen is csak a száz
évvel a jelenideje mögött kullogó magyarságnak volt a többinél kevésbé tisztességtelen
képviselője.
Politikai
rövidlátására jellemző, hogy a háború végén azt hitte, a szovjet megszállás
legfeljebb néhány évig tart. Aztán kiderült, hogy erre közel százhúsz éves
koráig kellett volna várni.
- -
- - - - - -
Az alábbiakban
még felsorolom a részletekhez fűzött véleményem.
„Határozottan szemben állt azonban ez az irányzat
minden olyan törekvéssel, amely ezen a XX, században már egyre inkább
megújulásra váró társadalmi és politikai rendszeren – akár a politikai jogok
radikális kiterjesztése, akár azok megszüntetése (bolsevizmus, fasizmus)
formájában – alapvető változást akart,”
„Bethlen és társai lényegében a XX. századba
lépve sem akartak változtatni. Vagy amennyiben mégis, akkor csak igen óvatosan
és lassan…”
Ezeket olvasva,
még optimista voltam. Nekem ennyi is elég annak bizonyítására, hogy nem lehet
nagy államférfi azt, aki a saját korát ennyire konzervatívan látta.
A XIX. század második felében Magyarországon
is „óriási anyagi fejlődést” hozott, és a „termelés szédületes fokozását” eredményezte.
Úgy vélte azonban, hogy ez a fejlődés egyoldalúan az iparnak és a
kereskedelemnek kedvezett. Az agrárszektort viszont hátrányos helyzetbe hozta.
Ebből kiindulva bírálta a „korlátlan gazdasági szabadság” elvét, az „ illoyális
versenyszellemet”, sőt az ipar és kereskedelem „idegen kezekbe„, azaz zsidó
tulajdonba kerülését is.”
Erről állítja
Romsics, hogy nem volt antiszemita.
„Mivel választójoggal csak a lakosság hat
százaléka, a vagyonos és/vagy művelt felsőbb rétegek rendelkezetek, s így a
történelmi elit, az arisztokrácia és a dzsentri politikai vezető szerepe
továbbra is megmaradt.”
„… a történelmi elit pozíciójának megőrzése
érdekében foglalt állást. Minden olyan törekvéssel, amely ezen a rendszeren
érdemben változtatni akart (például a választójog demokratizálásával, vagyis
kiterjesztésével és titkossá tételével) határozottan szembefordult.”
„… megértést mutatott a parasztság
földéhségének korlátozott mértékű kielégítése iránt.”
Az utóbbi mondat
félrevezető, mert megértés alatt nem lehet azt érteni, amit megtett valamit. Helyesebb
lett volna Romsicstól, ha azt írja nevetségesen keveset tett, annyit, ami
inkább semmit, mint megértést jelent.
„A demokrata és polgári radikális
ideológiákat ekkor „nemzetellenes méreganyagként” jellemezte és halaszthatatlan
nemzeti feladatként láttatta azt, hogy ”ez a méreganyag a közéletből
eltávolítassék.””
Romsics ugyan
közli a választási rendszerre vonatkozó adatokat, de nem kommentálja azoknak
még az utódállamokhoz viszonyított arányait sem. Ez a könyvének általános
hibája. Nem derül ki abból, hogy Trianon után mi az érintett államok között
hogyan szerepeltünk.
Történelmünk
súlyos hiányossága, hogy nem tudatjuk a közvéleménnyel, hogy a Trianoni
Szerződés nyomán szétesett Monarchia utóállamai hogyan vizsgáztak. Egy ilyen
összehasonlításból nyilvánvalóvá válna, hogy nagyon gyenge volt a Trianon utáni
szereplésünk.
Nem az én
feladatom, ezt illusztrálni, de néhány megjegyzést teszek.
Az osztrákok és a csehek szerepeltek a
legjobban.
Ausztria nem siratta a középhatalmi
státuszának elvesztését, nem vitatta az etnikai határokat. Sopron elszakítása
után elfogadta a népszavazással való döntést. Következetes köztársaság lett,
nem operett királyság.
Csehország nemcsak a vele nyelvrokon
szlovákokat fogadta be egyenrangú társként, de a ruszinok is szabadságot
kaptak. A magyar kisebbség is jobban és több politikai joggal élt, mint a
Magyarországában maradtak.
Még nem írta le
senki, hogy az Ausztriához és Csehszlovákiához került magyartok azonnal
választói jogot kaptak, és titkosan szavazhattak. Nem úgy, mintha itt maradnak.
Az utódállamokban felszámoltak az
arisztokraták nagybirtokait és nemzetiségtől függetlenül osztották fel. Ott
mekkora volt a szavazásra jogosultak, és titkosan szavazók aránya, illene
tudni. A köztársaság elnök nem fehér lovon járt, a miniszterek nem mentében,
csákóval, karddal. Ez még Bethlennek sem tűnt fel.
„Az ipari termelés1924 és 1929 között több
mint 70 százalékkal emelkedett, és az 1929-1933-as gazdasági világvállság
előestéjén mintegy 12 százalékkal múlta felül a háború előtti szintet.”
Romsics nem
gazdaságtörténész, ezért nem tudja, hogy ezek szégyenteljes, és nem dicsekvésre
valló adatok. Ilyen alapon Rákosi Mátyásnak sokkal inkább járna a szobor.
„A trianoni határokat Bethlen,-
vezetőtársaihoz és a társadalompolitikailag tudatos részéhez hasonlóan –
igazságtalannak és megváltoztatandónak tartotta.”
Ez nagyon ködös
fogalmazás. A Trianoni szerződés nem igazságos, de a győztesek soha sem
diktálnak igazságos szerződést. A Trianon előtti állapot még kevésbé volt
igazságos. Jogos volt a többségben magyarok által lakott határ közeli
területekre támasztott igény. Ezt azonban a Bécsi döntések előtt senki sem
fogalmazta meg. Magyarország illetékesei a Trianon előtti állapotokra tartottak
igényt. Ez azonban sokkal igazságtalanabb lett volna, mint a trianoni
határvonal. Romsics is csak a határok megváltozandóságát írja, ami egészen más,
mint amit a magyar kormányok, és népbutító hatásukra a magyar közvélemény
óriási többsége is elfogadott.
”Az alsóbb társadalmi rétegek, titkos választói
joggal való felruházása – hangoztatta – a „nyers tömegek uralmához vezet” és
„azok az országok, ahol a tömegek uralma válik úrrá az egész nemezt felett, a
pusztulásnak vannak kitéve”
„A demokraták kormányzati eszménye a nyugti
típusú polgári demokrácia volt, míg Bethlené továbbra is az 1920-as években
újjáformált XIX. századi antidemokratikus-elitista parlamentarizmus.”
„… képtelen volt megbékülni egy komoly
földreform gondolatával is.”
Az utóbbi
mondatot nagy örömmel olvastam, mert engem igazol abban, hogy a nagyon
következetes 1945-ös földreform csak a Szovjetunió nyomásának volt köszönhető.
Ugyanis még ezt sem írta le senki. Pedig nyugati megszállás estén, véleményem
szerint, Bethlennel nem nyerhetett volna senki a miniszterelnöki hatalomért
vívott választáson. Ezt tudták Moszkvában is, ezért szállították moszkvai
börtönbe.
„Haláláig úgy képzelte, hogy a szovjet
jelenlét átmeneti, két-három éves jelenég lesz a térségben, amelyet hosszú távú
angolszász befolyás fog felváltani.”
„Ideológiai alapállásából és külpolitikai
prognózisából következett, hogy Bethlen a háború utáni politikai kibontakozást
nem kapcsolta össze radikális társadalmi és politikai átalakulással.”
Bethlen
politikai naivitása nemcsak őrá, és a magyar közvélemény nagy többségre, de általában
a megszállt országokra is jellemző volt. Finnország volt az egyetlen, ahol a
politikai elit azonnal tudomásul vette, hogy Jalta után tartós hegemónia
nehezedik az Szovjetunió által megszállt országokra, tehát erre kell
berendezkedni. Ennek tudomásulvételére nemcsak Bethlen, a magyar arisztokrácia
és az úri magyar középosztály, de még a kelet-német és a cseh szociáldemokraták
sem voltak képesek.
Egész
Magyarországon ezt a jelentősebb politikai személyek közül csak a
kereszténydemokrata Szegfű Gyula, de ő is csak a Moszkvában töltött
nagykövetsége után, volt képes. Jellemző, hogy Szegfű véleményéről a kor magyar
történészei is hallgatnak. Pedig a szovjet megszállás alatt történteket csak az
értheti meg, aki szem előtt tartja, hogy Sztálinnal szót érteni csak a finnek
igyekeztek. Ez volt annak a kulcs, hogy ott egészen más vágányon haladt a
hidegháború szovjet oldalára kerülésből fakadó sors.
A sztálinista
durva uralkodás, a csak kommunista pártra való támaszkodásra az ad
magyarázatot, hogy Moszkvának többi országban nem is volt alkalma másokkal
együttműködni. Ennek a felfogásnak nem is volna értelme, ha Finnország
példájára nem lehetne hivatkozni.
Romsics is
félreérthetően idézi Bethlen angolszász szövetségkeresését. Ő és társai az
angolszász alatt Angliát, és különösen Churchillt értették. Ezzel szemben már a
háború alatt is nyilvánvalóvá vált, hogy szó sem volt angolszász egységről. Az
Egyesült Államok, különösen Roosevelt a háború elejétől kezdve örömmel nézte,
ahogyan a volt gyarmattartók elvéreznek a náci Németország elleni háborúban.
Ezt Hitler sem
értette meg. Ha ő nem üzen háborút, az Egyesült Államok soha nem lép be Anglia
megmentése érdekében. Ez már abban is nyilvánvalóvá vált, hogy Anglia ingen nem
kapott semmit, csak a Szovjetunió élvezhette ezt a támogatást. Mindez Jaltában
vált egyértelművé, ahol Sztálin megkapta Közép-Európát, a három balti államot,
és a Balkán nagy részét.
Bethlen
naivságát és hisztérikus kommunista ellenességét még 1919-ben, Bécsben meg
lehettet érteni, de 1945-ben a Szovjet megszállók illetésekkel való tárgyalásai
után érthetetlen, hogy csak átmentnek tekintette a szovjet megszállást, és
Anglia európai befolyásában reménykedett.
Romsics sem
látja be, hogy azok voltak a jobb államférfiak, akik tudomásul vették a háborút
követő európai erőviszonyokat, és igyekeztek a szovjet megszállókkal hangot
találni.
Bethlenről
Hitler hatalomra jutásáig még el lehetett mondani, hogy belpolitikájában reálpolitikus
volt, de mert a magyar társadalom reális erőire támaszkodott. Reálisan szolgálta
az osztályát. Ha elkerülhettük volna a szovjet megszállást, uralmuknak
megőrzése reális politikai stratégia volt. Abszolút nem értettem vele egyet, és
ma is tragédiának tartom, ha megvalósul, de járható politikai út volt. De attól
kedve, holdkórosnak politikai vakságnak tartom.
Ezt Bethlen is
érezhette, amikor ellenezte a Szovjetunió, és még inkább az Egyesült Államok
elleni hadüzenetet. De ha valaki megakadályozhatta volna a tőle is jobbra álló
politikai erők hatalomra jutását, akkor az egyedül Bethlen István volt. Ahogy
ez Romsics alapos kutatásaiból is kiderül, ezt ő nagyon langyosan kezelte. A
langyosságának egyetlen okát látom, revíziót ő is csak náci Németországtól
remélhetett. De nem volt annyira államférfi, hogy lássa, ezzel mit kockáztat.
Romsics
feladatát én abban látnám, hogy megmutassa, a náci Németországgal való
szövetségünk gyors előnyei szükségszerűen a régi rendszer összeomlásához
vehettek. A Trianon utáni társadalmi
rendszer hívei az arisztokraták, és az úri középosztály azzal ásta meg a saját
sírját, hogy kiszolgáltatták magukat a náci Németországnak.
Amíg ez nem ismerjük fel, és fogadjuk el,
nem várhatunk annak megértésére, hogy mi, miért történt úgy a második
világháború után, ahogyan történt.
Mivel én azok
közé tartozom, akik örülnek, hogy összeomlott az arisztokrácia és az úri
középosztály uralma, nem búsulok azon, hogy a két háború között még legkevésbé
ostoba politikusunk sem ismerte fel, hogy rossz úton járnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése