Kopátsy
Sándor EG 2013-05-14
INDIA - KÍNA
Ebben a két,
kontinensnyi birodalomban él az emberiség harmada. Ez nem új jelenség, mert
évezredeken keresztül ez többé-kevésbé így volt. Ennek ellenére a Nyugat
történelem tudománya nem ennek megfelelő súllyal foglalkozik ezzel a két
birodalommal. Nem veszik tudomásul, hogy a többi ország, még a legnagyobb is,
eltörpül mellettük. A lakosság számát tekintve nemcsak az EU 27 országa, de az
Egyesült Államok is sokkal kisebb.
A két birodalom
azonban nagyon eltérő úton halad. A két út nagyon hasonlót jelent, mint amivel
most éppen az EU nyüglődik. Lényegében az igazi párhuzam ahhoz hasonló, amin
Max Weber már jó egy évszázaddal korábban megfoglalkozott. Ő ismerte fel először, hogy a protestáns és a katolikus európai népek
társadalmi és gazdasági fejlődése eltérő pályán halad. Az pályák azért
egyre eltérőbbek, mert a modern társadalmak működtetésére a protestáns, azaz
puritán népek a technika fejlődésével hatványozottan alkalmasabbakká váltak.
Weber még nem
vehette észre, hogy amit ő felismert, sokkal nagyobb méretekben, Kelet- és
Dél-Ázsia között még karakteresebben jelentkezik. A kelet-ázsiai kultúrában a
lakosság viselkedése még erősebben puritán, mint Nyugat-Európában az
angolszászoké, a germánoké és a skandinávoké. Ezzel szemben India kultúrája
sokkal jobban eltér Kínáétól, mint a mediterrán népeké a protestánsokétól.
Vagyis amit
Weber a 20. század küszöbén látott Európában, az a század közepére megjelent
Amerikában a volt angol és a mediterrán gyarmatok, azaz Észak-Amerika és
Latin-Amerika között. Lényegében hasonló a kulturális különbség jelenik meg
jelenleg Kína és India között, csak még nagyobb súllyal.
Ahogy nem
tudatosul annak az oka, hogy miért nincs pénzügyi vállság a protestáns, azaz
puritán skandináv és germán, és miért van a mediterrán államokban, úgy nem
vesszük tudomásul, hogy miért sikeres Kína, és miért nem lehet az India. Pedig
ott még egy másik minőségi különbség is jelen van.
Amíg Nyugat-Európában
egyik félre sem jellemző a túlnépesedés, addig Kína és India esetében ebben a
tekintetben is nagy a különbség. Kínában
erőszakkal leállították a gyermekvállalást, Indiában azonban tovább tombol.
Kína és India
társadalmi fejlődése csupán annak alapján sem állítható párhuzamba, hogy nagyon
eltérő a kultúrájuk. Ez olyan, mintha valaki Finnország és Görögország
fejlődése között figyelmen kívül hagymák, hogy a finnek kényen puritánok a
görögök pedig latinok, mediterránok, ráadásul még ortodox keresztények is.
Demográfia.
A demográfiai
különbséget azonban a nyugati politikusok és közgazdások nem hajlandók
tudomásul venni. Pedig ez még az eltérő kultúránál is fontosabb.
Hatvan éves
mániám, hogy a néhány ezrelékesnél
gyorsabb népszaporulat elviselhetetlen. Ezt mutatja fajunk történelme,
mindenek előtt a jelenkor tapasztalata.
A 20. század
előtt, fajunk történetében nem volt
olyan ezer év, amelyben a népesség növekedésének átlaga meghaladta volna az 1
ezreléket. Az elmúlt száz évben azonban az emberiség egészére vetítve,
ennek tízszeresénél is gyorsabb volt. Méghozzá úgy, hogy ugyanakkor Európában,
és a Távol-Keleten leállt. Kiderült, hogy a
jólét és az iskolázottság bizonyos szintje felett, és fogamzásgátlás
megoldhatósága mellett, megszűnik az elviselhetetlenül sok gyermekvállalás.
Ennek következtében a fejlett Nyugaton, és a távol-keleti demokráciáiban
megállt a népszaporulat, és ennek a történelemben páratlan mértékű fejlődés
lett az eredménye.
A jelenkor
történészei sem ismerték fel, hogy a
soha nem tapasztalt mértékű fejlődés egyik előfeltétele a természetes
népszaporulat leállása. Ezt bizonyítja, hogy az ezredfordulón már csak
olyan országok szerepelnek a társadalmi fejlődés élvonalába, ahol nincs
jelentős természetes népszaporulat.
Ez a tény
késztette a kínai vezetést arra, hogy a gyermekvállalást erőszakkal lefékezzék.
A kínai
gazdasági csodával szemben értetlenül áll a Nyugat. Nem veszi tudomásul, hogy a kínai csodának elsődleges feltétele, hogy
a kultúrájuk puritán. Ezt a hidegháború során, a demokratikus oldalon álló
minden távol-keleti ország előzetesen bebizonyította. Mindegyikük még a Nyugat
puritán országainál is gyorsabban fejlődött.
Azzal, hogy a
múlt század 80-as éveiben, Kínában leállították a gyors népszaporulatot, fajunk
demokrácia szempontból kétfelé szakadt.
Az ezredfordulóra a világ kétötödében a
természetes népszaporulat legfeljebb csak a bevándorlásnak és az életkor
meghosszabbodásának hatására növekszik, a gyerekvállalásból fakadó növekedés
azonban elállt.
Ideje volna,
hogy a közgazdaságtudomány végre tudomásul vegye, hogy a népszaporulat mértéke,
struktúrája döntő szerepet játszik a társadalmi fejlődésben. Az
osztálytársadalmakban eddig is fontos volt, de megoldódott, mert a társadalmak gondoskodtak
a magas halálozásról, ezért hatezer éven keresztül, az emberiség létszámának
növekedése nem ütötte ki a biztosítékot.
Az elmúlt száz évben azonban elszabadult.
Száz év alatt az emberiség száma három és félszeresére nőtt, és a lassuló
sebessége még mindig meghaladja a fajunk érdekének a tízszeresét. 2050-re,
még a legóvatosabb becslések szerint
is, túl fogjuk lépni a 9 milliárdot. Vagyis, százötven év alatt az emberiség létszáma közel az ötszörösére nő.
Ideje volna, ha végre tudományos felmérés
készülne arról, hogy mekkora a jelenlegi technikai ismeretek mellett az
emberiség optimális létszáma. Az ilyen felmérésből nemcsak az derülne ki,
hogy többször annyian vagyunk, mint ami mellett az életminőségünk optimális
legyen.
Még addig sem
jutott el addig a tudomány, hogy tisztázza, milyen elvek alapján kellene
megállapítani a fajunk optimális létszámát. Számomra egyértelmű, hogy az egyének átlagos életminőségének az
optimumára kell kalkulálni. Ennek jelenleg elfogadható legjobb a mutatóját
az ENSZ használja, ami három tényező, az egy lakosra jutó nemzeti jövedelem, a
várható életkor, és az iskolázottság, eredője alapján rangsorol. E három mutató
indokoltsága egyértelmű. Az életet elsősorban a hosszával kell mérni. Ezt
követő szempont a jólét, az anyagi gazdagság. A jelenkorban az előző két
feladat a minél nagyobb tudásvagyont igényel. Ezt fejezi ki az iskolázottság
értéke.
Kína
konfuciánus, azaz puritán kultúrája eleve hatékonyabb, mint Indiáé. Ezt jól
jellemzi a tény, hogy Kínában a munkabérek, vagyis a munkaerő ára közel
háromszor magasabb, mint Indiában, mégis négyszer annyi egy lakosra jutó
külföldi tőke áramlik oda.
A két birodalom
összevetése értelmetlen. Kínában mindkét
előfeltétel, a lakosság megfelelő viselkedési kultúrája, és a leállított
népszaporulat, adott. Indiában ellenben mindkét előfeltétel hiányzik. A
lakosság viselkedése nem puritán, és a népszaporulat a megengedhetőnek a
tízszerese.
Ami a lakosság
viselkedését illeti.
Az elmúlt
évtizedek során minden puritán civilizációhoz sorolható nép vagy már nagyon
gazdag, vagy nagyon gyorsan gazdagodó. Ezzel szemben, nem ismerünk olyan országot, ahol a lakosság nem puritán, mégis
gyorsan fejlődik. Itt meg kell jegyezni, hogy a társadalmi fejlődést
helyesen csak a lakosság által termelt jövedelemmel, vagyis a bányajáradék
nélkül kellene nézni. Ezt ugyan az ENSZ rangsorolás még nem így teszi, ezért a
nyersanyagokban nagyon gazdag néhány ország nemzeti jövedelme magas, de a
társadalmi fejlődés lassú. Tipikus példa néhány kis lakosságú, de olajban
nagyon gazdag ország. Ezért a bányajáradék nélküli nemzeti jövedelmet kellene
egy lakosra vetíteni, amikor a társadalom fej lettségét rangsoroljuk. Kína és
India esetében azonban nem okoz problémát, mert mindkét ország nyersanyagokban
szegény.
Mibe kerül a túlnépesedés?
Indiában évente
12 millió munkaerőtöbblet jelenik meg minden évben. Ennek a költsége
elviselhetetlenül nagy. A 60 százalékos foglalkoztatási ráta esetén ez
húszmillióval több lakost jelent. A múltból itt fejeltett statisztika 15 éves
kortól számolja a munkaképességet. Ez a jelenkorban már sokkal inkább húsz évet
jelent. A fejlett társadalmakban a diplomások esetén, akik a munkába lépő
korosztályok felét jelentik, 24 éves munkaképes kort jelent, a középfokú
végzettségűek átlaga is 20 év. Nincs adatom, de a fejlett társadalmakban a 15
évesen munkába állók aránya a tizedet sem érheti el. Ezért a munkaképessé válás
átlagos ideje inkább a 20 éveseket jelenti. De ezeknek is csak a mintegy
kétharmada lesz munkavállaló.
Ebből fakad,
hogy Indiában az éves 12 millió munkára jelentkező azt jelenti, hogy 20 milliós
korosztály lép ebbe a korba. Ezek felnevelése az egy laksora jutó nemzeti
jövedelem felének hússzorosába kerül. Vagyis,
a nemzeti jövedelem tizedét emészti fel az indiai népszaporulat.
Ez csak a
lakosság növekedéséből fakadó fogyasztói teher.
Ehhez jön a többletből fakadó vagyonigény. Ebbe
tartozik az életvitelhez, az államfenntartáshoz és a munkahely létesítéshez
szükséges vagyonigény. Ez egy lakosra vetítve a nemzeti jövedelem
három-négyszerese, egy munkavállalóra öt-hatszorosa.
Indiában a 2
százalékos népesség növekedés azt jelenti, hogy az egy laksora jutó
újratermeléshez az ország nemzeti jövedelmének 1+3 százaléka szükséges. Vagyis
Indiában a nemzeti jövedelemnek mintegy 4 százalékkal kellene gyorsabban
növekedni, mint Kínában ahhoz, hogy az egy laksora jutó jövedelem és vagyon,
hasonló arányban növekedjen. Ezzel szemben az elmúlt húsz évben 2-4 százalékkal
lassabban növekedett az ország nemzeti jövedelme.
Kína és India szembe állítása csak arra jó,
hogy kiderüljön a versenyképesség csak azonos kultúrkörön belül lehetséges, de
akkor is csak hasonló népesség növekedés mellett. Ugyan akkor az is
kiderül, hogy a politikai felépítmény másodlagos. Esetünkben, Indiában
viszonylag demokrácia van, Kínában pedig kemény politikai diktatúra. India, ugyan demokratikusabb, a jövője
mégis reménytelen. Kína, ugyan politikai diktatúra, a sikere mégis garantált.
Tanulság.
A társadalomtudományoknak csak az
alépítmény adhat iránytűt a jövő megértéséhez. Az alépítmény két legfontosabb
pillére a jelenkor fejlett társadalmaiban a demográfia és a kultúra.
Az
osztálytársadalmak hatezer éves történelme azt bizonyítja, hogy a népesség
hosszú távú átlagos éves növekedése nem haladhatja meg a néhány ezreléket.
A tudományos és technikai forradalom
győzelme pedig abban hozott újat, hogy sikerre csak a Nyugat és a Távol-Kelet
puritán kultúráiban lehet számítani, de azokban is csak akkor, ha leállt, vagy
leállították a népesség növekedését.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése