Kopátsy
Sándor EB 2013-05-07
A
kiszolgáltatottság
Az ember eddigi
életének nagy többségben a természeti környezetének volt kiszolgáltatva. A
létszámát a természet ajándékainak mennyisége korlátozta. A gyenge hozamú években
az éhhalál csökkentette a gyenge hozamú évekre a létszámát. Szinte minden munkaképes egyednek magáról
kellett gondoskodni. Az öngondoskodás módját mindenkinek ismerni kellett.
Kiszolgáltatva ugyan nem voltak szinte senkinek, de a családon kívül nem is számíthattak
senkinek a segítségére.
A jégkorszak
megszűnésével a természeti környezetben igen jelentős változások álltak be. Ez
az emberiség jelentős hányadát arra kényszeríttette, hogy maga termelje meg,
állítsa elő az életfeltételit, a gyűjtögetésről áttérjen a termelésre.
A termelésre való áttérés nagyon
lecsökkentette a természeti környezetnek való kiszolgáltatottságot, és
sokszorosára növelte az életterek eltartó képességét.
A várható életkor jelentős emelkedéséhez
képetlen volt igazodni az ember szaporodási törvénye. A létszám
fenntartásához szükséges gyermek születések száma jelentősen csökkent,
Ugyanakkor az életkörülmények nagyobb biztonsága következtében jelentősen
megnőtt a születések és az életben maradók száma. Ezzel akkora túlszaporodási
nyomás keletkezett, amit a társadalomnak kellett leszorítani. A termelésre áttért társadalmakban sokkal
több gyermek született, mint amennyit a társadalom érdeke megengedett.
A túlnépesedés lefékezése érdekében a
társadalomnak kellett növelni a halálozást. Ezt két módon történhetett.
- Egyrészt, minden társadalom megpróbálta
irtani a szomszédjait, és elfoglalni annak életterét. Ebből fakadt, hogy
minden termelő társadalom ellenségének tekintette a szomszédjait, csak azok
rovására tudott növekvő lakosságának életteret teremteni.
- Másrészt a társadalom növelte a belső
halandóságot. A történészek, de még a társadalomtudományok sem veszik
tudomásul, hogy a hadóság nagyobb oka az, hogy többség jövedelmét az uralkodó
osztály, az indokoltál alacsonyabb szintre, szorította. A mesterségesen fokozott nyomor volt a legnagyobb halálok.
Ha a
társadalomtudományok felvetették volna a kérdést:
Mi történik akkor, ha csak akkora adót,
jövedelmet vonnak el az értéktermelőktől, amennyit a társadalom érdeke indokol?
Vagyis a
társadalom által létrehozott, mesterséges nyomorra a társadalmi érdekből volt
szükség. Vagyis, minden olyan
társadalomban szükséges a többség nyomorba kényszerítése, amelyikben a jobban
élés növelte a népszaporulatot.
A többség kizsákmányolása csak ott
szüntethető meg, ahol a jobban élés nem okoz néhány ezreléknél gyorsabb
népszaporulatot
A
társadalomtudományok eddig csak az osztálytársadalmak közti különbséget
hangsúlyozták, a közös jellemzőjükről említést sem tettek. Pedig igazán ezek
voltak a fontosak.
Mik voltak minden osztálytársadalom közös
jellemzői?
3. Az elvont jövedelem jelentős hányadát az
uralkodó osztály luxusára, kincsképzésére fordították. A mai ember számára
is megdöbbentő, hogy milyen kincsképzés jellemezte a nyomor szintjén élő
szegény társadalmakat. A jövedelempocsékolás még a szegény rétegeket is
jellemezte. Az ünnepeket azok is gazdagon tartották meg, akiknek hétköznapjait
a nyomor, a nélkülözés jellemezte. A szegények ünneplő ruhái a nyomorgóknak is
fényesek voltak.
4. Üldözték a tudást. Bármennyire
minden osztálytársadalomban jellemző volt az emberek tudásvágya, kíváncsisága,
jellemző volt, hogy nemcsak a politikai állam, de a vallás is üldözte a
tudásvágyat. Az csak a jelenkorban derül ki, hogy az ember milyen fejlődésre
képes, ha szabad utat kap a tudás. Ezért aztán a tudásvágyat is el kellett
nyomni. Jellemző módon, két területen viszonylag szabad volt a meglévőnél
jobbra vágyni. A hadviselésben és a művészetekben. Az előbbit megkövetelte az
államok közti erőszak, a másikat a gazdagok luxusigénye.
Az
osztálytársadalmak közös, a tulajdonviszonyoktól független fenti négy
jellemzője a halálozás minél magasabb szintjét biztosította. Ennek ellenére a
lakosság szaporodott, de csak a megengedhető néhány ezrelékkel.
Elég volna
elgondolni, mi lett volna, ha a
társadalmak halandóság okozásai nem működnek.
Mekkora lett
volna a népszaporulat?
- Ha nagyobb jövedelem marad az
értéktermelőknél, illetve azok közül nem vonnak ki az értéktermelő munkából?
Nem találtam még
olyan történelmi elemzést, ami megmutatta volna, hogy mennyi munkaerőt vontak
ki az osztálytársadalmak a termelőmunkából. Elég a kötelező katonai
szolgálatra, luxust szolgáló robotokra gondolni. Nem ismerek olyan vallást,
amelyik nem tartotta szent célnak az imádkozást, a szertartásokon való részvételt,
de egyetlen olyant sem. Amelyik nem tartotta bűnnek az ünnepeken végzett
munkát.
Tanítani
kellene, hogy a legnagyobb halálok a nyomor volt.
- Hogyan
alakul a népesség, ha nincs hadviselés, ami sokba került, és sok életet és
értéket pusztított?
Mint már
említettem, hosszú távon a hadviselés emésztette fel a jövedelmek 10-20
százalékát, és a tömegpusztító járványoknak a hadviselés volt a fő okozója.
Még mindig
tartja magát az elmélet, hogy az emberi faj eredendően agresszív. Nem teszik
hozzá, hogy csak akkor, ha túlszaporodik. Elég volna csak arra gondolni, hogy
még a 20. század két világháborújában is az emberélet volt a legolcsóbb. A
katonákat neki hajszolták a géppuskáknak. Ma már azonban a fejlett országok
hadvezetése számára a legnagyobb érték a szakember.
Máig nem
tanítják, hogy a keresztes hadjáratok elsődleges célja a túlnépesedés
lecsapolása volt. A sorozás csak a második jobbágyfiúkat érintette, vagyis
azokat, akiknek nem jutott volna jobbágytelek.
A társadalmak egymás elleni hadakozása volt
a második legnagyobb halálok.
- Hogyan alakul a népszaporulat, ha az
osztálytársadalmakra nem jellemző a luxus, a pazarlás?
Senki sem
figyelt fel arra, hogy luxusra,
pazarlásra éppen a szegény
társadalmak költöttek aránylag a legtöbbet. A nyomor és a pazarlás együtt
járt. A szegény társadalmakban volt a kevés gazdag aránylag a leggazdagabb, és
ott költöttek legtöbbet improduktív felhalmozásra. Ez azt jelentette, hogy ahol
nem működött jól a társadalom jövedelem elvonó képessége, ott építettek
legnagyobb kultikus épületeket. Ötven éve ismertem fel, hogy a gótika, vagyis a
nagyon drága, munkaigényes templomokat akkor építették az európai államok,
amikor a hármas vetésforgónak köszönhetően, nőtt a jobbágyok jövedelme,
megugrott a népszaporulat. A vallásnak kellett a jövedelmek nagyobb hányadát
elvonni. Franciaországban láthattam, hogy néhány település olyan templomot
emelt, amiben több érték testesült meg, mind az összes lakóházban.
- Hogyan alakul a népesség, ha nem üldözik,
hanem támogatják a jobbító szándékot?
Életem egyik első nagy kérőjele volt, hogy
miért eredendő bűn a tudásvágy.
Aztán rájöttem,
hogy fajunk fejlődésének motorja a fejlett agyunk. Fejlődésre addig nem kerülhet sor, amíg a jobb életkörülmények nagyobb
népszaporulattal járnak. Ezt a tényt ugyan nem ismertük fel, de ösztönösen
minden társadalom megoldotta azzal, hogy leszorította a népesség növekedését.
Ez a szükségszerűség azonban olyan kegyetlen, amit nem mertek kimondani. Ezt
csak isteni parancsként, nem gondolkodva lehetett teljesíteni.
Bármennyire mind
a négy kérdésre egyértelműnek tűnik a válasz, a tény, hogy a túlnépesedésbe belepusztult volna a társadalom. Az
osztálytársadalmak létrejöttének az objektív oka, hogy csak ez volt biztosíték
a túlnépesedés megfékezésére.
Aki túllépni akart az osztálytársadalmak
bűnein, annak a népszaporulat spontán leállásának a feltételét kellett volna
megoldani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése