Kopátsy
Sándor PG 2013-05-25
A történelmet a technika alakítja
A történelmet a
politika szolgálólányának szokták nevezni. Az utóbbi ötven évben ugyan több
történt, mint előtte ezer évek alatt, a lényeg mégsem változott.
Most épen egy
elemzést olvasok arról, hogy a
konténeres szállítás hatása a világkereskedelemre sokszor nagyobb volt, mint a
politikáé. A vizsgálat ugyan megáll a tengeri kereskedelemben okozott
változásoknál, mégis lenyűgöző.
Az első
konténeres hajó 1956-ban jelent meg, és igazolta, hogy a berakás és a kirakás
átlagos költsége 5.83 dollárról 0.16 dollárra csökkent. Az egy órára jutó
teljesítmény pedig 1.7 tonnáról 30 tonnára nőtt. A hajók ki- és berakási ideje
tizedére csökkent. A várható időpontja pedig néhány napokról, órákra csökkent.
A tengeren történő szállítás nemcsak sokkal olcsóbb lett, de beépülhetett a
felhasználások időigényébe. Az áruk biztosítási költsége a hatodára csökkent.
Mindezeknek az összhatására a tengeri szállítás teljesítménye hússzorosára
nőtt. A világkereskedelem mintegy
kéttucat kikötője, amelyekben az óriás hajók forgalma bonyolódik, ma a
szállítási költségek szempontjából tized olyan távol van egymástól, mint ötven
éve volt.
Ha valami, akkor
ennek révén sokkal kisebb lett a világ. A világpolitikai közben a vámok
csökkentése útján alig jutott előbbre, a tengeri szállítás mégis nagyságrenddel
nagyobb növekedést eredményezett, mint ami a vámmentességtől lenne várható. Az
utóbbival mégis százszor annyit foglalkozik a sajtó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése