Kopátsy Sándor EB 2013-05-03
A modern embert az emberi környezet
alakítja
A jelenkori
fejlett társadalmakban a természeti környezet hatása egyre csökken. Az emberek
elsőssorban egymásra hatnak. Darwin még megelégedhetett azzal, hogy a
természeti környezet hatását vizsgálta. Ez magyarázatot adhatott a
fajfejelődésre, és ehhez nem volt
szüksége arra, hogyan hat ez ember a természeti környezetére és önmagára.
Azzal, hogy az ember a gyűjtögetésről
áttért a termelésre maga is a környezetét változtatóvá változott. Rajtunk
kívül minden biológiai lény a természethez igazodik, mi voltunk az elsők, akik
tudatosan hozzáláttunk természeti környezetünk leigázásához, igényeinknek
megfelelővé tételéhez. Ettől kezdve mi nem a mutációnk és szelekciónk
segítségével idomultunk nagyon lassan a természeti környezetünkhöz, hanem
munkánkkal alakítottuk a környezetünket az igényeinkhez.
Annak ellenére,
hogy Darwin korábban Angliában már alig volt valami maradványa az ember előtti
környezetnek, ő is csak a fajok fejlődésével foglalkozott, az ember korabeli
környezetének hatásával nem is foglalkozott.
Elég lett volna
megnézni, hogy a 19. századi emberiség jelentős differenciálódása mitől
függött. Elsősorban attól, milyen ember alkotta környezetben éltek.
Azt, hogy a
nagyon eltérő természeti környezetben élő népek viselkedésében lényeges
különbségek voltak, joggal lehetett magyarázni az eltérő természeti
adottságokkal. Azt azonban már nem, hogy Angliában nagyon másként viselkedtek a
városokban és a vidéken élők. Nemcsak a nép, de még az uralkodó osztály is.
Másképpen élt, viselkedett nemcsak a vidéken élő paraszt, mint a városi munkás,
de a vidéki földesúr is, mint a városi polgár.
Ezek a másságok
minden osztálytársadalomban megvoltak, csak a különbségek lettek egyre
karakterisztikusabbak. Ezeket a társadalmi különbségeket már nem a természeti
környezet, hanem az ember által létrehozott környezet alakította.
A városlakó ember pedig már egyre inkább függetlenné
vált a természeti környezettől, illetve számára elsősorban az volt a környezet,
amit maga létrehozott. Az elmúlt hatezer év során fokozottan nőtt az
urbanizáció, és a városi élet függetlensége a természettől.
Jelenleg a
fejlett társadalmak többsége már városokban él, és a század végre már ezek lesznek
számbeli többségben, és a városoknak egyre nagyobbak, és a természeti
környezethez egyre inkább függetlenek lesznek.
Fajunk eddigi
története jól bizonyította, hogy közel százezer év alatt a gyűjtögető ember
szinte minden természeti környezethez képes volt igazodni. Ez a folyamat nagyon
gyors volt, és alig járt biológiai változásokkal. A sok ezer természeti
közösség nagyon különböző életformákat alakított ki, de ehhez alig volt
szüksége ahhoz, hogy a biológiai lénye módosuljon.
A termelésre
való áttérését követő, mintegy hatezer év alatt, minden termelőmódhoz nagyon
eltérő módon igazodott, de egy-egy ilyen kultúrán belül a lakosság nagy
többsége viszonylag hasonlóan élt, könnyen beilleszkedett a saját termelési
közösségbe. Az életvitel elsősorban attól függően alakult, hogy ki mivel vett
részt a munkamegosztásban.
Az első, az
átlagtól jelentően eltérő életmódot az urbanizáció jelentett. Ez sem olyan
nagyot, hogy nehézséget okozott volna a városba történő betelepülés.
Jelentős életviteli különbséget csak az
uralkodó osztályhoz tartozás jelentett. De ez is annyira felületi volt,
hogy könnyű volt a másik társadalomba való áttelepülés, főleg házasságkötés.
A modern
társadalmakban a legjelentősebb életforma eltérés a város és a vidék között van.
Ez is lassan alakult, végül azonban jelentősen más az életviteli módot, a
személet, tudatot jelentett. A városi
ember más társadalmi sejt volt, mint a vidéki, azaz a természeti környezetével
szoros kapcsolatot tartó.
A társadalmi fejlődés motorja a városi
lakosság lett.
Ennek ellenére a
szinte teljes elkülönülést az utóbbi száz év, a tudományos és technikai
forradalom hozta.
Kétszáz éve a
városok még tele voltak haszonállatokkal, lovakkal közlekedte, harcoltak,
tehenet, disznót, tartottak, a városi polgárok többségének vidéki gazdaságuk is
volt.
Ezzel szemben a mai világvárosban
galambokon, kutyákon és macskákon kívül ritkán lehet állatot látni.
Párizsi, nyolc
éves unokám nem tudta, hogy a tejet a tehéntől fejik, és a nyers tej annyira
más volt neki, hogy meg sem itta. Botránkozott, hogy mi barbár módra egy állal
termékét isszuk. A szarvasmarhát félelmetes vadállatnak tartotta.
Ezzel szemben
tizenévesen már a számítógépekkel bűvészkedett. Engem ő avatott be ezek kezelésébe.
Az anyanyelve francia. Párizsban, a Sorbonon elméleti fizikát végzett.
Kaliforniába vitték egy elméleti kutató laborba, a franciáknak is magas
fizetéssel. Vietnámi nőtt vett feleségül, és amerikainak érzi magát. Nem minden
unokám ilyen, de egy már olyan, akinek nem fontos, hogy nem tudta, hogy a tejet
a tehéntől fejik.
A környezetemben
számos fiatal tanul nyugati, angol nyelvű egyetemen, és repked a kontinensek
között. Az életmódjukhoz képest az én életutam még szinte középkori, pedig a
korosztályomban már az is ritkaságnak számított.
El sem tudom
képzelni, hogyan alakult volna a sorsom, ha hetven évvel később születek, és
mai lehetőségeim vannak. Nem is tudom elképzelni, hova jut a világ az unokám
kilencven éves korára.
Magam is
dicsekszem, hogy kilencven évesen ezerszer több információhoz jutok, illetve
áramlik hozzám, mint kétszázötven éve Kanthoz Kőnigsbergbe, százötven éve
Széchenyi Istvánhoz Budára.
Még nem találkoztam olyannal, aki
megpróbálta végiggondolni, hova jut az ember száz év múlva. Megértem,
hiszen nekünk sem volt fogalmunk arra, hova jutunk mára. Ráadásul, egyelőre
gyorsulnak a változások. Fogalmunk lehet
arról, hogy ezek a változások hogyan fognak visszahatni a kor emberének
tudatára.
A napokban
olvasom, hogy a mobil telefonok száma elérte az emberiség létszámát. Azt még
könnyű elfogadni, hogy lényegesen mások leszek az emberek azzal, hogy az egész
világgal képesek naprakészen kommunikálni, de arról fogalmunk sem lehet, hogy
milyen lesz ez a másságuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése