Kopátsy
Sándor EH 2013-05-13
A zsidóság, és Európa sorsa
Talán, most az
EU válságban ideje volna megvizsgálni, hogyan függ össze Európa sorsa azzal a
ténnyel, hogy elvesztette a kontinens zsidóságának szinte az egészét.
A zsidóság
elvesztése ugyan a kontinens történelmének egyik legnagyobb vesztesége, de
talán a legnagyobb veszteség ez Lengyelország és Magyarország számára.
Azt, hogy Európa
egésze, különösen annak latin és ortodox része, egyre jobban lemarad számomra
régóta tudott, mégis megdöbbentett a világ legerősebb bankjairól készített
rangsor. Az első tíz között csak észak-amerikai és ázsiai bank van. A második
tíz között is csak három európai, két svéd és egy svájci. Az európai lemaradás
elsősorban a kontinens nem puritán lakosságú országait érinti. Ezeket is annál
jobban, minél nagyobb veszteség érte a zsidó etnikumukat.
Ezért
megdöbbentő, hogy senki sem foglalkozik azzal, hol tartanánk, ha tízmillió zsidó élne Európában.
Arról még több
alkalommal írtam, hogy a mai országunk lakossága többször tíz százalékkal
gazdagabb volna, fél-félmillió zsidóval és némettel többen lennénk. Nemcsak
gazdagabbak, de sokkal nyugat-európaiabbak is.
Most azon
gondolkodom, hol tartana Európa egésze tíz millió zsidóval, és megtartva a germán
etnikumokat ott, ahol a két háború közt voltak.
Kezdem azzal,
hogy azokban az országokban volt
jelentős a zsidóság aránya és szerepe, amelyek nélkülük nehezebben boldogultak
volna. Másként fogalmazva, ahol polgársághiány volt. Európa keleti felén,
ahol nem hagyott a Római Birodalom polgárságot. Az európai középkor
legjellemzőbb karakterét azzal jellemezhetjük, hogy mekkora volt a földesúri
osztály, és mekkora a városi polgárok aránya. Egyáltalán nem tudatosul, hogy a
nyugat-európai feudális osztálytársadalmakban nagyon keskeny volt a földesurak
aránya, és hozzájuk viszonyítva nagyon széles a polgároké. Franciaország volt
erre karakterisztikusan jellemző az alig 1 százalékos földesúri osztállyal
szemben 6 százalék volt a polgárok aránya. Ezzel szemben a két jelentős
középkori országban fordított volt az arány, 6 százalék nemes, földesúr, és 1
százalék polgár. Ráadásul, a polgárság többsége sem az államalkotó etnikumból
került ki. Magyarországon az oszmán megszállás előtt a polgárok tizede sem volt
magyar.
E számok
tükrében érthető, hogy az ipari forradalom nem talált polgárságot. Ez a
vasúthálózat kiépítéséig csak társadalmi és gazdasági elmaradottságot
jelentett. A vasúthálózat azonban a szárazföldi szállítás, árugyűjtés
szempontjából tizedére csökkentette a távolságokat. Amit eddig nem lehetett
áruvá váltani, hirtelen áruvá válhatott. A történészek sem hangsúlyozzák, hogy
azokban a térségekben, ahol nem volt az óceán felé vízi út, a súlyához képest
olcsó árú nem válhatott áruvá. A vasút azonban tizedére csökkentette az utazási
időt, és századára a nagyobb távolságra történő szállítás költségét.
Európa keleti
felén, a 19. száza második felében csak akkor érthetjük meg a változásokat, ha
szem előtt tartjuk a személyek és az áruk elviselhető időt és költséget jelentő
mozgatásának a változását.
A Kárpát Medence
19. századi történelme klasszikus példája a vasút okozta változásnak.
A potenciális
árúja a gabona, mindenek előtt a búza lett volna, de vízi út hiányában
elviselhetetlenül drága, szinte megoldhatatlan volt. A lengyel, a román, vagy az ukrán búza tizednyi szállítási költséggel
juthatott a nyugat-európai piacokra, mint a magyar. A gabona exportja még a
vasút után sem válhatott versenyképes exportáruvá, mert így is kétszeres volt a
fuvarköltsége, mint a lengyel és ukrán búzának.
A
gazdaságtörténészek arról még írnak, hogy olcsóbb lett a nyugati piacok
elérhetősége, de arról említést sem tesznek, hogyan hatott a vasút a falu és a
város közti árukapcsolatra, vagyis a belföldi piacra. Pedig ez volt a sokkal
fontosabb.
Az első és
legfontosabb falusi áru, minek begyűjtését csak a vasút oldhatta meg, a tej
volt. A tejpénz jelentett először a falusi családok számára havonta biztos,
rendszeres pénzbevételt. Arról utalást sem találtam, hogy mennyi falusi termék
vált hirtelen áruvá. Ilye volt a tojás, a nyúlbőr, a dió, mogyoró, a toll,
aminek begyűjtése volt a betelepült zsidóság számára az első lépés a tőkés
kereskedővé válás felé. Márpedig Európa keleti felén, ezeknek a begyűjtése
indította útjára a zsidóság polgárosodását. A városokba gyűjtve, ezek exportja
hirtelen jelentőssé vált. Valóságos kincsesbánya volna a történészek számára,
hogy ezek a falusi melléktermékek exportja hogyan nőtt egyetlen generáció alatt
a sokszorosára.
A falvakban
hirtelen áruvá vált termékek nemcsak a zsidóság polgárosodását indították el,
de a kisárutermelő paraszti társadalmak fellendülését is beindította.
A vasút rövid
százada Európa keleti felén az ezer éves felzárkózási szándéknak először adott
nemcsak gazdasági, de társadalmi lendületet. Az Alpoktól északra és a Rajnától
keletre felgyorsult a népesség növekedése, és megindult a polgárosodás. Ezt a
vasúthálózat kiépülése tette lehetővé azzal, hogy a szállítást költségét és
idejét a korábbi tört részére csökkentette.
Mivel a térség krónikus polgársághiányban
szenvedett, az élesztő szerepét a politikai hatalomból kizárt, de iskolázott
zsidóság, és a puritán, protestáns magatartást képviselő germán kisebbségek
jelentették.
Európa
történészei máig nem hangsúlyozzák, hogy a vasúthálózat kiépítése és a második
világháború között polgárosodásban lemaradt Közép- és Kelet-Európa országaiban
felgyorsult a népszaporulat, és ennek ellenére is nőtt az egy laksora jutó
jövedelem. Ezt a kort, Trianonig, a magyar történészek nem véletlenül,
aranykornak nevezik. De ugyanezt lehet elmondani Oroszországról egészen a
Rajnáig.
Ebben a fellendülésben élen járt a
zsidóság, és a germán kisebbségek. Ezek sikere az államalkotó, társadalmilag
itt fejltett feudális rétegekben, de még a parasztságban és a munkásságban is,
irigységet, majd gyűlöletet váltott ki.
Megint az általam
jobban ismert magyar példákra utalok.
A hatalmukban és gazdagságukban dőzsölő arisztokraták
azt hitték, hogy az ügyes zsidók elhalászták előlük a meggazdagodás kínálkozó
lehetőségeit. Képtelenek voltak megérteni, hogy a zsidóság azokat a
lehetőségeket használta ki, melyekre ők eleve alkalmatlanok voltak. Ők
rangjukon alulinak tartották, hogy a falvak parasztjaitól gyűjtsék be a tejet,
a tojást, a nyúlbőrt, a tollat, stb. Még az is büdös volt nekik, hogy az
összegyűjtött árút Nyugatra exportálják. De még arra is alkalmatlanok voltak,
hogy a gyorsan növekvő belső piacot ellássák olcsó iparcikkekkel és gazdasági
felszerelésekkel. Az ország tőkés iparának felépítésében sem vettek részt,
legfeljebb a bankok vezetéséhez adták a nevüket a bankár zsidók mellé
védjegyeknek.
Az úri
középosztály pedig akkor vált zsidóellenessé, amikor a zsidóség kezdte
elfoglalni a szabadpályákat is. A zsidó ügyvédek, orvosok, mérnökök
kiszorították a vállalkozó szellemet nem ismerő urakat ezekből a jövedelmező
szakmákból. A szabad pályákra alkalmatlan úri középosztály úgy érezte, hogy a
zsidóság lopta el előle ezeket a szakmákat.
A magyar
arisztokrácia és az úri középosztály igazán Trianon után találta meg egymást.
Szegeden az arisztokraták és a dzsentri katonatisztek kötöttek szövetséget.
A lakosság
támogatását a revízióval akarták megnyerni. Ennek felelt meg, hogy a zsidóság
nem szerepelt jól a fronton. Ezen ugyan általánosan lehet vitatkozni, de nem
érdemes, mert azt kellene bemutatni, hogy a
magyar haderő erejét a magyar zsidóság adta azzal, hogy felszerelte, ellátta a
frontot. A magyar arisztokraták huszár- és tengerésztisztek voltak. A
dzsentrik pedig tisztek. A huszároknak és a tengerészeknek az ország érdekében,
és az adott haditechnikai viszonyok mellett csak operett szerepük volt. Fontos
a hadsereg felszerelése, ellátása volt, amiben az arisztokrata és dzsentri
hősöknek nem volt szerepük.
Az uralkodó
rétegek antiszemitizmusa talajra talált a parasztság körében is. Ők elhitték,
hogy azért szegények, mert a zsidó kereskedők és értelmiségiek rohamosan
gazdagodnak.
Máig nem akadt
történész, aki bizonyította volna, hogy a magyar zsidóság sikeréből minden
társadalmi réteg részesült. A zsidók sikere nélkül minden réteg rosszabbul járt
volna.
A parasztok nyomra még nagyobb, ha nem
vásárolnak fel szinte mindent a zsidók, és az olcsó iparcikkek nem kerülnek a
boltokba.
A munkások számra munkahelyet a zsidó
tőke teremtett.
A germán
etnikumok társadalmi hatása nem volt olyan feltűnő, de jelentős. Személyes
tapasztalatból csak a magyarországi svábok hatását ismerem. A sváb faluk
színvonala lényegesen megelőzte a magyarokét. Ilyenkor mindig Weberre
hivatkozok. A protestáns erkölcs lényegesen hatékonyabb, mint a katolikus. Ő
ezt jó száz éve állapította meg, és az óta egyre inkább igaz. Ma sincs hiba az
EU protestáns, azaz puritán, annál nagyobb a katolikus és az ortodox keresztény
népek országaiban.
Ideje volna
felismerni, hogy Európa keleti felének a
legnagyobb vesztesége a zsidó és a germán etnikumok felszámolása volt.
Ennek a két etnikumnak az elvesztése még száz év múlva is hatni fog. Nélkülük, a nem puritán európai országok egyre
jobban lemaradnak.
Az erkölcsi bűnöket a társadalmi következményük
méri.
A fentieket
annak céljából írtam, hogy nem elég a zsidó és germán etnikumok eltávolítását
csak erkölcsi alapon mérni. A keresztény vallás a bűnt ugyan megbocsáthatónak,
és ezzel a túlvilági következmények nélkülinek tartja.
A történelem az erkölcsi
bűnökért nem ad bocsánatot, és a nagyságát a következményekkel bünteti.
Európa politikusi
és történészei a zsidóság nagy többségének elveszítését erkölcsi alapon
kezelik, illetve megelégednek azzal, hogy elhallgatják. A következményeiről
azonban szót sem ejtenek. A germán kisebbségek elvesztésben érdekeltek pedig
még jobban lapítanak.
Valóban erkölcsi
szempontból alapvetően eltérő a két bűn. A következményük azonban hasonlít.
A zsidóság
kiirtása, és elköltöztetése ártatlanokat sújtott. A germánok esetben ezen lehet
vitatkozni. A következmények mindkét esetben hasonlók. Az elkövetők hetedíziglen is bűnhődni fognak.
Amennyire
tisztelettel fogadom a német kormányok őszinte bűnbánatát és kártérítését, annyira
hiányolom a többiek mellébeszélését. Mint magyart, engem a mi bűntudatunk
hiánya szomorít el különösen. A kor tanújaként, éltem át a magyar társadalom
óriási többségének passzivitását, a hatalmi elit aktív, és a nem jelentéktelen
szélsőjobb aktív részvételét.
Máig találkozom
a szemérmetlen mellébeszélések miatt. Van, akik a Hitlernek átadott magyar
zsidóságot egyszerűen a háborús veszteségnek tekintik.
Minden faluban
van hősi emlékmű a két világháborúban elesett hősökről, de egyetlen vasútállomáson
nincs emléktábla az elhurcolt zsidókról.
Hetven év után
jelent meg az első könyv arról, hogy viselkedtek a magyar katonák a keleti
fronton, amin sokan háborogtak, mint hazafiatlan könyvön. Pedig ebben a
könyvben sincs említés arról, hogy milyen bánásmódban részesültek az
aknaszedésre kivezényelt zsidó munkaszolgálatosokkal, és mennyien haltak meg a
fronton.
Külön sért, hogy
Horthy antiszemitizmusát úriemberi
viselkedésével mentik.
A legnagyobb
mulasztásunknak mégis azt tartom, hogy semmit sem közölünk arról, hogy milyen
értéke jelentett a magyar társadalomban a zsidóság. Mennyivel magasabb volt az
iskolázottságuk, mennyivel több adót fizettek. Pedig akkor még az iskolai
bizonyítványban is szerepelt a vallás.
A magyar zsidóság ugyanis sokkal több volt
a számánál, minőséget jelentett. Aki ezt elhallgatja, a bűnösségét menti.
Ha fel kellene
sorolni, hogy melyik európai ország mennyit veszített a zsidóságával, biztosan
a lengyelek és a magyarok lennénk az elsők.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése