Kopátsy Sándor EV 2012-09-22
Református – katolikus hitvita
A Magyarországi
Református Zsinat a Heidelbergi Káté megjelenésének 450 évfordulója alkalmából
új fordítást készítetett. Eddig a magyar bibliaordítások kihagyták a 80.
tételt, amelyik a római katolikus egyházat bizonyos tekintetben pogánynak minősíti.
Azt a Magyar
Püspöki Kar, sértésnek minősíti, és fellobban országunkban a vita a nyugati
kereszténység két egyháza között. Szomorú, mert ez is a vallási, ideológiai
türelem hiányát mutatja. Sokkal okosabb lett volna csendben maradni. A vita
dogmatikus.
Önmagában a
reformáció vezetőinak az állítása, hogy a korabeli kereszténység indoktalanul
sok pogány elemet ápol. Ez ugyan vallási vita volt, de szerzők nem minősítették
ezzel a katolikus vallás pogánynak. Az, hogy az Alpoktól északra élő, puritán népeknek
életszemléletéhez viszonyítva, sok pogány elem volt a kor egyistenhívő kereszténységében.
Ebben ugyan vitathatatlanul igazuk volt, és még ma is igazuk van, de ez nem ok
arra, hogy minden keresztény vallást egymás testvérének kell tekinteni. Ennek érdekében
egymással szemben tapintatra, megértésre van szükség. Nem okos viselkedés a
vallási dogmák minősítése között nemcsak a keresztény egyházak, de a világvallások
között sem vitatkozni.
Katolikus
vagyok, de elismerem, hogy a reformáció olyan tekintetben előrelépést hozott a
keményen egyistenhívő zsidó gyökerű kereszténységgel szemben, hogy kiiktatták a
vallásukból a pogány elemeket.
Hogy látom társadalomtudósként ezt a
kérdést?
A zsidó vallás
kemény, és egyértelmű volt a sokistenhívéssel szemben. A zsidó vallás forradalmat jelentett a vallásfejlődésben. Ha voltak
is más, egy istenhívő vallási kíséreltek, nyomtalanul eltűntek. Az egyistenhitet az emberiség a zsidóságnak
köszönheti. Abból sarjad ki két nagy világvallás a keresztény és a
mohamedán.
A kereszténység annak köszönhetően terjed
el előbb a mediterrán világban, aztán az egész Európában, hogy Szent Pál
jelentős engedményeket tett a több istenhívés irányában. A zsidó valláshoz
képest sokat, de nem annyit, hogy az egy istenhite kétségbe vonható legyen, de
mégis annyit, ami megkönnyítette a görög-római sokistenű vallásúak áttérését az
egyistenhitre. Ezért tartom Szent Pált az európai történelem egyik óriásának.
Hiba volna Pál
reformjai okán a kereszténységet nem egyistenhívő vallásnak minősíteni. Viszont
Pál azzal tett történelmi szolgálatot a Nyugatnak, hogy Krisztus tanítása
alapján olyan egy istenhitű vallást hirdetett, ami könnyebben győzött a
mediterrán Római Birodalomban.
Ugyanakkor Szent Pál túl messze ment ahhoz,
hogy a kereszténység tartósan a sémita népek világvallása maradhasson. Ami
megfelelt a Földközi Tenger térségében, sok volt a Közel-Keleten és
Észak-Afrikában élőknek.
Ideje volna
bevallani, hogy Mohamed lényegében azt
tette a sémita népek térségében, amit a reformáció ezer évvel később Európa
északnyugati, puritán népeknek. Mohamed azt ismerte fel, hogy a
kereszténység nem elég egyértelmű egyistenhívő vallás, a Közel-Kelet és
Észak-Afrika népei ennél következetesebb egyistenhitet igényelnek. Annak
ellenére, hogy sokkal következetesebb egyistenhitet jelent a mohamedán vallás,
nem tekinti a kereszténységet pogány vallásnak.
A Szent Pál
által meghirdetett kereszténység lényegében a 10. század végére egész Európa
vallása lett. A pogánysággal szemben vallási modernizációt jelentett.
Nem sok ételme
van azon vitatkozni, hogyha Szent Pál következtesebben ragaszkodik az
egyistenhithez, nem lehet ilyen sikeres a kereszténység elfogadása a Római
Birodalomban. Azt mégis látni kell, hogy Mohamed sokkal keményebb egyistenhitű
vallása még hatszáz évvel később sem terjed el Európa indogermán népei között.
Az első évezred
végén azonban Európa északnyugati felén győzött az agrártechnikai forradalom,
az ott élő germán, angolszász és skandináv népek kiépítették a maguk más
gazdasági és technikai alapokon álló magas-kultúráját. A Kelet Római Birodalom
pedig elvesztette a keresztény lakosságának nem európai többségét a mohamedán
vallással szemben. A kelet-európai kereszténység súlypontja a mediterrán
térségből a kelet-európai sztyeppére tevődött át. A sztyeppén élő népek
kultúrájának a világi hatalom elsődlegességének elfogadása felelt meg. A sztyeppe kultúrában a klérusnak nem lehet
önálló hatalma a világi, mindenek előtt a katonai hatalommal szemben. Ott a
legfőbb vallási vezető is a politikai és katonai uralkodó lehet.
Talán még nagyobb különbség fakadt abból,
hogy Európa nyugati felén a kiscsalád, a keletin a nagycsalád volt az általános
társadalmik sejt.
A 11. században aztán az európai
kereszténység kettéválik. A megosztás azzal jellemezhető, hogy a kontinens
nyugati felén a kiscsaládok, a keletin pedig a nagycsaládok kereszténysége
ettől kezdve más úton halad. A
nyugat-európai kereszténység még közel félezer évig megőrzi mediterrán karakterét,
sőt abban az istenábrázolás, a szentek száma és tisztelete, azoknak az életünk
alakításában játszott szerepük erősödik, bizonyos tárgyak előtt való vallási
szertartások ünnepekké válnak. Röviden fogalmazva, a római katolikus
vallási élet egyre több pogány elemmel egészült ki.
Az óceánok
meghódítása, azokra épülő világkereskedelem és gyarmatosítás a Nyugat
súlypontját a Földközi Tenger medencéjéből az Atlanti Óceán partjaira helyezi
át. Ennek megfelelően, a puritán népek
súlya a mediterránoké fölé emelkedik. Ehhez a rangsorváltozáshoz igazodik a
nyugat-európai kereszténység is. A
puritán népeknek puritánabb kereszténysége lett szükségük. A puritán népeknek
a saját nyelvén beszélő, kevésbé centralizált struktúrájú, takarékosabb, a
politikai hatalomtól jobban elhatárolódó vallásra volt szükségük. Ezért, az új vallások kiszűrik a
túlburjánzó pogány elemeket is.
E cél érdekében
a reformáció vallásalapítói nem új, hanem korszerűbb vallást akartak. E vallási
mozgalmat tehát joggal nevezzük reformációnak. A reformátorok, akik katolikus szerzetesek voltak, vissza akartak
menni az ószövetség szelleméhez, a következetesebb egyistenhithez.
A pápaság ugyan elsősorban nem teológiai,
hanem hatalmi érdekből, ragaszkodott a mediterrán térség kultúrájának jobban
megfelelő teológiához, és gyakorlathoz. Azt, hogy a latin népeknek jobban
megfelel a Szent Pál szellemében működő Krisztusi tanítás, az élet bizonyítja.
A latin népek, nemcsak Európában, de Amerikában és a Fülöp Szigeteken is,
katolikusok maradtak. Nekik a sok szent és kegytárgy babonás tisztelete ma is jobban
megfelel. Ezzel szemben a puritán angolok négy gyarmatán ma is a reformáció
vallásai jelentik a többséget.
Az ugyan aligha
vitatható, hogy a pápák jobban tették volna, ha keresik a kompromisszumot, de
az nem képzelhető el, hogy a latin népek ettől puritánok lettek volna.
Minden kultúrának más vallásra van
szüksége. Az, hogy a kereszténység ilyen szélesen elfogadott világvallás
lett, a rugalmasságának köszönhető. Ennek köszönhető, hogy a kereszténység
valamilyen egyháza nemcsak a három nagyon eltérő európai kultúra, és annak
gyarmatain elterjedt és fennmaradt, hanem Egyiptomban és Kelet-Afrikában is
gyökeret vert.
Ez a
rugalmassága hiányzott a reformáció első századában. De mint látjuk, hiányzik
ma is. Különösen a magyar katolikus egyházban.
A Heidelbergi Káté
olyan ereklyéje a reformációnak, amit úgy kell megőrizni, ahogyan született.
Abban a légkörben természetesen élesebben fogalmaztak, élesek voltak az
indulatok. De a szöveg lényegében igaz. A
katolikus vallás sok pogány elemet őriz, felhasznál, de ettől nem lesz pogány,
több istenhívő. Ezt a reformáció egyetlen egyháza sem vonta kétségbe. Most
sem ezen van a vita.
Nekünk, magyar
katolikusoknak nem volna okunk a pogány elemek 450 év előtti emlegetése miatt
megsértődni.
Mi, a magyarok a
történelemoktatásban a muzulmán megszállókat pogányoknak hívjuk még ma is.
Pedig csak másvallásúak, de nálunk keményebben egy istenhívők.
A Magyar Püspöki
Kanak nincs erkölcsi alapja arra, hogy egy 450 éve megfogalmazott egyházi írat
fogalmazása okán, megsértődjön, mert a magyar katolikus és a magyar református
egyház közötti vitában ők nyúltak százszor durvább eszközökhöz, mint egy 450
éves egyházi dokumentumban, egy teológiai kérdésben foglalt, az övékétől
eltérő, elvi álláspont. A két egyház közti sok évszázados vitában a katolikus
fél élt sokkal inkább vissza a mögötte álló sokkal nagyobb politikai erővel.
A reformáció
egyházait az ellenreformáció során keményebb kritikával, de nem csak
kritikával, hanem politikai üldözéssel, börtönnel, gályarabsággal, polgári
jogkorlátozással sújtották. Jó, hogy ez a múlté, fel ne újítsuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése