Kopátsy
Sándor EG 2012-09-11
A KÖVETKEZŐ GENERÁCIÓ FELNEVELÉSE
AZ ÖRGEKRŐL VALÓ GONDOSKODÁS
A közgazdászok
fontos mutatónak tartják, hogyan alakul az egy keresőre jutó eltartottak száma.
Ez a mutató a népszaporulat csökkenése, és az életkor hosszabbodása
következtében a fejlett, már nem, vagy csak lassan szaporodó országokban
kétszeresére nőtt. Ezért aztán általánossá vált az aggodalom, miből fogja a
jövő nemzedék eltartani az öregeket. Az sem zavarja az aggódókat, hogy az
öregekről való gondoskodás csak azokban az országokban van megoldva, ahol egy
keresőnek egyre több öregről kell gondoskodni. A közgazdaságtan máig nem veszi
tudomásul, hogy csak az olyan
társadalmakban van az öregekről, betegekről való gondoskodás megoldva, ahol
leállt a népszaporulat.
A közgazdaságtan
számos tényezőt nem vesz tudomásul.
I. A FELNEVELÉS MINŐSÉGE.
A gyermekek
felnevelés egyre drágább lesz. Ugyan kevesebb gyereket nevelnek, egyre nagyobb
költséggel.
A fejlett társadalmaknak az lett a legfontosabb
feladata, hogy a gyermeknevelés minél hatékonyabb legyen. A következő
generáció értéke egyre kevésbé a számuktól, hanem a minőségüktől függ. A
fejlett társadalmakban azonos
adottságokkal született gyermek várható értéke egy a tíz aránynál is jobban függ
a felnevelésük minőségétől. Ezért minél fejlettebb a társadalom, annál
fontosabb, hogyan oldja meg a következő generáció felnevelését.
A közgazdaságtan legnagyobb hiányossága,
hogy a szellemi agyon, vagyis a munkaerő minőségének újratermelését nem szerepelteti
a modelljében, holott a társadalom jövőbeni teljesítménye elsősorban attól
függ, milyen a következő generáció minősége.
Mitől függ a
következő generáció értéke?
Szinte csak a
minőségétől. A létszáma, amire a demográfia koncentrál, egyre kevésbé, a
minősége pedig egyre inkább lesz fontos. Ma már a fejlett társadalmakban a
munkaerő felső minőségi tizede az átlag többszörösét éri. Ezért a
munkaképtelenek eltartása szempontjából az átlag többszörösét éri, hiszen a
jövedelemtermelő képessége az átlag többszöröse. Ezzel szemben a munkaerő alsó
minőségi tizede negatív jövedelemtermelő, azaz többe kerül a társadalomnak,
mint amennyi értéket termel. Ezért, az olyan társadalomban ahol egy átlagos értékterelőnek
két passzív társadalmi tagot kell eltartani, a felső tized akár húszat is képes eltartani, az alsó tized pedig a
sajt eltartásáról sem képes gondoskodni.
Az ugyan tény,
hogy a társadalom képtelen az újszülöttek genetikai képességét befolyásolni, de
a vele született képességek
kibontakoztatása nagy arányban a felnevelés hatékonyágán múlik.
Mitől függ a
veleszületett képesség kibontakoztatása?
A társadalom fejlettség.
Ma már az egy aktív, vagyis az
értéktermelésbe vont lakosra jutó értéktermelése
egy a százhoz aránylik a legfejlettebb és a leginkább elmaradott társadalom esetében.
Ezért, a veleszületett képesség egy a
százhoz arányban szóródik csupán attól függően, ki, milyen fejlett
társadalomban születik. Ezt azért fontos szem előtt tartani, mert jelenleg
fajunk szaporodására jellemző az, hogy az elmaradt társadalomban születnek
sokan, a fejletekben kevesen. Fajunk
demokráciai tekintetben kontraszelekciósan szaporodik. Ezt egyelőre
globálisan, az emberiség egészére, kezelni nem tudjuk. Az egyes társadalmakon,
országokon belül kezelhető volna azzal, hogy a szülőket nem a minél több gyermek, hanem a minél sikeresebb
felnevelésben tegyük érdekeltté.
Ezzel szemben,
minden társadalom a családok gyereknevelését nem annak eredménye, hanem a
gyermekek száma alapján támogatja. Vagyis, ha valaki sok, de gyenge minőségű
gyermeke nevel fel, nagyobb társadalmi támogatásban részesül, mint aki keveset
vállal, de kiváló minőségűt nevel. Elsősorban ennek következében, minden
társadalomban ott születik aránylag több gyermek, ahol a felnevelésüknek kedvezőtlenek,
és ott kevés, ahol kedvezők a feltételek.
Annak ellenére,
hogy a világ társadalmi között ma tízszer nagyobb a fejlettségi különbség, az
egy laksora jutó nemzeti jövedelem és vagyon, a társadalmakat azonos módszerek
alapján kezeljük, mint száz éve volt. Nagyfokú naivitás kell ahhoz, hogy
társadalom nem aktív tagjainak ellátását a rendelkezésre álló jövedelemtől
függetlenül mérjük.
Ma olvastam egy
szaklapban, hogy Japán a nemezi jövedelmének 13.5 százalékát fordítja a még,
illetve már nem munkaképesekre. Indonézia viszont csak 1.7 százalékát. Ezzel
szemben Japánban hatszor magasabb az egy laksora jutó nemzeti jövedelem, mint
Indonéziában. Ha tehát az egy eltartottra fordított összeget dollárban
számoljuk, akkor Japánban mintegy 5.000, Indonéziában csupán 80 dollár. Ez az
egyetlen arány elég bizonyíték arra, hogy a másokról való társadalmi
gondoskodás lehetősége a szegény országokban megoldhatatlan, a nagyon
gazdagokban pedig megoldható. A szegény
országoknak más társadalomra van szükségük, mint a gazdagoknak.
Megint Marx jut
az eszembe, más alépítményhez más felépítmény jön létre. Márpedig ma az
alépítmények között közel hússzor nagyobb a különbség, mint Marx korában volt.
A szülői környezet
Sajnos,
bármennyire nyilvánvaló, ostoba szemérmességből, nincsenek adataink arról, hogyan függ a gyerekek felnevelésének
eredménye a szülői környezettől, mindenek előtt a szülők iskolázottságától,
és jövedelmi szintjétől. Ezért elég volna megnézni, hogy milyen iskolázottság
és jövedelem mellett mekkora a gyermekvállalás, kiderülne, a társadalom érdekével ellentétes a családok gyermekvállalása.
Ha modelleznénk,
hogy milyen a jelenlegi gyermekvállalás mellett a következő generáció minősége,
azaz értéke, és milyen lenne akkor, ha minden családi azonos számban nevelne
gyermeket, kiderülne, hogy két generáció múlva, még egyszer olyan gazdag volna
az olyan társadalom, ahol a családi adottságoktól független a gyermekvállalás.
Ha pedig az modelleznék, hogyan alakulna a társadalom teljesítménye negyven év
múlva, ha a gyerekvállalás ott lenne nagyobb, ahol annak jobbak a felnevelés
kilátásai, háromszor fejlettebb, gazdagabb társadalom várható.
Ideje volna, ha
a közgazdaságtan bebizonyítaná, a politika pedig elfogadná, hogy a társadalom várható teljesítménye mindenek
előtt attól függ, mennyire idomul a gyermekvállalás a társadalom érdekéthez.
A jelenkor
parancsa, hogy a szülők nem a minél több, hanem a minél sikeresebb
gyermeknevelésben legyenek érdekelve.
Ez esetben is
Marxra hivatkozok. Amit ő a társadalomról mondott, hogy szükségszerűen olyan,
amilyen az alépítménye, a családi életre is vonatkoztatható. Amilyen a család, olyanok lesznek a
gyermekek is. Ez akkor is igaz, ha ez csak az átlagokra vonatkozik.
Az oktatási rendszer hatékonysága
Abban, hogy az
oktatási rendszer egyre fontosabb, nincs vita. Az ennek megfelelő, ezzel
számoló közgazdaságtan és politika azonban nem tanúskodik a megértésről. A
tények hiba mutatják, hogy amilyen az
oktatási rendszer, olyan a társadalom teljesítménye.
Az egyes
országok oktatási rendszerének hatékonyságát már rendszeresen mérik. Abból
azonban nem vonják le a szükséges következtetéseket.
Az ENSZ felmérései
szerint két városállamban, Szingapúrban és Hong Kongban, valamint két
országban, Finnországban és Dél Koreában a legjobb az oktatás. Ez a négy ország
vezeti azt a listát is, ami az 1960-2010 közti időben mutatja az egy laksora
jutó nemzeti jövedelem növekedés mértékét. Nagyon
szoros a korreláció az oktatási rendszer és a gazdasági fejlődés között.
Ehhez csak azt
teszem hozzá, hogy az oktatási rendszer is csak ott lehet hatékony, ahol a
szülők hozzáállása jó. Bizonyításul szolgál nemcsak a távol-keleti országok
sikeres oktatási rendszere, de a nyugati egyetemeken tanuló kelet-ázsiaiak
eredménye is. Még a puritán nyugati diákoknál is jobban szerepelnek. Minden
országban általános tapasztalat, hogy nagyon fontos a szülők hozzáállása.
Abban ugyan
nincs kétség, hogy fontos volna a
pedagógusok eredményben való nagyobb érdekeltsége, és szakma- és az iskolaválasztásnak
a képességekhez való igazítása. Ebben a két tekintetben azonban még a
puritán Nyugaton is nagy az elmaradás.
A pedagógusok
jövedelme alig függ a teljesítményüktől. Ezt a szakmát még mindig uralják a
szakszervezetek, és nagyon távol áll a vállalkozási szellemtől.
A képességhez
mielőbb igazodó szakosodás pedig csak a hívatásos művésze és sportolók
oktatásában valósult meg. Még mindig nem elfogadott, hogy minden szakmában
fontos a minél korábbi igazodás a képességhez.
E három szempont
tulajdonképpen csak a távol-keleti társadalmakban jellemző. A fejlett Nyugaton
ugyan már kezd teret nyerni, de még mindig nagy a lemaradás. Ez az oka annak,
hogy ma már Nyugaton minden puritán társdalom gazdag, a Távol-Keleten már csak
Kína és Vietnám nem az. Ezek ugyan még a fél-perifériák szintjén vannak, de
harminc éve, még a nyugati puritán népeknél is gyorsabban fejlődnek.
A család érdeke
Mániákusan
hiszek abban, hogy a jelenkori fejlett
társadalom sikerének kulcsa az olyan családtámogatási rendszer, amiben nem a
felnevelt gyerekek száma, hanem a felnevelésük minősége az elsődleges.
Ezt elsősorban
azzal érheti el a társadalom, ha az öregkori ellátás mértékét, azaz a nyugdíj nagyságát elsősorban a felnevelés
minősége alapján állapítják meg. Hitem szerint ez az egyetlen megoldás elég
lenne ahhoz, hogy a társadalom fejlődése hosszú távon lényegesen gyorsabb
legyen, mint a jelenlegi gyermekvállalás mellett. Elég volna, ha a politika
megértené, hogy a nyugdíjakat nem a munkával szerzett jövedelem, hanem a
gyermeknevelés minősége alapján kell megállapítani.
A jelenlegi
nyugdíjrendszer a társadalmi érdekkel ellentétes gyermekvállalási struktúrára,
ezzel minél gyengébb minőségű munkaerő újratermelésére ösztönöz.
Ennek a módját
már többször leírtam, most csak egy tapasztalati bizonyítékot említek.
A távol-keleti országok kiemelkedő oktatási
eredményei elsősorban a gyermekneveléshez való jobb hozzáálláson múlik. Ezekben
a szülők a jövedelműk és idejük mintegy háromszorosát fordítják a gyermekeik
nevelésére, iskoláztatására. Ennek jelentőségét könnyű volna bizonyítani. Elég
volna Magyarországon is egyetlen felmérést készíteni arról, hogy a diákok
iskolai eredményei hogyan függenek a szülők hozzáállásán. Ezt ugyan minden
pedagógus tudja, az oktatáspolitika mégsem fordít rá figyelmet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése