Kopátsy Sándor EH 2012-09-02
Huszadik századi traumáink:
Trianon és holokauszt
Minden
elismerésem a Népszabadságnak, hogy a vasárnapi számában lehozta Romsics Ignác
kitűnő írását a 20. századi magyar történelemről. Örülök, hogy megérhettem a
közelmúlt történetének reális történelmi ábrázolását. Én ugyan néhány fontos
tekintetben másként látom, de a véleményemet jobban megközelítő írást még nem
olvastam. Eddig is tudtam, hogy a nézete nem áll messze az enyémtől. Főleg nem
abban, amit leír, hanem inkább abban, amit nem ír le.
Trianont nem érthetjük, főleg nem
emészthetjük meg addig, amíg ki nem mondjuk, be nem bizonyítjuk, hogy egyrészt
kiérdemeltük a büntetést, másrészt a büntetés nem teremtett igazságtalanabb,
tarthatatlanabb állapotot, mint ami előtte volt.
Ennek a
kimondását nem elég elintézni azzal, hogy ezt Németh László is megfogalmazta. Ki
kell mondani, hogy a legjobb lett volna, ha az 1849-ben megtörténik. Trianonról
nem volna szabad a nélkül beszélni, hogy lapítunk arról, hogy ehhez hasonló
feldarabolást a Bécsi Udvar már 1849 tavaszán császári akaratban szentesített.
A magyar
történészek is betegesen tartózkodnak attól, hogy tanítsák az Olmützi
Alkotmányt. Az lényegében a Magyar Királyságnak a jelenlegi ország területét,
és a mai Szlovákiát
tekintette. Erdélyt, Horvátországot, a Temesvári Vajdaságot örökös császári
tartományként választotta le a történelmi Magyar Királyságról.
Ezt azért nem vagyunk hajlandók tanítani,
mert akkor továbbra nem lehet azt állítani, hogy az ország Trianonban történt
felosztása nem volt napirenden.
A történelmi
Magyar Királyság nemcsak a kor nacionalizmusával nem férhetett már össze, hanem
a Monarchia évszázadok óta fennálló tartományi felosztásával sem. Ezt Bécsben
hetven évvel Trianon előtt látták. Ezért nem okos azt állítani, hogy az ország
felosztását nem kockáztatjuk azzal, ha elveszítjük a számukra oktalanul
indított háborút.
Még inkább
tragikomikus arról hallgatni, hogy Ferenc József mindkét trónörökös fia
lényegében az Olmützi Alkotmány alapján képzelte a Kárpát Medence jövőjét.
Abban
reménykedtem, hogy a 20. század végére kialakult nemzetállamok sokasága után be
lehet vallani, hogy egyetlen több nemzetiségű állam sem maradt fenntartható.
Amíg a
revizionizmust úgy képzeljük el, ahogyan azt a két háború közti rendszer, vagy
a jelenlegi szélsőjobb akarja, akkor soha nem leszünk képesek, megemészti
Trianont.
Meggyőződésem
szerint, Romsics sem tekinti teljességükben reálisnak a két háború közti magyar
revíziós törekvéseket, de nem tartja okosnak ezt leírni. Pedig, amíg azt nem
vesszük tudomásul, nem fogjuk Trianont megemészteni. Ez sem jelenti azt, hogy a
Trianoni határok békeidőben, bölcs felek egyessége alapján mennyi határ menti
magyar területet elszakítottak volna. De a magyar politikai vezetésnek tudni
kellett volna, hogy a vesztett háborúkat nem tárgyilagos békék követik.
Azon ugyan lehet
vitatkozni, hogy mikor mire érett meg a társadalmunk befogadó képessége, de
azon nem, hogy egyszer el kell kezdeni. Lehet, hogy csak nagyon lassan, de
kilencven évvel a békeszerződés után, még szinte el sem indultunk.
A holokauszt tényeinek
leírása is bártor tett, de kevés. Romsics ennek csak az erkölcsi oldalát
fejtegeti, azt, hogy ez nemcsak erkölcsi bűn, hanem a magyarság nemzeti
érdekeit súlyosan károsító tett volt, amit még száz év múlva is nyögni fogjuk.
Európa keleti
felét jelentős mértékben leértékelte azzal, hogy elvesztette a társadalmi és
gazdasági motorját. Nemcsak Magyarország, de minden érintett ország ezzel
távolodott az elsődleges céljától, a fejlett Nyugathoz való felzárkózástól. A
történész számára az erkölcsi bűnnél sokkal nagyobb hiba a fejlődést
akadályozó, fékező cselekedet. Nem az a történelem szempontjából fontos, ami
erkölcsös, vagy erkölcstelen, hanem ami hasznos, vagy káros. Tagadhatatlan,
hogy az erkölcstelen annak negatív hatása van, de a lényeg az okozott kár.
Azt kellene
kifejteni, hogy milyen károkat okozott nemcsak a közvetlen bűnösöknek, hanem a
Nyugat történetének az, hogy a zsidóság Európa keleti feléből szinte eltűnt, óriási
többsége a fejlett, puritán Nyugaton, elsősorban Észak-Amerikában, valamint
Izraelben él. Végig kellene gondolni, mennyivel másként élne ma a világ, ha a
zsidóság többsége Európa keleti felén marad, és motorja lenne a felzárkózásnak.
Többek között nem volna kulturális feszültség a Nyugat és a Közel-Kelet között.
A magyar
történelem is egészen másként alakult volna. Talán még ma is Budapest lehetne
az a város, ahol a legtöbb zsidó él. Az sem mellőzhető a magyar történelemben,
hogy a soketnikumú Monarchiában a zsidóság volt az összekötő habarcs.
A további megjegyzéseimet az írás szövegét
követve írom.
„1910-re a
magyar anyanyelvűek aránya a Magyar Királyságban 48 százalékra, a Horvátország
nélküli Magyarországon pedig 54 százalékra nőtt.” Minden adathoz hozzá kellene
írni, hogy kik, és hogyan végezték a népszámlálást, mint értsünk magyar
anyanyelvű alatt. Az utódállamok ugyanis nem teljesen alaptalanul, nem fogadják
el a mi adatainkat, ugyanúgy, ahogyan mi sem az általuk közölteket.
Az ismereteim szerint
az adatokat a magyar közigazgatás helyi vezetői rögzítették, a jelentős
többségében írástudatlan lakosoktól. A felmérés módszerét készítők, nem
véletlenül nem azt vették lajstromba, hogy ki tartja magát magyarnak, hanem a
nyelvet. Ennek alapján a lakosság mintegy 5 százalékát kitevő zsidóság, és a
kevesebb cigányság többsége magyar nyelvűnek vallotta magát. Ezért aztán sem a
zsidókat, sem a cigányokat nem tekintettük etnikumnak. Ennek a módszernek
köszönhetően mintegy 5 százalékponttal nagyobb volt a magyarul beszélők aránya
olyanoknak köszönhetően, akiket a magyarok nem tekintettek magyarnak. Elég arra
gondolni, hogy harminc évvel később a magyar törvények szerint sem a zsidók,
sem a cigányok nem tekinthetők magyaroknak.
Nem tudományos
módszer, ha 1910-ben magyarként mutatjuk ki azokat, akikről 1940-ben törvényt
hozunk, hogy ők nem magyarok.
A szomszéd
népekkel való együttélés érdekében ajánlatos volna az adataink mellé tenni,
azok megbízhatóságát. Legalábbis nem úgy kezelni az adatokat, mint tudományos
súlyú bizonyítékot. Romsics viszont kimondja végre az igazságot. A németek és a
szidók asszimilációja nélkül a magyar többség elérhetetlen cél volt. Pedig nem
teszi hozzá, hogy például a románok, a magyaroknál gyorsabban szaporodtak.
Romsics ugyan
leírja, hogy a 18. században a zsidóség száma 80 ezerről, 900 ezerre nőtt.
Ebből azonban az következik, hogy 1910-ben a magyarul besszélők tizede zsidó
volt. Vagyis a zsidóság volt az egyelten nagyon gyorsan asszimilálódott
etnikum.
A bevándorolt és
gyorsan szaporodó zsidóság pozitív társadalmi szerepében szinte szó sem esik
arról, hogy nemcsak az úri középosztály helyett polgárosodott, hanem ennél is
fontosabb szerepe volt abban, hogy a feudális falusi világba felgyorsította az
árutermelést. Előttük alig valami vált áruvá. A paraszti kisárutermelés
élénkülése csak a vasúthálózatnak, és a zsidó felvásárló kereskedelemnek volt
köszönhető.
A vasút előtt a
falvak óriási többsége számára, naponta elérhetetlen távolságra voltak a
városok. A vásároktól független áruforgalmat a teherhordó szamárral vándorló,
főleg zsidó kereskedők bonyolították le. A vasút azonban mintegy 50 kilométeres
sugarú körben lehetővé tette a mezőgazdasági termékeknek a városok piacaira
jutást, illetve a felvásárló kerekedőnek, a felvásárolt áru városba
szállítását. Ennek klasszikus példája volt a tejbegyűjtés. A tejpénz volt a falusi lakosság első havi rendszeres
pénzbevétele.
Hasonlóan fontos
volt egy sor mezőgazdasági melléktermék, a tojás, a dió, a mogyoró, a toll, a
nyúlbőr kereskedelmi forgalomba kerülése.
Ezek az árukat
csak zsidók rugalmas kereskedelme hozta a városi, sőt a külföldi piacokra.
Az úri
középosztály csak azt látta, hogy a zsidóság tőkéssé válik, azt el sem tudta
képzelni, hogy ő is vándorkereskedőkét kezdje.
Romsics is
téved, amikor a bevándorló zsidók üzleti szaktudásáról beszél. Ezek azért
kezdték a vándorkereskedéssel, mert földjük nem volt, nem is lehetett.
Ideje volna
kimutatni, hogy a falusi életbe mikor, hogyan jelent meg, és nőtt a
pénzgazdálkodás. Ezen belül annak is nagy jelentőséget tulajdonítok, hogy a
szidó vándorkereskedők az asszonyokkal üzletetek, azok családon belüli pénzügyi
szerepét növelték.
Azt sokat
hangsúlyozzák, hogy a zsidóság gazdagodott, de azt meg sem említik, hogy
megteremtette a magyar ipari munkásságot is. Az arisztokrácia mezőgazdasági
cselédeket tartott, a zsidó tőke ipari munkásokat.
Ideje volna a
zsidóság szerepét nemcsak úgy tárgyalni, hogy mit gondoltak a földesurak, hanem
úgy is, hogy mit hoztak a zsidók a társadalomba.
A magyar
zsidóság szerepének ez is fontos szerepe. Nemcsak a zsidóság magyarosodott, és
polgárosodott, de ezt lendítette be a társadalom egészében is.
„…az 1870-es
évektől Magyarországon is megjelent a nem vallási alapú, vagyis modern
politikai antiszemitizmus.” Romsics rosszul fogalmaz. Az antiszemitizmus
korábban sem vallási volt, csak korábban egyházpolitikai, 1870-után
pártpolitikai lett. Ahogyan a keresztény klérus céljának nem felet meg a vallás
zsidó eredete, a fél-feudális uralkodó osztály politikai érdekének nem felet meg
a szidóság gyors polgárosodása. Az utóbbi nem két egyenértékű érdek ütközése,
hanem a társadalmi reakció és a társadalmi haladás érdekellentéte. Ebben a
modern tudománynak állást kell foglalni, hiszen nem egyenlő értékek harcáról
van szó.
„Ezek szerint a
zsidók kihúzták magukat a frontszolgálat alól; a haza védelme helyett a
hátországban „lógnak”, ahol árdrágítással és uzsorával szipolyozzák a harcolók
hozzátartozóit; mindeközben frivol kuplékkal, kabarékkal és egyéb alantas
szórakoztatóipari termékekkel fertőzik a fővárosi lakosság erkölcsét.” Romsics
ismét idézi az antiszemiták véleményét, de nem írja le a történelemtudós
véleményét.
A vádakból az
ugyan igaz, hogy a zsidóságból aránylag kevesebben voltak a fronton. A
kerekedők soha nem voltak olyan jó katonák, mint az úri középosztály. Döntően a
falusi férfiak voltak a fronton. A többségük lelkesen, de azok sem annyian
maradtak volna ott, ha rajtuk múlik. De rajtuk nem múlott semmi, nem voltak
eszközeik, hogy válogathassanak. A magyar nemesség azért adózott, mert a haza
védelme volt a kötelessége. A zsidó polgárok pedig adóztak, méghozzá arányosan
is nagyságrenddel többet, mint akármelyik másik társadalmi réteg. Csak
becsléseim vannak arról, hogy a zsidó kereskedők mennyi adót fizettek, és
mennyit az úri középosztály, akiknek a nagy többsége ráadásul az állami adókból
kapta a fizetését.
A
gazdaságtörténészek egyik mulasztása, hogy nincsenek arról adatok, hogy melyik
réteg milyen mértékben adózott, és kapott az államtól. Az ilyen adatok ismerete
erős fegyver lenne az antiszemitizmussal szemben.
Ami pedig a
frontra küldött papírtalpú bakancsokat illeti. Nemcsak a frontra nem jutott
bőr, a hátországban sem maradt. Különben a frontra került szállítmányokat az
úri középosztályból válogatott hadtápos tisztek vették át. Ők is tudták, hogy csak
az kerülhet a frontra, ami volt. A tiszti csizmák talpa azért nem papír volt.
Sokkal inkább
háborgok azon, hogy a magyar uralkodó osztálynak fogalma sem volt arról, hogy a
fronton elért teljesítmény mennyire függ attól, mi kerül oda. A front
ellátásának jelentőségét lebecsülték. Ha a magyar hadsereg háborús
teljesítményét felmérték volna, bebizonyosodik, hogy a zsidó ipar, közlekedés,
kereskedelem teljesítménye nélkül, a front okkal hamarabb összeomlik. A kelti
fronton azért voltunk képesek ellenállni, mert az oroszok ellátása,
felszerelése, élelmezése, még a mienkénél is sokkal gyengébb volt. Azon nem
vitatkozok, hogy a német katona jobb volt, mint a magyar, de a magyar is jobb,
mint az orosz, de azt állítom, hogy ez a front ellátásának a színvonalától is
függött.
A doni
vereségünk után együtt tarokkoztam egy hadtáp ezredes rokonnal, aki
felokosított bennünket, miért roppant össze a magyar front.
Szerinte
elsősorban a magyar katonák ruházata volt nagyságrendekkel alkalmatlanabb az
orosz telekre. A 20 fokos hidegben az oroszok pufajkás kabátjuk, nadrágjuk,
kesztyűjük, halinacsizmájuk megfelelt az orosz teleknek. Ehhez viszonyítva a
magyar hadsereg osztó ruhája, bőrbakancsa a lövészárkokban, önmagában
harcképtelenséget jelentett. Az orosz hadseregben szinte minden katona tudott
teherautót, traktort vezetni, azokat a kemény telekben is üzemben tartani. A
magyar hadsereg legénységében alig volt jármű használatához alkalmas ember. Mi
a gulyáságyukban főztük a kosztot a front mögött, az oroszoknál mindig volt
konzerv.
A tarokkparti
minden tagja ezt megértette.
A közelmúltban
olvasom a német sajtóban, hogy a keleti fronton a németek ötször annyi szovjet
tankot semmisítettek meg, mint amennyit vesztettek. A technikai fölényük,
egyenlő erők esetében össze sem volt hasonlítható. Ezzel szemben a Szovjetunió
tízszer annyi tankot küldött a frontra. A hadvezetésnek rendelkezésére álló
emberben és üzemanyagban is ekkora volt a különbség. A számbeli fölény végül
érvényesült.
Nálunk
legfeljebb utalás található arra, hogy az ostoba vezetés nyári hadgyakorlatra
küldte a hadsereget a keleti frontra.
Még nem olvastam
történelmi beszámolót arról, hogy milyen alacsony volt a második világháborúban
a magyar hadvezetés stratégiai színvonala. Diákként azon mosolyogtam, hogy
huszárokat, és kerékpáros alakulatokat küldtek a gépesített szovjet hadsereggel
szembe.
Azzal, hogy „a
hadiszállításokat végigkísérte a korrupció” nem lehet vitatkozni, de ennek a
mértéke is olyan volt, hogy a németekénél sokkal nagyobb, de az oroszokénál
sokkal kisebb. A háborúban is jellemző, ami a békeidőkre, csak még felnagyítva.
Romsics, nem
először, idézi a Népbiztosok Tanácsának etnikai összetételét. Azt hogy az
szabad pályákon milyen magas volt a zsidók aránya. Ez akkor indokolt, ha azt is
megmutatja, hogy a hadsereg, az állami hatóságok vezetői között mennyi volt az
úr, és milyen kevés a diplomás zsidó. A tény az, hogy a Népbiztosok Tanácsában
viszonylag sok, a Szegei Kormányban pedig kevés volt a zsidó. Az előbbire az
úri világ ellenessége, az utóbbira az antiszemitizmus volt a jellemző.
Ez a párhuzam
már a numerus clausus esetében is piszkálta a csőröm. Azt akkor, és az óta
ezerszer elmondjuk, hogy a zsidóság mennyire túl volt reprezentálva bizonyos
egyetemi diplomások között, de még nem tette hozzá senki, hogy nálunk is
nagyobb volt az úri középosztály reprezentációja nemcsak az egyetemeken, de már
a középiskolákban is. Vagyis az úri
középosztály, a létszámához képest még egyszer akkora súllyal vett részt a
közép- és felsőoktatásban, mit a zsidóság.
Az első
világháború után, nem a zsidóság beiskolázását kellett volna korlátozni, hanem
a munkás és paraszt gyermekek felsőbb képzését kellett volna támogatni. Érdekes
módon, a bolsevik rendszert azért bírájuk, mert az úri középosztály gyermekeit
korlátozta az egyetemi képzésben, de ugyanezek a bírálók indokoltnak tartják az
első világháború után a zsidók korlátozását a felsőoktatásban. Bevallom, hogy egyik
sem valósult meg.
A magyar
zsidóság a gyermekeit a második zsidótörvényig, itthon, vagy külföldön
diplomához juttatta.
Tapasztalatom bizonyítják,
hogy minden adminisztratív intézkedés ellenére, a háború előtt diplomázott
szülők gyermekei a részarányuknál sokkal nagyobb mértékben szereztek diplomát.
Érthetetlen
módon, nem volt még olyan rendszer, párt, történész, aki a tényeket leírta
volna. A történészeket is jobban érdeklik az adminisztratív akadályok, mint
azok hatékonysága.
Romsics is
említi „a diplomás pályák telítettségét” a háború után. Ennek egyik oka az
volt, hogy az elcsatolt területekről hazamenekülők között sok volt az
érettségizett, diplomás köztisztviselő. Ezek számára ugyanis nem maradt ott
jövő. Ezekből volt sok, de mérnökökből, vállalkozókból akkor is kevés volt.
Ideje volna leírni, hogy a felsőoktatásban az úri középosztály fiai olyan
szakmákat tanultak, amivel állami állásra számíthattak.
Emlékszem,
amikor a náci Németország tanácsokat adott a Győri Programhoz, kihangsúlyozta,
hogy kevesebb humán, és sokkal több műszaki diplomásra, és sokkal több diplomás
nőre volna szükség, és ennek érdekében kell az egyetemekre beiskolázni Ezért
nem a diplomás pályák voltak telitettek, hanem a velük szemben irányuló
kereslet volt kicsi, és egészen más struktúrájú.
„A két
forradalmat a keresztény középrétegek, és a birtokos parasztok ellenforradalma
követte.” Romsics ezzel azt fogalmazza meg, amit 1945 óta érzek. A magyar
társadalom többsége még mindig a keresztény középrétegek, és a parasztok
társadalmát szeretné látni. Ki nem veszi ezt tudomásul az csak erőszakkal, vagy
ügyeskedéssel kerülhet hatalomra. Ezt éreztem a háborút követő még szabad első
két választáson, ezt éreztem 1956 őszén, és ezt érzem a rendszerváltás óta.
Meggyőződésem szerint, könnyen, csak a közép-jobb politikával lehet választást
nyerni.
Magam is azok
közé tartozom, akik a magyar társadalom többsége által kívántnál több baloldaliságot,
liberalizmust szeretne, de tudom, hogy ezzel nem lehet politikai hatalomhoz
jutni, amíg demokratikus választási rendszer működik. Természetesen, a háború
óta jelentősen megváltozott a magyar társadalom többsége által elvárt
közép-jobb tartalma.
A Kommün után, a
keresztény középrétegek és a birtokos parasztok az arisztokráciával
szövetkeztek, és lelkes revizionisták voltak. Romsics megfogalmazásához hozzá
tenném, hogy az arisztokrácia vezető szerepét elfogadták.
A második
világháborút követő két választás világosan megmutatta, hogy a többség a
keresztény középrétegek, és a birtokos parasztok társadalmát folytatná, ha ezt
a szovjet megszállók engedik.
Az 56-os
forradalom is ilyen irányba lendült, csak a szovjet megszállás állította meg az
átalakulást.
A bolsevik
diktatúra után a keresztény középrétegek és a birtokos parasztok győzetek a
választásokon. Talán máig uralkodtak volna, ha Antall József nem formálja át a
közép-jobb Demokrata Fórumot, az első világháborút követő, az arisztokráciára
is támaszkodó, konzervatív párttá. Ha a Forum Megmarad olyannak, amilyenen
Lakiteleken alakult, talán máig folyamatosan hatalmon marad. Az Antall József
által elképzelt átalakulásra azonban a szavazók nagy többsége egyértelmű nemet
mondott.
Azt, hogy az
eredeti közép-jobb politikáját eladó Forum üresen hagyta a társadalom számára
kívánatos közép-jobb terepet, a liberális Fidesz elnöke, Orbán Viktor ismerte
fel. Az, hogy a választók már a Fideszben látták a számukra megfelelő
közép-jobb pártot, a harmadik választáson egyértelművé vált. A Fidesz lett a
legerősebb párt.
A Fideszt
egyrészt a gyors győzelme még felkészületlenül érte, másrészt a biztos
parlamenti többség érdekében a parasztromantikus Kisgazdapárttal kötött
szövetséget. Ezért aztán kis különbséggel, de a szoclib koalíció győzött két
cikluson keresztül. A kormányzása azonban annyira eltért a társadalom
elvárásától, hogy 2010-ben csúfosan megbukott. Az európai demokráciák
történetében nem ismerek olyan választást, amiben az ellenzék a 170 körzetből
csak kettőt nyert meg.
Amennyire
érthető, hogy a Horthy rendszerben Apponyi és Tisza voltak a hősök,
történésként vitathatatlan, hogy ők voltak a fő felelősek Trianonért. Apponyi
volt az erőszakos magyarosítás és katolizálás fő harcosa, nemcsak súlyos
hibának, de komikumnak kell utólag minősíteni, hogy a kormány őt küldte a
magyar delegáció vezetőjének. A tárgyalások az önrendelkezés szellemében
folytak, tehát a maximális cél csak a határ menti, többségében magyarok által
lakott térségek megtartása lehetett a reális cél. Erre Apponyi volt a
legkevésbé alkalmas személy.
Tisza felelőssége
még inkább egyértelmű. Ő nemcsak a hadüzenetet aláíró miniszterelnök volt,
hanem ostoba balkáni terjeszkedő. Még a háború alatt is balkáni térségeknek az
országhoz való csatolására tartott igényt.
Az ugyan
egyértelmű, hogy a hatalmi elitben Bethlen István jelentett színvonalat, és az
érzelmein túllépni képes politikust. Ennek ellenére vele nem lehet menteni a
két háború közti rendszert.
Ő emelte Göbös
Gyulát, a szegedi közösség elismerten a leginkább jobboldali, zsidóellenes
tagját a hadügyminiszterségbe, majd rá hagyta a kormányelnökséget is.
Romsics ugyan
tapintatosan, de nem tárgyilagosan sorolja fel Bethlen érdemeit.
„Meggyőződéssel vallotta, hogy az ország újjáépítéséből a zsidóságot nem lehet,
s nem is célszerű kirekeszteni, továbbá, hogy „tisztességes vállalkozások,
pénzintézetek ellen rendőri eszközökkel eljárni azért, mert a vezetői zsidók,
megengedhetetlen. 1927-ban, újjászervezték a felsőházat a nagytőke féltucatnyi
képviselője – köztük Chorin Ferenc és Weiss Fülöp – mellett abban két zsidó
rabbi is helyet kapott.” Ennek az idézetnek csak akkor volna érvelő értéke, ha
oda írnánk azt is, hogy hány arisztokrata és püspök mellett volt a hat zsidó.
Ebből kettő Horthy kártyapartnere.
A bethleni
konzervatív-liberális integrációs politikával való szakítás tehát nem Gömbös
1932 és 1936 közti miniszterelnökség alatt, hanem csak azt követően, Darányi
Kálmán 1936 és 1938 közötti kormányzása idején következett be. A változásokat
három tényező idézte elő: a gazdasági világválság és ennek elhúzódó szociális
következményei; a nemzetközi környezet megváltozása, mindenek előtt a náci
Németország felemelkedése; s végül Horthy alkalmazkodása a „korkívánatokhoz.”
A korkívánat
helyett az mondanám, a saját szegedi kívánalmait mondanám. Csak akkor érthetjük
meg a két háború közti politikát, ha szem előtt tartjuk, hogy a szegedi gondolat a teljes revizionizmus, ugyanakkor
az arisztokrácia vezetése alatt működő úri középosztály és a vagyonos
parasztság elvárásaira épülő társadalomi rendszer minden eszközzel való
fenntartása volt. Amíg ehhez nem voltak adva a nemzetközi feltételek, addig
az okos Bethlen csak addig ment, meddig lehetett. Horthynak nem volt ennyi
képessége. Gömbös és társai pedig nem kaptak indulataiknak megfelelő szerepet.
Addig csak a nemzetközi porondon középsúlyú fasiszta Olaszországgal barátkoztak.
Hitler hatalomra
jutásával azonban megváltozott a nemzetközi helyzet, a magyar politikai elit
végre számíthatott arra, hogy felrúgják az első világháborút követő rendezést.
Ahogy Hitler hatalomra került, megnyíltak a lehetőségek. Horthy végre politikai
céljának megfelelő politikát folytathatott. Azonnal félre állította Bethlent,
és Gömbös lett a miniszterelnöke. Ahogyan az meghalt, jöhettek az igazi
elvbarátai, Darányi és Teleki.
Romsics úgy
állítja be, mintha a jobboldal ellenzék erőltette volna a felerősödő
antiszemita politikát. Ezzel szemben a tény, hogy eleve szélső zsidóellenesség
volt a szándék, csak hiányoztak hozzá a külpolitikai feltételek. Amint
Hitlertől hasonlót várhattak, kedvük szerint politizálhattak. A tejes revízióban és a zsidókérdés nem
volt Horthy és a köre, valamint a nyilasok között vita. A vita legfeljebb abban
volt, ki gyakorolja a hatalmat, és legyen, vagy ne legyen földreform. Ez a vita
is a hatalomról szólt. Horthyi és társaik az arisztokrácia, a nyilasok a
kispolgárok politikai hatalmát akarták. Az arisztokrácia vezette úri
középosztály és a nyilasok csak a zsidókérdés megoldásának a stílusában
különböztek. Az urak fehér kesztyűsen, a nyilasok ököllel akarták ugyanazt
elérni.
Szerintem
Darányi és Teleki sokkal közelebb állta Horthyhoz, mint Bethlen.
Romsics elsiklik
a Kárpátalja 1939-es megszállásának minőségi különbsége felett. Ez már
egyértelműen azt bizonyította, hogy hallani sem akarunk az etnikai elven
történő revízióról, nekünk minden kell, amit fegyverrel megszerezhetünk. Az
Romsics érdeme, hogy leírja: Észak-Erdély fele részben, a délvidék 60
százalékban volt magyar. Ennek leírása is óriási teljesítmény, de ez nem lesz
elég ahhoz, hogy Trianont egyszer megemészthessük. A szélsőjobbot addig nem
tudjuk leszerelni, ameddig Szent Korona, vagy a 63 vármegye alapján akarjuk a
rendezést.
A németek által
megszállt Galíciából az életüket mentő zsidókat nem volna szabad bevándorlóknak
nevezni, hiszen életüket féltő politikai menekültek voltak. Ezért ebből inkább
azt kellene megemlíteni, hogy a százezer galíciai menekültből 18 ezret a biztos
halálba toloncoltunk vissza.
„Nagybaczoni
Nagy Vilmos vezérezredes, aki a Kállay-kormány hadügyminisztereként 1942 őszén
érdemben javított a munkaszolgálatosokkal szemben eddigi kegyetlen bánásmódon.
S legfőbbképpen Kállay Miklós miniszterelnök és maga Horthy kormányzó is, akik
az addig zsidópolitikájuk radikalizálódását célzó német követelések (zsidók
teljes kiszorítását a gazdasági életből, sárga csillag viselése, a deportálások
megkezdése) két éven át kitartóan ellenálltak.”
Romsics a
munkaszolgálatosokkal való bánásmód javításáról beszél. De még nem találkoztam
olyan történészi munkával, ami a kegyetlen bánásmódot bemutatta volna. Nem
tudjuk mekkora volt a halálozás, kik, mint jelentettek a vezérezredes
hadügyminiszter úrnak, milyen állapotban kerültek haza a túlélők. Én csak arra
emlékszem, hogy osztálytársam, a később akadémikus történész negyven kilósan,
tályogokkal tele ért haza a szovjet hadsereg bevonulása után.
De végre le
kellene írni, hogy Horthy Miklósnak csak akkor tudunk mentségére felhozni
valamit, amikor már az ostoba is látta, hogy elvesztettük a háborúút. Én
diákként csak azon botránkoztam, hogy a mi fehér lovas tengerész admirális
vezérünk nem értette meg, hogy a tengerek feletti hatalom nélkül nem lehet
háborút nyerni. Lehet, hogy akkor már ő is sejtett valamit, azért lett
mértéktartóbb, és enyhítette a munkaszolgáltatós zsidókkal való bánásmódot. Aki
még 1942 őszén sem látta, hogy a háborút esetleg el is lehet veszteni, annak nálam
nincs mentsége.
„Bár a
deportálások ellen széleskörű társadalmi ellenállás nem bontakozott ki, a pápa,
a svéd király és Roosevelt amerikai elnök mellett a hazai közélet néhány
prominense is kérte Horthyt a beavatkozásra. Ezek, és feltehetően az újabb német
vereségek, illetve a normandiai partraszállás hatására július 7.-én Horthy
végre leállította a deportálásokat.”
Egy hadvezér,
legalábbis Horthy annak tartotta magát, a vereség láttán megenyhül, nem érdem.
A történésznek inkább azt kellene elmondani, hogy a normandiai partraszállás
után az a reménye lehetett Horthynak és a magyar kormánynak, hogy nem a
kommunisták, hanem az angolszász úriemberek lesznek a bevonulók.
A kor
megértéséhez hozzá tartozna annak ismertetése, hogy Horthy és kormányai között,
akik nem voltak jobboldaliak, a front másik oldalán eleve minőségi különbséget
láttak az angolszász urak, és a bolsevikok kommunisták között. Azt képtelenek
voltak megérteni, hogy ezeket Hitler összehozta a háború megnyerése érdekében.
Nekünk semmi esélyünk nem volt arra, hogy az egyiket ugyan még Hitlerrel
szemben is elfogadjuk, de a másik ellen Hitler oldalán is harcolunk.
A magyar
politikai elit nem érett meg semmit abból, hogy Roosevelt sokkal inkább Sztálin
szövetségese, mind Churchillé. Ezt azonban nemcsak ők nem értették meg, hanem a
háború után a választásokat megnyerő politikusok sem.
„A holokausztra,
amely a hololkauszt-túlélők gyermekeinek identitásában is meghatározó elem,
nemcsak a zsidóknak, hanem a nem zsidóknak is nemzeti tragédiaként kellene emlékezniük.”
Én inkább úgy fogalmaznám, hogy a magyar zsidóság elvesztése azért nem csak
bűn, hanem tragédia, mert nem itt lennénk, ha meg tudtuk volna tartani a
zsidóságunkat. Velük együtt sokkal inkább nyugati társadalom lennénk, mint
amilyenek nélkülük vagyunk, és még generációk múlva is lehetünk.
Zárszó.
A leírtak után is hangsúlyoznom kell, hogy
Romsics írása úttörő. Nagyra értékelem. Talán azért tartom óvatosnak, mert én
már hetvenöt éve vártam az elmúlt százötven év reális történelmének
megszületésére. Kilencven évesen türelmetlen vagyok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése