Kopátsy
Sándor EG 2012-09-12
A MINŐSÉG TÁRSADALMA
A
közgazdaságtudomány még nem vette tudomásul, hogy a jelenkori társadalom a minőség társadalma. A teljesítménye
elsősorban két tényezőtől függ, hogyan alakult a népesség száma, és a munkaerő
minősége.
A demográfia szerepe.
Az elmúlt és a
következő század még évezredek múlva is úgy fog szerepelni fajunk történetében,
mint a példátlan népességrobbanás ideje. Az utóbbi kilencven évben három és
félszeresére nőtt az emberiség létszáma, és már az is megállíthatatlannak
látszik, hogy eléri az ötszörösét, a 10 milliárdot. Ennek ellenére, éppen az
idő alatt, szinte tabutéma a túlnépesedésről beszélni. Ebben élen jár mind a
kereszténység, mind a nyugati liberalizmus. A vallás, és a politika.
Most a jelenkor
társadalomtudománya, mindenek előtt a közgazdaságtana a téma. A közgazdaságtan
még addig sem jutott el, hagy a társadalom teljesítményét, fejlettségét ne az
országra, hanem egy laksora vetített mutatókkal mérje. Pánikot kelet, ha egy
országban leáll a népszaporulat. Odáig sem jutott el, hogy a társadalom célja
nem a nagyobb mennyisége, hanem a tagjainak minél hosszabb élete, és magasabb
szintű jóléte. Ha a közgazdaságtan nem ország, hanem az egy laksora jutó
eredmény maximalizálását mérné, azonnal kiderülne, hogy a néhány ezreléknél
gyorsabb népességnövekedés esetén szükségszerűen lemarad a társadalom a
stagnáló, vagy lassan fogyó társadalmakhoz képest.
Ezt a
rendelkezésre álló adatok ugyan egyértelműen bizonyítják, mégsem veszik tudomásul.
Jelenleg az emberiség kétötöde él olyan országokban, ahol a népszaporulat vagy
spontán leállt, vagy erőszakkal leállították. Ebben a kétötödben négyszer
gyorsabban nő az egy laksora jutó jövedelem és vagyon, mint a világ másik
háromötödében, ahol a népesség növekedése ugyan lassul, de még mindenütt
meghaladja a hosszabb távon elviselhetetlen 1 százalékot.
Az elmúlt száz
évben nem ismerünk olyan országot, ahol az általa megtermelt nemzeti
jövedelemből az emberiség egészére vonatkozó átlagnál gyorsabban nőne az egy
laksora jutó jövedelem és vagyon. (Az általa megtermelt nemzeti jövedelem
fogalma alatt a bányajáradékkal, a külföldi segéllyel, és hitellel csökkentett
értéket értem.)
A tudásvagyon.
A társadalom tudásvagyona alatt elsősorban
a munkaerejének a minőségét kell érteni. A tények tanulsága szerint ugyanis
minden társadalom már gazdag, vagy már gyorsan gazdagodik, ahol a lakosság
viselkedése akár nyugati puritán, akár távol-keleti konfuciánus. E két kultúra
viselkedési módjának ugyanis közösek a jellemzői, szorgalmasak mind a munkában,
mind a tanulásban, takarékosak, beosztók, törvénytisztelők, szolidárisak.
Annak ellenére,
hogy csak azok a népek sikeresek, amelyek ilyenek, nem vonja le a
közgazdaságtan a következtetést: a társadalom gazdasági teljesítménye
elsősorban attól függ, mennyire felel meg a lakosság magatartása a kor
követelményeinek.
Ha a tények azt
bizonyítják, hogy a gazdasági eredmény elsődleges feltétele a lakosság
viselkedése, akkor ezt kell a társadalom legfontosabb alépítményi feltételének
elismerni. Az is elegendő, ha ezt tekintjük a társadalom szellemi vagyonának.
Ezért minden jelenkori társadalomnak az első
távlati célja az, hogy minél jobb legyen az emberanyaga. Ezzel szemben a
közgazdaságtan még mindig azon az alapon működik, hogyan lehet a működő tőke
profitját maximalizálni. Ez a tőkés osztálytársadalom érdeke volt.
A jelenkori társadalom értékét elsősorban a
munkaerejének minősége határozza meg. A közgazdaságtan azonban figyelembe sem
veszi azokat a tényezőket, amelyek a minél jobb minőségű munkaerő létrejöttét
eredményezik.
A társadalomnak elsősorban a szellemi
vagyon bővítésére, a minél jobb minőségű munkaerő termelésére kell
koncentrálni. E cél szolgálatára a klasszikus közgazdaságtan eleve
alkalmatlan. Ez azért alakult így, mert minden osztálytársadalom, különösen a
tőkés, az igényénél kevesebb fizikai tőkével és a keresleténél több szellemi
vagyonnal rendelkezett.
Ezt azért nem
vették tudomásul a társadalomtudományok, mert a tőkésosztálynak ugyan szüksége
volt a tudományok, mindenek előtt a műszakiak fejlettségére, de a tőke hatékony
működtetése nem igényelt különösebb képességet. A materialista
társadalomtudósnak látni kell, hogy az örökletes tőke csak azért válhatott
jellemzővé, mert a működetése nem igényelt különösebb képességet. A
földtulajdonnál többet, de nem olyan sokat, hogy ne válhasson viszonylag zárt
osztállyá. A tudományos és technikai forradalom azonban olyan magas minőségi
igényt támaszt, hogy az örökletesség szinte megszűnik.
Az ipari forradalom olyan technikai alapot
teremtett, amiben a munkaerőnek nem a minősége, hanem az ára volt a hatékonyság,
a profit szempontjából fontos. Ezt a mai ember nehezen érti meg, amikor azt
látja, hogy a kiváló munkaerő akkor is keresett, ha
Nagyon
megdrágult, a gyenge minőségű pedig a minimálbérért is drága.
A közgazdaságtudomány sem vette tudomásul,
hogy az ipari forradalom, és az arra épülő gyáripari, nagyüzemi termelésnek a
munkaerő óriási többségével szemben még a korábbinál is alacsonyabb volt a
minőségi igénye. Ez azért maradt észrevétlen, mert a munkaerő felső néhány
százalékával szemben nőtt a mennyiségi és minőségi igény. Az iparban
foglalkoztatottak egyre nagyobb hányada lett előbb iskolázott, minthogy erre a
tőkés munkaadónak szüksége lett volna. Az iskolázottságra a nagy többség
esetében sem a munkahelyen, sem a mindennapi életben, sem a hadseregben nem
volt szükség. Száz éve a magyar lakosság óriási többsége gyakorlatilag nem
hasznosította az iskolában megszerzett szövegírás, és szövegolvasás képességét.
Hasznos volna olyan néprajzi felmérés, hogy a lakosságnak, mikor, milyen
hányada használta a szövegíró, és írásértelmező képességét.
A jelenben ugyan
hangosan botránkoznak azon, hogy milyen gyenge sokak ebbeli képzettsége, de nem
gondolnak arra, hogy száz éve hol álltunk ebben a tekintetben. Óriási, de a
jelenkori igényekhez képest mégis nagyon gyenge a szövegértés, és
szövegfogalmazás lépessége.
Más alkalmakkal
néhányszor már részletesen leírtam, hogy fajunk egyedeinek nagy többsége, a
gyűjtögető életmódban használta leginkább a szellemi képességét. Akkor kellett
az életben maradáshoz az embernek szinte mindegyikének a fejlett agyát
leginkább használni. Ettől kezdve, egészen a tudományos és technikai
forradalomig, két tendencia érvényesült.
- Egyrészt
bővült az a szűk szellemi elit, amelyiktől egyre több tudást várt el a
társadalom.
- Másrész a nagy
többség, legalább kilenctized esetében egyre csökkent a társadalom által
támasztott képességigény.
Az osztálytársadalmak mintegy ötezer éve
alatt mindig több volt a lakosság többségének tudása, tudásigénye, ismerete,
mint amennyit a társadalom igényelt. A tényelegesnél is kisebb volt a
tudásigény. Ezt nem növelni, hanem fékezni kellett.
Ez volt az eredendő bűn, a tudásvágy üldözésének
a társadalmi indokoltsága.
Az eredendő bűn.
Életem egyik
nagy felismerése volt az eredendő bűn társadalmi érdeket szolgált. Ez nemcsak a
zsidó, keresztény és mohamedán kultúrák vallásiban volt a főbűn, hanem minden
osztálytársadalmi kultúrára valamilyen formában jellemző volt.
Minden vallás
üldözte a dogmákban való kételkedést.
A görög
mitológiában a legnagyobb, örökké tartó büntetés a legnagyobb emberi találmányért,
a tűz megszerzéséért járt. Ez bújt meg a mögött is, hogy minden görög
tragédiában a hagyomány megsértése volt a meg nem bocsátható bűn.
A kereszténységben az inkvizíció a szentnek
tartott dogmák mögötti igazság megkérdőjelezőket üldözte.
Minden akkor
világosodott meg előttem, amikor felismertem a tényt, hogy minden osztálytársadalom elsődleges feladata a spontán népszaporulat
megfékezése volt. Akkora halálozást kellett a társadalomnak biztosítani,
ami azt egyensúlyba hozta azt a nagyszámú születéssel. Ezt a kegyetlen
valóságot nem lehetett megérteni a lakossággal. Minden jobbító szándék csak a társadalmi érdekkel szemben hatott volna,
csökkentette volna a halandóságot, és növelte volna az eleve elviselhetetlen
túlnépesedést.
A
társadalomtudományok ennek ellenére nem jutottak el odáig, hogy az eredendő
bűntől, csak a fogamzásgátlás és a tudományos és technikai forradalom váltotta
meg az emberiséget. Először válhatott erénnyé, hogy fajunk rendkívül fejlett
agyát hasznosíthatja.
Ennek a fordulatot jelentő eredménynek két
alapja volt.
- Álljon le a népesség spontán növekedése.
Ennek feltétele volt a fogamzásgátlás.
- A tudomány és technika olyan forradalma,
ami a munkaerő egészétől maximális minőséget követelt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése