Kopátsy Sándor EG 2012-09-13
MARX MARXISTA KRITIKÁJA
Ma ugyan nem
divat, sőt veszélyes bevallani, hogy társadalomtudósként marxista vagyok. Azt,
hogy hatvan éve nem tévedtem el a társadalomtudományok, sőt még a politikai
dzsungelében sem, annak köszönhettem, hogy marxista vagyok. Őt tekintem az
elsőnek azok között, akik képesek a társadalmi jelségeket tudományosan
értékelni.
Az alábbiakban
azt szeretném bizonyítani, hogy Marx zseniális tudós, és a saját tudományos elméletét
megtagadó forradalmár volt. Az elméletével senki sem volt nagyobb
ellentmondásban, mint ő. Az elméletéből következett volna, mit olyan sokszor
idézek Móric Zsigmondtól: Ne politizálj,
építkezz!
Marx azzal lett
a politikát a tudomány rangjára emelő tudós, hogy felismerte, hogy amivel a
politika foglalkozik, lényegében a társadalom alépítményéből fakadó
szükségszerűség. Ebből a filozófiából következett volna az, hogy Marx azt
vizsgája, hogy miért vannak ötezer éve osztálytársadalmak, melyekben a lakosság
nagy többsége szükségszerűen kizsákmányolt és jogtalan.
Marx ugyanakkor
zseniális közgazdász is volt, amikor megállapította, hogy az áraknak az értékük
körül ingadoznak attól függően, hogyan aránylik egymáshoz a keresletük és
kínálatuk. Annak, hogy mekkorák akkor az árak, amikor a keresletük és a
kínálatuk egyensúlyban van, önmagában nincs sok értelme, mert az egyensúlyi
állapot a gyakorlatban nem mérhető. Még annak sincs értelme, hogy az értéknek
megfelelő árat optimálisnak tartsuk, hiszen akkor nem volna a változó
társadalmi érdekhez való igazodás. Az, hogy a kereslethiányos termékek, és
szolgáltatások ára érték alatt van, azért kívánatos, mert a társadalom érdeke a
kisebb kínálat.
Annak a marxi
megállapításnak, hogy amiből a kívánatosnál több van, abból legyen kevesebb, és
aminek az ára az értéke felett van, legyen több. Ebből Marxnak azt kellett
volna levonni, hogy a munkások kizsákmányolásának csak egyetlen oka lehet,
többen és jobbak vannak annál, amennyire a társadalomnak szüksége van. A tőkés
pedig csak azért juthat profithoz, mert tőkében van hiány. A tőke azért értékes
tulajdon, mert tőkehiány van.
A lelkes
forradalmár Marx azonban mit sem használhatott zseniális elméletéből, mert neki
azt kellett látni, hogy a tőkés rendszer igazságtalan, indoktalan, akár
erőszakkal is, meg kell változtatni. Ő forradalmát próféta akart lenni, és nem
a létező viszonyok megmagyarázója. Ezért aztán minden elődjénél és utódjánál
következetesebben felrúgta saját elméletét. Nem vállalta a tudós szerepét, és
felrúgta saját elméletét. Megalapította
a történelem utolsó világvallását.
Számára
elfogadhatatlan volt a tények okainak keresése, minden energiáját a tényleges
társadalmi helyzet alapvető átalakítására fordította. Az sem zavarta, hogy ő
volt az első, aki felismerte, hogy a társadalom, és azon belül annak
gazdaságtana is olyan objektív valóság, amin nem lehet változtatni. Olyan
vallást alapított, amelyik arra épült, hogy a Marx által elképzelt társadalmat,
akár erőszakkal is, megvalósíthatja.
Ő volt az első
közgazdász, aki megállapította, hogy mindennek ez ára szükségszerűen olyan,
amin a kereslet és a kínálat egyensúlya létrejön. Ennek ellenére olyan vallást
alapított, amiben az árakt a politikai hatalom képes önkényesen megállapítani.
Marx tehát olyan vallás alapítója, prófétája
volt, ami a feje tetejére állította a mesterének elméletét.
Marxnak fogalma
sem volt arról, hogy a kora társadalma
azért embertelen, mert képtelen féken tartani a túlnépesedést. Ha
felismeri, hogy az osztálytársadalmon való túllépés alépítményi előfeltétele a
túlnépesedés leállítása, akkor a munkások számának csökkentésében látja a
társadalom átalakításának egyetlen módszerét. Ezzel szemben csupa olyan
forradalmi javaslatokat képzelt el, amik nem csökkentették, hanem fokozták volna
a túlnépesedést.
Elég lett volna,
ha következetesen ragaszkodik elméleti felismeréséhez, hogy a társadalom
felépítményét az alépítménye determinálja. Ez után azt kell megkeresni, miért
volt minden társadalom osztályuralomra épülő. Kiderült volna, hogy azért, mert a túlnépesedést csak önpusztítással,
nyomorral, erőszakkal lehetett megakadályozni.
Marx behatóan
foglalkozott a történelemmel is. Annak a tényeit jól ismerte. Magának sem tette
fel a kérdést, mennyi ember élne a földön, ha olyan „igazságos” lett volna a
társadalom, amilyennek ő naivul elképzelte. Márpedig a sokkal nagyobb létszámú
lakosság mellett még nagyobb lett volna a tőkehiány, még nagyobb a profit, és
még nagyobb a munkaerő túlkínálata, vagyis olcsóbb az ára.
Ő nemcsak
olvasta, de élesen kritizálta is, Malthus könyvét, ami a túlnépesedés
veszélyét, katasztrofális következményeit festette a falra. Malthus érvelése
ugyan a tudományosságnak még a kor által megkövetelt szintjét sem ütötte meg,
de felvetette a kérdést. Marxnál még utalást sem találtam arra, hogy az általa
javasolt társadalomban hogyan fog alakulni a népszaporulat.
A marxi
elméletből az következne, hogy választ adjunk arra, hogy miért, hol, és mikor
milyen társadalom volt. Ebből ugyanis kiderül, hogy mindenütt az volt az
uralkodó osztály, akik a társadalom szűk keresztmetszete felett rendelkeztek.
Ahol a nagy
folyamok öntözési hálózatának a kiépítése, üzemben tartása volt a szűk
keresztmetszet, ott a vallási, illetve hivatali apparátus gyakorolta az
uralkodó korlátlan hatalmát. Egyiptomban a papok, Kínában a mandarinok, akiknek
lefelé korlátlan hatalmuk volt, de felfelé rabszolgák voltak.
Ahol a termőföld
volt a szűk keresztmetszet, ott a földesurak osztálya uralkodott.
Ahol nem
lehetett a gazdasági szervezeten keresztül gyakorolni az elnyomást, mint a
pásztortársadalmakban, ott a fejedelem személyes hatalma volt korlátlan.
Ahol a tőke volt
a hiány, ott a tőkések hatalma volt korlátlan.
Mivel a
történelemben minden termelésre épülő társadalom osztálytársadalom volt, a
materialista tudósnak el kell fogadni, hogy azok mindegyikének olyan volt az
alépítménye, amire csak osztálytársadalom épülhetett. Az csak osztálytársadalom
formájában működhetett. Azt maga Marx is belátta, hogy az ilyen társadalomban,
ha valamilyen politikai erő fel is rúgja az osztálytársadalmi formát,
„hamarosan visszaáll a régi szemét”. Marx abban ismét tévedett, hogy szemétnek
minősíti, amiről elismeri, hogy az adott viszonyok között az volt az objektív
szükségszerűség. Az emberi faj, amikor már termelésből vált képesé arra, hogy
életfeltételeit biztosítsa, olyan alépítményt hozott létre, amiben a szaporodása
elviselhetetlenül felgyorsult. Másként fogalmazva: az emberi faj genetikai
tulajdonsága az olyan szaporodás, ami a nagyon alacsony várható életkor mellett
is biztosítja létszámának fenntartását.
Amikor a
termelésből való megélés azt jelentette, hogy ugyan több munkával, fáradsággal,
de jobb táplálkozással hosszabb lett a várható életkor, és a nők több szülést
értek el. Ezzel felborult a népesedés egyensúlya. Lényegesen gyorsabb lett a
népesség növekedése, mint ahogyan növelni lehetet az adott térség eltartó
képességet. Az emberi fajnál is beállt az a helyet, ami gyakori a
csúcsragadozóknál. Magának kell gondoskodni a nagyobb halálozásról.
Itt kell röviden
kitérnem arra, hogy a csúcsragadozók önpusztításának okát a biológusok sem
értik meg. Azzal magyarázzák, hogy a nagytestű medvék, az oroszlánok és a
tigrisek azért ölik meg a kölyköket, hogy előbb legyen fogamzásérett a nőstény.
Ha ez volna az ok, a saját kölykeit is megölné. Az ok a túlnépesedés elleni
védelem. Ösztönösen megérzik, hogy nekik maguknak kell a túlnépesedés ellen
védekezni.
Az
osztálytársadalmakban ugyan soha, sehol nem vált tudatossá, hogy a túlnépesedés
ellen védekezni kell, mégis mindig és mindenütt minden osztálytársadalom
lényegében azonos négy módszert alkalmazott.
2. Nemcsak az
elvont, jövedelemnek nagy többségét improduktív célokra pocsékolták, de még a
nyomorgó népet is pocsékolásra bíztatta a vallás, a kultúra. A történészek sem
eléggé hangsúlyozzák, hogy a nagy szegénységben is jellemzők voltak a pompás
szertartások, munkatilalommal járó ünnepek.
4. Üldözték a
tudást. Ennek okáról már máshol beszámoltam.
A tény, hogy
minden osztálytársdalomban a fenti négy emberpusztító tevékenység spontán
kialakult, mindennél jobban bizonyítja, hogy a felépítmény akaratunktól
függetlenül jön létre.
Ez azt jelenti,
hogy nem az uralkodók, nem a politikusok
alakítják a történelmet, hanem a társadalom alépítménye spontán hozza létre.
A tőkés osztálytársadalom az olyan
társadalom felépítménye, aminek az alépítményében a tőkehiány, és a munkaerő
mennyiségi és minőségi túlkínálata volt a jellemző. Ebből fakadóan, a tőkés osztálytársadalmat csak az olyan
alépítményi változás szüntetheti meg, amelyikben megszűnik a tőkehiány, és a
munkaerő mennyiségi és minőségi túlkínálata. Ez esetben azonban csak a
tőkések hatalma és a munkások kizsákmányolása szűnik meg, de az
osztálydiktatúra mindaddig megmarad, amíg le nem csökken a túlnépesedési
nyomás.
Az is
egyértelmű, hogy milyen lenne a tőkés társadalmat követő olyan társadalom,
amelyikben néhány ezreléknél gyorsabban szaporodik a népesség. Olyan, amilyen
Kínában van. A szűk értelmiségi elit korlátlan hatalma. Csak ez képes
leállítani a túlnépesedést. Vagyis Kínában megvalósult az, ami Marx elméletéből
következik.
Az élet azt is
igazolta, hogy a népszaporulat leállása
sem elég feltétele annak, hogy a felépítménye össznépi társadalom legyen.
Erről Marxnak fogalma sem lehetett. Az össznépi demokrácia, mint felépítmény
csak olyan társadalomban jöhet létre, ahol nemcsak spontán megszűnt a népesség
egy-két ezreléknél gyorsabb növekedése, de a
lakosság viselkedését vagy a nyugati puritanizmus, vagy a távol-keleti
konfucianizmus jellemzi. Ez aligha lehetett volna előre látni. Ez csak
azért vállhatott felismeréssé, mert beigazolódott. Sajnos még ekkor sem. Máig
nem értik meg, hogy a szaporodó népesség és a puritán viselkedés
elkerülhetetlen kettős előfeltétel. Az össznépi társadalomnak két feltétele
van: A népszaporulat leállása, és a
lakosság megfelelő viselkedése. Az élet azt bizonyítja, hogy a diktatúra
csak a népszaporulat megfékezésére korlátozódhat, a gazdaságban a piacot kell
működtetni. A piac törvényei, a gazdaság
liberalizálása azonban csak az olyan társadalomban nem okoznak anarchiát, ahol
a lakosság viselkedése megfelel a kor követelményeinek.
Milyen
viselkedés felel meg a kor követelményeinek?
A tapasztalat
alapján a piac liberalizálása csak a nyugati puritán, és a távol-keleti
konfuciánus kultúrában lehet hatékony. Vagyis ahol az emberek munka- és
tanulásszeretők, szorgalmasok, takarékosak, fegyelmezettek, szolidárisak,
törvénytisztelők.
Mit mondanak a
tények?
A Szovjetunió története erről tanúskodik,
hogy a kelet-európai lakosság alkalmatlan a paci fegyelemre. Lenin ugyan felismerte,
hogy a gazdasági szférában a piacra kell támaszkodni, de arról neki sem
lehetett fogalma, hogy az orosz, illetve az oroszországi etnikumok viselkedése
eleve alkalmatlan a liberális piacra. Ráadásul, de nem véletlenül, sokkal
kisebb kvalitású utóda vette át a hatalmat.
A bolsevik rendszer azért bukott meg, mert
Európa keleti felében, a lakosság viselkedése nem puritán. Gyorsan kiderült, hogy a nem puritán népek
számára a gazdasági szabadság anarchiát, legalábbis versenyképtelen gazdaságot
szül. Ahol a gazdasági szabadság nem működőképes, ott a politikai diktatúra sem
kehet sikeres.
Kelet-Ázsiában a konfuciánus Kína,
ahogyan bevezette a piac szabadságát, azonnal példátlan növekedésnek indult. Észak-Koreában,
ahol megmaradtak a gazdasági diktatúra mellett, csődöt mondott a rendszer.
Kubában, ahol a lakosság viselkedését a
mediterrán népek lazasága jellemzi, a bolsevik rendszer nem lehet sikeres. A
sikertelensége azonban a Mexikói Öböl többi szigetországának tőkés gazdaságával
szemen nem kudarc. Ugyanis nem ismerünk olyan latin-amerikai rendszert, ami
sikeresebb volna.
A mediterrán társadalmak rendszertől
független versenyképtelensége, jól igazolódik a két amerikai kontinensen. A két
észak-amerikai puritán állam és a latin-amerikai országok fejlettsége között
nagyságrendi a különbség. Nincs olyan latin-amerikai ország, ahol az egy
laksora jutó nemzeti jövedelem elérné a két észak-amerikai országénak a
harmadát. Ezzel szemben az ugyancsak volt angol gyarmatból lett két ország a
két észak-amerikaival hasonló színvonalra emelkedett.
Egyelőre tehát nincs olyan ország a
legfejlettebb húsz között, amelyik nem puritán, illetve nem konfuciánus. Ez
még inkább egyértelmű, ha a leggyorsabban fejlődőket nézzük. A kulturális
alkalmasság és az eredmény között még szorosabb a korreláció, ha a
bányajáradékot levonjuk a nemzeti jövedelemből. Ez esetben azonnal kisnek az
olajban dúsgazdag kis lakosságú gazdagok.
- -
- - - - -
Marx megszállott forradalmár volt,
követőiben és ellenségeiben pedig szinte csak az maradt.
Az utókor, talán csak száz év múlva,
nemcsak az egyik legjelentősebb történelemformáló zseninek, de zseniális
tudósának fogja minősíteni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése