Kopátsy Sándor EH 2012-09-01
A Kárpát Medence három nagy hátránya.
Az iskolában azt
tanították, hogy a Kárpát Medence ideális gazdaságföldrajzi egység. A
honfoglaló őseink jól választottak. Azt ugyan megértem, hogy nem választhattak
volna jobbat, de ez mégsem volt minden igényünket, céljainkat, ideálisan
szolgáló.
Három okból.
1. Nyugat felé
nincs vízi útja.
2. Síksága nem
volt védve a hegyekről lezúduló áradások ellen.
3. Nincs
megoldva a gyér és nagyon ingadozó mennyiségű csapadék pótlása.
Nincs Nyugat felé hatékony vízi útja
Eléég hamar
felismertem, és történészként egyre fontosabb szempontnak tekintettem, hogy
hiányoznak a Nyugat felé vezető vízi utunk. Tehát nem tudtunk tömegárut a
nyugati piacokra vinni.
Az önözésese
síkságok magas-kultúrái azért lehettek hatékonyabbak, mert olcsón lehetett a
termékeket mozgatni. Az öntöző csatornák álló vízén, egy lapos fenekű csónakban
el lehetett egy tonna terméket szállítani. A családi gazdaságok termékmozgatása
nem okozott nagy feladatot. A csatornahálózat azt is biztosította, hogy a
hatalom nagy távolságokról is begyűjthette a termékekben behajtott adókat. A
mai ember nehezen érti meg, hogy egy földművelő kultúrában milyen erőfeszítést
kívánt meg a termékek szárazföldön történő mozgatása. Ez az ország számára is
megoldhatatlan feladatot jelentett. A csatornarendszerek szerepében csak a víz
odajuttatását látják, holott a termékek mozgatása mg ennél is nagyobb
erőfeszítést jelentett.
Elég volna arra
gondolni, hogy egy kisárutermelő gazdaságnak évente mekkora tonnakilométer
szállítási teljesítményre volt szüksége. A növénytermelés hatékonysága
elsősorban az anyagmozgatás hatékonyságától függött. Ezért nem versenyezhetett
a traktorok megjelenése, és az üzemi utak kiépülése előtt a síkvidéki önözéssel
a szárazföldi szállítást igénylő földművelés.
A kisüzemek még
képesek voltak, sok erőfeszítés árán, a fennmaradásukat biztosítani, de a nagy
távolságokat igénylő állami begyűjtés, és a távolsági kereskedelem csak vízi
utakon volt megoldható. Ezért a magyar történelemben a holt áruval való
nemzetközi kereskedelem soha nem lehetett jelentős. Nyugat felé nem volt vízi
út, kelet felé nem volt kereslet.
Ezért aztán
hamar felismertem, hogy a vasút hálózat kiépítése előtt a nyugatosodásunk
legnagyobb fékje az országban megtermelt gabona nyugati exportjának
lehetetlensége.
A fejlettebb
Nyugatra tized akkora szállítási költséggel juthatott a gabona, a fa a balti
államokból, és Ukrajnából, mint a Kárpát Medencéből.
Ebben a
tekintetben minőségi változást hozott a vasúthálózat kiépülése. Mind a
személyek, mint az áruk távolságlegyőző ideje és költsége tízszeresére nőtt. A
történelemoktatásunk még mindig nem helyez kellő hangsúlyt arra, hogy a
vasútnak köszönhetően tizedénél is kisebbre csökkent az országon belül, és az
országok között a szárazföldi távolság. Előtte
a Kárpát Medence, a társadalmi és gazdasági modellünk, elérhetetlen távolságra
volt hozzánk. Hasznos volna tanítani, hogyan nőtt meg a napi járóföld
távossága az elmúlt százötven évben.
A vasút előtt az
egynapi járásföld távolságát a járások jelentették. A vasút után már a néhány
száz kilométer, vagyis a mienkéhez hasonló méretű ország.
Az a tény, hogy
a 19. század utolsó harmada és az első világháború közötti időre Európa keleti
fel még ma is úgy emlékszik, mint a dinamikus fejlődés korára, azzal
magyarázható, hogy a vasút tizedére, huszadára rövidítette le az egynapi
járóföld távolságát. Sajnos ez a fellendülés a 20. század az első világháború
után megszakadt. Ennek az volt az oka, hogy közben a gabonatermő
Észak-Amerikában és Argentínában is kiépült a vasúthálózat, megjelentek a
menetrend szerint szállító gőzhajók. Ezzel az Európa keleti felén termelt
agrártermékek újra versenyképtelenekké váltak.
Ezért aztán
boldog voltam, amikor azt hallottam, hogy megépült a Duna-Majna csatorna, és
sorra elkészültek a Duna gyors folyását lassító gátak, zsilipek.
Ezért aztán
nagyon megörültem, amikor a csehszlovák kormány felvetette a Nagymaros -
Gabchikovo közti Duna szakasz korszerűsítését. Ha nem is gyorsan, de már
építkeztünk. Ha ez elkészül a Rajna és a Duna torkolata között korszerű belvízi
hajóutunk lesz.
Ahogyan
közeledett az állami szuverenitásunk visszanyerése azonban egyre hangosabbak
lettek a hisztérikus zöldek, és feléledt a magyar nacionalizmus is. Felrúgtuk
az államközi szerződésünket, és lebontottuk azt is, amit már Nagymarosnál
elkezdtünk. Szlovákia azonban nem hátrált meg, amikor már a szomszédos Bécsig
elkészült a korszerű hajóút.
Ennek már közel
negyed százada, de még mindig nem kaptunk észbe. Még az sem volt elég, amikor
híre jött, hogy Oroszország Szlovákián keresztül elviszi a széles vágányú
vasutat Bécsig.
Szerencsére ez
elakadt, mert hegyek között drága és költséges üzemeltetésű lett volna, mind az
építés, mind az üzemeltetés.
Jelenleg ott
tartunk, hogy a Duna-Rajna belvízi út 97 százaléka kész, csak nálunk marad
egyetlen duzzasztót igénylő száz kilométeres szakasz, aminek okán, itt a
középúton van egy szűk keresztmetszet.
Ennek meg nem
építése olyan ostobaság, ami nem lehet tartós.
Közben világossá
vált előttem, hogy volt, és maradt még egy-egy fogyatékosságunk a
vízgazdálkodásban, amire oda kellett és kell figyelni.
1.
Az
Alföldnek nem volt a hegyekből lezúduló tavaszi áradásokkal szemben védelme.
2.
Nem
épült ki a viszonylag gyér, és nagyon ingadozó csapadék elleni védekezés.
Az elsőt a Tisza
szabályozása megoldotta, a második érdekében azonban még szinte semmi sem
történt.
A Tisza szabályozása
A magyar
történelem egyik legnagyobb vívmányának tartom a Tisza szabályozását. Ennek
ellenére a történelmi jelentőségét nem is említjük. Még mindig többet
foglalkozunk jelentéktelen történelmi személyekkel, mint a történelmükre nagy
hatással járó tettekre. Ez nemcsak magyar hiba, hanem jellemző.
Lelkesen
emlegetjük, hogy Hollandia területének negyedét a tengertől hódította el, ahol
ma Európa legfejlettebb mezőgazdasága virágzik. Ez az ország lényegesen
szegényebb volna, ha nem hajtja végre ezt a dicső tettet.
Ennél is
százszor jelentősebb, valóban világtörténelmi szerepe volt a Kínai Nagy
Csatorna megépítésének. Ennek ellenére század annyit nem emlegetjük, mint a
Kínai Nagy Falat, ami ugyan nem kisebb műszaki teljesítmény, a történelmi
szerepe mégis alig említhető.
Kína azzal, hogy
hajózható, és kellő mennyiségű öntöző vizet szállító csatornával kötötte össze
a világ két legnagyobb számú népességet eltartó folyamját, örökre megalapozta a
Kínai Birodalom politikai és gazdasági egységét, és további százmillióknak
biztosított önözhető életteret. Ennél nagyobb hatású történelmi tettet nem
ismerek, mégsem emlegetjük. A világ közvéleménye mégis százszor annyit
foglalkozik a Kínai Nagy Fallal, mint a Kínai Nagy Csatornával.
Arról azonban
szinte senki sem tud, hogy mi magyarok is büszkék lehetnénk arra, hogy
Hollandiához hasonló honnagyobbítást hajtottunk végre a Tisza szabályozásával. Ennek
köszönhetően, csak az ország mai
területén, négymegyényi mocsárból lett szántóterület.
Széchenyi István
felismerte, hogy a Tisza árterülete nincs hasznosítva. Tehát az ország előtt
álló legelső feladat a Tisza árterületeinek meghódítása. Ő ugyanis már a
szabadságharc előtt lényegében vízgazdálkodási miniszteri feladatot látott el.
Ez a vasút előtt a vízi szállítás megoldása volt.
Ebben a
munkakörben volt zseniális alkalmazottja Vásárhelyi Pál vízmérnök. Aki a
főnökétől azt a feladatot kapta, hogy kilenc nap alatt készítse el számára a
Tisza szabályozási terét. Ő ezt a teljesíthetetlen feladatot elvállalta. Egy
ilyen tervhez szükséges műszaki adatbázis, és személyzet akkor ugyanis nem
létezett.
Százötven éven
keresztül azon rágódunk, hogy miben tévedett Vásárhelyi, de azt meg sem
vizsgájuk, hogy mihez voltak megbízható adatai.
A tény azonban, hogy a század végére
lényegében befejeződik a Tisza szabályozása, és ennek köszönhetően négymegyényi
területtel nő a szántóföldi művelés alá vett terület. Ennyivel lett gazdagabb
az ország. Másfél millióval nőtt
az ország népességeltartó képessége. A mocsarak tengeréből gabonaföldek tengere
lett, Nélküle nem épülhetett volna ki az ország gazdasági egységét működtető
vasúthálózat sem.
Itt azonban
megállt az ország földjeinek további nagyarányú, szervezett növelése. Nemcsak a
korabeli társadalmi viszonyok, de még a második világháborút követő bolsevik
megszállás sem volt alkalmas arra, hogy letérjünk a gabonatermelő, nagyüzemi
mezőgazdaságról.
A két háború közt fennmaradt az
arisztokrácia és az úri középosztály szövetsége. Ennek léte függött a
nagybirtokrendszer fenntartásától, a következetes földreform a politikai
rendszer halálát jelentette volna.
A második világháborút követő szovjet
megszállás ugyan végrehajtotta a nagyon következetes földreformot, de nem a
parasztság polgárosodása, hanem csak az arisztokrácia és az úri középosztály
hatalmának megtörése érdekében. Ahogyan azonban megerősödött a bolsevik párt
hatalma, totálissá tették a külterjes nagybirtokrendszert.
A szovjet tábor
parasztellenes agrárpolitikájának az alapvető élelmiszerek megtermelése volt a
fontos. Elegendő kenyeret és húst akart, nem zöldséget és gyümölcsöt. Ha valami
nem fért bele a szovjetrendszerbe, akkor a kertészkedés, a zöldség, a gyümölcs és
a virág termelése igazán az volt.
Ehhez a
társadalmi elváráshoz igazodott a magyar agrárpolitika is. Ez az igazodás
nemcsak megfelelt a lehetőségeknek, de a falusi lakosság érdekének is. A vidéki
lakosságnak is bőven volt munkája az iparban. Először valósult meg népük
életében a falvak lakosságának foglalkoztatása. A falvak népe jobban élhetett,
mint a városi lakosság, mivel a szabad idejével szabadabban gazdálkodhatott.
Bármit termelt, el tudta adni. Háztájit művelhetett, házat építhetett.
Öntözés
A rendszerváltás
során hatalomra került politikai erők a vidék múltjából csak a politikai
erőszakot látták. Ezért aztán szétverték azt is, amit meg kellett volna
menteni. Ennek következtében ma jóval hátrább vagyunk a mezőgazdaság
modernizációja útján, mint huszonöt éve.
Fel sem merült,
hogy Magyarország legnagyobb komparatív előnye a mezőgazdaságban rejlik. Igaz
ez, annak ellenre, hogy a komparatív
előnyünk csak akkor hasznosítható, ha mindent öntözünk, amire van műszaki lehetőség.
Ennek megértse
érdekében a harmadik gazdaságföldrajzi hátrányunkat kell felszámolni.
Amennyire hazánk
komparatív előnye lehetne, hogy Európa nyugati felén jellegében kontinentális
az éghajlatunk. Meleg és napos a nyár, de a belterjes mezőgazdasághoz kevés a
csapadékunk, gyors a párolgásunk. Tehát több, és egyenletsebben elosztó
csapadékra volna szükségünk. Ez a hiányosságunk szinte a jelenkori egyrészt nem
jelentett akkora komparatív előnyt, amire az agrárpolitika épülhetett, másrészt
még nem voltak adva a szükséges technikai eszközök.
A jelenkorra
azonban gyökeres változás állt be.
A kertészkedésnek korábban nem volt
jelentős távolsági piaca. Az alacsony életszínvonal, a drága távolsági
szállítás okán, a lakosság zöldség és gyümölcs igényét önellátással elégítették
ki. A lakosság szinte csak a közvetlen környéken megtermő zöldséget és
gyümölcsöt fogyasztotta. Jelenleg a lakosság élelmiszerfogyasztásának
beszállítói távolsága szinte korlátlan, ezek kilométerekben mérhető. A
történelem során szinte az egyetlen, de mindenképpen a legjelentősebb nagy
távolságról érkezett élelmiszer a fűszer volt. Jelenleg a fejlett országok
piacara került élelmiszer, zöldség, gyümölcs és virág nagy része ezer
kilométernél messzebbről érkezik.
Az életszínvonal növekedéssel
hatványozottan csökken a külterjes, és hatványozottan nő a belterjes
mezőgazdaság termékeivel szemben támasztott igény. Az elmúlt száz évben, a
jövedelmünkhöz viszonyítva tört részére csökkent a korábban a legnagyobb
hányadot jelentő gabona, felére a hús fogyasztása. Ezzel szemben sokszorosára
nőtt a kertészetekből származó áruké.
Száz éve még
ásóval, lapáttal építették a vizet szállító csatornákat, ma már modern
szivattyúkkal csövön biztosítható az öntözővíz szállítása. De az öntözés minden
feltétele alapvetően könnyebben megoldhatóvá vált. Széchenyi idejében még
megoldhatatlan lett volna a Duna-Tisza közének öntözése. A két háború között
ugyan már megoldható, de a vele járó költség a mai tízszeresénél is nagyobb
lett volna, mint ma.
Illusztrációként
azt mondhatjuk, hogy ma tízszer nagyobb a
kertészeti termékek által hatékonyan elérhető piac, és tizednyibe kerül az
önözés feltételinek biztosítása, mint nyolcvan év volt.
Nem kívánok a
megoldások részleteibe merülni, csak megjegyzem.
- Az öntözővíz
csöveken való szállítási hálózatának kiépítése, és működtetése tizedébe sem
kerül, mint nyolcvan éve került volna.
- Akkor még nem
volt megoldható, hogy a víztárolókban ne legyen elszivárgás. Ma fólia
ponyvákkal könnyen, olcsón, és gyorsan megoldható.
- Akkor a
nyugati zöldség és gyümölcspiac tizede volt a mainak, és az ezer kilométernél
nagyobb távolság nem volt legyőzhető.
- Akkor még
ismeretlenek voltak a vízzel takarékoskodó öntözési technikák, ma tizednyi is
víz elég.
Az máig nem
tudatosult, hogy mekkora árutermelési,
foglakkoztatási és nyereségterelési kapacitása van az alföldi homoknak, ha csak
a természetes csapadékot kapja, és gabonát termelnek rajta, és mekkora értéke
lenne, ha öntözéses kertészkedést folytatnának rajta. Ennek illusztrálására
már jó száz éve bevezették a redukált szántó fogalmát, ami szerint egy a tízhez
a hasznosítási módtól függő szórás. Ennél fejlettebb módszer volt az
aranykoronában kifejezett jövedelemtermelő képesség.
Gyermekkori
élményem volt, hogy országunk a termőföldjét felháborítóan alacsony szinten
hasznosítja.
Az első példa
apám volt, aki 2300 négyzetméteres kertünk intenzív megművelésével közel annyit
keresett, mint anyám tanítónői fizetése.
A bulgár
kertészek munkáját is megfigyeltem. Idénymunkára jártak ide Bulgáriából. A
városok határában öntözésre alkalmas födet béreltek. Nem is olcsón. Akkor úgy
számolták, hogy minden hektárhoz két ember kell. Minden munkát maguk végeztek.
Emlékszem az öntözőárkokból lapáttal locsolták ki a vizet. Iszonyú sok
munkával, és nagyon puritán életmóddal annyi pénzt vihettek télre haza, hogy
megélhetett belőle a családjuk. Akkori becslésem szerint, egységnyi területen
hússzor annyit termeltek, mint a szomszédos nagybirtokon.
Igazán azonban
Németh László ütött szíven, amikor meghirdette a Kert Magyarország gondolatát.
Megszállott híve lettem.
Ilyen
élményekkel, a háború után találkozhattam Somogyi Imrével, a Kert Magyarország
apostolával, aki csepeli munkásként, hétvégeken lekerékpározott kétszáz
kilométerre, hogy az ormánsági parasztokat oktassa korai zöldségek melegágyi
termelésére.
Németh László és
Somogyi Imre tanítványának érzem magam.
A következő
hatvan évben továbbra is, minden kertészkedő kezdeményezést lelkesen figyeltem.
Lent a gyakorlatban ugyan sok lelkes kezdeményezéssel találkoztam, tehát a
társadalom affinitása jó. Ezt igazolta nekem barátom, a Bálint György, a
közismert Bálint Gazda, aki az ország egyik, rendszerektől független kedvence
lett.
A nagypolitika
azonban akkor sem mozdult, amikor az agrárszektor mögött még jelentős politikai
erő állt. A kertészkedés helyett azonban a szűz, azaz a nagyon gyenge adottságú
földek meghódítását, és a rizstermelést támogatták.
Ország nagyobbítás.
Most, túl a
kilencvenen az lelkesít újabb kezdeményezésre, hogy kezembe kerültek a Tisza
szabályozásának az iratai.
Ezekből minden
Széchenyi minden írásánál világosabban kiderül, amire ő tanított. Az országunkat nem nagyobb területűvé,
hanem gazdagabbá kell tenni.
A Tisza
szabályozásnak köszönhetően közel kétmillió hektár árterületet mentettek meg a
gabonatermelő mezőgazdaság számára. Ennek kétharmada az ország jelenlegi
területén történt. Tehát Széchenyinek köszönhetjük, hogy a jelenlegi országok
négymegyényi területtel lett nagyobb.
A jelenlegi
viszonyok között arra van lehetőségünk, az a feladatunk, hogy öntözött kertté
varázsoljuk az öntözhető homokjainkat. Ezzel az ország mezőgazdasági célú
földterületének értékét megsokszorozhatjuk.
Én még olyan
korban születtem, amiben a gazdagságot a birtokolt földdel mérték. A falvakban,
vagyis az ország lakosságának a kétharmadában, a szerint rendeződött a
társadalmi rangsor, hogy kinek mennyi földje van.
Az arisztokrácia
súlyát is ezer holdjaiban mérték.
Ma már a föld
értéke nem a nagysága, hanem a hasznosítási módja alapján alakul. Ha
megkérdeznék, hol értékesítik a földet a legjobban, a Szombathely határában
lévő több ezer hektáros területet mondanám, ahol a díszkertek, parkok számára
termelik a fákat, bokrokat, az értékesítésük nagy többsége nyugati export.
Történészként
azt láthattam, hogy a lakosság viselkedésére semmi sem hatott jobban, mint a foglalkoztatás.
Bizonyságul elég nyomon követni a Nyugat elmúlt ezer évének történetét.
A Nyugat annak
köszönhetően lett magas-kultúra a középkorban, hogy a hármas vetésforgónak
köszönhetően, a kettes vetésfogóhoz képest harmadával megnőtt a termőterület, és
a termés, harmadával több munkanapot dolgoztak a földművelők, az igásállatok,
jobban hasznosultak a felszerelések.
Az ipari
forradalommal egy időben a kapásnövények elterjedése további harmadával növelte
az évente ledolgozott napok számát. Hozzá teszem, megteremtette a nők
szerepvállalását a földművelésben. További harmadával nagyobb lett a
területegységen termelt élelmiszer, egészségesebb a táplálkozás. Amerika felfedezéséből Európa a legtöbbet a
kapáskultúrák, a burgonya, a kukorica, a bab, a paradicsom behozatalával
kapott.
Ha megmondja
valaki, hogy ötszáz éve, melyik kultúrában, mennyi munkanapot dolgoztak a
földművesek, megmondom, hogy hol tartottak a magas-kultúrák közti versenyben,
és milyen ma ott a munkamorál.
A magas
foglalkoztatás ma is a társadalmi dinamika elsődleges feltétele. Ezért ma Magyarországnak nincs fontosabb
feladata, mint a munkaképes lakosság munkára fogása. Ennek egyetlen útja van: a
Kert Magyarország építése.
Aki ezt útjára indítja, évszázadok múlva is
emlékezni fogna rá.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése