Kopátsy
Sándor EG 2012-09-14
AZ ÁLLAM ERŐS GAZDASÁGI SZEREPÉRE VAN
SZÜKSÉG
Azzal kell
kezdenem, hogy társadalmak politikai felépítményéről, az állam szerepéről általában,
a gazdaság abszolút és viszonylagos fejlettségtől, a kultúrától valamint a
népszaporulattól függetlenül vitatani ostobaság. Bárki, mármint tarthat
Marxról, azon nem lehet vitatkozni, hogy nincs az alépítménytől független
felépítmény. Vagyis tudománytalan ostobaság azt állítani bármelyik elképzelt
felépítményi formától az állítani, hogy mindenki számára, minden helyzetben az
egyedül üdvözítő. Márpedig ma ez jellemző. A liberális közgazdászok kereken
kijelentik, hogy minél kevesebb az állam szerepe annál jobb. Fel sem merül,
hogy mikor és hol.
Az a történelem
elemi ismeretéhez tartozik, hogy az állam szerepe időben és térben nagyon
változatos volt. Mindig volt példa a minden döntésre feljogosított államra, és
a szinte semmibe beavatkozóra.
Nagy volt az
állam szinte az élet minden részletébe beavatkozó szerepe a nagy folyamok síkságainak
vízrendszerével öntöző társadalmakban. Ezzel szemben a nomád pásztorkodást
folytató társadalmakban az állam hatalma csak a hadviselésre korlátozódott, de
abban korlátlan volt. A bőséges természetes csapadékkal öntöző társadalmakban
nem volt jellemző a centralizált birodalom tartóssága. Egészen más
centralizációt követelt meg Európa nyugati felén a természetes csapadékra
épülő, de nem önözéses földművelés a középkorban.
Ezek a
társadalmak tehát nagyon különböztek annak ellenére, hogy a lakosság nagy
többsége az élelmezésének megoldása érdekében dolgozott. A dolgozó nép életszínvonala
kevéssel haladta meg a létminimumot.
A kultúrákon
belül is voltak különböző felépítmények. A téma szempontjából legeltérőbbek a
városállamok voltak. Ahol voltak. Ezek azt mutatták, hogy a kisebb politikai
egységek gazdasági, tudományos és politikai tekintetben hatékonyabbak voltak,
mint a birodalmak. De ez a felépítmény szinte csak a távolsági kereskedelemben
volt hatékony. A görög, az itáliai, a németalföldi városállamok, és a nagy
államokon belül lényeges autonómiát évező városok jelentették a kor
társadalmában a csúcsot. A katonai tekintetben sokkal erősebb államoknak
azonban ki voltak szolgáltatva. A kultúrkörön belüli politikát mégis a nagy
államok alakították. Ezek egymással vívott harcaiban azonban a nagyobbak bizonyultak
erősebbeknek. Az autonóm városok gazdagabbak akartak lenni, az államok pedig
minél nagyobbak.
Marx
kategóriáival élve, a városok az
alépítményt, az államok a felépítményt építették.
A 20. századot,
vagyis a tudományos és technikai forradalmat megelőzően a világ sokkal
homogénebb volt, mint amilyenné vált a következő száz évben, és ahogyan
differenciálódik még tovább. A gazdasági
fejlettség, vagyis az alépítmény szempontjából korábban a világ, gazdasági
tekintetben, viszonylag homogén volt.
Száz évvel
korábban a legfejlettebb, leggazdagabb, és a legszegényebb társadalom
lakosainak nagy többsége viszonylag hasonló életszínvonalon élt. A viszonylag
hasonló alatt az egy az öthöz különböző életszínvonalat lehetett érteni. A 20.
század elején a brit munkás és paraszt legfeljebb ötször jobban élt, mint az
indiai. Ez is sokkal nagyobb különbség, mint ami fajunk életét előtte
jellemezte, de sokkal kisebb, mint ami ma van, és ami egyre jobban tágul.
A lakosság
kilenctizedének életszínvonalában jelentkező különbségnek az ötszöröse először is
csak az ipari forradalom után, a tudományos és technikai forradalom
beköszöntése idején jött létre.
A 20. század elején.
A felsorolt
különbségek azonban még sokkal kisebbek voltak, mint jelenleg, mégis nagyon
eltérő politikai felépítmények alakultak ki. Tehát a múltban sem lehetett azt
mondani, hogy volt olyan felépítmény, ami más fejlettségi szinten, más
természeti környezetben és más kultúrában egyaránt a leghatékonyabb lett volna.
Az emberiség az elmúlt száz év során
sokszorosára differenciálódott. Ezért a felépítmény is egyre eltérővé válik. Ezért
nemcsak ostobaság, de kártékony is, minden társadalom számára azonos
felépítményt javasolni, sőt erőltetni.
Miért
differenciálódik a világ annak ellenére, hogy sok ezerszeresére felnőtt az
információk, sok százszorosára az emberek és áruk áramlása?
Azért, mert az
osztálytársadalmak ötezer éve a fizikai erőnk technikai megsokszorozását
jelentette, az utóbbi száz év pedig a szellemi képességünkre épül, annak
differenciáltsága pedig ezerszer nagyobb, mint a fizikai erőnkké.
Az ipari
forradalom ugyan megsokszorozta eleve nagyon gyenge fizikai képességeinket, a
tudományos és technikai forradalom azonban az óriási szellemi képességünk
kiaknázására épül. A z ember fizikai képességei eleve nagyon gyengék, és azokat
eleve magas szinten kellett kihasználni. A fizikai képességeinket a tudomány és
a technika minden más teremtményénél nagyobbra növelte. Minden élőlénynél
nagyobb fizikai erőt tudunk gépeinkkel kifejteni, azoknál sokkal jobban láthatunk,
hallunk, legyőzzük távolságot.
Az osztálytársadalmak
ötezer éve során fajunk minden elődjénél nagyságrenddel fejlettebb szellemi
képességét azonban egyre kevésbé mozgósította, sőt még a spontán feltörő tudásigényét
is korlátozta. (Azt, hogy az ember tudásigényét eddig korlátozni, lefékezni
kellett, és miért, másutt részletesebben kifejtettem.)
A tudományos és
technikai forradalom azonban nemcsak megnyitotta a szellemi képességünk
fejlődése előtt az utat, de megteremtette annak minél jobb kihasználásra való
érdekeltséget is. Arról, hogy ez megtörténhet, még kevésbé arról, hogy ez hova
vezet, egyelőre fogalmunk sem lehet. Száz éve, tehát múltunk utolsó ezredében
sem sejtettük, mára hova jutottunk. Még kevésbé lehet azt látni, száz év múlva
hol leszünk.
Elégedjünk meg
azzal, hogy most mi a teendőnk.
Miért van a jelenkorban az állam beavatkozására szükség?
Erre a kérdésre
sem lehet globális választ adni, mert az egyre jobban differenciálódott
alépítmény egyre eltérőbb felépítményt igényel. Az alábbiakban csak a fejlett,
és a világgazdaságba már szorosan beépült társadalmak államigényét fejtegetem.
Általánosan, azért mert minél fejlettebb a
társadalom, annál nagyobb a szakadék a vállalti és a társadalmi érdek között.
Márpedig a
felépítménynek éppen az a feladata, hogy ezt a szakadékot áthidalja. A
jelenkori fejlett államnak olyan felépítményre van szüksége, ami áthidalja a
részek és az egész, az egyén, a család, vállalkozás, a térségek érdeke és a
társadalom érdeke közti ellentétel.
Az alábbiakban
az állam felépítményi feladatát vizsgálom néhány allergikus területen.
PÉNZPOLIIKA
Viszonylag
minden nagyobb elméleti felismerés nélkül vált általánossá az állam pénzteremtő
joga. A gazdasági világvállság során kiderült, hogy a katasztrofális politikai
vállságot okozó óriási munkanélküliséget csak fedezet nélküli pénzteremtéssel
lehet mérsékelni.
A Szovjetunió
teljes foglalkoztatása, majd a fasizmusok gazdasági sikere egyértelművé tette,
hogy szükség van arra, hogy az állam fedezet nélkül pénzt teremtsen. Kiderült,
hogy a pénz bizonyos mértékű tudatos rontása nélkül nem jön létre annyi
jövedelem, ami elegendő keresletet teremt a társadalom tűrőképességének
megfelelő foglalkoztatást igénylő vásárlőerő létrehozására.
Ahogyan azonban
nyilvánvalóvá vált, hogy a megfelelő foglalkoztatás önmagában nem garantálja a
sikert, az infláció egyre inkább pejoratív értelmet kapott. Ennek ellenére
mindenütt alkalmazták. Nem ismerünk olyan országot, ahol nem romlott a pénz
vásárlóereje, illetve nem emelkedett az arany ára.
Ami a bolsevik rendszert illeti. Az
ugyan helyes megállapítás volt, hogy a Szovjetunióban a magas foglalkoztatás
pozitív hatását lerontotta az érdekeltség és a piac jelző szerepének hiánya.
Meggyőződésem szerint a bolsevik rendszer csak azért omlott össze, mert egyrészt
a lakossága a puritán Nyugattal való lépéstartása eleve alkalmatlan volt,
másrészt az erejét sokszorosan meghaladó fegyverkezésbe, imperializmusba
futott. A Szovjetunó kudarcának tehát nem a bolsevik rendszer volt az oka.
Ami a fasizmusokat illeti. Mindenek
előtt a német és a japán fasizmus azért volt sikeres, mert nem számolta fel a
magántulajdont és a piacot. Azok a vesztét is az imperializmusa okozta. Ez a
két nép ugyanis alkalmas a kor követelményeinek megfelelő társadalom
működtetésére. Nemcsak a fasizmusok volt sikeres, de a vesztett háború utáni
demokratikus rendszerben elért teljesítményük is jelentősen meghaladta a
klasszikus nyugati demokráciákét.
Az a tény, hogy
Németország és Japán háború utáni teljesítménye meghaladta a győztesekét, azt
bizonyítja, hogy a társadalmak
teljesítménye elsősorban a lakosság viselkedési kultúrájától, és nem az állam szerepének
mértéktől függ. Ezt bizonyíja,
hogy a mediterrán országok, a fasizmusuk után hiába illeszkedte be a
hidegháború demokratikus oldalába, rendszer ide, vagy oda, nem javítottak a
relatív helyzetükön. Argentína is ott maradt a latin-amerikai országok között.
A Szovjetunió
népei sem sokat nyertek a maguk rendszerváltásával. Egyedül Oroszország
javított keveset, de nem a rendszerváltoztatásának, hanem csupán az
olajkincsének köszönhetően.
Rendszer ide,
vagy oda, infláció mindenütt volt.
Márpedig, ha valami általános jelenség, annak objektív oka van. Legfeljebb
azon lehet vitatkozni, hogy mi lett volna az optimális mértéke. Az semmiképpen
nem igaz, hogy az infláció minél kisebb, annál jobb. Ezt semmi sem igazolja. Az
ugyan nem vitatható, hogy lehet a kívánatosnál nagyobb vagy kisebb. Arról, hogy
hol és mikor mi a kívánatos, érdemes vitázni, de arról nem érdemes, hogy
mindenütt minél kisebb, annál jobb. Mindig, és minden helyzetben más az
optimális.
A legtöbb baj
abból származik, hogy a pénzügyi világ, de a világpolitika is, egységes
normákat állít, és egységes pénzpolitikát követel. Eleve ezzel a céllal hozta
létre a Nemzetközi Valutaalapot. Annak a pénzügyi hatalma pedig egyre nő. Ebben
az sem okoz akadályt, hogy több kárt okozott, mint hasznot. Ugyanazt a
pénzpolitikát nemcsak javasolja, de követeli, ami talán a lefejlettebbeknek jó,
legalábbis elviselhető.
Hozzá nem
értésének klasszikus példái vannak.
- Argentínát rábeszélte
arra, hogy a dollárhoz kösse a valutáját, és vezesse be a magán
nyugdíjpénztárakat. Nem számolt azzal, hogy a mediterrán és a latin-amerikai országokban
más pénzre, főleg más pénzrontásra van szükség, mint a szinte egyetlen
világpénzt szolálló dollár esetében. Figyelmen kívül hagyta, hogy a bohém
latin-amerikai Argentínában nem működhet az olyan nyugdíjrendszer, ami az
Egyesült Államokban sem képtelen az igényeknek megfelelő alapnövelésre.
- Csillében,
amikor megbukott a diktatúra, ott Észak-Amerikát akarta bevezetni. Az IMF
illetékeseinek fogalma sem volt arról, hogy a latin-amerikai államokban mi
jellemzi a lakosság viselkedését.
- Az argentin
kudarcai ellenre tétlenül nézte, hogy az Európai Unió ugyanazt a hibát követte
el, közös valutát hozott létre a puritán, takarékos, inflációtól rettegő
északnyugati és a négy mediterrán ország között. Még utólag is ennek a
természetellenes valutauniónak a fenntartását támogatja.
- Nem tanulva az
argentin bukásból, Magyarországot beugratta a kötelező magán nyugdíjpénztárak
bevezetésére. Ez ugyan még a sokkal gazdagabb, takarékosabb puritán országokban
sem működik eredményesen, tanácsára, nálunk kötelezővé tették.
- Az IMF legnagyobb hibája, hogy tűrte a
takarékosságra képtelen országok gátlástalan eladósodását. Amennyire
veszélytelen a fejlett és puritán országok magas államadóssága, amire bőven van
fedezetük, annyira felelőtlenség volt tűrni a bohém, takarékosságra képtelen
országok hitelből élése. A nemzetközi pénzügyek nagyhatalmú őre még addig sem
jutott el, hogy rendezte volna az eladósodás mércéjét. Minden ország esetében
azt kellett volna szigorúan ellenőrizni, hogy milyen terhet jelent az
államadóssága. Ennek pedig nem sok köze van ahhoz, hogy a nemzeti jövedelem
hány százaléka az adósságállomány. Ezt azzal kell mérni, hogy a nemzeti
jövedelmének hány százaléka az adósságteher. Vagyis a külföldi vagyon
hozamának, és a külföldi adósság kamatának a különbsége. Elég volna csak arra
gondolni, hogy melyik ország mekkora kamatra kap hitelt. Az állami hitelek
kamatai között ugyanis elég általános az egy a négyhez arány. Ekkora most a
német, az amerikai és a japán hitelek, és a mediterrán országok hiteleinek
kamatja közt a különbség. A görögökről most nem is beszélek.
- Az IMF egyetlen
szót nem emelt az euró övezet szakmai megalapozatlansága ellen. Nem hívta fel a
brüsszeli adminisztrátorok figyelmét arra, hogy közös valutájuk csak a nem nagyon eltérő fejlettségű, és nem nagyon
eltérő hitelképességű országoknak lehet. Elég lett volna megnézni, hogy mekkora Dániában az egy
laksora jutó nemzeti jövedelem és mennyi Görögországban. Mekkora az
állampapírok kamata Németországban és Spanyolországban. Mekkora volt a megelőző
ötven év során az infláció Németországban, és Olaszországban. Amennyiben ezek a
számok 20-30 százaléknál többel különböznek, szélhámosság a közös pénzük.
fokon, ennyi is elég az oktatásból.
Az elmúlt száz
év szinte világtörténelmi eseménye volt, hogy Európa nyugati fele ötszáz év
után elvesztette a világtörténelemben játszott vezető szerepét Észak-Amerikával
szemben. Az utóbbi harminc év világtörténelmi eseménye pedig az, hogy a Nyugat
növekedését jelentősen meghaladta a Távol-Keleté.
A Nyugat
viszonylagos lemaradása, minden bizonnyal, feltartóztathatatlan, de e két tábor
közötti nagy sebességkülönbözet elsődleges oka, a liberális pénzügyi rendszer
működési zavara volt.
Egyelőre a jelei
sem látszanak a felébredésnek. A következő néhány évtizedben nem is lehet arra
számítani, hogy a Nyugat felveszi a Távol-Kelet tempóját.
Emisszió.
Annak, hogy
váratlanul következek be a pénzügyi válságok az volt a fő oka, hogy nem vették tudomásul, hogy a vagyonárak, és
a külföldi hetelek növekedése is, pénzteremtéssel jár. Ezt ugyan illett
volna előre látni, de utólag sem veszik tudomásul. A legutóbbi két pénzügyi
vállság annak következménye volt, hogy emelkedtek az ingatlanárak, és a
részvényárak. Ez azt jelentette, hogy jobban növekedett a vagyontulajdonosok
vagyonának az ára, mint a tényleges vagyonuk. A közgazdaságtan azonban nem eszi
tudomásul, hogy a vagonárak emelkedése
egyrészt infláció, másrészt emisszió.
A közgazdaságtan
árváltozás alatt csak a nemzeti jövedelem árváltozását érti, a vagyon árának
változására nincs figyelemmel. Amikor a jegybanki reál alapkamatot számolják a
tényleges kamatlábból csak a nemzeti jövedelem árváltozási százalékát vonják
le. Ha figyelembe vették volna a vagyonok árváltozását is, kiderül, hogy a
jegyben negatív reálkamaton ad hiteleket. Ez talán elgondolkoztatta volna az
illetékeseket. A negatív kamat esetén ugyanis, megnő a pénz forgási sebessége,
csökken a pénzben jelentkező megtakarítás, mindenki szabadulni akar a pénzétől.
Márpedig a nagyobb forgási sebesség úgy jelentkezik, mint a több pénz.
A legnagyobb
probléma azonban az emelkedő vagyonárak mellett az, hogy megnő egyrészt a
bankok hitelező kapacitása, másrészt a vagyontulajdonosok hitelképessége. A
bankok sokkal olcsóbban, negatív reálkamattal jutnak forráshoz az alacsony
alapkamatnak köszönhetően, a vagyontulajdonosok pedig a vagyonuk gyors
áremelkedése okán, viszonylag magas kamattal is felveszik a hiteleket, mivel
azok kamatja kisebb, mint a vagyonuk növekedése. Ráadásul a vagyonuk árához
képest nem is nő az eladósodottságuk.
A hitelállomány
növekedése azonban emisszió. A jegybankok azonban nem számolnak ezzel. A
vagyonárak inflálódása okán keletkező hitelkeresletet könnyű volna megállítani
azzal, hogy hatóságilag emelik a vagyonértékhez viszonyított hitellimitet,
illetve a hitelállomány növekedését ellensúlyozó tartalékképzést írnak elő.
Ugyanez a
megelőzési módszer megoldaná a vállalkozások, az intézmények, és a lakosság
külső adósságának indokoltnál gyorsabb növekedésének megakadályozását is.
Elegendő volna a devizahitelekre olyan tartalékképzést előírni, ami a nagyobb
kockázatot jelentő hitelek elszabadulását.
Az elmúlt
évtizedek általános tapasztalta, hogy az államok, és a nemzetközi pénzügyi
hatóságok nagyon alacsony szakmai szinten felügyelték a pénzvilág mozgását.
- -
- - - - - -
Középiskolás fokon, ennyi is elég az
oktatásból.
Az elmúlt száz
év szinte világtörténelmi eseménye volt, hogy Európa nyugati fele ötszáz év
után elvesztette a világtörténelemben játszott vezető szerepét Észak-Amerikával
szemben. Az utóbbi harminc év világtörténelmi eseménye pedig az, hogy a Nyugat
növekedését jelentősen meghaladta a Távol-Keleté.
FOGLALKOZTATÁS.
A tőkés osztálytársadalomban
megoldható volt, hogy csak az kapjon munkát, akit a munkaadója a piaci árán meg
tudja fizetni. Ez annál is egyszerűbb volt mivel az alkalmazás során, a béren
kívül nem voltak költségei. Idővel azonban a foglalkoztatásban jelentős további
költségek merültek fel. Ma már mintegy 30-50 százalék a béreken felül fizetendő
járulék. Ez szolgálja az egészségbiztosítás és a nyugdíj fedezetét.
Ez a rendszer, a
tőkés osztálytársadalomban legfeljebb egyre nagyobb politikai feszültséget
váltott ki, de működött.
Azt, hogy a
foglalkoztatást nem szabad csupán a piac feladatának tekinteni, politikai
jelzésé adta a tény, hogy a tőkés osztálytársadalmak mellett a fél-perifériákon
spontán létrejött a bolsevik szocialista és létrejöttek a nacionalista
fasizmusok.
A létrejöttük
spontán jelzőjét indokolt volna tudomásul venni akkor is, ha a születésüket
gyakran erőszak kísérte.
A szovjetrendszer úgy győzött
Oroszországban, hogy kívülről inkább az ellenfelei kaptak támogatást. Ennek
ellenére kelet-európai jelenség maradt, ami aránylag erős támogatást kapott a
nyugati demokráciák munkássága és értelmisége körében is.
A fasizmusok is döntően a lakosság
többségének lelkes támogatásával győztek. Spanyolországban ugyan jelentős volt
a külső beavatkozás, de az egyrészt mindkét oldalról érkezett, másrészt a
spanyol fasizmust, győzelme után, elfogadta a lakosság többsége. Csak akkor
dőlt meg, amikor már a tőkés demokráciák is megszűntek tőkés
osztálytársadalomként működni, a társadalom többségét befogadták, és a
gazdaságot nemcsak vállság mentessen, de a két háború köztinél lényegesen
alacsonyabb munkanélküliséggel, több szociális gondosodással, és gyorsabb
növekedéssel működtek.
A két háború
közti történelem megértésének egyik kulcsa, hogy akkor egy nagyon alacsony
hatékonyságú és társadalmi érzékenységű, gyarmattartó tőkés osztálytársadalommal
állt szembe a két diktatúra. A második világháború utáni tőkés társadalmak
sokkal egészségesebb ellenfelek lettek. Ezek ellen más nem tudtak vonzóbb
megoldást ajánlani a lakosságnak.
A tudományos és technikai forradalom
eredményeként kialakult össznépi társadalmakban a tőkés osztálytársadalomnál
lényegesen szélesebb társadalmi alapon állt, és sokkal szélesebb társadalmi
bázisra épült.
A legnagyobb
változást az új társadalom foglalkoztatási érdeke hozta. Nemcsak lecsökkentette
a munkanélküliséget, de minőségi változást is hozott a munkanélküliekről, az
öregekről, a gyermeket nevelőkről, a betegekről való gondoskodásban és a
gyarmatok felszámolásában is.
Ezzel megszűnt a
diktatúrák minden eddigi vonzása.
Mivel a
diktatúrák legnagyobb vonzását a magas foglalkoztatás jelentette, azzal kell
elsősorban foglalkozni.
A jelenkori társadalmak
alapvető érdeke a minél jobb minőségű munkaerő újratermelése, ami csak magas
foglalkoztatás esetén érhető el, a
társadalom érdeke, hogy a munkaképes korosztályok minél nagyobb százaléka
dolgozzon. Dolgozzanak azok is, akiket a munkaadók a normatív
foglalkoztatási költségen nem hajlandók alkalmazni.
Azért is
társadalmi érdek az olyan foglalkoztatás, amiben gyakorlatilag nincs tartós,
egy évnél hosszabb idejű munkanélküliség, mert csak ez biztosíthatja a
következő generáció egyre jobb újratermelését.
Néhány
százalékos, nem tartós munkanélküliségre azért van szükség, mert az új
munkahelyek létesítői csak így találnak munkaerőt.
Ezen túl, társadalom számára az is kívánatos, hogy mind
térben, mind szakmákban, mind minőségben a foglalkoztatás közel azonos szintű
legyen. Ezt a társadalmi érdeket azonban a piac képtelen megoldani. Az államnak kell a munkaerő árát a
társadalom igénynek megfelelően alakítani. Erre azzal van módja, hogy a
foglalkoztatással járó költségeket alakíthatja.
Ez azzal oldható
meg, hogy a bérjárulék nagyságát úgy variálja, hogy a munkaadó számára a
munkaerő minden térségben, és minden szintű munkaerő olyan magas legyen, hogy
többé-kevésbé minden szinten azonos legyen a foglalkoztatás.
A tartós
munkanélküliség felszámolása érdekében, kezdetben az is indokolt lehet, hogy
ezek számára negatív legyen a bérjárulék.
MAGAS KAPCITÁSKIHASZNÁLÁS
Az alábbiakban
néhány példát hozok fel arra, hogy a piac néhány szolgáltatás esetében nem
biztosítja a társadalom érdekének megfelelő kapacitáskihasználást. Ennek
következtében olyan veszteségek érik a társadalmat, amikkel való élés
gyakorlatilag költségmentes.
Az elméleti
fejtegetés helyett inkább néhány illusztrációt hozok fel példaképen.
Ingyenes utazás.
A Horn-kormány
lehetővé tette, hogy a 65 évnél idősebbek ingyen utazzanak. Nem emlékszem, hogy
indokolták volna ennek a racionalitását, inkább a szociális jelegét
hangsúlyozták. Az élet az óta bizonyította, hogy nem voltak a következményeivel
tisztában. Az ugyan világos volt, hogy nem sokba, hiszen a járműveket
üzemeltetni kell a menetrend szerint, többletköltség alig jelentkezik.
Ugyanakkor jelentős juttatás a kis jövedelmű öregeknek.
Ismereteim
szerint, egyetlen problémát jelenet, hogy néhány távolsági buszjáraton olyan
sok öreg utazik csúcsidőben, ami a fizető utasok számára nem hagy ülőhelyet.
Ezt könnyű lett volna elkerülni azzal, hogy az ingyenes utazás a csúcsidőkre
nem vonatkozik. Vagyis csak azt adjuk ingyen, ami szinte nem okoz költséget.
Azt az idősek is megértenék, hiszen az ő programjuk nincs órához kötve.
Ugyanakkor
alapos felméréssel lehetne más kedvezményeket is bevezetni, diákoknak, gyerekes
családoknak. Alkalmazni azt az elvet, amit szinte ingyen adhat a társadalom, azt
adjuk ingyen, mert aki kapja annak sokkal többet ér, mint aki adja. Ennek a
logikának az alkalmazását azonban nem lehet a vállalkozókra bízni. Az állam
viszont megtérítheti az ilyen kedvezményekkel járó költségeket.
A nagy
szoláltatók már felismerték ezt az elvet, és a tarifáikat ilyen alapon
állapítják meg. A kis fogyasztású időkben nagyon olcsó szolgáltatást
biztosítanak. Az illetékes állami hatóság azonban többet tehetne ebben az
irányban.
Áramszolgáltatás.
Néhány éve a
minél több öntözött terület a vesszőparipám. A magyar mezőgazdaság egyik szűk
keresztmetszete a viszonylagos csapadékhiány. Ez az év is ilyen, minek végső
soron sok ezermilliárdos terméskiesés, áremelkedés lesz a következménye.
Nemcsak a szárazság elleni védekezés, de lényegesen nagyobb átlagtermés is
biztosítható volna, ha az országon átfolyó víznek megengedhető hányadát
öntözésre fordítanánk.
Még nem láttam
leírva, pedig köztudottá kellene tenni, hogy szerencsés ország vagyunk, mert az ország területének mintegy
ötszöröséről kapjuk a vizet. Ha ez köztudott volna, nagyobb nyomás érnék a
kormányainkat, hogy öntözzünk sokkal többet.
Azt, hogy
keveset, azt sem a legracionálisabb célokra öntözünk. Az oka ennek, hogy drága az öntözővíz.
Ezért kezdem el
utána nézni, hogy miért drága a víz?
Azért, mert
drága.
Miért drága? Mert drágán adjuk.
Már sokszor
leírtam, hogy a világ két leghatékonyabb mezőgazdasága sokkal drágábban kapja.
Izraelben talán százszor, Kaliforniában talán tízszer költségesebb módon jutnak
vízhez, mégis olcsón termelnek. Mert takarékosan használják fel a vizet. Az
öntöző víz pazarlásáért a mezőgazdasági kormányzat a felelős.
Ők azonban azzal
érvelnek, hogy drágán kapják a vizet. Ezért a vízügyi ágazat a felelős. Még nem
találkoztam olyan szakmai anyaggal, ami azt kutatja, hogyan lehet olcsóbban
öntözővízhez jutni. Ők azzal védekeznek, hogy drága az áram.
Itt jutottam el
az évek óta hangoztatott problémámhoz.
Az öntözővizet
lehet olcsó árammal kiemelni.
A villamos ipar
száz éve foglalkozik azzal, hogy nagyon gazdaságos az éjszakai árammal
tározókba felnyomni a vizet, amit aztán áramtermelésre használni, mikor csúcson
van a fogyasztás. Ez ugyan száz éve köztudott, de addig még nem jutott el a
szakma, hogy ezt az elvet ideálisan lehetne sokkal hatékonyabban alkalmazni úgy,
hogy éjszakai árammal felnyomják a vizet az öntözött térség szintjére, és
nappal onnan lehet felhasználni.
A villamos ipar
magának már megtervezte a magaslati tározót a Nagymaros gát létesítése esetére.
Annak során úgy vette, hogy neki a víz felnyomásához szükséges energia ingyen
van, annak felét pedig akkor kaja vissza, amikor drágán adhatja el. Az azonban
az eszükbe sem jutott, hogy nagyon olcsón adja el a nem értékesíthető áramot
azoknak, akik tárolják, és hasznosítani tudják.
Maga az éjszakai
áram nem új, de korábban hiányoztak a rugalmas felhasználásnak és mérésének
technikai feltételei. Ma elég volna olyan órákkal felszerelni a felhasználókat,
amelyek mindig mutatnák az akkor éppen esedékes tarifát. Nyugaton már több
országban a háztartások is ilyen árammérőket használnak.
Nem vagyok az
áramszolgáltatások szakértője, de tudom, hogy szinte mindig van olyan áram,
aminek nincs fogyasztója. A mai technika mellett ezt is hasznosítani lehetne.
Akár úgy is, hogy az igénybevételét az elosztók engedélyeznék. Azt is elképzelhetőnek
tartom, hogy az öntözővizet igénylők szivattyúi csak akkor működjenek, ha az
elosztó engedélyezni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése