Kopátsy Sándor PH 2012-09-06
Magyarország érdeke az osztrák és cseh
barátság volt.
Középiskolás
diákként olvastam Marczali Henrik írásait, és annak hatása alatt tartom
mindmáig II. Józsefet a legokosabb uralkodónknak. Ebben az sem térített el,
hogy a nácik német imperializmusát, a magyarságot fenyegető legnagyobb
veszélynek tartottam. Világosan láttam azonban, hogy polgárság nélkül nem lehet nyugat-európai a magyar társadalom. Márpedig a Monarchián belül, csak a zsidók, az
osztrákok és a csehek voltak polgárok. Ezért első királyunk célját csak ezzel a
három néppel közösen lehet elérni.
Családi
környezetemben is megéltem, hogy utálják a cseheket. Nekem ők voltak a
legszimpatikusabbak, minél többet találkoztam velük, annál inkább.
Ezzel szemben a
magyar történelem annak alapján jelölte ki a hőseit, hogy mennyire voltak
zsidó, osztrák és cseh ellenesek.
Ezért ért aztán
nagy öröm, amikor a történész Komoróczy Géza leírta, hogy a Monarchián belül
nekünk az osztrákok és a csehek lettek volna a természetes szövetségeseink.
Ezért aztán sokan nem tartják jó magyarnak.
A mi
történelemoktatásunkban az a jó magyar, aki osztrák, illetve törökellenes volt.
Ezt azonban csak úgy tudjuk elérni, hogy aki legfeljebb csak az egyiket
tekintette ellenségnek, illetve közöttük taktikázott, ezt elhallgatjuk.
A tudatos
történelemhamisításunknak az alapja annak bizonygatása, hogy mi mindig a
kereszténység védőbástyája voltunk. Addig nem is lesz reális történelemírásunk,
amíg be nem ismerjük, hogy mi nem a kereszténységet védtük a pogány mohamedán
vallás ellen, hanem a római katolikus vallás, és annak fő politikai támaszát, a
Habsburg Birodalmat. Nem ismerjük el, hogy a reformáció óta a nagy ellentét nem
a keresztény és a mohamedán vallás, illetve kultúra harca jellemezte Európa
történelmét, hanem a nyugati kereszténység kettészakadása. Az egyik oldalon
állt a római katolikus, azaz lényegében a mediterrán népek kereszténysége, a
másikon az észak-nyugati, azaz puritán népek kereszténysége, a reformáció
egyházai.
A két tábor közt
nem volt ugyan ilyen egyértelmű a határvonal, hiszen Franciaország ugyan
elüldözte a maga protestánsait, de a Habsburg Birodalmat támogató Pápaság okán
az ellenük lázadókat támogatta, és ennek érdekében az oszmán Birodalom
szövetségese volt.
Mindez talán
sehol nem jelent meg olyan karakteresen, mint a magyar történelemben. Ennek
ellenére gondosan elástunk minden jelét. Máig rejtve maradt még a magyar
protestáns egyházak előtt is, hogy itteni viszonylagos térnyerésüket csak az
Oszmán Birodalom itteni térnyerésének köszönhetik.
Már középiskolás
történelmi ismereteim is elégségesek voltak ahhoz, hogy felismerjem, a
magyarországi reformációt az Oszmán Birodalom politikai jelenlétének
köszönhettük. Ehhez elég volt látni, hogy a reformáció csak a Hódoltságban, és
a szultán provinciájának számító Erdélyi Fejedelemségben verhetett gyökeret.
Annak megszűnése után azonnal megjelent az erőszakos ellenreformáció.
Büszkék vagyunk
arra, hogy Erdély volt az egyetlen olyan politikai egység, ahol vallásszabadság
volt. De nem tettük hozzá, hogy mind minden törvényt, ezt is a szultán
szentesítette.
Azt sem
magyarázzuk, hogy a Béccsel hadakozó erdélyi fejelemeknek miért a buzgó
katolikus francia királyok voltak a támogatójuk, majd Rákóczi és Kossuth miért
a szultánhoz menekült.
Ezzel szemben mi
azt tanultuk az iskolában, hogy a pogány török ellen mi voltunk a kereszténység
védőpajzsa. Azt viszont láttam, hogy a mohamedánok még a Balkánon sem
térítettek, a keresztény vallások között sem tettek különbséget.
Deák Ferenc
érdemeit ugyan nem vitatom, de abban súlyosan hibázott, hogy hisztérikusan cseh
ellenes volt. Abban neki volt a fő szerepe, hogy a Habsburg Monarchiából
kirekesztették a cseheket. Erről is mélyen hallgatnak a magyar történészek.
Pedig a Monarchia szétesése az
osztrák-magyar kiegyezéssel pecsételődött meg.
Nem elfogadott
tudományos módszer a történelemben a mi lett volna, ha… módszer. A gondolati
felvetése azonban utólag, néha, ez esetben is indokolt volna.
Nem vitatom,
hogy a korszellem a 20. században már nem viselte el a több, államalkotáshoz
elég nagy etnikum közös állami együttélését. Ilyen állam a 20. század végére
Európában csak Svájc és Belgium maradt.
Ennek ellenre
politikai vakság volt a 19. század utolsó harmadában feltételezni, hogy a
nyugati szlávok szerepvállalása nélkül is fenntartható a Monarchia. Ezt csak a
nemesi magyar társadalom uralkodó osztálya, a magyar arisztokrácia és nemesség
képzelhette el.
A Cseh Királyság
második vonalba való helyezése még inkább csak a feudális erők érekét jelentette.
A Monarchia leginkább polgárosodott és iparosodott társadalmát kirekeszteni a
birodalomalkotó nép státuszából a társadalmi reakció győzelme volt.
Arról is nagyon
kevés információt ad a magyar történelem, hogy a császári családban milyen erős
volt a csehek elismertsége. Nem emlegetjük, hogy a császári család a 1948-as
bécsi forradalom elől Csehországba menekül, és egy évnél tovább. A cseh
Olmützben, az érseki palotából irányítja a birodalmát. Az 1849 tavaszán ott
fogalmazzák meg az új alkotmányt, ami a Magyar Királyságot felére csökkenti,
kimondja Erdély, Horvátország, a Temesvári Vajdaság önállóságát.
Még kevesebbet
közlünk arról, hogy a két trónörökös, Rudolf, és Ferdinánd hogyan képzelte el a
Monarchia jövőjét. A magyar történelem 1848 utáni hetven évét könnyebben
megértenénk, ha szem előtt tartanánk, hogy a Bécsi Udvar haladó erői már
világosan látták, hogy a Monarchia keleti fele átalakításra szorul. Számomra az
érthetetlen, hogy ezt senki nem látta Magyarországon. Azt néhányan, de már
nagyon későn, például Jászi, és a magyar zsidóság liberális szárnya,
felismerte, hogy a kisebbségi kérdést meg kell oldani, de olyanról nem tudok,
aki felismerte, hogy vissza kell menni az Olomützi Alkotmányban foglaltakhoz,
vagyis nekünk kellett volna megelőzni Trianont. Ez még Adynak sem jutott az
eszébe.
A magyarázat
csak az lehet, hogy mindenki látta, ezt nem értette volna meg senki.
Nemcsak akkor, de ma sem. Márpedig e nélkül
soha nem fogjuk megérteni Trianont, soha nem fogjuk belátni, hogy nekünk akkora
országot kell boldogítani, amekkorák vagyunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése