Kopátsy Sándor EH 2012-09-09
JOZEFINIZMUS
Kiegészítés
a Romsics íráshoz
Elakadtam azon a
megjegyzésen, hogy a II. József által meghirdetett birodalmi koncepció
elfogadhatatlan volt a magyarok számára. Az ugyan tény, hogy nemcsak a magyar
törvényhozás, de a közvélemény sem értett egyet József sászár koncepciójával,
de azt mi tudatosan elhallgatjuk, hogy a Bécsi Udvar vezetői körében az a
koncepció tovább élt.
Ezt, többek
között, azért is sikerült elhitetni, mert tudatosan elhallgattuk azokat a
tényeket, melyek azt igazolták, hogy Bécsben nem végleg, és nem mindenki
számára bukott meg a jozefinista koncepció. Ennek a legfényesebb bizonyítékát
az Olmützi Alkotmányt már említettem. Pár nappal később azonban tovább
gondoltam azt a leírtakat.
Ott is leírtam,
hogy nekem Marczali Henrik nyitotta ki a történészi szememet. Ő hívta fel a
figyelmemet II. Józsefre.
Azt ő sem hangsúlyozta,
legalábbis nem emlékszem rá, hogy a mi II. József magyar királyunk már régen a
Német-Római birodalom császára volt, mielőtt anyja halála után az osztrák
császári, és a magyar királyi trónt felfoglalta. Ezt megdöbbenve a frankfurti
Pál-templomban fedezte fel, amikor láttam, hogy anyja életében már ő volt a
birodalmi császár.
Ezt sem
tanították, hogy a pragmatica sanctiot azért kellett kimondani, mert a magyar
alkotmány szerint nő nem lehetett magyar király. Azt nem tették hozzá, hogy nő
továbbra sem lehetett német-római császár.
Ez az
elhallgatás sem véletlen, mert akkor a még gyermek József lett volna a
trónutód. Könnyű elképzelni, hogy mennyivel másként alakul a Monarchia, benne
Magyarország története, hogyha II. József az uralkodó.
A magyar uralkodó
rétegnek, az arisztokráciának és a nemességnek Mária Terézia nagyon megfelelt.
De arról mélyen hallgatunk, hogy mi lett volna, ha nő nem lehet a császár, és a
király. Erre csak abból következtethetünk, hogy anyja halála után a már idős
utód minden örökös tartományban azonnal felszabadítja a jobbágyokat, a
hivatalos nyelvvé teszi a németet, és erősen korlátozza a katolikus klérus
hatalmát. A számos egyéb fontos modernizációs rendeletét nem is említem.
Utólag nehéz
megállapítani, hogy mikor fogalmazódtak meg ezek a reformok a trónörökösben,
aki mellesleg német-római császár volt. Ez könnyen kiderülne. Elég volna
megnézni, hogy a Német-Római Birodalom tartományaiban hol, és mikor valósultak
meg a jozefinista reformok. Egyszerű utána nézni, hiszen ezek Bécsben akkori,
és most is köztudottak voltak. Márpedig, ha néhány német államban ezek már
előbb érvénybe léptek, mint József osztrák császár lett, világosabbá válna,
hogy mikor veti fel ezeket, ha nem a konzervatív, bigott katolikus anyja a
Monarchia császára.
Csehország
története egyértelműen bizonyítja, hogy a mi II. Józsefünk minden reformját
megvalósították, és többre mentek vele, mint mi, akik ellenálltunk.
Csehországban
hatvan évvel előbb megvalósult a jobbágyok felszabadítása. Annak ellenére, hogy
még 150 évig nemcsak a hivatalos, de az egyetemi oktatás nyelve is német volt,
nemcsak a cseh nép élt mindig jobban, mint Magyarország lakossága, de előttünk
jártak az oktatásban, de még az irodalomban is. Mi pedig azt hirdetjük,
hazudjuk, hogy elveszett volna a magyar nyelv, ha a jozefinista reformokat
elfogadjuk. Ideje volna tudomásul venni, hogy a közigazgatás és a felsőoktatás
nyelve lehet más, mint az életben használt. Elég volna arra gondolni, hogy
nálunk sok évszádon keresztül latin volt a közigazgatás, a vallás és a
felsőoktatás nyelve, és ennek nem vallotta kárát a nép nyelve.
A magyar
társadalom nemcsak a 18. század végén, de az óta sem voltképes befogadni a
jozefinista reformokat. Azt szerettem volna megérni, hogy a magyar történészek
a 21. században be fogják látni, hogy sokkal jobban járunk, ha már akkor
elfogadjuk a császári reformokat.
Az Olmützi
Alkotmány lett volna a következő alkalom arra, hogy a Monarchia megvalósítja a
jozefinisták hatvan éve megfogalmazott elveit. Ezért tartom a magyar történetírás
súlyos hibájának, hogy fel sem veti, hogy miért született meg Debrecenben a
trónfosztás. Az lényegében az Olmützi Alkotmány látványos elutasítása volt. Amennyire
megértem, hogy a magyar közvélemény többsége a trónfosztást támogatta, annyira
hiba, hogy még ma sem valljuk be, hogy a sokkal kisebb rossz Trianonnal szemben
a lett volna.
Nyomát sem
találtam, hogy kerestük volna annak az okát, amiért fordult meg a Bécsi Udvar
véleménye félév alatt, és Bécsbe visszatérve, a történelmi Magyarország tovább
élése mellett döntött. Ennek csak sejtem az okát, érezte, hogy az észak-olasz
tartományok megtartása fontosabb, mint a magyar uralkodó osztállyal, amelyet a
magyar etnikum egésze is támogat, az összetűzés.
Ezt pedig azért
nem értettük meg, mert ahogyan nem magyaráztuk meg a trónfosztást, úgy
rettenetes megtorlásként festettük le a szabadságharc bukása utáni bosszút.
Elég lett volna elmondani, milyen bosszút állt a Habsburg uralkodó a cseheken a
Fehérhegyi csatavesztés után. Itt jegyzem meg, hogy történelemtudományuk egyik
gyenge pontja annak feltárása, hogy az uralkodók döntéseire mikor, miért, és
hogyan hatott a nemzetközi helyzet.
Ez fontos
szerepet játszott a kiegyezésben is. De azt máig nem mondjuk el, hogyan hatott
a nagyobb császári engedékenység a magyar uralkodó osztályra. Még jobban
megnőtt az eleve túlzott önbizalma, és az egész ország elmagyarosítási
ábrándjába ringatta magát. Bármennyire egyértelművé vált, hogy ez az illúzió
felgyorsította a Trianonhoz vezető folyamatokat, nem hangsúlyozzuk, hogy ez mennyire
irreális, és önpusztító volt.
Meggyőződésem
szerint, Magyarország jövője akkor tért
rossz vágányra, amikor a jozefinista reformokat elutasítottuk.
A következő elszalasztott alkalom az
Olmützi Alkotmány elutasítása volt. Ideje volna elmondani a magyar
közvéleménynek, hogyha 1849 tavaszán letesszük a fegyvert, az ország nagyobb
fele Magyarország marad. Jelentős határunkon kívüli magyar etnikum csak az
önálló Erdélyben marad. Erdély pedig olyan lehetett volna, amilyenről Trianon
óta csak álmodhatunk, a magyarok, románok és németek közös, független állama.
A magyar
történetírás súlyos bűne, hogy mélyen hallgat arról, hogy az Olmützi Alkotmány
ismeretében, a kor három legnagyobb magyarja, Széchenyi, Deák és Eötvös
felkereste Windischgaetzet, a császári csaptok fővezérét, és békeajánlatot
tettek. Ezzel szemben azt már az elemi iskolában tanítjuk, hogy Arany János
Világos után, megírja a Velszi bárdok
balladáját, aminek csattanója, hogy nem akadt egyetlen magyar bárt, aki
éljenezte volna a királyt. Ennek a pikantériája, hogy Arany János ekkor már
annak az Eötvös Józsefnek az előszobájában volt a titkár, aki a szabadságharc
elleni hadsereg parancsnokánál járt a másik két nagy magyarral, a császárral
kötendő béke érekében.
Annyit legalább
érdemes volna elmondani, hogy a trónfosztás idején a három legnagyobb magyar a
császári hadak vezetőjénél járt a béke érdekében. Ők ugyanis tájékozottabbak
voltak, mint Kossuth, tudták, hogy a császár bajban van, annak is érdeke lenne
a béke.
Itt is van két
súlyos megjegyzésem.
A március 15-i Tíz Pont végzetes hibája az
Unió kimondása volt. Ennek megvalósításával Erdély sorsa megpecsételődött.
A jozefinizmusból azt kellene bevallani, hogy Magyarország megmaradása akkor jár a legkisebb veszteséggel, ha
lemondunk Nemcsak Horvátországról, és Erélyről, de még a Temesvári Vajdaságról
is.
Erdély pedig csak a három nép, a magyar, a
germán és a román közös állama lehetett volna. Aki ezt nem fogadja el, az
nemcsak Erdély önállóságát, de az erdélyi, de a partiumi, azaz a mai határ
közeli magyarság jövőjét kockáztatja. Azt ugyan nem állítom, hogy az önálló, a
románokat is államalkotónak elismerő Erdély garanciát jelentett volna Románia
igényével szemben, de kétségtelen, hogy csak ez maradhatott volna az önálló
Erdély reális jövőjének.
Trianonig néhány
adódó alkalmunk volt rátérni arra az útra, amit a jozefinisták kezdtek annak
érdekében, hogy a Monarchiát a soknemzetiségű, közös hivatali nyelvű, de
politikailag autonómiák birodalmára alakítsák át.
Sokszor
találkozok annak hiányával, hogy mellőzzük a Határőr Övezet történetét. Ez a térség ugyanis a jozefinizmus
szellemében működött az Osztrák Hadügyminisztérium irányítása alatt. Ez volt a
történelmi Magyarország egyetlen része, ahol a jozefinizmus megvalósult. Nem
volt jobbágyság, német volt a hivatalos nyelv és nem volt etnikai
megkülönböztetés. Ennek eredményeként az Unió megvalósulásakor, de még az első
világháború előtt is, ez volt a Kárpát Medence egyik legfejlettebb,
leggazdagabb, legiskolázottabb területe, ahol az etnikumok között nem volt
politikai, gazdasági és iskolázottsági különbség.
Temesvár volt az
egyik legfejlettebb magyar város, onnan indult el jóval Széchenyi előtt a Ferenc
Csatorna építésével a Tisza szabályozása, Budapest előtt a világszinten is modern
malomipar, ott volt először közvilágítás.
A Bánáton
lehetett lemérni, hova juthatott volna el az ország, ha a jozefinista utat
választja.
Az én
lelkesedésem nem jelenti azt, hogy Erdélyt, a Bánátot meg elehetett volna
menteni attól, hogy a Kárpát Medence legtöbbet vesztett térsége legyen.
Magyarország két tája, a Bánát és Erdély, maradt le a legjobban attól, ahol Mária
Terézia halála, vagy az első világháború előtt volt.
Szeretnék
egyszer olyan térképet látni, amiből kiderül, hogy a Hódoltság megszűnése óta a
közös államból szétesett térségeknek hogyan javult, illetve romlott a helyzete.
Nagy vonalakban nincsenek kétségeim. A legtöbbet Burgenland emelkedett, annak
ellenére, hogy akkor is az élcsoporthoz tartozott. Budapest térsége javított a
helyzetén. A Kisalföld, függetlenül attól, mikor hova tarozott az ékvonalban
maradt. A legtöbbet a Bácska és a Bánát vesztett, az élvonalból hátra került.
Erdélynek, mindenek előtt a szászoknak és a partiumiaknak sokat romlott a
helyzetük. Az észak-keleti térség akkor is sereghajtó volt, még inkább az
maradt. Az alföldiek, előbb a tiszántúliak, aztán a Duna-Tisza köziek és a
szabolcsiak valamit javítottak.
Ha a történelmi
etnikumokat nézem, a kezdetben élenjáró szászok és svábok szinte eltűntek. A
zsidók lentről az élre emelkedtek, aztán alig maradtak.
Ha a városokat
nézem. Általában, a falvakhoz képest inkább visszacsúsztak. Jobban fogalmazva:
a falvak népe közeledett a városokéhoz. A legjobban az Alföldön. A szász
városok akkor magasan vezettek, mára alig lehet rájuk ismerni. Azt, hogy mit
jelentett volna a nyugatosodás, Sopron példáján látom. Ha Ausztriához kerül, ma
háromszor gazdagabb. Ezt azonban kimondani is bűn azok előtt, akik a népjólétet
a nemzethez tartozás alapján mérik.
A botránkoztatásból azonban ennyi is sok
volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése