2018. december 24., hétfő

Antal József miniszterelnök 25 éve halt meg

Kopátsy Sándor                PH                   2018 12 17

Antal József miniszterelnök 25 éve halt meg.

Örömmel látom, hogy a Fidesz kormány szépen emlékezik meg a második világháború utáni első miniszterelnökünkre. Ezt a felmagasztalást az apja ugyan sokkal jobban megérdemli, mint ő, de őt is történelmi szerepet kapott a sortól, mert ő volt az első olyan miniszterelnökünk, akit a nagyon széles választási jogosultság mellett titkos szavazással választott meg az ország lakossága. Az ünneplésből nekem az hiányzott, hogy meg sem említették, hogy az is ő lett, akinek a pártját halála után csúfosan megbuktatta a bolsevik örökségét nem tagadó korábbi állampárt. Márpedig annak súlyos okai voltak, hogy az első több párt közül titkos szavazással megválasztottak, halála után pedig a pártját példátlan módon megbuktatták, a korábbi állampártot pedig nagy fölénnyel kormányra segítették.
Kivételes helyzetben vagyok, mert a véletleneknek köszönhetően 1944-ben az apját megismerhettem, akit a Horthy rendszer alán legjobb mellékszereplőjének tartok. Az apa, Antall József a háború előtt már fontos tisztviselő volt a Keresztes Fischer belügyminisztersége alatt. Nem ismerem az akkori belügyminisztérium felépítését, de azt tudom, hogy Antall Józsefre bízták a lengyel menekültek elhelyezését, és a falusi jegyzők is alá voltak rendelve. Ezt azért tudtam, mert egyetemi kollégám, és akivel közös albérletben laktam, egy Somogy-megyei jegyzőnek a fia volt, aki évekkel korábban a jegyzők továbbképzésen Antall Józseffel együtt vett részt, és tartották a barátságot. Ezen a kapcsolaton keresztül barátom udvarolt Antall lányának. Minket is meghívtak,  valamikor 1943 őszén a lakásukban tartott ünnepélyes fogadásra, ahol a gyermekeik bejöttek elköszönni. Ekkor láttam a fiát, a tíz éves ifjú Antall Józsefet is. Vele aztán 1956-ban, mint az Országos Tervhivatal forradalmi bizottságának az elnöke látogatott meg fegyvert viselő néhány társával. A Varsói Szerződést kérték a Kisgazdapárt részére. Azt közöltem, hogy ezt csak Nagy Imre utasítására tehetem meg. Azt, hogy Antall József volt a csoport vezetője, csak hetek múlva tudtam meg, amikor belügyi nyomozó kérdezte, mire emlékszem, mert Antall József volt a fegyveres csoport vezetője. Később a már miniszterelnök közölte Matolcsyval, hogy velem akkor találkozott.
Azt a Nemzeti Parasztpártból láthattam, hogy Antall József a svábok kitelepítésének vezetője volt. Aztán eltűnt számomra.
Valamikor 1980 körül értesültem arról, hogy Schultheisz Emil egészségügyi miniszter Antall József számára egy Egészségtörténelmi Intézetet alapított, és ez külön épületben működött. Ekkor éreztem úgy, hogy rá számítanak, ha összeomlik a Szovjetunió. Ezért nem lepett meg az sem, amikor a Magyar Demokrata Forum elnöke lett. Az állampárt vezetői joggal bízhattak abban, hogy a MDF nem kerül a jobboldali, vélhetően antiszemiták, Csurka, Csóri befolyása alá. Antall Józsefben a tekintetben nem is csalódtak.
Számomra az apa, Antall József a Horthy rendszerbe szerelő nagyon kevés között a legjobb volt. A magyar zsidóság megmentése érdekében mindent megtett. A fiát azonban elítéltem a svábok kitelepítésében játszott szere miatt. A fia, mint az első szuverén magyar állam miniszterelnöke, a választók számára nagyon levizsgázott. Ennek tudomásulvételét a tiszteletére készült filmben nem láttam. Pedig a halála után róla alkotott választói elutasítása azt jelezte, hogy a magyar népnek már nem kell az arisztokrácia és az úri középosztály uralma. Erre már a pártja, az MDF sem volt alkalmas. Shakespeare téma volna a zsidókat menő apa, és a svábokat kitelepítő fia.

Én a Fideszhez és Orbánhoz bal-oldali vagyok, de Antallnál sokkal jobban egyetértek Orbánnal, mert ó jobban idomult a népemhez. Antallt a halála mentette meg a választási veresége megélésétől. Orbán pedig három választáson nyerte meg a körzetek 90-nél is nagyobb hányadát. Tudomásul veszem, hogy Orbán van közelebb a magyar választók többségéhez.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése