Kopátsy Sándor EH 2018 12 07
A településformák
hatékonysága
Harari
Harari sem érinti, hogy fajunk
történelmében mit jelentett az újabb településformák megjelenése. Az első
önözéses gabonatermelő társadalmakban jelentek meg a városok. A 21. századot
azzal fogja jellemezni az utókor, hogy ekkor lépett fajuk többsége városokban
lakókká, urbanizáltakká. Ennek az volt az egyik gazdasági feltétele, hogy az
osztálytársadalmak gazdasági életében a földművelés volt a legtöbb munkaerőt
foglalkoztató szektor. Jelenleg az
agrártechnikai forradalomnak köszönhetően a lakosság élelmezését biztosító
nyersanyagok megtermeléséhez a legfejlettebb társadalmakban elegendő a munkaerő
3-5 százaléka.
Az urbanizáció, vagyis a lakosság városokban élők aránya az egyik
legjobb mutatója volt az osztálytársadalmakban. A jóléti társadalmak voltak az elsők abban,
hogy a lakosság többsége a városokban él.
A magyar történészek soha nem
igyekeztek bemutatni, hogy országunkban mikor, mekkora volt a városban lakók
aránya. Pedig igazán ezzel lehetett volna mérni a nyugat-európai
társadalmunkhoz képest mért lemaradásunknak. Ezt a személetet Erdei Ferenctől
tanultam meg, aki felhívta a figyelmemet arra, hogy az Oszmán Birodalom a Hódoltsága Térségében hogyan urbanizálta a magyar
társadalmat. Azzal, hogy nálunk minden föld a szultán tulajdona volt,
felszámolta a nyugat-európai értelemben vett jobbágyságot. Megszűntette a
jobbágyok földhöz kötöttségét, azok kizsákmányolt bérlőkké váltak, szabadon
költözhettek, kereskedhettek, városokba költözhettek, azokat maguk
irányíthatták. A többségük ugyanolyan szegény maradt, de az ügyesek
parasztpolgárokká, a településüket irányításuk alá vonhatták, a világi és az
egyházi földesuraktól függetlenekké válhattak.
A magyar történészek csak azt
hangsúlyozzák, hogy a Hódoltságban megszűnt a király, a földesurak és a főpapok
uralma, de azt elhallgatják, hogy a Hódoltság térsége úgy urbanizálódott, hogy
a települések önálló falvakká, városokká váltak. Mivel a Hódoltság területén
többségben magyar volt a jobbágyság, azokból magyar parasztpolgárok lehettek.
Nyugat-európai értelemben vett
polgárságunk nem volt. A vasúthálózat kiépítése azonban legalább meg
tízszerezte a városoknak a falvakkal történő árucseréjét, az a kereskedelem
gazdasági súlyát. Mivel ezzel a lehetőséggel sem az arisztokrácia, sem a
nemesség nem akart, de nem is tudott élni, az eddig gettókba zárt, de
iskolázott zsidóség kapott az alkalmon, és alig 2-3 generáció alatt tőkés
polgárokká vált. Ezek aránya az eddig nem létező magyarul beszélő polgárság
mintegy 6 százalékos lett.
Trianon után, a két háború között
a Horthy rendszer az arisztokrácia és a nemesség politikai hatalmát átvevő úri
középosztály ragadta meg a politikai hatalmat. Ezek a helyett, hogy örültek
volna a zsidóságnak köszönhetően gyorsan fejlődő országnak, a zsidóság ellen
fordultak, mert úgy érezték, hogy a zsidóság előlük lopta el a gazdasági
hatalmat. Egyik legsürgősebb feladatuknak tekintették a zsidóságtól való
megszabadulásukat.
Mivel a Horthy rendszer
legsürgősebb feladatának tartotta a teljes revíziót, és a szidóságtól való
megszabadulást, a náci Németországgal való szoros kapcsolatát választotta, a
második világháborúban a demokráciák helyett a fasiszták oldalára állt, aminek
köszönhetően a legsúlyosabb etnikai sérelmeinket javíthattuk, de a háború
vesztesei oldalára kerültünk. A magyar történészek máig sem ismerik el, hogy a
legnagyobb társadalmai kárt a zsidóság öthatodának elvesztése okozta.
Szerintem, ha megmaradt volna a 6
százalékos zsidóságunk, egészen másként, sokkal eredményesebben alakult volna mind
a szovjet megszállás alatti, mind a rendszerváltás utáni történelmük. Ez a
veszteségünk minden történelmi tragédiájánál nagyságrenddel több kárt okozott.
Mi két csatavesztést tanítunk történelmi tragédiának a tatárokkal szemben
elvesztett Mohi, és az oszmánokkal szemben elvesztett Mohácsi csatát. Egyik sem
járt tragikus következményekkel. A tatárok néhány hónapos rablás után örökre
eltűntek. Az oszmán-törökök 150 évig az ország területének kétharmadán
uralkodtak, az Alföldön és a Dunántúl kétharmadán megszállóként, Erdélyben
provinciaként uralkodta. Erdélynek ez volt az aranykora, a Hódoltságot pedig
arisztokráciája és a főpapok uralmát jelentő jobbágyságot ugyan továbbra is
kizsákmányolták, de vallásszabadságot és a parasztpolgárok önkormányzataira bízták
a településeket. Debrecen, Szeged, Szabadka, Kecskemét parasztpolgárok városi
lehettek.
Ezzel szemben Trianon után üldöztük a polgárságot jelentő zsidósságot,
és félfeudális társadalomként működtettük a nemzeti államnak megmaradt
országunkat. Ezért tartottam és
tartom ma is a bolsevik rendszert a kisebbik rossznak a Horthy rendszerhez
képest. Ennek köszönhetjük, hogy felszámoltuk az arisztokrácia és a főpapság
nagybirtokait, ezzel felszámoltuk a politikai hatalmukat, és iparosítottuk az
országot.
A település politikát csak akkor
tudnám tudományosan bizonyítania, ha volna olyan felmérésünk, hogy milyen
településformákon milyen értékűek, főleg milyen képzettségűek lesznek az ott
született gyermekek. Meggyőződésem szerint a következő generáció éréke elsősorban
a családi és a társadalmi háttértől függ. Egyiket sem mérjük, pedig a
társadalom várható értéke elsősorban a felnevelt nemzedék minőségéről függ. Ezét tartom elsődleges társadalmi
feladatnak a gyermekvállalás családi, és települési struktúrájának optimalizálását.
Ebben az írásomban a településforma fontosságát akarom hangsúlyozni. Ezt a jelenkor társadalmi ösztöne jól
felismerte, mert soha nem volt olyan nagy, mint jelenleg az egyre nagyobb
településekbe áramlás. Sehol nem találtam nyomát annak, hogy a
társadalomtudósok hangsúlyozták volna, a
minél nagyobb a település, annál jobb elvének hangsúlyozását. A tények
fajunk történelmében először történik, hogy a lakosság spontán áramlása olyan
arányú lenne, mint a jelenkorban.
Az ipari forradalom háromszáz éve
alatt a legnagyobb vállatok számára is a százezer lakosú városok már elegendő
munkaerőt garantáltak. Ez elég volt, mert az ipari forradalom során a munkaerő
nagy többségével szemben elég volt a fizikai erejük. Senki nem hangsúlyozza,
hogy a gyáripar számára a munkaerő nagy
többségével szemben sokkal alacsonyabb képességet igényetek a munkaadók, mint
előtte a háziipar és a manufaktúrák.
A tudományos és technikai
forradalom a munkavállalókkal szemben minden eddiginél nagyobb képesség és
képzettség igényt támaszt. Ennek
következtében mind az iparban, mind a szolgáltatásokban megfelelő munkaerő csak
az egyetemi városokban lehet. Ezért állítom azt, hogy az egyetemi
városokban az egy lakosra jutó jövedelem az országos átlag legalább kétszerese.
Ma már csak az olyan városok jelentenek hatékony településeket, ahol a lakosság
száma százezrekben mérhető.
A közvéleménynek fogalma sincs
arról, hogy az elmúlt száz évben az
egyetemeken tanulók száma százszorosára nőtt. Ezen belül a gazdaságot
működtető szakmában a nők aránya ezerszeres lett. Ha volna olyan felmérésünk,
hogy a különböző településformákról milyen arányban lettek a nők diplomások,
főleg műszakiak, kiderülne, hogy a tanyákon és kisfalvakban születettek század
akkor aránya lesz diplomás, mint az országos átlag.
A kistelepüléseket tehát nem
támogatni kell, hogy ott maradjanak az emberek, hanem támogatni abban, hogy még
gyorsabban áramoljanak a nagyobb települések felé.
Ennek egyik módja az, hogy az
életerős városokat, falvakat támogatjuk abban, hogy a kis településeket
magukhoz vonják, legyen a nagyobb településsel közös iskolája, orvosa,
patikája, bankja, boltja.
Előbb még csak azt állítottam,
hogy hatékony egyetemet csak a százezres lakosságú városok működtethetnek. Most
azt állítom, hogy jó elemi iskolája is csak a több ezres lakosú falvaknak, jó
középiskolája pedig csak a több tízezres lakosú városoknak lehet. Ehhez azt is
hozzá kell tenni, hogy nemcsak a közép, de az elemi iskolák hatékonysága is
nagyon eltérő. Az elemi iskolák hatékonyságát azzal mérném, hányan tanulnak
tovább, akárcsak a gimnáziumokét. Itt csak hivatkozom arra, hogy a pedagógusok fizetését is a tovább
tanulók arányával mérném.
Ma a leghatékonyabb értéktermelő az oktatás, ezért azt kellene a
leginkább piacosítani.
Fejtegetésem azzal zárnám, hogy
mind a gyermekvállalást, mind a településformák állami támogatását a társadalom
érdekéhez kellene jobban igazítani. Ennek érdekében illusztrálni kellene, hogy
melyik települések az optimálisak.
A falu minimális nagysága a 2-3 ezer főnél kezdődik. Mert csak
ennyi lakós képes eltartani a jó polgármestert, orvost, iskolaigazgatót. Ennyi
lakos nevel annyi gyermeket, ami az osztályok létszámát jelenti.
A kisváros minimális nagysága 10 ezer lakos. Ez képes fenntartani
olyan középiskolát, ami a oktatni képes a saját és környékének tovább tanulni akaró
diákjait. A piaca befogadja a környéki falvak áruit, és a bolti hálózata
ellátja a vonzáskörében a lakosság nem mindennapi igényeit.
Az egyetemeket eltartó városok nagysága 100 ezer felett kezdődik. Kivételt
csak az agrártudományi, a teológiai, valamint a művészeket és sportolókat képző
egyetemek jelentenek, amelyek tanulói az ország egész területéről jönnek össze. A műszaki, közgazdasági is jogi egyetemek
a térség diplomásait képzik.
Minden több milliós országnak legyen milliós fővárosa. Ebben a
törvényhozás és a kormányzás intézményivel, tudományos akadémiával, nemzeti
múzeumokkal, operaházzal.
Egyes termékek versenyképes gyártása számára a tízmillió lakos is
kevésnek bizonyul. Ennek példája a hatékony repülőgépgyártás, amihez a
legnagyobb nyugat-európai országok is kicsik. A versenyképes utasszállító
gépeket négy országban gyártják. Ezért tartom indokoltnak a Bécs, Prága,
Bratislava, Budapest térségének szorosabb együttműködését.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése