Kopátsy Sándor PG 2016 01 23
A munkaerő kihasználása az EU-ban
Az EU legnagyobb hibáját kezdettől
fogva az alacsony foglalkoztatásban láttam. Európában általában, délen és keleten különösen kevesen, és keveset
dolgoznak. Ez különösen jellemző
a mediterrán országokban a fiatalok, és a képzetlen munkaerő foglalkoztatása, a
korai nyugdíjba menetel, és a sok szabadság a jellemző.
Márpedig nincs jobb jelzés arra, hogy
melyik társadalom hogyan használja ki az adottságait, mint a munkaerejének a munkára
fogása. Márpedig ebben az EU van a fejlett társadalmak között jelentősen
lemaradva.
Sajnos, a gazdaságtörténelem sem
közöl a múltra vonatkozó adatokat, de aligha vitatható, hogy ezzel a mutatóval
mérve a négy évszakos éghajlati zónában Nyugat-Európa a középkor derekától
kezdve, elsősorban ennek köszönhetően a világ legfejlettebb társadalmai között
eredményes volt. Majd az ipari forradalom után azoknak is az élére került.
Az első ezredforduló végén a
nyugat-európai agrártechnikai forradalom sikere elsősorban azzal magyarázható,
hogy a kettes vetésforgóval szemben a hármas az adott munkaerővel, az adott
technikai felszereléssel, és az adott földterületen harmadával nagyobb hozamot
hozott. Arról sem történt felmérés, hogy amikor a munkaerőnek az öthatoda a
mezőgazdaságban dolgozott, mennyivel több munkanapot teljesített a kettesről a
hármas vetésforgóra való áttérés. Ehhez ugyanis nem kellett több felszerelés,
igavonó állat sem, csak megnőtt az évente ledolgozott munkanapok száma. Tehát, a középkori agrártechnikai
forradalom azt jelentette, hogy a termőföldek nemcsak a felén, hanem
kétharmadán volt minden évben termés, de ez nem igényelt több munkaerőt,
igásállatot, felszerelést, csak a meglévőt használta ki jobban.
Az ipari forradalomnak a munkaerő kihasználásban a jelentősége még
nagyobb volt. A gépek nemcsak a termelés hatékonyságát
sokszorozták meg, hanem tört részére csökkentették a munkaerővel szemben
támasztott munkaerő mennyiségének és minőségének az igényt is. A
gazdaságtörténészek csak azt látják, hogy a gyáripari termelés a feltalálóval,
a gépek legyártóival szemben a korábbinál sokkal magasabb igényt támasztott, de
azt nem vették tudomásul, hogy a
munkaerő nagy többségével szemben sokkal alacsonyabb igényt jelentett.
A gyáripari termelés, és a vasúti szállítás nemcsak nagyságrendekkel
hatékonyabb volt, mit a céhipari és a háziipari termelés, valamint az
igásállatokkal való szállítás, de a munkaerővel szembeni mennyiségi és minőségi
igény is nagyot csökkent. Az az új eszközök kitalálása, elkészítése egyre magasabb minőségű
munkaerővel történhetett, de a
fejlettebb szerszámokkal, gépekkel történő termeléshez egyre kevésbé képzett
munkaerőre lett szükség. Ez egészen a 20. század derekáig, a tudományos és
technikai forradalom győzelméig jellemző maradt. Összefoglalva: a technikai fejlődés során egyre csökkent a
munkaerővel szemben támasztott minőségi igény.
Az ipari forradalom azért hódíthatott gyorsan, mert a gépek működtetése a
korábbinál alacsonyabb minőségű munkaerővel is hatékonyabb lett.
A 20. század közepén azonban a
tudományos és technikai forradalom a munkaerő minőségével szembeni igényben is
fordulatot hozott.
Ez jól nyomon követhető az oktatási
rendszer fejlődésében. A népoktatás elterjedése ugyan már az ipari forradalom
előtt elkezdődött, de azt nem a gazdaság igényelte.
A reformáció előtt az oktatás szinte csak a vallási klérus igényét szolgálta. A népoktatást
a reformáció vezette be, de az is csak azért, hogy a vallást a hívekhez
közelebb hozza. Nyoma sincs annak, hogy valaki akárcsak felvetette volna, hogy
a gazdaságnak előnye származott a nép iskolázottságából.
A nemzetállamok kialakulása és a köztük folyó hatalmi harc igényelte az állami
közigazgatást, az pedig a lakosság iskolázottságát. Ekkor már a vallástól független közigazgatás és a haderő irányítása
követelte meg a képzett tisztikarát. Még nem találtam olyan statisztikát,
ami kimutatta volna, hogy a közép- és a felsőfokú képzés a tudományos és
technikai forradalom előtt milyen arányban foglalkoztatta az iskolázott értelmiséget.
Ezek aránya csak a vasúthálózat kiépítésével párhuzamosan jelentkezett az igény
az egyre több értelmiségivel szemben. De még azok többsége csak az államot,
azon belül a közigazgatást, az oktatást, az egészségügyet szolgálókból állt.
Ez jól lemérhető volt azzal is, hogy a vállalati szektorba került műszaki
diplomások aránya nagyon alacsony volt, és csak a század második felében, a
tudományos és technikai forradalom hatására kerültek többségbe a vállalti
szektorban.
Azt, hogy a jelenkorban a munkaerő
képzettségén, minőségén múlik a fejlett társadalmak hatékonysága, a 20. század
küszöbén, Max Weber ismerte fel. Ezt ő még csak a Nyugat protestáns erkölcsben
látta és bizonyította. Mára kiderült, hogy a
társadalmak élvonalába csak a Nyugat protestáns, és a Távol-Kelet konfuciánus
erkölcsű népei kerülhettek. Vagyis azok a társadalmak, amelyekben a
lakosság viselkedését a puritanizmus jellemzi.
Ezt úgy is kifejezhetnénk, hogy korunk követelménye a minőségi társadalom.
A nem puritán népek társadalmai.
Az EU jelenleg már egyértelmű csődjét
is az jellemzi, hogy nem veszik tudomásul, hogy a kor követelményei mellett a nem puritán társadalmak képtelenek a
vámunióknál szorosabb közösségekben hatékonyan működni.
Most éppen a négy mediterrán ország
fiatalságának a munkanélküliségére vonatkozó adatokat nézem.
A puritánok Németországában, a 15-54
éves korosztályban a munkanélküliség 8 százalék. Ez a mutató a fejlett és
gazdag Franciaországban már csak 25, Olaszországban 40, Spanyolországban pedig
48 százalék. A négy mediterrán országban átlagosan a fiatalok 40 százaléka nem
dolgozik.
Ezek a számok önmagukban is azt
bizonyítják, hogy már Németország és
Franciaország számára is hiba volt a közös valuta, a négy mediterrán ország
bevonása pedig bűn, jobb esetben példátlan ostobaság volt.
Ma már világosan látom, hogy az EU
nemcsak akkor ment vakvágányra, amikor nem elégedett meg a vámunióval, hanem
eleve, amikor Adenauer kitalálta, hogy Franciaországgal szövetkezve, maguk alá szervezik
Európa nyugati felét, gazdasági és kulturális tekintetben a négyötödét. A germán és latin házasság is rosszabb,
mint a külön úton járás.
Ezt megtanultam akkor, amikor a
nagyképű, kulturálatlan Hitler az ugyancsak fasiszta, de Németországhoz
viszonyítva gyenge, de fasiszta Olaszországot választotta társául. A náci
Németország ugyanis egyedül erősebb volt, mint Olaszországgal szövetkezve.
Akkor még nem ismertem Max Webernek a
protestáns kultúra fölényéről alkotott véleményét, ami szerint a 20. században a társadalmak fejlődési
képessége elsősorban azon múlik, mennyire a protestáns puritanizmus jellemzi a
lakosság viselkedését. Már az első világháború tapasztalta azt
bizonyította, hogy amint Weber a társadalom működtetésének hatékonyságáról előtte
megállapított, az a háborúkban is igaz. Ennek alapján volt a véleményem, hogy
jó katonák csak a puritán népek lehetnek, vagyis csak a skandinávok, a germánok
és az angolszászok.
Már ebben a háborúban is ráfázott az,
aki a mediterrán vagy a kelet-európai nagycsaládos népekkel szövetkezett. Az
oroszok minőségét már jól illusztrálta a világháborút megelőző orosz-japán
háború, amiben a japán flottával szembeni csődöt mondott a tengeri háború.
Ezt a szovjet-finn háború is bebizonyította.
A kis Finnország ellenállt a sokszorta nagyobb szovjet hadseregnek. Kiderült,
hogy a finnek nemcsak az oroszoknál, de még az még a germánoknál is jobb
katonák. Ezért már a háború előtt kialakult bennem a népek katonai képességének
a rangsora, hogy melyik népnek mennyit ér a legénysége a harctereken. A
japánokat is felvettem a protestánsok színvonalába. Velük szemben a franciák
felét, az olaszok és a románok a negyedét sem érték.
Ezen az alapon láttam úgy, hogy a
német-olasz tengely olyan két nagyon eltérő méretű kerekű jármű, amelyiknek az
egyik oldalán méteres átmérőjűek a kerekek, a másikon félméteresek. Ennél
hatékonyabb jármű még az egytengelyű, de egyforma kerekű kordély is.
A náci Németország második világháborús vereségében két alapvető hiba
volt. Az oroszokkal nem kellett volna háborúzni, az olaszokkal pedig nem
kellett volna szövetkezni.
Adenauer, és de Gaulle szövetsége
ugyan kevésbé volt katasztrofális, mert a franciák azért nem olaszok, de nem is
germánok. Annyira eltérő a két nép kultúrája, hogy azonos sebességre eleve
alkalmatlanok. Németország ahhoz elég nagy,
hogy nélküle Európa boldogulhat, de nem elég nagy ahhoz, hogy Európa felett
uralkodjon. Franciaország pedig eleve kicsi és latin ahhoz, hogy Európát az
elvárásai szerint táncoltassa. Ketten azonban elég erősek voltak ahhoz, hogy
deformálják Európát.
Az ugyan vitathatatlan, hogy Európa erősebb, ha az áruk és az emberek
mozgását nem akadályozzák a nemzeti határok. Itt azonban meg kellett volna
állni.
De már itt is jelentkezett a tény,
hogy Németország és Franciaország együtt már túl erős ahhoz, hogy elképzelt akaratát
rá kényszerítse Európára.
Sem Adenauer, sem de Gaulle nem volt elég modern ahhoz, hogy belássa az
általuk elképzelt Európa is kicsi ahhoz, hogy nélkülözhesse a négy óceánon túli
angolszász országgal való közösséget. Ők éppen azért akartak közös Európát, hogy megszabaduljanak
az Egyesült Államok fölényétől. Az óceánokon túli angolszászok kihagyása
végzetes hiba volt. Ezt megmutatta a hidegháború is. Az Egyesült Államok nélkül
még a szovjetuniónak sem lehettek katonai versenytársai.
A félelmük, és konzervativizmusuk hatására döntöttek úgy, hogy a közösség
pénzügyi forrásainak aránytalan többségét a mezőgazdaság reménytelen versenyképességének
megteremtésére fordítsák.
Amennyire baloldali parasztpártiként
1953-ban egyetértettem azzal, hogy a bolsevik rendszer reformálását a
mezőgazdasággal kell kezdeni, annyira ostobaságnak
tartottam, hogy az EU forrásainak kétharmadát a versenyképtelenné nem tehető
mezőgazdaság fejlesztésére fordítják. Ha valaki kiszámolná, mint érhetett volna el EU, ha a
mezőgazdaságnak adott támogatást az oktatásra és a kutatásra fordítják. De
máig nem akadt senki, aki erre a végzetes hibára rámutatott volna.
Németország nem nyugodott, amíg a
számára megfelelő, versenyképességét fenntartó gazdasági felépítményt rá
kényszerítette a nála sokkal kevésbé fejlett és nem puritán országokra. Ez
kezdődött azzal, hogy a Maastrichti
normákat, a pénzügyi egyensúlyt, az alacsony inflációt rákényszerítette olyan
tagállamokra, melyek számára ezek a követelmények eleve teljesíthetetlenek
voltak.
A közgazdaságtan máig sem ismerte
fel, hogy a német pénzügyi fegyelem csak az élenjáró, puritán viselkedésű
lakosságú országokban teljesíthető, amelyek lakosságának adózási fegyelme is
erős.
A 20. század gyakorlata azt bizonyítja, hogy a kivetett adók
behajthatósági foka a kultúrától függ. Amíg a skandináv államokban a kivetett adó 95 százaléka
behajtható, ez a mediterrán országokban 60 százalék körül van. Márpedig az egyetlen olyan adó, ami mindenkit a
jövedelme arányában érint, és a behajthatósága kevésbé függ a lakosság
fegyelmétől, a fedezet nélküli pénzrontás, azaz az infláció. Ezt
bizonyítják a tények. Kemény pénzük csak
a puritán népeknek volt és van, és az infláció pedig annál nagyobb, minél
távolabb van a lakosságot jellemző viselkedés a puritanizmustól. Márpedig a
kivetett adók behajthatatlanságától kevésbé függ a fedezet nélküli
pénzteremtés, az nagyobb infláció, mint állami forrás.
Amikor az EU brüsszeli apparátusa egyenlő költségvetési hiányt követelt,
a nem puritán, a kevésbé fejlett tagországoktól a külföldi eladósodást
kényszerítette rájuk. A nem puritán tagállamok külső adósságának növekedése tehát már a
Maastrichti követelményekből fakadt. Ezt fejelte meg a közös valuta bevezetése.
Az EU vezetésben nem akadt senki, illetve csak olyanok voltak, akik mást sem
mertek, aki megvizsgálta volna, hogy mik
a közös valuta a feltételei. Közös valutájuk csak a közös kultúrájú és
fejlettségű országoknak lehet. Márpedig az euró övezet tagjait ez nem jellemzi.
Miért nem működhet a közös valuta eltérő kultúrájú és fejlettségű
tagországok esetében?
Mert minden országnak szüksége van arra, hogy a valutája olyan szinten
legyen értékelve, ami mellett a külkereskedelmi mérlegének egyenlege az
érdekének megfelelően alakul.
Minél kevésbé fejlett, minél nagyobb eladósodás, és minél gyengébb
adózási fegyelem jellemzi az országokat, annál leértékeltebben kell tartani a
valutájukat. Ebből
fakadóan Németország megengedheti magának, hogy akár néhány tíz százalékkal felértékelve
tartsa a valutáját. Ez azonban, a kevésbé fejlett és kevésbé puritán, valamint
jobban eladósodott az országok számára öngyilkosság. Ezeknek leértékelt
valutára van szükségük. A mediterrán
országoknak pedig az kívánatos, ha a valutájuk külföldön 20-30 százalékkal
kevesebbet ér, mint otthon. Mivel az euró övezetben ennek az ellenkezője
történt, reménytelenül eladósodtak.
Az euró övezeti tagság szükségszerűen
azzal járt, hogy a puritán és gazdag Németország még jobban meggazdagodott, a
mediterrán országok pedig reménytelenül eladósodtak. Vagyis Németország kizsákmányolta
a mediterrán országokat, a megszerzett zsákmányból a mediterrán országok
ezermilliárdos államkölcsöne van nála. Amit keserű volna még a nagyon erős
Németországnak is lenyelni, és ezért a tisztalapos újrakezdés, az euró övezet
felszámolása helyett nem engedi el a behajthatatlan adósságot, hanem mindig ad
az EFB annyi további visszafizethetetlen államhitelt, ami újabb halasztás
jelent a rendezhetetlen adósság halogatására.
Nincs nemcsak az EU brüsszeli
bürokratái, de még a német vezetésben sem egyetlen szakember, aki megmondja,
hogy a négy mediterrán állam adóssága visszafizethetetlen, azt el kell engedni,
az újabb eladósodás pedig csak akkor kerülhető el, ha kilépnek az euró övezetből, és a kultúrájuknak megfelelő
pénzrontással, és a nemzeti valutájuk 30-40 százalékkal leértékelve tartásával
fedezik a költségvetési hiányukat.
De nemcsak az euró övezetet kell
felszámolni, hanem a brüsszeli vízfejet is. Az EU vezetésének a hatáskörét arra
kell korlátozni, hogy egy rangos tudományos csapat adjon a nemzeti államoknak
tanácsokat arra, hogyan éljenek a kultúrájuknak és a fejlettségüknek megfelelő
szuverenitással. Tudomásul kell venni, hogy Európa nyugati fele kulturálisan és gazdaságilag annyira heterogén, ami
csak akkor működhet hatékonyan, ha a közössége megelégszik az áruk és a
személyek szabad mozgását biztosító szinttel. Ha ennél tovább mennek, egyre
gyengébb lesz a teljesítményük.
Foglalkoztatás.
Ezt az írást annak ürügyén kezdtem
el, hogy elém kerültek az EU latin tagállamaiban a 25 évnél fiatalabb munkaképesek
elképesztően alacsony foglalkoztatását mutató adatok. Ezek önmagában elegendők annak bizonyítására, hogy az EU felső
vezetésnek, mindenekelőtt Németországnak fogalma sincs arról, hogy mit jelent a
fiatalság katasztrofális munka nélkülisége. Ez önmagában determinálja
Európa nyugati felének tartós lemaradását az óceánokon túli négy angolszász
országhoz, és katasztrofális lemaradását a távol-keleti konfuciánusokhoz
képest. Az EU 28 tagországának azonban minden foglalkoztatási mutatója olyan
gyenge, mint a fiataloké. Kevesen és
keveset dolgoznak.
Nézzük meg a nyugat-európai
foglalkoztatási adatok másik csoportjait is.
A foglalkoztatási ráta.
Annak ellenére, hogy a
munkanélküliség százaléka nem sokat mond, mégis szinte csak ezt használjuk,
mert a foglalkoztatási rátát nézve kiderülne, hogy vészesen le vagyunk maradva
a sikeres országokhoz képest. Különösen akkor, ha ezt a mutatót szakszerűen
állapítanánk meg. Jelenleg ez a mutató a 15-65 éves lakosság foglalkoztatási
arányát számolja.
A munkaképesek 15 éves alsó határa a fejlett társadalmakban csak akkor használható, ha a
tanulókat foglalkoztatottaknak számítjuk, ha tudomásul vesszük, hogy ma már a
társadalom számára értékes munkaerő 20-25 éves koráig képzi magát, azaz a
legnagyobb társadalmi értéket, a tudásvagyont növeli. Ezt egyszerűen
megoldhatjuk azzal, hogy a 15 év feletti
tanulást munkaviszonynak tekintjük.
A 65 éves felsőhatár is vitatható. Japánban a nyugdíjba menők átlagos kora 71.8 év.
Vagyis ott a 65 év felettiek jelentős hányada is dolgozik. Ezek munkája a
technikai fejlődéssel annál jobban felértékelődik, a minél iskolázottabbak,
annál többet érnek. Ezért a nyugdíjkorhatár felett dolgozókat foglalkoztatottaknak
kell tekinteni.
E két módosítás esetében az is
lehetséges, hogy egy országban többen dolgoznak, mint amennyi 15-65 év közötti
lakosuk van.
Mivel nincsenek a kívánatos
foglalkoztatási rátát mutató adatok, csak a használt adatokra tudok hivatkozni.
Ez a mutató az EU 28 tagja esetében 55-75 százalék között mozog. Az átlag 65
százalék körül van. Ráadásul, minél
szegényebbek a tagállamok, annál alacsonyabb a foglalkoztatásuk. Pedig
fordítottan kellene lenni, ha a felzárkózás a cél. Az utolérés az előrébb állóknál nagyobb erőfeszítést követel. Ez
még egyetlen brüsszeli bürokratának sem jutott az eszébe.
A négy óceánon túli angolszász
országban a foglalkoztatási ráta tíz, a távol-keletiekben pedig húsz
százalékkal magasabb, mint az EU tagjaié.
Az évente ledolgozott órák száma.
Ezt a fontos mutatót Brüsszelben
talán nem is ismerik. Ha ismerik, bűntudattal hallgatják el.
Az EU tagországai között viszonylag
kicsi a különbség, de az is a szükségessel fordítottan arányos. A fejlett,
gazdag protestáns országokban évente száz órával többet dolgoznak, mint a
mediterránok. A négy óceánon túli protestáns ország száz órával még a
protestáns EU tagokat is megelőzi. A távol-keleteik pedig még azoknál is száz
órával többet dolgoznak.
Elég volna azt mondani, hogy a fejlett világon belül az egy laksora jutó
értéktermelés növekedése elsősorban azon múlik, hogyan hasznosítják a
munkaképes lakosságuk munkavégző képességét.
A munkanélküliség.
Ez a mutató a munkanélküliek
számarányát mutatja. Ha valamit életem során megtanultam, a társadalom érdeke, hogy mindig legyen néhány százalékos, fél évnél
nem hosszabb munkanélküliség a piacon, mert csak így van lehetőség arra, hogy
az újak is kezdhetnek. Ha ilyen nincs, a munkaadók béremelése nem
fékezhető, és hatóságoknak ellenőrizni kell a kiáramló bért. Ami bármennyire
elkerülhetetlen, káros. Azt csak a
rendszerváltás után tanultam meg, hogy az átlagbér ellenőrzése is csak a
kisebbik rossz, a gyenge munkaerő tartós munkanélküliségéhez viszonyítva, amibe
a rendszerváltás óta zuhantunk.
A brüsszeli bürokratáknak fogalmuk
sincs arról, milyen társadalmi
költséget, és erkölcsi romlást jelent, a képzetlen munkaerő tartós
munkanélkülisége.
A rövid és a tartós munkanélküliség
társadalmi, erkölcsi és pénzügyi hatásának még az előjele sem azonos. Ennek
ellenére egy rovatban adjuk össze. Elemi matematikai fogalmakkal sincs
tisztában az, aki összeadja.
Az eltérő etnikumok foglalkoztatása.
Azt már érintettem, hogy a fiatalok
foglalkoztatása az EU végzetes hibája. Nem
sokkal kisebb hiba az, ahogyan a kevésbé képzett és gyengébb munkaerkölcsi
etnikumokat kezeljük. Illetve úgy kezeljük, mintha nem is volnának nagy
különbségek az etnikumok között. Amennyire nem veszik ezt tudomásul a liberális
politikusok és közgazdászok, annyira, érzékeny erre a közvélemény.
Vegyük példának a magyar cigányságot.
Ezek foglalkoztatása a tört része a nem cigány lakosságénak. Jelenleg a nem cigányok
foglalkoztatási rátája 60, a
cigányoké 20 százalék körül van. A nem cigányoké is botrányosan alacsony, a
cigányságé pedig talán világrekord, az utolsó helyen talán Románia áll mögöttünk.
Még utalást sem találtam arra, hogy miért van ilyen egyedülálló szakadék a
magyarok és a cigányok között.
A magyar történelem egyik kulcsa,
hogy ezer éven keresztül nyugat-európaiak akartunk, és akarunk lenni. Ebben
mindig messze előttünk jártak a germán kisebbségek, és a vasút századában a
zsidók. Ugyanakkor a kisebbségeink nagy többsége tőlünk is le volt maradva.
Ezért mi is felelősek voltunk.
Trianon után szinte nemzeti állam
lettünk, kivéve a zsidókat és a svábokat. A
zsidókat azért gyűlöltük, mert messze előttünk jártak, a germánokat pedig
azért, mert németek akartak maradni. A lelkesen asszimilálódó zsidók nagy
többségét kiirtottuk, illetve elüldöztük. A germánoknak is jelentős hányadát
kitelepítettük. Ezért a háború után polgári
élcsapat nélkül maradtunk.
A kisszámú cigányságot pedig
figyelmen kívül hagytuk.
A bolsevik rendszerben a zsidóság megmaradt hatoda a magyarok
antiszemitizmusától félve, a politikai diktatúra élcsapata lett. Ez is fontos
szerepet játszott abban, hogy mi lehettünk a legvidámabb barakk.
A cigányokat a bolsevik rendszer
vette először emberszámba. Történelmük
során először dolgozhattak együtt a magyarokkal. Ezt aztán visszájára
fordította a rendszerváltást jellemző liberális gazdaságpolitika, ami ugyan meghirdette
a cigányság egyenrangúságát, de kizárta őket a munkavállalásból, de ugyanakkor
alamizsnájukról gondoskodik. Kapnak
munkanélküli segélyt és családi pótlékot. Lezüllhetnek, de szaporodnak. Ennél
jobban nem lehet büntetni sem őket, sem a magyarságot. Ezt a közvélemény látja,
de a politika mégsem oldja meg. Pedig nagyon egyszerű volna a megoldás. A foglalkoztatási feltételeket a cigányság
kultúrájához kellene igazítani.
A munkaadók számára olcsóbbak legyenek, de könnyen megszabadulhassanak a
nem megfelelőktől. Ne
kelljen utánuk bérjárulékot fizetni, és könnyű legyen a felmondásuk. Tudomásul
kell venni, hogy az alkalmazásukat fékezi az is, hogy nehéz tőlük
megszabadulni.
A bérüket hetente kell fizetni. A cigányságunk kultúrájának hosszú idő a havi fizetés.
Sokszor még a képzetlen nem cigányoknak is. Ideje volna belátni, hogy a
cigányság még nem alkalmas a hosszú idejű beosztásra, és a vagyonképzésre.
Ezért a heti bérezésük nagyobb érdekeltséget és a pénzük jobb beosztását
jelentené.
Brüsszelben pedig vegyék tudomásul,
hogy Lengyelországban, Szlovákiában, Magyarországon, Romániában és Bulgáriában
a cigánykérdést meg kell oldani, de nem
a segélyezéssel, hanem a cigányok kultúrájának megfelelő foglalkoztatási
feltételekkel.
Az a tény, hogy a puritán kultúrájú
országok sikeresek, nem azt bizonyítja, hogy a többi kultúra azért sikertelen,
mert nem a puritánoknál bevált módszereket használják. Minden kultúrához más módszer felel meg a legjobban, még akkor is, ha a
nekik megfelelő módszer sem biztosítja a versenyképességet, de jobb annál, mint
ami a puritánoknál megfelel.
Ezt jól példázza a közös valuta
övezet. Abban a közös valutára való áttérés, vagyis a rájuk jellemző fedezet
nélküli pénzteremtés, a leértékel valuta jobban megfelelt, mint a rájuk
kényszerített külső hitelek és a költségvetési egyensúly.
Európában csak a cigányság és a
Szaharától délre élő őslakosság bevándorlói, az amerikai államokban csak az
indiánok, Ausztráliában és Új-Zélandon pedig csak az őslakosság olyan etnikum,
amelyik soha nem élt magas kultúrában, ezért ezek közvetlenül nem
integrálhatók, beépülésük külön szabályozást igényel. Ezért a magyar cigányság számára is olyan foglalkoztatási törvényt kell
alkalmazni, ami lehetővé teszi, hogy a cigányok foglalkoztatási rátája közel
legyen az országos átlaghoz.
Nincs más megoldás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése