Kopátsy Sándor EF 2015 12 27
A fajunk elviselhetetlenül és kontraszelekciósan szaporodik.
Fajunk túlszaporodása az elmúlt száz évben elszabadult. Egy
nagyságrenddel gyorsabban szaporodunk, mint amennyi elviselhető. Arra ugyan nem
találtam bizonyítékot, hogy fajunk valaha a darwini értelemben szelektálódott
volna. De az ellenkezőjére sem. Ugyanakkor
egyértelmű, hogy az agyunk kapacitása fejlődött, vagyis arra szelektálódtunk
még akkor is, amikor az osztálytársadalmak ezt igyekeztek elfojtani. A
találékonyságunk, a lehetőségek közti választási képességünk fontos szerepet
játszott a szelektálódásunkban.
A gyűjtögető
társadalmak.
A minőségi szelekció fajunk gyűjtögetésből való élése
idején, vagyis eddigi életünk 95 százalékában zavartalanul érvényesült. A gyűjtögető társadalmakban a tudás nem
bűn, hanem erény volt. Mégsem találtam arra vonatkozó tudományos anyagot,
hogy a fejlett agyunk milyen szerepet játszott abban, hogy a gyűjtögetés
mintegy 150 ezer éve alatt, minek köszönhettük, hogy a földünk szinte minden
természeti környeztében képesek voltunk a környezethez igazítani az életmódunk
úgy, hogy a nagyon eltérő életmódunk ellenére, fajként nem változtunk. Az egyetlen faj lettünk, amelyik nem
mutációval és szelekcióval, hanem az eszére való támaszkodással igazította a
környezetéhez az életmódját.
Az
osztálytársadalmak.
Nem találkoztam annak boncolásával, hogy miért volt minden osztálytársadalomban bűn
az ember tudásvágya, kíváncsisága. Pedig vitathatatlan, hogy a gyűjtögető
társadalmakban is voltak dogmák, keményen megtartott, vitathatatlan szabályok,
a társadalmi elismerés mégis a tudás alapján történt. A gyűjtögetés eredménye ugyanis tudásarányos.
A társadalmi fejlődésünk magasabb fokán, amikor már
elsősorban az általunk termelt javakból éltünk, azaz minden osztálytársadalomban üldöztük a tudásvágyat. Az nemcsak a
biblia tanítása volt, hogy a tudásvágy bűn, minden kultúrában a dogmák feletti kételkedés volt a legnagyobb bűn.
Az
osztálytársadalmakban a társadalmi rang vagy vérségi, vagy vagyoni öröklésen
múlt. Ez alól ritka volt a kivétel. A
képességgel arányos érvényesülés általános csak a hívatásos művészetek és a
hivatásos sportolók esetében volt általános.
Ezt azért kellene ma hangsúlyozni, mert a jelenkori fejlett
társadalmakra ugyanaz a képességarányos érvényesülés a jellemző, ami a
hivatalos művészetekben és a versenysportokban korábban is jellemző volt. Ennek
kellene jellemzővé válni az oktatásban is. Ezt a képzési módszereit kellene
általánossá tenni.
A tudományos és technikai forradalom a tudásvágy
értékelésében is gyökeres fordulatot hozott. A jelenkorban már a felgyorsult tudományos és technikai ismeretek
növekedésével való haladás lett a társadalmi rang, érvényesülés feltétele. Ebben
a korban a hatékony társadalmi fejlődés feltétele a tudásvagyon növelése és a
túlnépesedés megállítása.
A társadalom
tudásvagyona csak ott nőhet hatékonyan, ahol az erkölcs puritán és nem nő a
lakosság. A 20. században egyértelművé vált, hogy csak a puritán erkölcsű
népek társadalmai lehetnek hatékonyak, de azok is csak akkor, ha lecsökken a
népszaporulat és piac irányított lesz a gazdaság. A puritán erkölcsű
társadalmak között a század végén már csak a puritán népek többségét jelentő
Kína volt szegény, mert túlnépesedett és nem piacos volt a gazdaága. Az 1990-es
reformjuk korrigálta mindkét hiányosságukat. Erőszakkal korlátozta a
gyermekvállalást, és piacosította a gazdaságot. ennek hatására korábban
elképzelhetetlen mértékben felgyorsult a gazdasági növekedés.
Ezzel csak a viszonylag kis Észak-Korea maradt olyan puritán
ország, amelyik szánalmasan lemarad. Ennek a kettéhasított országnak ma a déli
felén az egy lakosra jutó jövedelem 16-szor magasabb, mint az északon. Ehhez
hasonló példát nem ismer a történelem. A tanulságát mégsem vonja le senki. A
nyugati liberálisok csak azt mondják, hogy nem demokratikus. Azt nem veszik
tudomásul, hogy egyrészt Dél-Koreában is diktatúrával kezdték, másrészt Kínában
ma is politikai diktatúra van. Észak-Koreának
elég volna, ha piacosítaná a gazdaságát és féken tartaná a jólét növekedésével
növekvő gyermekvállalást.
Ebben az esetben az jellemezé korunk emberiségét, hogy
minden puritán nép társadalma fergetegesen fejlődik, a nem puritánok pedig
lemaradnak.
A puritán, nem
túlnépesedő társadalmakban is kontraszelekció jellemző. Ez azt jelenti,
hogy a viszonylag alacsony gyermekvállalás ugyan megállítja a túlnépesedést, de
ezen belül jellemző a csökkenő népességű magyar társadalomban is a fő
hiányosságunk abból származik, hogy a családok felső harmadában nagyon kevés,
az alsó harmadában pedig viszonylag sok gyermek születik.
Jelmondatom így szól:
Ha a családok felső
jövedelmi és iskolázott harmadában annyi gyermek születne, mint az alsóban, és
az alsóban csak annyi, mint a felsőben, ötven év múlva háromszor gazdagabbak
lehetnénk, mint a jelenlegi gyermekvállalási struktúra mellett.
Állításom ugyan nem vitatható, a gyermekvállalás
struktúráját mégsem kezelik a szerepének megfelelő súllyal. A társadalom
érdekével ellentétes gyermekvállalás elsődleges oka, hogy a társadalom nem a
gyermeknevelés eredményét, hanem a számát támogatja. Ez alól az egyetlen
kivétel, amikor a gyermekvállalást adókedvezményhez kötik. Ennek az általánossá
tevése is sokat javítana, de az egyedüli hatékony megoldást az jelentené, ha az
öregkori ellátást, a nyugdíjat a gyermeknevelés eredménye alapján fizetnék.
Vagyis egy diplomás gyermek felnevelése után nagyobb nyugdíj járna, mint akár
hat csak alapfokon képzett után.
Azt már egyre többen tudomásul veszik, hogy a társadalom
várható teljesítménye elsősorban a következő nemzedék minőségén múlik. Az is
köztudott, hogy a diplomások 3-5-ször annyi éréket termelnek, adót fizetnek,
mint a képzetlenek, mégis ezzel ellentétes gyermeknevelési támogatást ad a
társadalom. Az sem vitatható, hogy a család jövedelmével arányos a
gyermeknevelés eredménye, hogy a diplomások felnevelése sokkal többe kerül,
mint a képzetleneké, mégis a felnevelést darabszám alapján támogatjuk.
Most egy újabb tanácsomat fogalmazom meg.
Ha a társadalom a
gyermeknevelés minősége, eredménye alapján fizetné az öregkori ellátást, ötven
év múlva háromszor gazdagabb lenne a társadalom, mint a jelenlegi
nyugdíjrendszer mellett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése