Kopátsy Sándor EH 2016 01 02
Térjünk azonban vissza II. József reformjaihoz,
mindenekelőtt a jobbágyok felszabadításához.
Amikor még II. József reformjaiért lelkesedtem, nagyon kevés
ismeretem volt azok indokoltságának felméréséhez.
Mint középiskolás korom óta a népi írók lelkes híve, a jobbágyfelszabadítás elszabotálását
tartottam a legnagyobb politikai bűnnek. Ezt a tényt sem hangsúlyozza a
történelmünk oktatása.
Ma is ez a véleményem, annak ellenére, hogy a földosztás
során reádöbbentem, hogy a földek
igazságos elosztása csak akkor járhat társadalmi eredménnyel, ha a falusi
lakosság négyötöde a mezőgazdaságon kívül talál munkát.
Azt csak öreg fejjel ismertem fel, hogy a jobbágyság felszámolása népességrobbanással jár, amit valahogyan meg
kell oldani. Akkor még fogalmam sem volt arról, a jobbágyság felszabadítása
hogyan hatott volna az ország népszaporulatára. Azt ugyanis csak évtizedekkel
később ismertem fel, hogy a jobbágyság felszabadítása után felgyorsul a
népszaporulat. Akkor még az sem tudtam, hogy Nyugat-Európában a kiscsaládos jobbágyrendszer egyedülálló módszere volt
a gyermekvállalás, ezzel a túlnépesedés fékezésének. Ma már tudom, hogy a jobbágyok felszabadítása csak akkor nem
okoz katasztrofális túlnépesedést, ha vagy az erőltetett iparosítás, vagy a
kivándorlás képes felszívni a megnövekedett munkaerőt.
Európa történészei sem hangsúlyozzák, hogy a jobbágyrendszer megszűnésével a
házasságkötések későbbre tolódása is megszűnt. Minden nagycsaládos kultúrában
a gyermekvállalás a nemi érettséggel kezdődött. A történelemben ismert egyetlen
kivétel a nyugat-európai kiscsaládos jobbágyrendszer volt, amiben a házasság jó
tíz évvel a nemi érettség utánra tolódott. Ebből fakadóan az egy asszonyra jutó
szülések száma szinte fele volt a nyugat-európai középkorban. Ennek
jelentőségét még egyetlen történész sem hangsúlyozta, pedig az osztálytársadalmak elsődleges feladata a
népszaporulat féken tartása, amit csak a halálozás fokozásával érhettek el. Minden
osztálytársadalom olyan mértékben növelte a halandóságot, hogy a tényleges
népszaporulata az évi 1-2 ezrelék körül maradjon. Ennél nagyobb népesség
növekedést ugyanis egyetlen táradalom sem volt képes belső forrásból a
kialakult színt közelében eltartani.
Ez a gyakorlatban ugyan megvalósult, mert a halálozást az
osztálytársadalmak is növelték. A halálozás
növelését a társadalomtudomány azonban máig nem kezeli a túlnépesedő
társadalmak számára, mint megkerülhetetlen társadalmi követelményt. Ez is
oka annak, hogy a 20. században a világ népességének növekedése elszabadulhatott.
Ahogyan megindult a
jobbágyok felszabadulása, mintegy tíz évvel korábbra került a családalapítás,
ezzel megszűnt a gyermekvállalást korlátozó mechanizmus. Ez alapvető
társadalmi fordulatot követelt. Vagy a halálozást kellett fokozni, vagy a
mezőgazdaságon kívül új munkahelyeket kellett teremteni, vagy a felesleges
lakosság jelentős kivándorlását kellett tudomásul venni.
Érettségi utáni szünetben egy mérnöki irodában dolgoztam, és
ebben a minőségben tagosítási munkát is végeztem. Egy somogyi faluban volt
olyan gazda, akinek a hat holdas földje tíz darabban volt. A parcellák nagysága
ritkán haladta meg az egyetlen holdat, de volt, akinek húsz helyen volt a 15
holdas birtoka. Ezeket hívták nadrágszíj parcelláknak. Mivel a Horthy
rendszerben hallani sem akartak gyökeres földreformról, de a tarthatatlanná
vált kis parcellás tulajdonokat elkezdték kevesebb birtoktagban újrarendezni.
Szerencsére, a
háborúvesztés az úri világ vesztét is okozta, és mivel a Szovjetunió befolyási
térségébe kerültünk, gyökeres földreformra kerülhetett sor. De ez már a
következő fejezetek egyikének a témája lesz. A földreform a túlnépesedett falak
lakosságának a foglalkoztatását megoldotta azzal, hogy mindenkit földhöz
jutattak. Ez ugyan mindenkinek munkát adott, de alig volt a faluban olyan
család, amelyik a tulajdonánál nagyobb földet nem lett volna képes megművelni.
A falak munkanélküliségét ugyan megoldottuk, de több munkaalkalmat nem
teremtettünk. Földosztóként úgy éreztem, hogy a falvak foglalkoztatási szintje
nem javult, a lakosság a falu határánál 4-5-ször nagyobb területet is
megművelhetett volna, ha jut nekik. Természetesen a háború végén az eleve
nincstelenségből indulóknak nem volt igavonó állatuk, felszerelésük, tehát a
munkájuk nem lehetett hatékony. Ennek ellenére öt évvel a háború után a földhöz
jutatott parasztok elérték a háború előtti termelési volument. Ezt csak az
emberi munkaerő felesleg és az új birtokosi lelkesedés biztosíthatta.
A bolsevik megszállás történészei máig nem vallják be, hogy
a földreform nem szüntette meg a falvak túlnépesedését, csak a község határát
egyenlőbben osztotta szét a családok között. A falvak határából továbbra is 4.5-ször többen kényszerültek megélni,
mint amennyi munkaerőt az igényelt. A munkalehetőségek egyenlőbb megosztása
mégis forradalmi vívmány volt. Az egy családra jutó birtoknagyság azonban tört
része volt annak, ami a munkaerejét hatékonyan kihasználta volna. A földreform
után kialakult családi gazdaságok abnormálisan kicsik voltak. Ezt tartósan
fenntartani nem volt megengedhető.
Mivel ezt a
vitathatatlan tényt letagadják, a kollektivizálást csak a parasztság ellen
elkövetett erőszaknak minősítik. Még senki sem írta le, hogy a földreform
után a falak túlnépesedése továbbra is 4-5-szörös maradt. A lakosság négyötödének megélhetését a mezőgazdaságon kívül kell
biztosítani. Aki nem ennek a tények a tudatában keresi a falvak lakosságát
foglalkoztató megoldást, megkerüli a szükségszerűséget.
Ezzel visszatérek a jobbágyság felszabadításához. A
jobbágytelkeknek a parasztok tulajdonába adása a lakosság gyors növekedését
eredményezi. A 20. századi agrártechnikai forradalom azonban azzal járt, hogy a
mezőgazdaság tized annyi munkaalkalmat biztosított, mint amekkora az
agrártechnikai forradalom előtt volt.
Az agrárpolitika
szükségszerűségét csak az értheti meg, aki tudomásul veszi, hogy a Trianon
utáni Magyarországon a falvakban 4-5-ször többen akartak, kényszerültek megélni
a mezőgazdaságból, mint amennyire a hatékonyság megőrzése mellett szükség van.
A falvakban élők
foglalkoztatásának négyötödét más ágazatokban kell foglalkoztatni. Más
megoldás nincsen. Szerencsére, ezt az ország erejéhez viszonyítva túlzott
iparosítás oldotta meg. Csak az a
történész bírálhatja a bolsevik rendszer agrárpolitikáját, aki a falusi
lakosság többségnek a foglalkoztatására más megoldást javasol.
Az első kérdés:
Mi lett volna a
földosztás után, ha nincs erőltetett iparosítás?
A falusi lakosság
munkaerő kapacitásának négyötöde kihasználatlan marad. Elképzelni sem lehet
az a nyomort, ami létrejött volna, ha a falusi lakosok nem találnak munkát. Azt
kellene kiszámolni, hogy mennyi bér származott abból, hogy a falusi munkaerő
többsége az iparban kereste a kenyerét. Milyen
alacsony lett volna a falvakban a jövedelemszint, ha csak a mezőgazdaságból
származó jövedelemre lettek volna utalva.
Második kérdés:
Az erőszakkal
létrehozott szövetkezetekben mennyi nem mezőgazdasági munkahely jött létre?
Még nem találkoztam olyan becsléssel, hogy a
termelőszövetkezetekben mennyi ember foglalkozott olyan ipari, szállítási, szolgáltatási,
kereskedelmi munkával, amint a földreform utáni birtokszerkezetben nem lehetett
volna létrehozni.
Harmadik kérdés:
Hogyan lehetett volna
demokratikus politikai viszonyok között az erőltetett iparosításhoz szükséges
felhalmozási forrásokat megteremteni?
Csak azzal, hogy a politikai diktatúra alacsonyan tartotta a
bérszínvonalat, és a lakosságot államkötvények vásárlására kényszerítették.
Magam is azok közé tartoztam, akik a politikai diktatúra keményégét, és az
erőltetett diktatúrát soknak tartottam. Csak a rendszerváltás után ismertem
fel, hogy a lassabb iparosítás, a demokratikus jogok szélesebb érvényesülése
esetén elérhetetlen lett volna mindaz, amit 1990-ig elértünk. Ezt mindennél
jobban bizonyítja a rendszerváltást követő gyenge teljesítményünk. Ekkor derült
ki, hogy a fogyasztói igényeknek engedve, a veszteséges vállaltokat
felszámolva, a foglalkoztatásunk katasztrofálisan romlott, megoldhatatlanná
vált egymillió képzetlen, vagy jövedelmezően nem hasznosítható munkaerő
foglalkoztatása.
A bolsevik évtizedek
teljesítménye jelentősen jobb volt, mint az a politika, amit szuverenitásunk
birtokában, szabadon, nem másoktól kényszerítve folytatunk. Ez nem jelenti
azt, hogy azt a rendszert nem lehetett volna még jobban működtetni. Több teret
kellett volna biztosítani a piac számára. Többet, mint amennyit az új gazdaági
mechanizmus jelentett, de kevesebbet, mint amennyit a rendszerváltás során, és
utána megengedtünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése