Kopátsy Sándor EE 2016 01 10
A keresztény Európa kialakulása
(Kis Magyar Történelem)
Kevés társadalomtudományi felismerés hatott
rám jobban, mint Max Weber német politológusé. A 20. század küszöbén
felismerte, hogy a tőkés osztálytársadalmakat csak a protestáns erkölcsi magatartású népek képesek másoknál
hatékonyabban működtetni. Ezt a felismerését csak Európán belül, és a
kontinens három kereszténységére, a keleti ortodoxra, a nyugati latinra, és a
nemzeti nyelvüket használó protestánsokra, értelmezte. Azt sem vizsgálta, hogy
ez a három kereszténység mennyire fedi a kulturális különbségeket, a kultúrát a
vallásával azonosította.
Az európai kereszténységek ugyan a három európai kultúrát fedik, de nem
pontosan. Európa
kereszténysége egészen a középkor derekáig a Római Birodalom területére
korlátozódott. Európa északi népei, a
lakosságnak mintegy fele, pogány pásztornép maradt. Ezt a történészek
elintézik azzal, hogy velük nem is foglalkoznak. Számukra Európa csak akkor lett
egész, amikor az egésze keresztény lett.
Azt, bármennyire bizonyították a
tények, hogy Európa egésze csak akkor
lett keresztény, amikor egésze földművelővé változott, meg sem említik. Ez csak az első ezredforduló előtti
és utáni századában történt meg, amikor a szántóföldi gabonatermelés
meghódította a négy évszakos, vagyis a fagyos telű térségét is. Ezt megelőzve csak a gabonatermelő térség
volt keresztény, mivel ahol még nem termett meg a telet elviselő gabona, ott
jobban, biztosabban élt a pásztor.
Ez sehol nem jelent meg világosabban,
mint a Kárpát Medencében. Ezen belül a Dunántúl és Erdély már a Római Birodalom
fénykorában római provincia lett. Ezekben római városok, később keresztény
kolostorok is voltak. Szőlőt telepítettek, a déli domboldalakon a gabona termelésével
is próbálkoztak. Ezt a magyar történészek nem hangsúlyozzák, mert számukra a
történelem a honfoglalással, vagyis velünk, magyarokkal kezdődött. Ezt azért is
megtehetik, mert a hunok, avarok és a magyarok számára a legelőnek megfelelő
Alföld volt a fontos élettér.
A római városok azonban ma is büszkén
őrzik az eredeti latin nevüket, a megmaradt város romjait.
Büszkén őrzöm az emlékét annak, hogy
a British Múzeumban felfedezhettem, hogy a Balkánról érkezett földművelés
először a Kárpát Medencében jelent meg, méghozzá jóval a Római Birodalom előtt.
A Mecsek déli völgyében, egy nagyon bő forrás közelében, a mai Zengővárkony
határában. Ettől délre, pár kilométerre, a mai Pécsváradon , már jóval
a honfoglalás előtt keresztény kolostor volt, aminek másik három társával
együtt, első királyunk kiemelt rangot adott. Azt Bakonybélben nyomoztam ki,
hogy az apátságát a Grázi Püspökség alapította. Pannonhalmi Kolostor pedig még
talán ezeknél is korábban létrejött.
A nomád pásztor hunok számára azonban
nem volt elég vonzó a Kárpát Medence, mivel a földművelés még nagyon kis
területen biztosíthatta a megélhetést. A hatékonyabb földművelést először az
avarok vették tudomásul, mert addigra már itt is megjelentek a teret jobban
tűrő gabonák, a talajt megforgató ekék, a patkolt lovak, vagyis a
pásztorkodásnál vonzóbb volt a földművelés. Erre László Gyula hívta fel a
figyelmemet. Ő volt az első, és máig az
egyetlen, aki felismerte, hogy a népet nem Gézának, a fejedelemnek, és fiának,
Istvánnak kellett ráerőltetni a földművelésre, vele és a kereszténységre,
hiszen a mi érkezésünk idején az itt élő népek többsége már földműves és
keresztény volt.
Az európai történészek sem ismerik
el, hogy a kereszténységnek az északi
térségben történő elterjedése, nem a királyok és a térítők munkájának a
következménye volt, hanem a Nyugat-Nyugat-Európában bekövetkezett agrárforradalom
vonzásának hatására történt.
Előtte Európa fagyos telű részén pogány
pásztornépek éltek. Csak a fagyálló
gabona, a talajforgató eke, a hám és a patkó megjelenése értékelte a
földművelést a pásztorkodás fölé. Ezt látva, a lakosság nem akart pásztor
maradni, hanem falvakban élő fölművessé vált. Ezzel a váltással járt, hogy a lovat áldozó pogány vallást a
kenyéráldozatú kereszténység váltotta fel. Vagyis az első ezredforduló
környékén a húsevő pogány pásztorok, kenyéren lő földművesekké váltottak át.
Az a tény, hogy a kereszténység
elterjedése nem a királyok akaratán, és a térítők elszántságán múlt, nem
kisebbíti azoknak a királyoknak, papoknak az érékét, aki felismerték a változás
szükségszerűségét, és élére álltak.
Ugyanakkor tudománytalan félrevezetés annak elhallgatása, hogy velünk egy
időben lettek keresztények az északabbi germánok, a csehek, a lengyelek, de még
az ukránok is. Mivel
Európa egésze földművelő és
keresztény lett, függetlenül attól, hogy mit akartak az uralkodói, térítői, nem
lehet azt állítani, hogy a királyoknak és a térítőknek köszönhetjük, hogy
földművesek és keresztények lettünk.
Európa népeinek átállása a pásztorkodásról a földművelésre, nem a
királyok és püspökök akaratán, hanem az agrártechnikai forradalom eredményén
múlt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése