Kopátsy Sándor PD 2015 07 21
Miért fontos a
gyermekválasztás joga?
Tegnap még egy olyan témát
fejtegettem, hogy az emberiség demográfiai tekintetben kellé szakadt. A
gazdagok és iskolázottak nem vállalnak annyi gyermeket, amennyi a létszámuk
tartását biztosítaná. A puritán és jómódú családok viszonylag kevés gyermeket
vállalnak, a lemaradó szegények pedig viszonylat sokat. Az előbbiek társadalmi
értéke viharosan nő, és ugyan egyre fogynának, de gyarapítja őket a lemaradó
családokban nevelődő tehetségesek felemelkedése. Vagyis a modern társadalomban
az értékes réteg természetes szaporulata nem biztosítja az újratermelésüket, de
az alsó rétegből bőven kap utánpótlást. A társadalom alsó harmada a javának
felemelkedése okán egyre jobban lemarad.
Ezért írtam le már sokszor, hogy a fejlett társadalmak akkor fejlődnének még
gyorsabban, ha a családok felső harmadában annyi gyermek születne, mint az
alsóban, és az alsóban csak annyi, mint jelenleg a felsőben. Ebből azonban
az következik, hogy a jelenkori társadalmaknak olyan felépítményre van
szükségük, amely a születések megoszlását a társadalom érdekének megfelelően
alakítaná. A jelenlegi társadalmaknak
azért hibás a felépítményük, mert a családok gyermekvállalása a társadalmi
érdekkel ellentétes. Jelenleg nem ismerek olyan társadalmat, amelyikben a
gyermekvállalás mögötti családi háttér a társadalom érdekéhez igazodna. Sőt,
minden társadalomban ezzel ellentétes gyermekvállalás a jellemző.
Ez csak azért nem okoz társadalmi
visszaesést, mert az emberben rejlő tudásvágy nemcsak szabadon működik, de a
társadalom oktatási rendszere, jövedelem elosztása és még inkább újraelosztása
a képességek kibontakoztatását ösztönzi. A kontraszelekciós gyermekvállalás ugyan
fékezi a társadalmi fejlődést, de nem annyira, hogy annak sebessége ne növekedne.
Mivel a társadalmak tudásvágyának érvényesülése elsősorban a kultúrától függ, és
ez a puritán kultúrákban a legerősebb, a puritán társadalmak fölénye egyre
jobban kibontakozik. A puritán kultúrájú
társadalmak fejlődési sebessége messze meghaladja a nem puritán társadalmakét.
Azt Max Weber már jó száz éve
felismerte, hogy a protestáns erkölcsű
népek a tőkés osztálytársadalmat hatékonyabban működtetik, mint a többi más
kultúrájú népek. Felismerése azért sántított, mert a puritán helyett protestánst
mondott. A kettő ugyan elég jól fedi egymást, de az előny nem annyira a
vallási, mint a kulturális különbségből fakad. Ez a Nyugaton belül nem is
jelentett problémát, mert ott a protestánsok fölénye egyértelmű. A protestáns
lakosságú államok fölénye vitathatatlan. A Nyugat három kultúrája közül a
protestánsok fölénye nemcsak az ortodox keresztények, de katolikus latinokkal
szemben is egyértelmű. Ezt még helyesebb volna etnikai alapon megfogalmazni. A
skandináv, az angolszász és a germán népek társadalmai egyre jobban
kiemelkednek a Nyugat latin és pravoszláv népeihez viszonyítva.
A protestáns meghatározás még inkább értelmetlenné vált, amikor
kiderült, hogy a távol-keleti puritánok még a nyugati protestánsoknál is
hatékonyabbak.
Weber arra nem is tért ki, hogy a
felismerése miért csak az ipari forradalom után jelentkezett, és csak a
tudományos és technikai forradalom győzelme során vált egyértelművé. Pedig az indoklása
a lényeg. A tudományos és technikai
forradalom értékelte fel még inkább a puritán viselkedést.
Az ipari forradalom még olyan
társadalmat igényelt, amelyik továbbra is túlnépesedett, és amiben elég volt a
tőkések, a vállalkozók puritán magatartása, a munkaerő nagy többségével szemben azonban még a korábbinál is
alacsonyabb mennyiségi és minőségi igényt támasztott. Az ipari forradalom
olyan társadalmi alépítményt hozott létre, ami ugyan megnövelte az uralkodó
osztály viselkedésével szemben támasztott igényt, ugyanakkor tovább csökkentette a munkaerővel szemben támasztott
mennyiségi és minőségi igényt. A tőkés osztálytársadalom még a feudális
elődjénél is kevesebb, és alacsonyabb igényű munkaerőt igényelt. A puritán társadalmak tőkés osztálya
hatékonyabban látta el a feladatát, mint a többi kultúráé.
Számomra ennek klasszikus példája
volt a mediterrán tőkések és a germán tőkések két legnagyobbja közti
viselkedési különbség. A mediterrán Medici család tagjai számára a cél, hogy
fejedelmek, pápák legyenek, és a művészetek valaha élt legnagyobb mecénásai is ők
lettek. Itáliában, a középkorban, a pápa közelségét évező bíborosok nagyobb
pompában éltek, mint az Alpoktól északra lévő királyok.
Velük szemben. a germánok
legnagyobb tőkése, a Fugger család a jövedelméhez képest takarékosan élt, a
munkásinak lakótelepet épített. A család neve a takarékosság fogalma lett, a
puritán népek számára a tőkés ideál a Fugger, azaz fukar lett.
A puritán kultúra fölénye akkor
vált egyértelművé, amikor az ipari forradalom a tőkések kezébe azzal a céllal adta
a gazdasági hatalmat, hogy minél több tőkét működtessenek. A földesurak luxusra
pocsékolhatták el a jövedelműket, mert a mezőgazdaságban nem volt sok tőkét
igénylő technikai forradalom, az ipar és a közlekedés technikai forradalma
azonban óriási felhalmozási igényt támasztott. A tőkés is gazdagon élhetett, de a fő társadalmi feladata a működő tőke
gyarapítása lett.
Újabb fordulatot a tudományos és
technikai forradalom hozott. Amíg az
ipari forradalom csökkentette a munkaerővel szemben támasztott mennyiségi és
minőségi igényt, a tudományos és technikai forradalom csak a jó minőségű
munkaerővel lehetett hatékony. Ez abban jelentkezett, hogy a munkaerő felső
kétharmadának korábban elképzelhetetlen mértékben megnőtt a jövedelme, az alsó
negyed pedig a hatóságilag megszabott áráért sem kell. Ezek foglalkoztatása
annak ellenére sem lett megoldható, hogy száz év alatt megsokszorozódott a
magasabban iskolázottak, a jobban képzettek aránya. Száz éve a munkaerő nagy
többsége gyakorlatilag írástudatlan volt, nem írt, nem olvasott. Ugyanakkor a
vállalati szektorban dolgozók 1 százaléka sem volt diplomás, és 3 százaléknak
sem volt középfokú képzettsége. Ma már a negyedük diplomás és a felüknek
középfokú képzettsége van, de ez sem elég.
A 20. századig a gazdaság alig igényelt iskoláztatást, a jelenlegi igénye pedig kielégíthetetlen.
A történészek máig sem
hangsúlyozzák, hogy a Nyugaton először a vallás, a reformáció követelte meg az
olvasás elsajátítását. A reformárus felekezeteknek is csak azért vált
feladatukká a népoktatás, hogy hívek a bibliát és a zsoltárokat olvasni tudják.
Az ipari forradalom után is csak a közigazgatás igényelte a lakosság olvasási
képességét. Végül a 20. században aztán a tudományos és technikai forradalom
támasztott igényt nemcsak az írás és olvasás ismeretére, de a nagyobb szakmai
tudással és képességgel szemben is.
Arról még kevesebb szó esik, hogy
a Távol-Kelet jelenkori fölényében milyen szerepet játszik az a tény, hogy ott évezredek óta a társadalmak
működtetését a mandarinokra, azaz az iskolában szelektált és kiművelt
apparátusra bízták. Ezekben a társadalmakban évezredes hagyomány, hogy a
társadalomban való érvényesülés alapja az oktatási rendszer szelekciója.
Még senkinek sem jutott eszébe,
hogy a kelet-európai marxizmus gyászos bukása, és a kelet-ázsiai marxizmus
példátlan sikere elsősorban azzal magyarázható, hogy az előbbi az ortodox
keresztény kultúra, vagyis a dogmához való ragaszkodásra, az utóbbi az oktatási
rendszeren keresztüli szelekcióra épült. Ezért a szovjetrendszerben egyre
süllyedt a diktatúrát vezető káderek a színvonala, Kínában pedig egyre
emelkedett. Talán még karakterisztikusabb a kínai és a koreai marxizmus
összevetése. A Kínában a képesség alapján, Észak-Koreában vérségi alapon öröklik
a korlátlan hatalmat, és annak kiszolgálóit a korlátlan hatalmú vezetőhöz való
hűség alapján szelektálják.
A címben feltett kérdésre
egyértelmű a válaszom. Azért, mert a
társadalom jövője elsősorban attól függ, milyen családokban születik a
következő nemzedék. Ezt ugyan
egyértelműen bizonyítják a tények, a társadalomtudomány és a politika mégsem
hajlandó tudomásul venni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése