Kopátsy Sándor PG 2015 07 02
A latin-amerikaiak is
bajban vannak
Jelenleg az EU beteg államai a
mediterrán országok. Mindegyik reménytelenül eladósodott. Görögország már
összeomlott, legalábbis nyilvánvalóan menthetetlen. De a másik három sem fogja
kifizetni a lejáró államkölcsöneit. Ezek betegségének közös oka, hogy tagjai
lettek az euró övezetnek. Ebbe boldogan beléptek, mert mindegyikük jelentős
támogatást évez, és olcsóbbá vált a külső eladósodása.
Azt, hogy a tagságuk milyen
következményekkel jár, sem az EU brüsszeli vezetése nem ismerte fel. A közös
valuta vállalásából következően megszűnt a saját pénzteremtési lehetőségük,
amivel mindig pótolták az állami bevételek hiányát. Ezzel szemben csak azt
vették észre, hogy fele akkora kamatért könnyen juthatott az államkölcsönük
külföldi vásárlókhoz. Azok, elsősorban a közös valutájú gazdag tagok pedig
örömmel vásárolták a hazai államkölcsönüknél sokkal magasabb kamatú euróban megjelenő
mediterrán állampapírokat. A mediterrán országok kormányai boldogok voltak,
hogy számukra olcsó kamattal kölcsönhöz juthattak, a gazdag országok pedig
élvezték a számukra magas kamatozású hitelezést.
Azzal azonban senki sem számolt,
hogy az adósság kamatai hány százalékát érik el a nemzeti jövedelemnek.
Jellemző, hogy az államadósság arányát állítják szembe a nemzeti jövedelemmel.
Ez így semmit sem mond, ha a hitelezők belföldiek és alacsony a kamatjajuk. A
belső államadóságot ugyanis pénznyomással is lehet törleszteni, ha saját
valutájuk van.
Japán a világon legjobban
eladósodott ország, de az adóságának kilencven százaléka belföldiekkel áll
szembe és nagyon alacsony a kamatjuk. Ráadásul, óriási devizatartaléka van a
jegybanknak. Vagyis külföldiekkel szemben a legkisebb adósságteherrel
rendelkező országok egyike. Ezzel szemben a mediterrán országok
államkötvényeinek többsége külföldiek tulajdonában van és ötször magasabb azok
kamatja, ráadásul nincs jelentős devizatartalékuk.
A mediterrán országok
lakosságának nagyon alacsony az adózási fegyelme, azok korábban is
pénznyomással egyenlítették ki a bevételi hiányt. A közös valuta azonban ezt
eleve lehetetlenné tette.
A másik közös jellemzőjük, hogy
páratlan lehetőségük van a külföldi turistákból. Ezt pedig azzal ösztönözték,
hogy a valutájuk leértékelve tartották, ezzel olcsók voltak a gazdag országok
turistái számára. A közös valuta ezt is lehetetlenné tette.
Ugyanakkor ezeknek az országoknak
nincsen nyersanyaguk, a drága energiahordozókért fizetniük kellett.
Közben kiderült, hogy ugyan
egészen más okokból, a latin-amerikai országok is bajban vannak. A magas
nyersanyagárak mellett viszonylag gyorsan növekedtek, lépést tudtak tartani a
gyors népszaporodásuk igényével. Most, hogy a bányajáradékok negyedére esetek,
kiderült, hogy csak azok magasságának köszönhették a viszonylagos
eredményességüket.
Márpedig két okból nem lehet
számítani a nyersanyagárak visszaemelkedésére.
Egyrészt a páratlan
nyersanyagigénnyel történő kínai csoda nem ismétlődhet meg, mert nincs olyan
potenciális térség, ahol egymilliárd embernél nagyobb népesség évente
kétszámjegyű mértékben gyarapodik. A kínai iparosítás pedig túllépte a nagyon
magas nyersanyagigényű szakaszát.
Másrészt a palagáz termelés
belépése óta nem várható még egyszer a 60-70 dollárnál magasabb olajár.
Ráadásul a latin-amerikai országok potenciális bevételének súlya a turizmusból,
tizede sincs a négy mediterrán államénak. Előnyük viszont a bőséges életterük.
De ez sem engedne meg 2-3 ezreléknél gyorsabb népességnövekedést. A tényleges
azonban ennek közel a tízszerese.
Reménye csak Brazíliának és
Argentínának van, az óriási kihasználatlan élelmiszertermelési potenciál.
Ahogyan nem lehet számítani a bányajáradékok visszaemelkedésére, óriási
potenciálja van e két országnak arra, hogy Kína lakosságának élelmezéséből
részt vállaljon. Kína az egyetlen olyan élelemvásárló, amelyiknek pénze is lesz
arra, hogy megvegye.
Ezt Kínában tudják, ezért
vállalják, hogy a kontinens két óceánpartját korszerű vasúttal kötik össze.
Ebből semmit nem látva a római pápa azzal növeli népszerűségét, hogy a
természetet félti a vasúttól.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése