Kopátsy Sándor PF 2015 07 11
A magas
foglalkoztatás ösztönzése
A bolsevik évtizedek legnagyobb
tanulása az volt, hogy a dolgozók
érdekét semmi sem garantálja jobban, mint a magas foglalkoztatás. Minden
társadalomban az van előnyös pozícióban, akiből kevés van. Ezt az örök
igazságot felejtette el a marxizmus, de a gyakorlatban kiválóan alkalmazta. A
munkások hatalmát teremtett azzal, hogy dogmája volt a teljes foglalkoztatás.
Akkor, benne élve, csak a hátrányát láttam, azt hangsúlyoztam. Annyi
munkanélküliséget javasoltam, amennyi ember akkor büntető táborokban volt,
egyetlen százalékot.
Azt már a náci rendszerből
megtanultam, hogy a nép számára az elsődleges követelmény, legyen mindenkinek
munkája, amiből segélyekre nincs rászorulva. Aki ezt nem érti meg, nem értheti
meg azt sem, hogy miért volt Hitler olyan népszerű még a nagyon tisztességes
németek számára is. Máig nem vesszük tudomásul, hogy magas munkanélküliségű,
szociális juttatások nélküli tőkés osztálytársadalomnál jobbnak tartották a
mindenki számára a munkából való megélést biztosították.
Mivel a nácizmus csak a német
érdeket elismerő imperializmus volt, szerencsénkre, megbukott.
Azon azonban nem botránkozok,
hogy a rendszerváltással a munkából való megélés lehetőségétől megfosztott millióknak
Kádár országa jobb volt, mint az erőseknek sokkal többet adó demokrácia. Csak botránkozok azokon a
demokratákon, akik a lakosság számára a politikai jogok az elsődlegesek nemcsak
a munkából való megéléssel, de még a jövedelemmel szemben is. A társdalom
tagjainak óriási többsége számára nagyon másodlagosak a politikai jogok. A
napokban találkoztam azzal az adattak, hogy Indiában a 9 év alatti gyerekek 30
százaléka alultáplált, Kínában pedig csak 2. Ennél jobban aligha bizonyíthatja
valami a véleményemet, hogy Kínban most csoda zajlik, Indiában pedig tragédia
készül. Az viszont bosszant, hogy a magyar kilencéves gyerekekről csak annyit
tudhatunk, hogy jelentős hányaduk nagy szegénységben él. De azt is csak úgy,
hogy mennyien, de az, hogyan oszlik meg ezek aránya a cigány és nem cigány
lakosság esetében, szigorú titok.
Ötven éve tudom, hogy a lakosság
életviszonyainak alakulása a legjobban az átlagos testmagasság alakulásával
mérhető. Ezt a módszert éppen hazánkban egy ezred sorozási adatai alapján
dolgozták fel. Aki ezt elvégezte, a világ szakmai köreiben tudják, de a
megyeszékhelyen ahol orvos és tanár volt, nem tudják. Nem utolsó sorban azért
sem, mert zsidó volt, akit átadunk a náciknak.
Jelenleg mindenki tudja, hogy az
ország legnagyobb baja a nagyon alacsony foglalkoztatás. Azt ugyan a hivatalos
politikai is elismeri, hogy ennek javítása volna a legnagyobb bajunk, de még az
sem közöljük, hogy azonban, hogy mekkora, nem közöljük, hogy az EU 28
tagországa között az utolsók vagyunk. Ezzel szemben a kormány csatornáin
állandóan szerepel, hogy a közmunkásoknak köszönhetően mennyivel csökkent a
nyilvántartott munkanélküliek száma. Azt sem írta még le senki, hogy ez a
mutató mekkora volt a Kádár-rendszerben, és mekkora a rendszerváltás óta.
Mivel a foglalkoztatás kívánatos
szintjét tartom a legfontosabb társadalmi mutatónak, megszállottan foglalkozok
azzal, hogyan lehetne ezen javítani.
Egyetlen lehetőséget abban látok, hogy a munkaerő árát a keresletének
és kínálatának arányához lehet igazítani. Ez abból fakad, hogy akár a
munkavállalók adóztatásával, akár a foglalkoztatásával járó elvonást az állam a
piactól függetlenül szabályozhatja. A közgazdászok addig sem jutnak el, hogy
a történelemben először van arra
lehetőség, hogy más lehet a munkaerő ára, más annak a költsége a munkaadó, és
más a munkavállaló számára.
Erre lehetőséget először a
munkajövedelmek adóztatása adott lehetőséget. Szinte már minden tőkés osztálytársadalom is áttért a
munkajövedelmeket is tartalmazó progresszív adóztatásra. Ez az adóztatási
mód azt jelenti, hogy a munkaerő piacán kialakult béreket a társadalmak
többsége nivellálja. Aki magas bért kap, aránylag is magasabb adót fizet.
Vagyis az adózott jövedelmeket nivellálja a társadalom. Ez a nivellálás a
háború után nagyon erős volt, az óta mindenütt csökken. Mi olyan ország
vagyunk, amelyik az egységes adókulccsal ezt lehetetlenné tettük. A kormányunk
azt hiszi, hogy ezzel a középosztály pozícióját erősítni. Megfeledkezik arról,
hogy csak a gazdag társadalomnak lehet erős középosztálya. Az alacsonyan
foglalkoztató társadalom szegény. A
szegény társadalomban a középosztály is szegény, mivel gazdag nem lehet, úr
akar lenni. Az urizálás már jelentkezik.
Még nagyobb kár származik abból,
hogy az egységes adókulcs kizárja a jövedelemarányoknak a társadalmi érdekhez
történő igazítását.
Éppen a napokban került a kezembe
olyan írás, ami azt ismertette, az Egyesült Államok az adóztatással hogyan
támogatja a képzelten, kevéssé keresett munkaerő foglalkoztatását. Az olyan
családok számára, amiben alacsony az egy személyre jutó bérjövedelem, ennek
arányában adókedvezményt ad. Ez egy háromgyerekes családban egy alacsony bérű
kereső esetében évi 6.000 dollár.
Ennek az adóztatási rendszernek
az érékelésével három kutatóintézet is foglalkozik. Többnyire inkább a hibáit,
mint az eredményét keresve. Az egyik tanulmány arra hivatkozik, hogy az az
adózás a belkereskedelmi és vendéglátó láncoknak kedvez. Ebben igazuk van.
Öt-hat éve vizsgáltam, hogy az Egyesült Államokban, mely ágazatokban magas a
képzetlen munkaerő aránya. Két ágazat emelkedett ki, a főleg mexikói bevándorlókat
foglalkozató, kertészkedő mezőgazdaság, Kaliforniában, és a kereskedelmi
nagyvállatok. Ezek sikere sem elég azonban arra, hogy ne az ilyen, képzetlen,
tapasztalatlan munkaerőben a legmagasabb a munkanélküliség. Tehát ilyenből
többre volna szükség.
A három említett tanulmány egyike
sem veti fel a kérdést, milyen foglalkoztatás felel meg a társadalom érdekének.
Pedig egyszerű a válasz. A magas, és a
munkaerő minden szintjén közel azonos.
Ami a foglalkoztatási szintet jelenti, Európában mindenütt az optimum
alatt van. Az EU 28 tagállamában az összesített foglakoztatási szinte jó
tíz százalékkal alacsonyabb, mint a négy tengerentúli angolszász országban.
Ráadásul ezekben az egy dolgozóra jutó ledolgozott órák száma is mintegy száz
órával alacsonyabb. Kevesebb az ünnep, a szabadság és a hiányzás. Vagyis a
tengerentúli protestáns országokban közel három héttel hosszabb a hét.
Még nagyobb a távol-keleti
országokhoz viszonyított különbség. Ott az év kétszáznál is több munkanapból
áll. Hozzá teszek még két példát.
Dél-Koreában a háborút követő öt
éven át évente 2.600 munkanap volt a kötelező. Ezerrel több, mint jelenleg
Magyarországon! Ma is fele a vasárnapokon kívüli ünnep, és nincs
statisztikailag kimutatható tartós munkanélküliség. Leírta ezt valaki nálunk!
Japánban mindenki számára 68 év a
nyugdíjkorhatár, ezen nincs engedmény. A ténylegesen nyugdíjba vonulók életkora
pedig 71.8 év!
Európa egészét a versenytársaikat azoknál kevesebb munkával lépést
tartani akaró kontinensnek tekinthetjük.
Ami a foglalkoztatási ráta optimumát jelenti.
Nem elég a magassága, nagyon
fontos az egyenletessége is.
A munkaerő felső hányadai
hatványozottan értékesek. A munkabér, az első olyan mérce, ami a munkaerő
társadalmi érékét méri. Az osztálytársadalmakban csak a művészetek területén
volt teljesítményarányos a jövedelem. Ott sem mindig az érték létrehozója
kapta, gyakran éppen a legértékesebb, leginkább új értékeket hozó művek sokáig
nem voltak reálisan értékelve. Az utókor annál inkább megette ezt. A
tapasztatok szerint viszonylag hosszú időre volt szükség, amíg az érékek
rangsora stabilizálódott. Ma a legjobbak
ezerszer annyit érnek, mint a kor elfogadott műalkotásai, és a legnagyobb művészek
művei között is egyre nőnek az értékkülönbségek.
A kommunikációk forradalmai a
versenysportokat is felértékelték. Ma ennek a legjobbjai messze jobban
megfizetettek, mind a tudományoké.
A művészetek és a versenysportok
számomra azért érdekesek, mert a jelenkor legfőbb feladatát, a képességek
kifejtésének maximalizálását e két területen oldják meg a legjobban. A jelenkori társadalmak teljesítményekre
koncentráló képzést csak a művészetekben és a versenysportokban valósítják meg
hatékonyan. Nem érzem túlzásnak, hogy a
társadalmak várható teljesítménye ugyanis attól függ, milyen hatékonyan
fejlesztik ki a képességeket. Ez szinte csak a művészetek és a
versenysportok területén működik hatékonyan.
A képesség kifejlesztésnek két
feltétele van. A korai, megbízható
képesség felismerés és a homogén képességek homogén csoportokban történő
kifejlesztése. Ez csak a művészek és sportolók képzésében valósul meg. A társadalom képességigényének a 99
százalékban azonban nem ez történik. Szinte nincs korai képesség felismerés, és
az oktatási rendszer nagyon későn tér rá a homogén képességű csoportok oktatására.
Pedig a társadalom jövőjének kilátásait két feltétel javítja a legjobban.
A gyermekvállalások családi hátterének javítása. Ennek két módszere
van. A gyermekvállalást csak annyi gyermek számára támogatják, ahány eredményes
felnevelése várható, és az öregkori ellátás mértéke a gyermeknevelés
eredményétől függjön.
Olyan képesség feltárási és oktatási rendszer, ami a művészek képzésben
bevált. Ez nálunk, annál is
ígéretesebb, mivel a két területen a képzésünk világszínvonalú.
A tartós munkanélküliség felszámolása.
Mivel annak a lehetőségét
eljátszottuk, hogy adókedvezménnyel támogathassuk a tartós munkanélküliek és a
pályakezdők alkalmazását, csak a foglalkoztatással járó elvonás csökkentésére
marad lehetőség. Már sokszor leírtam, hogy a tartós munkanélküliek és a
pályakezdők alkalmazása esetén engedjük el a bérjárulékot.
A szükséges intézkedések működési eredményéről
pedig folyamatosan be kell számolni etnikai, képzettségi bontásban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése