Kopátsy Sándor EH 2015 06 29
A
gazdasági siker feltétele
Középiskolás
koromban már feltűnt, hogy az utóbbi ezer év gazdasági sikerei lemérhetők
voltak azzal, hogy melyik ország milyen közel van az Atlanti Óceán észak-nyugati
partjaihoz. Azt csak később ismerem fel, hogy a közelség alatt nem a
távolságot, hanem annak legyőzési idejét és költségét kell mérni. Ezen az
alapon a csehek, a lengyelek, de még a balti népek is közelebb voltak, mert az áruk szállítási költsége csak a vízen
volt elviselhető. Megállapítottam, hogy a Kárpát Medence nagyon messze van.
Még egyszerűbb
mércének tartottam a Golf Áram hatásának érvényesülési fokát. Ezt a távolságot
megbízhatóan mutatta, hogy a búza vetőmagjának, hol hányszorosa a termés. Ez a
mutató ugyan nem volt túlságosan kedvezőtlen, de a nyugat-európai piacokra való
szállítása, egészen a vasút megjelenéséig elviselhetetlenül drága volt. A vasút
mégis óriásit javított a Kárpát Medence helyzetén. A személyek és a drága áruk
számára tizedére csökkent a szállítási költség és idő. A gőzhajók megjelenése
azonban hamar leértékelte a helyzetünk javulását azzal, hogy a tengeren túlról
a sokkal olcsóbban termelt gabona olcsóbban is szállítható lett.
Ezek az
információk alaposan leértékelték számomra Magyarország történelmének tálalását,
mert abban szó sem volt arról, amitől a történelmünk függött.
A feudális és
nyugati keresztény magyar állam alapítóknak az osztrák és a cseh politikai
kötődéssel kellett volna csökkenteni a Nyugattól való távolságot.
Az osztrákok
viszonylag könnyű helyzetben voltak, mert közös nyelvük eleve a germánsághoz
való kötődést jelentette. A szállítás szempontjából ők sem voltak lényegesen
közelebb a Nyugati piacokhoz, de eleve részei voltak a Német-Római
Birodalomnak.
A csehek előnye
volt, hogy ők vízi úton elérhették az Atlanti Óceánt. Az pedig bölcsességükre
vall, hogy szláv voltuk ellenére, eleve megelégedtek azzal, hogy a Német-Római
Birodalom választói fejedelmeinek egyike lesznek.
Géza és István,
a nagyobb függetlenségük érdekében önállók akartak lenni, és a pápától kérték a
koronát. Itt ütköztem először a problémába, hogy valóban az uralkodónk
függetlensége, az államunk szuverenitása az elsődleges társadalmi érdek. Ebben
a kérdésben a magyar történészek kétségét sem vetik fel annak, hogy ami a
királyunk érdeke, az a nemzetünké is.
Számomra soha
nem volt kétséges, hogy a nemzet, az
állampolgárok érdeke az első, és ehhez kell az uralkodónak az érdekét
illeszteni. Azt, hogy ezt a hatalom birtokosának nehéz elfogadni, megértem,
de azt nem, hogy a történészeink ezt máig tudomásul veszik. Sőt ma is ennek
alapján értékelik a történelmünket. A korok minősítését a hatalmat birtokló
szabadságának maximumához mérik. Mintha
a nép érdeke az uralkodó személyes érdekével volna azonos.
Ebben a
kérdésben mindig a csehekre hivatkozok. Csehország
csak az első világháború után lett szuverén állam, mégis mindig jóval előttünk
jártak, és járnak ma is. Gazdaságföldrajzi adottságuk ugyan kedvezőbb volt,
de szláv voltuk okán inkább lehettek volna germánellenesek.
A második
évezred derekán a reformáció jelezte, hogy a puritán népek kinőtték a
mediterránok római katolicizmusát. Ettől kedve egyre nőtt a puritánok fölénye.
Ekkor a Kárpát Medence országa számára lehetőség nyílt a puritán Nyugathoz csatlakozásra.
A csatlakozás spontán megtörtén, az itt élő lakosság nagy többsége a Nyugat
puritán vallását választotta. Ez a döntés megszilárdulhatott volna, ha nem
kerülünk Habsburg uralom alá. A történészek még ötszáz év után sem
hangsúlyozzák a 16. század által kínált modernizációs lehetőséget. Pedig ehhez
elég lett volna az Oszmán Birodalommal való megegyezés, ami élig-meddig
Erdélyben meg is történt.
A 19. és a 20.
század közepe között a vasúti és a közúti szállítás forradalmának köszönhetően,
közel kerültünk a Nyugathoz. A gabonaexport jelentősége az életszínvonal
emelkedésével arányosan csökkent. Ugyanakkor a belterjes mezőgazság exportja és
az ipari munkamegosztás számára létrejöttek a munkamegosztás hatékony
feltételei. Történelmi fordulatot jelentett a közúti szállítás diadala, ami
biztosította a nyugat-európai távolságokon belüli vállalati szintű
munkamegosztást. A 20. század végére Európa nyugati fele a szállítás
szempontjából egységes piaccá váltak.
A magyar
történelem számára a szállítási forradalom ugyan létrehozta a Nyugattal való
integráció technikai feltételét. Ezzel párhuzamosan a magyar társadalom
évezredes problémája, a betegesen alacsony polgárság is megoldódni látszott. Az ország lakosságának mintegy húszadát
kitevő zsidó etnikum példátlan gyorsan élt a polgárosodás megnyílt
lehetőségével, és nyugati színvonalú polgárrá vált. Az ország történetének
kétségtelenül a legnagyobb hiányossága a magyar etnikum beteges polgárhiánya
megoldódni látszott. Ezer éves
történelmünkben először volt polgárságunk. Ráadásul kiváló minőségű.
A viharos polgárosodással azonban
szembefordult az abnormálisan nagyszámú nemességünk folytatását jelentő úri
középosztály. Trianon után az úri középosztály ellenforradalmát támogatta
felűről az arisztokrácia, aluról a magyar nép, amely képtelen volt
megemészteni, hogy csak a létszámának megfelelő országa marad. A lényegében
nemzeti állammá zsugorodott ország lakosságának nagy többsége egyrészt teljes
revíziót, másrészt megszabadulást akart a meggazdagodott zsidóságtól.
A második
világháború alatt a zsidóság öthatodát elpusztítottuk, illetve elengedtük.
A háborúvesztés
után a Szovjetunió csatlósa lettünk. A megszállás történelmi érdeme volt az
arisztokrácia és az úri középosztály hatalmától való megszabadulásunk. A
nagybirtokrendszer következetes felszámolása után is nagy maradt a falusi
lakosság kielégíthetetlen földigénye. Ennek a nyomásnak engedve, a svábokat
hazaárulóknak minősítettük, földjüktől megfosztottuk és batyuval
kitelepítettük.
A Szovjetunió
hatására erőltetett iparosítást folytattunk. Ennek köszönhetően, a falvak túlnépesedettségét sikerült negyedére
csökkentenünk.
A szovjet
megszállás alatt a társadalmunk polgárhiánya nem érződött az események
alakulásában. Egyrészt a polgárság igényei előtt a bolsevik rendszer elzárta az
utat, másrészt a megmaradt, mintegy százezres zsidóság, realitásból és
félelemből beállt a proletárdiktatúra élcsapatába. Ezt a jobb-közép magyar
közvélemény bűnnek minősíti, én előnyüknek tartom. A bolsevik évtizedeket annak köszönhetjük, hogy a magyar zsidóság adott
realista színvonalat a társadalmi viselkedésünknek.
Nem csak a
jelenlegi közép-jobb kormányzat, de a történészeink sem ismerik fel, hogy a
másoknál sikeresebb csatlós sorsunkat két ténynek köszönhettük.
Egyrészt a
bolsevik rendszer zsidó káderei sokkal inkább értelmiségiek voltak, mint a
zsidóságuk szinte teljesen elvesztő csatlós országokban.
Másrészt a
Szovjetunió reformista káderei a mezőgazdaság modernizációjával akartak
kezdeni, és erre a feladatra Magyarországot tartották a leginkább alkalmasnak,
és a reformot az agrárpolitikus Nagy Imrére bízták.
Sajnos a
reformok moszkvai támogatói sem voltak elég erősek, a magyar közvélemény, de
még a kommunista párt kádereinek többsége sem tudta felmérni, hogy hol van a
mozgásszabadásunk határa. Ezért tört ki 1856-ban a forradalom, és két hét alatt
messze átlépte a Moszkvában megengedett határokat. A szovjet hadsereg leverte a
forradalmat.
Óriási
szerencsénkre a szovjetvezetés elfogadta, hogy Kádár János legyen a diktatúra
élén. Elképzelni sem tudom, mi lett volna, ha nem ő a hatalom első embere. Ezt
azonban a rendszerváltás utáni halom képtelen tudomásul venni, és a
jelentőségét értékelni.
A második
világháború utáni Európa történelmét, mindenekelőtt a hidegháborút nem lehet
megérteni, ha eltekintünk attól, hogy a megelőző száz évben, elsősorban a
zsidóság páratan sikerének köszönhetően, felzárkózás folyt, ezer év óta először
csökkent Európa keleti felének lemaradása. Ez az eredmény azonban megszűnt,
visszaállt a polgárhiányosság állapota, mivel a zsidóságot kiirtották, illetve
hagyták kivándorolni, a másik élenjáró etnikumot, a germánokat pedig
kitelepítették. Ezért a térség motorját szinte felszámolták. Európa keleti felének a 20. században
bekövetkezett legnagyobb hatású történelmi eseménye, a zsidó és a germán
etnikum felszámolása volt. Ettől kezdve a Nyugathoz való felzárkózás
motorja eltűnt. Közép- és Kelet Európa felzárkózása reménytelenné vált. Ez a
legmarkánsabban Lengyelországban és a Kárpát Medencében jelentkezett. Ez a
leginkább egyértelmű, ha e két térségnek az első világháború előtti és az
1990-es rendszerváltás utáni etnikai állapotát állítjuk egymással szembe.
A Szovjetunió
szétesése után az általa felügyelt térség országai visszanyerték a
szuverenitásukat, de ezek főleg etnikai okból képtelenek voltak élni a
lehetőséggel.
A trianoni
Magyarország ugyan harmad akkora területű egy nemzetiségű országgá változott,
de a század közepére elvesztette zsidó és germán kisebbségét. Itt térek ki
arra, hogy nemcsak a politika, és a történészek, de a magyar közvélemény is
csak arról beszél, hogy elveszítettük azokat a területeket, ahol kisebbségben
éltünk, pedig a nagy társadalmi változást az jelentette, hogy Trianon után a
lakosság nyolctizede magyar etnikumú volt. A két legnagyobb kisebbség a germán
és zsidó pedig előttünk járt. Egyetlen messze lemarad etnikumunk a lakosság
egyetlen százalékát kitevő cigányság volt. A
rendszerváltás utáni országban egyetlen százalékra zsugorodott mind a zsidóság,
mind a germánság, ezzel szemben a legnagyobb etnikummá szaporodott a cigányság.
Még senki sem
készített olyan mérleget, ami megmutatná, hogy az ország lakosságának etnikai
változása mekkora veszteséget jelent az emberi vagyon értékében.
A rendszerváltást követő 25 év mérlegét
tragikusnak tartom. Az arisztokráciától és az úri középosztálytól ugyan
megszabadultunk, de ma a magyar társadalom
kevésbé polgári, azaz nyugat-európai, mint száz évvel korábban volt.
A fentiekkel azt
kívántam bizonyítani, hogy a történelem múltját és jövőjét nem a politikai események,
hanem a társadalomhoz való igazítás alakítja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése