Kopátsy
Sándor EE 2014-10-01
AZ
ÉN KÖZGAZDASÁGTANOM
I.
Az
osztálytársadalmak alépítménye a túlnépesedés
A természeti környezet
szerepe
Marx ugyan felismerte, hogy a társadalmi
viszonyok az akaratunktól függetlenek, azokat a társadalom életfeltételeinek az
adottságai determinálják. Ezt a társadalom alépítményének nevezte. Azzal már alig
foglalkozott, hogy mi a társadalmak alépítménye. Hiányos marxista ismereteimből
csak arra emlékszem, hogy a természeti
környezet szerepét azzal intézte el, hogy a termékeny trópusi viszonyok
kedvezőtlenül hatottak a fejlődésre. De ennek bizonyítását is elintézte
azzal, hogy ahol könnyen talált táplálékot a gyűjtögető ember, ott viszonylag
probléma mentes volt az élete. Mivel nem
volt kényszer új megoldások keresésére, kényszer a változtatásra, ezrét nem is
volt fejlődés. Arra már ki sem tért, hogy ennek valóban ez lett volna az elsődleges
oka.
Az, a tény, hogy az ember a trópusokon
könnyen talált táplálékot, nem kellett a hideg ellen védekezni, még messze nem azt jelentette, hogy ott könnyebb volt
megélni. A könnyebben élés legjobb mutatói, a várható életkor, a
testmagasság egyáltalán nem azt jelezte, hogy a trópusok gazdag vegetációja
könnyebb életet jelentett. A buja trópusokon ugyan nagyobb az ott élő fajok
számára, ami könnyebb táplálékszerzést jelentett. Az fel sem merült, hogy ahol látszólag könnyebben élt az ember, ott
könnyebben éltek az ellenségei is.
A közvélemény a búja trópusi környezetben csak
az emberre is veszélyes ragadozókra gondol. Ezek is nagyobb veszélyt jelentettek,
de a legveszélyesebbek a kórokozók, a
vírusok, a bacilusok, a járványokat terjesztő, vérszívó rovarok voltak. Véleményem
szerint, ezekhez képest az emberevő ragadozók elhanyagolható halálokozók voltak.
A gyűjtögető társadalmakban is a nagy
többség azért halt meg, mert az ember egészségelleni védekező képessége gyenge
volt. Márpedig a trópusokon ez volt a legnagyobb halálok.
Fajuk története tele van a jobb
életkörülményeket teremtő sikerekkel, de szinte
a jelenkorig alig valami történt az élet védelme, meghosszabbítása érdekében. Már
ezen is érdemes volna elgondolkodni,
hogy miért fordított az ember sokkal nagyobb figyelmet a minél jobb, mint a
minél hosszabb életre. Az ember miért
olyan faj, amelyik fiatalon és egészségesen nem értékeli az élet biztonságát,
hanem az életét is kockáztatja a jobban élés érdekében. Erre csak az lehet
a magyarázat, hogy a fajunkat nem fenyegette a kihalás, de még a kívánatosnál
alacsonyabb létszám veszélye.
A jelenkor azt bizonyítja, hogy az ember
biológiailag mintegy háromszor hosszabb életre képes, mint amennyi a gyűjtögető
társadalomban a várható életkora volt.
Még
a demográfusok is keveset foglalkoznak a várható életkor alakulásával, pedig
kevés adat mond annyit a társadalmi fejlődésünkről, mint a várható életkoré.
Előre bocsátva, nem vagyok e téma szakembere.
Ennek ellenére a becsléseim így is jó irányban mutatnak. A gyűjtögető társadalmakban a várható életkora valahol a húszas évek
első felében lehetett. Ez is bőven elég volt ahhoz, hogy létszámát nemcsak
tartani tudta, de a föld szinte minden természeti környezetében nagyon gyorsan
berendezkedett. Minden fajnak a várható átlagos életkora a létszámuk
újratermeléséből számítható ki. Mindenfajnak annyi az átlagos várható életkora,
amennyi a létszámának tartását biztosítja. Ez csak az utóbbi mintegy hatezer
évben torzult azzal, hogy a nagyon elszaporodott ember a fajokat pusztító, és
fajokat szaporító lett. Az ember számos fajt kipusztított, sokkal kisebb
létszámra csökkentett, ugyanakkor számos háziállat létszámát a vadon élő
elődeinek sokszorosára növelt.
Mivel
az ember olyan szapora, hogy a létszámának tartásához elegendő, ha a
potenciális élethosszánál sokkal rövidebb életet él, a halál ellen nem is
fejlesztette védekező képességét. A
várható élet hossza nem azért nőtt meg, mert fejlettebb lett az
egészségvédelem, hanem azért, mert jobbak lettek az életfeltételek. Biztosabb a
rendszeres táplálkozás, jobb a lakás. Az
ember teremtett a maga számára minden természeti környezetnél jobb környezetet.
Visszatérve a természeti környezetre.
Azt a tények bizonyítják, hogy az ember nem a
meleg, egyenlítő közeli Dél-Afrikában érezte a legjobban magát.
- A
legjobb bizonyíték a tény, hogy fajunk szülőföldjéről más, egyre jobban eltérő
természeti környezetekbe vándorolt.
- Az
első két állat, a kutya és a rénszarvas domesztikációja a sarkkör térségében, a
tundrán történt.
-
Az első haszonnövények a magas hegyek völgyeiben, illetve a csapadékszegény
síkságokon jelentek meg.
-
Az első magas-kultúrák ott alakultak ki, ahol enyhe volt a tél, és a folyamok
síkságai önözhetővé tehetők voltak, és volt erős, a talajművelésre és
teherszállításra alkalmas domesztikálható állat.
-
Az elmúlt ezer év sikerei, a természetes csapadékra épülő földművelés, az
óceánok meghódítása, az ipari forradalom, a második agrártechnikai forradalom,
végül a tudományos és technikai forradalom a négy évszakos mérsékelt éghajlaton
történek.
A
négy évszakos éghajlat
A fenti kérdésekről már sokszor írtam, a négy
évszakos klímáról azonban nem is hallottam, pedig a felismerésem jelentősnek
tartom.
Az elemi iskola első két osztályát falusi
gyermekként éltem meg. Minél öregebb lettem, annál jobban felértékelődött
bennem az a két év. Azt azonban, hogy miért, csak 90 évesen értettem meg.
Társadalomtudósként korán felismertem, hogy a
sokféle környezetben megforduló emberek rugalmasabbak, másokat jobban megértők
lettek. A távolsági kereskedőket a társadalom élcsapatának tartottam. A nomád
és a tengerjáró népeket pedig azért értékeltem, mert megtanulták a sokféle
környezethez való alkalmazkodást.
Arra azonban csak néhány éve döbbentem rá,
hogy a magyar falvak parasztságának évente négy évszakhoz kellett igazodni. A
négy évszak nemcsak négy klímát jelentett, hanem négy eltérő életmódot is.
Mások voltak a feladatok, az étkezés, más a munkamegosztás. Akinek évente
négyszer kellett a természeti környezetéhez igazodni, más volt, mint azok a
városi emberek, akinek a munkájuk nem függött az északoktól.
Ma
már a négy évszakkal magyarázom az utóbbi ezer év történelmét. De nagyon fontosnak tartom, hogy a gyerekek
minél több életformával találkozzanak, kerüljenek bölcsödébe, járjanak óvodába,
kerékpározzák be a környéket, lássanak pusztát, falut, várost, utazzanak idegen
országba.
Fogazásgátlás
A termelésre való áttéréssel azonban olyan
mértékben megjavultak az életfeltételek, hogy a várható életkora néhány évvel
megnőtt. Ez a néhány év is olyan mértékben megnövelte a szaporaságát, amit nem
lehetett elviselni. Az elviselhetetlen népszaporulatot a társadalomnak magának
kellett levezetni. Ezt csak a halálozás fokozásával lehetett megoldani.
Ha maga az ember nem válik halálokozóvá,
akkor a születések, és a halálozások létszámtartó egyensúlya valahol a húszas
évek első felében lévő átlagos élethossz mellett van. Ha ennél hosszabb az
átlagos élettartam, az emberek száma elviselhetetlen gyorsan növekszik.
Nagyon
kíváncsi lennék egy olyan grafikonra, ami megmutatja, hogyan növekedik a
népesség a várható életkor függvényében, ahol nincs mód a normális fogazásmentes
szexuális életre. Tudom,
hogy nem volna egyszerű az ilyen grafikon elkészítése, mert a várható életkor
növekedése olyan életmódot jelent, amiben mind a nők, mind a férfiak
termékenysége is növekszik, de ugyanakkor, bizonyos határon túl növekszik a már
nem termékeny nők és férfiak aránya is. Ezek azonban már csak a jelenkor
problémái. Fajunk életében eltelt mintegy százezer évnek csak az utóbbi egy
tízezred részében lett megoldva a fogamzásgátlás, és nőtt jelentőssé a már nem
termékeny korúak aránya.
A napokban volt az öregek napja. Ennek okán három
adat ragadt meg bennem.
- A lakosság átlagos életkora, a várható
életkor és a 60 év felettiek aránya egyaránt a legmagasabb Norvégiában. Abban
az országban, amelyik az ENSZ három mutatós rangsorában is a legfejlettebb
ország. Vagyis ezek a mutatók is jól mérik a jelenkori társadalmak
fejlettségét.
- 2012-ben 809 millióan, az emberiség 11
százaléka volt 60 év feletti. 2030-ban, várhatóan 1.375 millióan, a lakosság 16
százaléka, 2050-ben pedig 2031 millióan 22 százalék lesz az öregek aránya.
- A fejlett nyugat-európai országokban a
leggyorsabban a nagyon öregek, a 100 évnél is továbbélők aránya növekszik.
Ennek megélése ma százszor nagyobb valószínűségű, mint száz éve volt.
Sem a politikusok, sem a társadalomtudósok nem
veszik tudomásul, hogy a fejük 38 év alatt többet öregszik, mint előtte
százezer év alatt. Még megdöbbentőbb volna, ha az öregek arányváltozását
1812-től mutatnánk meg.
Ami meglepő, hogy a közvéleménynek fogalma sincs arról, hogy a saját országában mikor,
mennyi volt a várható életkor, vagy a 60 évnél idősebbek aránya. Amatőr
történészként, a nagyon sok nem tanított történelmi ismeret között ezt is
fontosabbnak tartom, mint sok, a királyok személyével foglalkozó adatot.
A fajuk létszámát érintő változások nemcsak
Marxot nem érdekelték, de a jelkor politikai prófétáit sem, pedig minden fajnak, az embernek a sorsát sem
lehet megérteni, ha nem tekintjük elsőrendű tényezőnek a létszáma alakulását.
Ezért is tekintettem a népesedést eleve
fontos témának. Ez a tanulmány is ennek a kérdésnek a fő motiválója.
Azt, hogy az osztálytársadalmak fontos
alépítménye a túlnépesedés, hamar megéreztem, de csak jó ötven évvel később
jutottam odáig, hogy nemcsak fontos, hanem az elmúlt hatezer év minden
osztálytársadalmát meghatározó egyetlen közös eleme. Tehát, minden osztálytársadalom azonos alépítménye, a túl-népesdés
megfékezése.
Ez alól egyetlen kivétel a rabszolgatartó
társadalom, ami akkor jön létre, amikor valamilyen okból annyira megugrik a
halálozás, hogy munkaerőhiány lép fel. Erre három példát ismerek.
- Az időszámításunk előtti 7.-5. században a
görög gabonatermő gyarmatokon a malária szinte kipusztítja a lakosságot. Azt az
Afrikából importált tórabszolgákkal próbálják pótolni.
- Az időszámításunk előtti és utáni néhány
században a Közel-Keletről behozott járványok kipusztítják a mediterrán
térségben a városok lakosságát. Ezt is a hadjáratok során szerzett
rabszolgákkal akarják pótolni.
- A 17.-19. században, Amerikában a bevitt
járványok kipusztítják az elve gyér őslakosságot, és a jövedelmező vállalkozásként
működő ültetvényeken munkaerőhiány lépett fel. Ezt Afrikából elrabolt
rabszolgákkal pótolják.
Egyik esetben sem indokolt rabszolgatartó
társadalomról beszélni. Az első két esetben városi polgárok társadalma
működött. A görög, illetve a római polgárok voltak az uralkodó osztály. Az
amerikai ültevényeken és a szolgáltatásokban a munkaerő jelentős hányada, de
nem a többsége ugyan rabszolga volt, az uralkodó osztály pedig tőkésekből és
gyarmattartó birodalom megbízott tisztviselőiből állt.
Az is probléma, hogy a társadalomtudomány még mindig a világtörténelmet nagyon a
közel-keleti és európai térségre koncentrálja. A sokkal jelentősebb
távol-keleti és dél-ázsiai történelmet figyelmen kívül hagyja, pedig azok
ismerete nélkül a mezopotámiai és az egyiptomi társadalom is nehezen érthető
meg.
A kínai társadalom történetét csak Fukujama
műve alapján ismerem. Abban a császár hatalma ugyan korlátlan volt, de a
birodalom működését mandarinok biztosították. Akik a császár rabszolgái voltak,
akinek, amíg bírták a császár bizalmát, lefelé korlátlan hatalmuk, és mesés
jövedelmük volt. Ezt a társadalmat joggal lehetne az isteni császár
rabszolgáinak birodalmának tekinteni. Ugyanakkor a jövedelmek főforrása a földhasználat után fizetett adó azt
jelentette, hogy feudális társadalom volt. A megtermelt jövedelem négyötöde
a mezőgazdaságból származott. Ez volt a fő forrása a hadsereg és a tisztviselői
kar fenntartásának, az óriási építkezéseknek, a kincsképzésnek. Ezek magas
hányada arra utalt, hogy óriási volt a munkaerő felesleg.
Ha a kínai és az egyiptomi ókori
társadalmakat összevetjük, párhuzamosságot találunk. Azzal a formai
különbéggel, hogy a fáraók korlátlan hatalmának megvalósítói nem mandarinok,
hanem papok voltak, de ugyanúgy felfelé rabszolgák, lefelé korlátlan hatalmú,
nagy jövedelmű urak.
Arról ma is mélyen hallgatunk, hogy
ugyanilyen társadalom volt az Oszmán Birodalom is. Abban is a nagyhalmú egyházi
és világi apparátus minden tagja a korlátlan hatalmú szultán rabszolgája volt,
de a szultán bizalmát élvezve, korlátlan hatalmuk, és nagy jövedelmük volt. Sem
a hatalom, sem a jövedelem nem volt örökölhető.
Nehezen
érthető, hogy a magyar történelem mélyen hallgat az oszmán társadalom
ismertetéséről, pedig az ország nagy része közel kétszáz évig az Oszmán
Birodalomhoz tartozott, illetve annak provinciája volt.
A pásztortársadalmak még kevésbé férnek bele az
osztálytársadalmak, rabszolgatartó, földesúri és tőkés, hármas tagolásba.
A
papság szerepe.
Talán a legnagyobb hiányosság, a vallási klérus társadalmi szerepének homályban
tartása. Pedig az európai
középkorban a keresztény vallás klérusának hatalma szinte korlátlan volt.
Számos uralkodó ugyan rendelkezett a püspökök kinevezésének jogával, de a
leváltásához már nem volt joga. A klérus
belső döntései a politikai hatalomtól függetlenek voltak. A papok felett
nem volt az uralkodónak joga.
Szinte
semmi nem történt a bolsevik és a fasiszta társadalmak minősítésével. Ezeket elintézi a társadalomtudomány azzal,
hogy rosszak, sőt bűnösek voltak. Ebben a tudománytalan minősítésben az sem
zavarja a társadalomtudósokat, hogy ezek
a 20. századi, két háború közti tőkés osztálytársadalmaknál népszerűbbek, és
hatékonyabbak voltak.
A
fasizmusok a faji alapú nacionalista ideológia, azaz jobboldali vallás
klérusának, pártjának a diktatúrái voltak. Gyakorlatilag a tőkés osztálydiktatúra jobboldali ellenzéke.
A
bolsevik rendszer az elveiben internacionalista vallás klérusának, azaz a
pártjának a diktatúrája volt. Gyakorlatilag
a tőkés osztálydiktatúrának a baloldali marxista klérus diktatúrájaként működő ellenzéke.
Mindkettő közös jellemzője, hogy a tőkés gyarmatosítóknál is
imperialistábbak voltak épen akkor, amikor a kevésbé fejlettek feletti uralom
az előnyből hátránnyá vált. A Nyugaton mindkét diktatúra megbukott, mert közben
a gyarmattartó tőkés osztálytársadalmak
sokkal hatékony össznépi társadalmakká alakultak át, amikkel szemben a
szélsősége ideológiák már nem versenyképesek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése