Kopátsy Sándor PH 2014-10-24
1956.
október, 23.
Életem két legnagyobb politikai ajándéka,
hogy aktív résztvevőként megérhettem a földreformot, és az 56-os forradalmat. A
részvevők már nagyon megfogytak, talán egyetlen vagyok, aki mindkét élményben
nyakig benne volt, és nemcsak élvezhette, de részesének érezhette magát.
Ma csak a forradalomra emlékezek.
Ezt az írást arra szánom, hogy leírjam a
véleményem, ami nagyon nem egyezik meg sem azzal, ami 1956. november 7. és a
rendszerváltás között volt, sem azzal, ami az óta a hivatalos álláspont lett.
Szerencsének köszönhetem, hogy 1953 nyara és
1954 ősze között Nagy Imre közvetlen munkatársai között lehettem. A
közelkerülésem két embernek, Donáth Ferencnek, és Vas Zoltánnak köszönhetem. Az
előbbi barátjának érezhettem magam, az utóbbi tudta, miért bízott meg a feladattal.
Az írást nem történészi esszének szánom,
emlékezetből írom, tehát nem pontosak a nevek és az adatok, de a mondanivalóm
lényegét tartom fontosnak, olyannak, amit idővel elfogadnak a rendszerváltás
előtti és utáni hivatalos véleménnyel szemben.
Ez a csodálatos forradalom rossz időben
történt, akkor, amikor a világpolitikai körülmények lényeges változást nem
tettek lehetővé, és rossz helyen, mert Magyarország
társadalmi és kulturális adottsága eleve alkalmatlan volt a példamutatásra.
Rossz
időben.
Akkor csak azt láttam, hogy a hidegháborús frontok
megváltoztathatatlanok, az sem az imperializmusába bele hevült Szovjetuniónak,
sem a hidegháborúból a legtöbb hasznot húzó egyetlen szuperhatalomnak, az
Egyesült Államoknak nem volt érdeke a hidegháború befejezése.
Azt legalább utólag be kellene látni, hogy 1956-ban csak a szocialista táboron belüli
reformnak volt realitása. Vagyis csak a politikai diktatúra fenntartása
mellett a gazdaságirányosítás reformja volt reális cél. Sem többnek, sem kevesebbnek, mint ami a 90-es években, Kínában,
illetve, ami a forradalom bukása után, a Kádár rendszerben Magyarországon
megvalósult.
Ideje volna felismerni, hogy 1968 és a
rendszerváltás között Nagy Imre forradalomelőtti minden vágya megvalósult. Neki
eszébe sem jutott a többpárt-rendszer, vagyis az, amit november elseje után
megvalósított.
Ez nem kevesebbet jelent, mint azt, hogy az 56-os forradalom első hetén a célja
lényegében ugyanaz volt, amit ma az emberiség történetének legnagyobb
csodájának tartok, ami Kínában a 90-es évek óta történik. Sajnos, egyetlen
hét után egyértelművé vált, hogy a magyar közvélemény óriási többsége számára elfogadhatatlan
lett, ami még reális volt. Egyetlen hét
után már Kádár is elfogadta azt, ami elfogadhatatlan volt, a politikai
forradalmat. Óriási szerencsénk volt, hogy néhány kommunista vezető azonnal
felmérte a helyzetet, nekik és az elvadult események, mindenek előtt Mező Imre
és csapata meglincselésének hatására átment
a Szovjetunió oldalára, és vállalta, hogy a lakosság 99 százaléka hazaárulónak
tartsa.
Máig nem vallják be még a történészek sem,
hogy ez volt a legkisebb fájdalommal, és a legkevesebb rossz következménnyel
járó út. Nem akadt egyetlen politikus és történész, aki kifejtette volna, mi
történik, ha a szovjet hadsereg nem veri le a forradalmat. Marx logikája már
száz évvel előbb megmondta. „Ha olyan országban győz a forradalom, amelyikben
nem értek meg annak a feltételei, visszaáll a régi szemét.”
Ezért
tartom máig Kádárt a magyar történelem legnagyobb hősének. Vállalata a hazája
érdekében a saját erkölcsi halálát. Annak
a megértése a ma élőktől nem várható el, hogy felmérjék, mi történik, ha Kádár
nem vállalja el a forradalmat tankokkal leverő megszállók behívását. Ő olyanok
behívását vállalta magára, akik akkor is jönnek, ha senki sem hívja őket. De bőven
lettek volna, akik vállalják, de azok sokkal rosszabbak lettek volna. Sorban
állt Rákosi, Gerő és Révai. Tegyük hozzá, hogy a pátjukhoz hűen maradók
többsége ezeket inkább elfogadta volna, mint Nagy Imre koalíciós kormányának
belügyminiszterét, Kádár Jánost.
Azt még a Pártörténeti Kutatóintézet sem
vállalta fel, hogy 57 végéig a
pártvezetés többsége Kádárt is árulónak tartotta. Neki először a hithű kommunistákat
kellett meggyőzni, hogy rá vannak szorulva. A forradalom eredeti céljához, a
politikai diktatúra melletti gazdaságirányítási reformhoz, csak a 60-as években
nyúlhatott. Nagyságát jelzi, hogy ő maga ugyan soha nem volt a gazdaság piacosításának
lelkes híve. Ebbe csak azért ment bele, mert elhitte, hogy az emberek elvárása
a gazdaság piacosítása, ami a nép jobb életkörülményeinek eszköze.
A forradalom két hete megtanított arra, hogy
korábban történt gyönyörű forradalmunk, semhogy a magyar társadalom okosan élni
tud vele. Egyetlen hét elég volt arra,
hogy az úri középosztály, a római katolikus klérus visszaragadja a hatalmát, és
feléledjen az antiszemitizmus. Meggyőződésem szerint, ha győz a forradalom,
tízszer több politikai kivégzés, bosszú következik be, mint amennyivel járt a
szovjet megszállás, és elszabadult volna a zsidógyűlölet. A legkisebb rosszat a szovjet megszállókkal való kompromisszum
jelentette.
Ezt ugyan november elsején már világosan
láttam, de az átállásra nemcsak Nagy Imre, de a helyében én sem lettem volna
képes, annak ellenére, hogy a világpolitikai feltételek teljes hiányát
világosan láttam. Ma sem értem, hogy nemcsak Nagy Imre és köre, de a jól
tájékozott Kéthly Anna, és a mindig higgadt Bibó István sem látta a durva
realitást.
Azt kevesen látták, hogy az Egyesült
Államoknak érdeke a hidegháború, az állig felfegyverkezett, Németország harmadát
megszálló, szuperhatalmát élvező, imperialista Szovjetunió. Ez a vakok számára
éppen a forradalom heteiben vált nyilvánvalóvá, amikor az Egyesült Államok Nagy
Britannia, Franciaország és Izrael Egyiptom elleni agressziójával szemben a
Szovjetunióval fogott össze, és hiusította meg a Szuezi Csatorna elfoglalását.
Még tragikusabb hiba volt a Szocialista Tábor
véleményének a semmibe vétele. Ha valakinek, Nagy Imrének tudni kellett, hogy
az ő reformjának támogatói a Szovjetunió KGB-jében ülnek, és az ő egyik fő
káderük a budapesti nagykövet, Andropov. S vele való egyeztetés nélkül nem lett
volna szabad egyetlen lépést megtenni.
Az még számomra világos volt, hogy az európai
csatlós országok vezetőinek érdekeit sértette minden reform. Velük szemben csak
Mao és Tito támogatására számíthatott. Ezekkel is mindent egyeztetni kellett
volna. Ezek mindketten, november elseje után, elsőként követelték a Szovjetunió
fegyveres beavatkozást. De ahhoz, hogy ezek ketten ugyan örültek a gazdasági
reformoknak, de hallani sem akartak a több pártos politikai demokráciáról.
Mi még ma is úgy írjuk le az 56-os
forradalmat, mint aminek sorsa a magyar kormányon belül dőlt el, rajunk múlt,
mikor, hogyan döntünk. Pedig a magyar kormány számára nagyon szűkre voltak
szabva a realitások. Aki 56-ban messzebb
ment, mint ahova Kína 1990-ben elment, illetve ahol az óta is áll, irreális
célt tűzött ki, és bukásra lett ítélve.
Ebből fakadóan, csak azok lehettek hasznosak,
akik ennél a realitások határán leálltak. Nem
az a hős, aki fejjel megy a betonfalnak, hanem az, aki csak olyan falat dönt,
ami ledönthető.
Nagy Imre és köre abban hibázott, hogy nem
elégedtek meg azzal, ami elérhető, hanem el akarták érni az elérhetetlent.
Életem legnagyobb kitüntetését Donát
Ferenctől kaptam. Halála előtt meglátogattam a kórházba. Beszélgetésünk közbe
megérkezett a csapatuk egyik lelkes tagja, aki személyesen nem ismertem. Azzal
mutatott be: „Ő a Kopátsy, nem a hős, hanem a bölcs.”
Ami
a bosszúállást illeti.
Az áldozatok nagy többsége ártatlan volt, jót
akart. Egyetlen vétkük, hogy fogalmuk sem volt céljuk irrealitásáról. Az
ítéletet kimondók sem voltak tárgyilagosak.
Ugyanakkor a történésznek látni kell, hogy a
bolsevik rendszerek mind a Szovjetunióban, mind Kínában csak ennél
nagyságrendben brutálisabb leszámolásokat ismertek. Ezért érthetetlen, hogy
most Biszkúval számol el a kormányzat a forradalmat követő megtorlásokért, hogy
Nyers Rezsőtől megvonják a kiemelt nyugdíjat.
Biszku
Béla, ugyan Kádártól balra
állt, de mindig támogatta. Jellemző, hogy a 80-as években engem
ellenforradalmárnak tartott, a Kutató Intézettől eltávolítatott, de tudtam,
hogy ő is a kevesek közé tartozott, akik kezdettől fogva Kádárt támogatták.
Akkor lehetne felette elmarasztaló ítéletet mondani, ha valaki bizonyítaná,
hogy a lehetséges belügyminiszterek közül, ki lett volna nála jobb. A
Belügyminisztérium megkülönböztetett mértékben szovjet tanácsadókkal volt
megszállva. Amikor Biszku belügyminiszter lett, Kádárnak még nem volt akkora
hatalma, hogy szabadon válasszon belügyminisztert. Aztán pedig belátta, hogy
bízhat benne.
Nyers
Rezsőt pedig a Kádár
rendszer évtizedei alatt a három leghasznosabb személy egyikének tartom.
Nélküle szó sem lehetett volna arról, hogy az új mechanizmus túllépjen a
mezőgazdasági szektoron. A magyar történelemben csak egyszer fordult elő, hogy
az urbánusok, azaz a liberálisok lelkesen együtt működjenek a népiekkel, azaz a
közép-jobbal. Ez csak 1964 és 1990 között működött, és a szociáldemokrata
Nyersnek volt köszönhető. Azt hiszem, én voltam az egyetlen, akit mindkét
táborban befogadtak.
A
magyar társadalom alkalmatlan volt a sztálinista rendszer reformálására. Ezt akkor nem tudtam, de megtanultam.
Amennyire diákkorom óta tudtam, hogy országunk tragédiája nem a megcsonkítás
volt, hanem azt, hogy annak traumája tette lehetővé, hogy mi lettünk Közép-Európában a legtöbb feudális elemmel terhelt
társadalom. Az attól való gyökeres megszabadulást minden másnál fontosabb
feladatnak tekintettem. Ezért voltam, és maradtam máig türelmes minden
szembeálló rendszerrel szemben.
Ezért olvastam megdöbbenéssel Gyilas
naplóját, abban Sztálinnak a magyar társadalomról alkotott véleményét. Sztálin
közölte Gyilasszal, hogy várhatónak két néppel lesz a legtöbb gondja, a
lengyellel és a magyarral, mert ezeknél máig erős a nemesség politikai
befolyása a lakosságra. Azt nem tudom, ki magyarázta meg Sztálinnak, de a megértése
is dicséretes. Ezt azonban nem tudta Berija, amikor Magyarországot szemelték ki
a gazdaság fokozott piacosítására.
Az 56-os forradalom mederben
tarthatatlanságáért Rákosi és Gerő a felelős. Ha Nagy Imrét 1954 őszén nem
állítják félre, és elviselik a reformok fokozatos bevezetését, nem gyülemlik
fékezhetetlenné a népharag.
Arról sem írunk, hogy Nagy Imre
félreállítására csak azért kerülhetett sor, mert a hazai sztálinisták
félreértették, Beria kiirtását, nem gondolták, hogy a KGB gazdasági reformtervei
ezzel eltűnnek. Hruscsov tovább vitte a gazdaság piacosításának gondolatát, és
többet adott Mao és Tito barátságra, mint az európai csatlós országok
vezetőinek hatalmi érdekére.
Gerő belgrádi látogatása azt jelezte, hogy
érezte milyen fontos az általa gyűlölt Tito meglátogatása. De akkor már
kirobbant az indulat. 23.-án esti beszéde csak olaj volt a kioldhatatlan tűzre.
A
nemesség országa voltunk.
A háború után egyértelművé vált számomra,
hogy szabad választásokon legyőzhetetlen
az úri középosztály és a katolikus klérus befolyása. Ez ugyan az egy
pártrendszerben nem jelenhetett meg, de annál inkább beigazolódott az 1956-os
forradalomban, és a rendszerváltás után pedig az első választásion a Demokrata
Forum, majd nyolc évvel később a középé-jobb vonalra átállt, tapasztalatlan
Fidesz győzelem, majd a 2010-ig tartó folyamatos erősödése, és 2010 utáni
abszolút fölénye, verhetetlensége bebizonyította.
Félreértések elkerülése érdekében, az úri
középosztályt a nemesség folytatásának tekintem. Nem jogi, hanem politikai
értelemben. Ebből fakadóan a magyar társadalom közép-jobb súlypontúságának. A
háború óta tudom, hogy a középé-jobb ellen csak akkor lehet választást nyerni,
ha az nagyon ostoba, a közép-bal pedig nagyon bölcs.
1956-ban a több pártrendszer eleve abszurdum volt.
Azt utólag mégis érdemes volna belátni, hogy a lehetőségek szűk körén belül a legjobb
megoldás lett volna, ha november elsején Nagy Imre megy át a megszállókhoz, azt
teszi, amit Kádárék tettek. Bevallom, erre én sem lettem volna képes. De mégis
súlyos politikai hibája volt, hogy vállalta a több pártrendszert, amiben még
egy erősen reform kommunisták pártja sem marhatott volna állva, és sokkal
nagyobb bosszúállás történik, mint ami történt Biszku vezetése alatt. Ezt én az
első napon láttam. Mindszenti és Pongrác Gergely uralomra jutása számomra a
szovjet megszállásnál is sokkal rosszabb kiutat jelentett. Vagyis az eleve bukásra ítélt forradalom legkevésbé rossz megoldás lett
volna az, ha Nagy Imre nem vállalja a koalíciós, több párti kormány vezetését,
és igénybe veszi a szovjet csapatokat. A sztálinista diktatúrát tankok
nélkül nem lehetett volna elviselhetőbbé tenni, és ott megállni. Tankora volt
szükség 1968-ban, Prágában, és 1990-ben, Pekingben is.
A
Prágai Tavasz.
Beria és csapata tévedett, amikor 1953-ban
Magyarországot választották a reform kísérletre. 1968-ig azt hittem, hogy Csehszlovákia jobb lett volna. Azt akkor
már ugyanis tudtam, hogy erős polgárság nélküli társadalomban még a gazdasági
demokrácia is lehetetlen. Márpedig a szocialista táboron belül Csehország volt
egyedül érett a politikai demokráciára. Ezért
vártam örömmel a Prágai Tavaszt. Csalódnom kellett, mert a csehek sem voltak
képesek megérteni, hogy a bolsevik táboron belül irreális cél a politikai
demokrácia. A gazdaság piacosításánál
meg kell állni.
Ennél többet az Egyesült Államok sem akart. Mert
a hidegháború végetvetésének az ideje még az Egyesült Államok számára sem jött
el.
A
Kínai Reform.
A
Kínai Kommunista Párt vezetői ugyan támogatták mind a magyar, mind a csehszlovák
reformtörekvéseket, de ahogyan áttértek politikai reformokra, mindkettőt még
Moszkvánál is előbb leverésre ítélték.
A kínai vezetés örömmel fogadott minden gazdasági reformot, ami csökkentette a
Szovjetunió befolyását, de hevesen ellenzett minden olyan változást, ami a
politikai diktatúrát is fel akarta számolni.
Mao tanult a két közép-európai reformból. A gazdasági reform felszabadítja a
pártdiktatúra ellenfeleit, nem lehet megállni a gazdasági reformnál ott, ahol
még erősek a politikai restauráció hívei. Ezért tartotta előtte szükségesnek Kínában
a régi rendszer híveinek gyökeres felszámolását. Ezt olyan ázsiai
kegyetlenséggel és kínai következetességgel hajtotta végre, amiktől elborzadt a
Nyugat. Ennek ellenére, ott is csak
tankokkal lehetett útját állni a politikai reformoknak.
A
túlnépesedett Kínában azonban a gazdasági reformnak is előfeltétele volt a
népszaporulat leállítása is.
A politikai diktatúra felszámolása azonban a
Szovjetunió számára sem volt elfogadható, ezért fegyverrel állították vissza a
forradalom előtti állapotokat. Azt magam is átéltem, hogy a politikai forradalom győzelme nem kímélte volna nemcsak a kommunista
vezetők minden szintjét, de a magyar zsidóságot sem. A forradalom győzelme
esetén rosszabb rendszert vártam, mint ami a forradalom leverése után bekövetkezett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése