Kopátsy Sándor
PH 2019 03 20
A kiscsaládos társadalom
Harari
Diákkorom óta zavart, hogyan, miért, kiknek a vezetésével lett Eurázsia
kis nyugati félszigetében a nagycsaládos társadalom kiscsaládos. A görög
városállamok és a Római Birodalom még nagycsaládosak, és öntözéses gabonatermelők
a Közel-Kelet szerves részei voltak. Európa akkor lépett külön útra, amikor
kiszelektálta a fagyos telet átélő, és a természetes csapadékkal megelégedő
búzát és árpát. Ezért az első külön útra tért nyugat-európai kultúrát a Frank
Birodalommal kezdhetjük. Ennek két forradalmi vívmánya volt, a természetes
csapadékra épült szántóföldi gabonatermelés, és a kiscsaládos rendszer. A
fajunk túlszaporodását nem lehet féken tartani a nagycsalásos rendszerben, ezt
ismereteim szerint, nemcsak a hatalmi elit, de a jobb társadalmat kívánó
forradalmárok sem vették tudomásul.
A túlnépesedés elleni társadalmi
lépésről csak a krétai társadalomban ismerek példát, ahol az újszülött
gyermekeket egy éjszakára kitették a sziklára. Ennek a halálozás okozásának
mértékéről nem találtam adatot. A másik az Újszövetségben említett gyermekgyilkolás
volt, de annak az okát a megváltó eljöveteltől való hatalomvesztés félelmével magyarázzák.
Társadalmi méretének egyetlen
több évszázados példája a római pápák által szervezett keresztes hadjáratok
sorozata volt, ezt azonban a római katolikus egyház igyekszik elhallgatni.
Számomra azonban egyértelmű, hogy a célja a népszaporulat megfékezése volt. A kiscsaládos jobbágyrendszerről azonban
azt nem tanítjuk, hogy az eredménye a gyermekvállalás korlátozása volt.
A nyugat-európai feudális kiscsaládos társadalom volt az első és egyetlen,
amelyik a gyermekvállalást a kiscsaládos házassághoz és a jobbágytelekkel való
rendelkezéshez kötötte. Ezt Harari is felismerte azzal, hogy a nagycsaládos
társadalmakban csak az anya személye volt egyértelmű, az apa mindig bizonytalan
volt, ez maga az anya sem tudhattak, akinek több férfi családtaggal volt
szexuális kapcsolata. Ez a magyarázata annak is, hogy a zsidó vallás anyajogú.
A téli fagyot elviselő, és a
természetes csapadékkal megelégedő gabonát termelő Nyugat-Európa volt az a
társadalom, amiben a földesurak nem nagycsaládnak, hanem kiscsaládnak adták a
munkaképes kor egészére bérbe a jobbágytelkekre felosztott földjüket. Csak a
kiscsalád volt olyan bérlő, amelyiknek munkaképes életükre lehetett bérbe adni
a földjüket. A nagycsaládos jobbágyrendszer nem tette lehetővé a munkaképes
életre szóló bérbeadást, mert azok munkaereje gyorsan és jelentősen
megváltozott. Ennek következtében mind a földesúr, mind a jobbágycsalád érdeke
néhány év után megkövetelte a jobbágytelek nagyságának a nagycsaládok
munkaerejéhez történő igazítást. Ez pedig azzal járt, hogy a nagycsaládos
jobbágy hosszabb távon nem törődött a rábízott föld termőerejének ápolásával.
Az európai történészek sem vették
tudomásul, hogy a nagycsaládos jobbágyrendszerben a házasság nem lehetett
életre szóló szentség, mert ebben a döntésjoga a nagycsalád fejének volt, és az
nem jelentett felbonthatatlan családalapítást.
A nyugat-európai feudális társadalom azzal lett kiscsaládos, hogy a
házasságkötés a vallás papja és a földbirtokos közös véleményén alapuló, és felbonthatatlanná
vált. Sajnos, a nyoma sem található annak, kinek a zseniális felismeréséra
épült az életre szóló és a földesúr jobbágytelek jutatásán múló házasság, ami a
feltétele volt annak, hogy az újszülötteket befogadja az egyház. Házasságot csak az köthetett, gyermeket
csak az vállalhatott, akinek a földesura jobbágytelket biztosított. Mivel a
földesurak érdeke volt, hogy a jobbágytelek ne legyen kisebb, mint amekkorát
egy kiscsalád megművelhet, a jobbágytelkek száma csak olyan mértékben nőhetett,
amilyen mértékben a szántóföldek nagysága nőtt. A kiscsaládos jobbágyrendszer volt az első társadalom, ami a
gyermekvállalást a jobbágytelkek birtoklásához kötötte. Ezzel lefékezte a szexuális
ösztönre szabott népszaporulatot.
A jobbágynak csak az a fia köthetett gyermekvállaló házasságot, aki
számára a földesura jobbágytelket biztosított. Ez ugyan köztudott, de a
hatása mégis fedve maradt.
Ezt csak az mutatta meg, ha
ismert lett volna, hogy hány évesek voltak a házasságkötők. Életem egyik
legnagyobb meglepetése az volt, amikor megismertem, hogy a nyugat-európai, kiscsaládos társadalom ezer éve alatt a házasságot
kötő nők átlagos életkora 29 év, a férfiaké ennél is két évvel magasabb volt. Ennek jelentőségét az mutatja, hogy a fajunk
gyermekvállalása eddig a nemi érettséggel kezdődött. Vagyis fajunk
gyermekvállalása csak a nem ösztönön múlt. A
nyugat-európai feudális társadalom volt az első, ahol a gyermekvállalás tíz
évnél is többel kitolódott. Ez azt
jelentette, hogy a nők gyermekvállalása jó tíz évvel később kezdődhetett.
A kevesebb gyermekvállalás hatására felére csökkent és tíz évvel
kitolódott a gyermekvállalás. Ennek köszönhetően javult az egy lakosra jutó
jövedelem, jobb lett a táplálkozás, hosszabb lett a várható gyermeket adható életkor.
Megnőtt azoknak a fiataloknak a száma, akik éretté váltak a házasságra, a
gyermekvállalásra, de a köthető házasságok száma ehhez képest lassabban nőtt. Egyre több szexuálisan érett fiatal nem
köthetett házasságot.
A túlnépesedés ellen a római katolikus egyház a keresztes hadjáratokat
szervezett. Az ezekben való részvétel gyakorlatilag nemcsak lehetetlen volt
a házasságkötés, de elhalálozást is jelentett. A keresztes hadjáratokat a pápák
szervezték. A részvételből az elsőszülött fiút eleve kizárták, csak azok
jelentkezhettek, akik előtt a jobbágyság lehetőségégét a legidősebb fiútestvér
elzárta. Ugyanakkor a hadviselésre még alkalmatlan fiúk is elmehettek. A vallás
a résztvevők számára a haláluk esetében a mennyországba jutást, az üdvözülést
garantálta.
Mivel ez sem fékezte le a túlnépesedést, a fiúk szerzetesek, a lányok
apácák lehettek, ami kizárta a gyermekvállalást. Nem találtam adatot arról,
mekkora volt a házasságtól eltiltott papok, szerzetesek apácák aránya. Ezért nem
állapítható meg, mekkora volt a klérus tagjainak kizárása a gyermekvállalásból,
és ez milyen jelentősen fékezte a túlnépesedést.
Amennyire egyértelmű, hogy a katolikus
klérus eltiltása a gyermekvállalástól lényeges szerepet játszott abban, hogy a
hatalmas vagyon nem kerülhetett a főpapok gyermekei tulajdonába, a katolikus
főpapok Nyugat-Európa a társadalmak élcsapata maradt. A példátlanul vagyonos
Római Katolikus Egyház a polgári forradalmak után elvesztette a jövedelmet hozó
vagyonát, és az egyházi adók behajthatóságát. Jelenleg a Római Katolikus egyház ugyan megtartotta a jövedelmet nem
jelentő kincseit, de a jövedelme jelentéktelenre csökkent.
Csak az ipari forradalomnak köszönhetően
gyarmatosítani tudta az emberiség szinte az egészét. A nyugat klérusa a
társadalom felső tiedéhez tartozott, ezeknek kizárása a gyermekvállalásból
jelentős kontraszelekciót okozott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése