Kopátsy Sándor EG 2018 07 30
Világ Kereskedelmi
Szervezet
World Trade
Organisation
Trump, a jelenlegi amerikai elnök
vámháborút indított elsősorban Kína ellen, de nem kímélte a szomszédos Kanadát,
és az Európai Uniót sem. Ezzel végetetett egy negyedszázados folyamatnak, a
vámok csökkenésnek. A nemzetek közti egészséges munkamegosztásnak a vámmenteség
szolgálja a leginkább az érdekét. Ezért a Világ Kereskedelmi Szervezet azon
munkálkodott, hogy minél alacsonyabbak legyenek a vámok
Az alacsonyabb vámokkal történő
árucsere már a hidegháború alatt megindult. A demokratikus oldal érdekében a
fejlett demokráciák, mindenekelőtt az Egyesült Államok alacsony vámokkal
engedte be a kelet-ázsiai még kevésbé fejlett demokráciák tömegáruit. Ennek első
példája volt a Japán csoda. Ez az ország volt a Távol-Kelet élcsapata. A
tömegáruk termelésében a japán volt a leghatékonyabb, ehhez viszonyítva olcsó
munkaerő. Elsősorban az Egyesült Államok számára volt olcsó a japán tömegáru, a
ruházaton keresztül a szerény gépkocsiig. Máig nem tudatosult, hogy a tömegáruk
gyártásához a tudományos és technikai forradalom után a japán munkaerő volt az
első, az árához viszonyítva a leghatékonyabb munkaerő.
A japán sikeren felbuzdulva négy Kis Tigris is elindult. A hasonló
minőségű, de sokkal olcsóbb munkaerő még Japánnál is gyorsabb sikert ért el a
két világkereskedelmi kikötő, Szingapúr és Hong-Kong, valamint a hidegháborúban
a demokratikus táborba került Tajvan és Dél-Korea, a két volt Japán gyarmat.
Mára ez a négy ország az egy főre jutó jövedelemben megelőzte Japánt. A két
világkereskedelmi kikötő állam már a világ leggazdagabbjai között van.
Még egyetlen történész sem
figyelt fel arra, hogy négy volt gyarmat előzte meg a volt gyarmattartóját. A
Nyugaton a britek gyarmatai, az Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália, és
Új-Zéland, valamint a Távol-Keleten a két japán gyarmat, Tajvan és Dél-Korea,
valamint a két kínaiak által lakott kikötő, Szingapúr és Hong-Kong. Ebből azt a
tanulságot kellene levonni, hogy ez a nyolc sikeres, volt gyarmat azért volt
sikeres, mert vagy szinte lakatlanok voltak, mint a négy óceánokon túli
angolszász gyarmat, ahol a puritán britek puritán társadalmat építhettek fel. A
kelet-ázsiai két államot pedig eleve puritánok lakták, ez számukra elég
segítség volt, hogy a japánok kiépítették az infrastruktúrát és a kiemelkedően
jó oktatási rendszerüket. A két városállam pedig páratlan sikert ért el a kínai
vezetés alatt.
Az sem lett tudatosítva, hogy az 1990-es kínai reform számára a
példakép Szingapúr volt. Ez a nagyon szegényen indult brit hadikikötő
ismerte fel elsőnek, hogy a szegénységből csak az egy pártos rendszer
emelkedhet fel.
A kelet-ázsiai csodák mindegyike
szegény és puritán nép volt. Ezek páratlan sikere pedig arra tanított meg, hogy
anyagiakban és polgárokban szegény társadalmak ne a demokráciával, hanem a túlnépesedésük
megállításával és a gazdaság piacosításával kezdjék. Ebből az egyik nem
jelenthet megoldást.
Nyugat-Európa a második világháború után jól kezdett.
A vámunió ugyan jó választás
volt, de ennek minden előnyét lerontotta a kulturálisan és gazdasági tekintetben
heterogén térségnek a homogenitását erőltető Európai Unió, ami a heterogén
államok homogenitását erőltette. Nyugat-Európa
belebukott abba, hogy a szuverén államok vámuniójából egységes felépítésű
államok szövetségét akarta és akarja német és francia felügyelet alatt
létrehozni. Azt ugyan nem vitatom, ha ez megvalósulhatott volna, a
német-francia uralmú Nyugat-Európa mind a négy óceánokon túli angolszász
országgal, mind Kelet-Ázsiával versenyképes maradhatott volna. De Nyugat-Európa
azért lehetett ezer éven keresztül a társadalmi és gazdasági fejlődés
élcsapata, mert egymással versengő szuverén államok térsége maradt, és járta a
maga útját.
A két világháború közt a náci
Németország azért bukott el, mert egyetlen nyugat-európai szuperhatalom akart lenni.
Az második világháború után pedig
a háborút vesztett és demokratikussá vált Németország kancellárja, Adenauer, és
a győztesek között szerepet sem játszó Franciaország úgy akart szuperhatalom
maradni, hogy uralma alá szervezi a tarka Európát.
Ennek az első lépése, a vámunió megfelelt. De a két alapító eleve
felismerte, hogy e felett csak akkor lehetnek szuperhatalmak, ha egységes
felépítményű államokká alakíthatják őket. Megfeledkeztek arról, hogy egységes
felépítménye csak az azonos alépítményű államoknak lehet.
Ennek érdekében már eleve az
egységes alépítményt erőltették. Máig
nem vallják be, hogy a maastrichti követelmények az egységes alépítmény
erőltetése volt. Az egységes infláció, az egységes költségvetési hiány, az
egységes adórendszer irreális alépítményi követelmények voltak. Ez gyorsan
kiderült, és ez vetette fel az egységes valuta bevezetésének a
kikényszerítését. Senkink sem jutott eszébe, hogy minden kultúrának eleve más
inflációja volt. Máig nem készítettek az EU brüsszeli bürokratái egy felmérést
arról, hogy az euró övezetbe belépő országokban az előző húsz évben mekkora
volt az infláció, a költségvetési hiány, és hogyan romlott a német márkához
képest a nemzeti valutájuk, mekkora volt a költségvetési hiányuk.
Sajnos azt nem lehet kiszámítani,
hogy milyen eredményt értek volna el a mediterrán országok, ha a saját
alépítményüknek megfelelő felépítményt használtak volna.
Szerintem Európa nyugati fele
ezer és néhányszáz éve gazdasági döntéseit mindig jól választotta. Azt ugyan
nem lehet bizonyítni, hogy mi lett volna, ha az Európai Unió megelégszik azzal,
hogy vámmentessé teszi Európa nyugati keresztény felélt. Mégis meggyőződésem,
hogy ennél messzebb elmenni, ostobaság volt. Ha Európa nyugati fele megelégszik
azzal, hogy vámmenetes kereskedelmet biztosít, ennyire nem maradt volna le.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése