Kopátsy Sándor EH 2018 08 04
A magyar
antiszemitizmus
Harari könyvhöz
Ha valahol közvetlenül át kell
élni, hogy a szemita arabok világába nem fér bele a szupermodern puritán zsidó
állam Izrael a klasszikus példa. Ennek ellenére, Harari az izraeli történész
professzor ezt a jelenkori változást nem hajlandó tudomásul venni.
Az európai antiszemitizmust a két
világháború között a fasizmus germán formája jelezte először. Az európai
zsidóság számára szörnyű módon, hogy elpusztítandó ellenséget látnak abban az
etnikumban, a melyik kiemelkedett az államalkotó környezetéből.
A vasúthálózat kiépülése
példátlan lehetőséget biztosított az Európában, különösképpen annak a latin és
ortodox keresztény, kevésbé fejlett, és polgárosodott térségben a
polgárosodásra. Ott a megelőzően a szinte
izoláltan élő zsidó etnikum az egyik generációról a másikra, a kor leghaladóbb
polgársága lett. Minél nagyobb volt
az érintett országok polgársághiánya annál nagyobb volt az ott élő zsidóság
sikere, és ezért velük szemben nemcsak a társadalmi fejlődésre képtelen
uralkodó osztály, de a még a lakosság irigysége is antiszemita lett. Ezt a
hangulatot használták ki az első világháborút elvesztő, a békeszerződésekben
megalázott államok, az élükön a fasiszták Hitler vezetése alá került
Németországgal. Ennek zsidóüldözéséhez lelkesen csatlakozott a területe
harmadára lecsökkent Magyarország is.
Az antiszemitizmus intenzitása szinte fordítottan aránylott azzal, hogy
a társadalmak mennyit nyertek a zsidó etnikumuk polgárosodásából. A magyar
történészek megbocsáthatatlan mulasztása, hogy máig sem veszik tudomásul, hogy a vasúthálózat kiépülésének rövid
századában éppen Magyarország nyert a legtöbbet a mintegy 6 százalékos zsidó
etnikumának példátlanul gyors fejlődésével. Magyarország történelmi tragédiája ezer éven keresztül az volt, hogy nem
volt magyarul beszélő polgársága. Néhány bölcs királyunk ugyan telepített
be, főleg germán polgárságot, de azok erre csak olyan feltétel mellett voltak
hajlandók, ha önkormányzatukat megtarthatják. A betelepített szászoknak a magyarul beszédre sok évszázadon keresztül nem
is lett szükségük.
Egyetlen magyar történész sem
vette tudomásul, hogy a nálunk is kevésbé fejlett betelepedők, a kunok, a
jászok, a besenyők elmagyarosodtak, megtanultak magyarul, latin keresztények
lettek. A viszonylag nagyon szűk
volumenű vándorkereskedelmet űző zsidók tanultak meg magyarul annyit, amennyire
a néhány begyűjthető áruk felvásárlásához szükség volt.
Arra, csak a munkám során ismertem rá, hogy a vasúthálózatnak köszönhetően
a falvakból a városok piacira kerülhető áruk mennyisége és választéka
tízszeresére nőtt egyetlen generáció alatt. Ezzel a lehetőséggel csak a zsidók
éltek, és egyik generációról a másikig magyarul beszélő, iskolázott és gazdag magyar
polgárok lettek.
A magyar állam ezreik születésnapjára jutott el az ország addig, hogy
létrejött a szinte csak zsidókból álló, de nemcsak magyarul beszélő, de a
magyar társadalomba is beépülni akaró, mintegy hat százalékos polgársága. A
magyar történészek máig sem jutottak el annak felismeréséhez, hogy országunk
nyugat-európai társadalom csak akkor lehet, ha a lakosság 4-6 százaléka
magyarul is beszélő polgár lesz. Ennek
érdekében a társadalom magyarul beszélő etnikumának legalább tizedét polgárosítani
kellett volna.
Erdei Ferencnek köszönhetem annak
tudomásul vételét, hogy ez a folyamat már a 16. században az Oszmán
Hódoltságban megindult. Ezen a területen a hódítók felszámolták a földesurak és
a katolikus egyház hatalmát. Azzal, hogy a termőföldek egyedüli tulajdonosa a
szultán lett, aki a közigazgatási hatalmon keresztül adta bérbe a jobbágyoknak
a földek használatát, a Hódoltságban óriási társadalmi változás történt. Azt,
hogy ez a tény mekkora társadalmi változást eredményezett, a magyar
történészek, Eredi Ferencen kívül, nem foglalkoztak.
A Királyi Magyarországban a jobbágy a földesuraknak nemcsak bérlője, de
tulajdonosa is volt. Ezzel szemben a Hódoltságban a jobbágy a szultán bérlője lett,
aki szabadon költözhetett, ingatlant vásárolhatott, és kereskedő lehetett,
szabadon dönthetett, milyen keresztény egyház híve akar lenni, a lakóhelye
pedig a saját önkormányzata volt.
A magyar történészek máig azt
bizonygatják, hogy a szultánnak fizetett bérleti díj milyen szörnyű nagy, és
szinte mindenre kiterjedő volt, de említést sem tesznek arról, hogy a jobbágy
szabadon dönthetett arról, hol akart a szulán bérlője lenni. A települései, városai, falvai a lakosság önkormányzata
voltak, ha kevesen is, de az ügyesek, szerencsések meggazdagodhattak, mint
marhakereskedők. A Hódoltság első embere a budai basa volt, aki a Bécsi
Udvarral közösen megtett mindent annak érdekében, hogy minél több marhát
vásároljanak fel a tőzsérek, és adják el Székesfehérváron és Nagyszombaton a
német és olasz kereskedőknek.
Az előfordulható lehetőségekre példa
volt a Tököli család. A későbbi Tököli Imre fejedelem apja is marhakereskedő,
sikeres tőzsdés, aki társadalmi státusza szerint hódoltsági jobbágy volt.
Számára a nemessé nyilvánítást a budai basa intézte el a Bécsi Udvarnál. Ez
bármennyire nem jellemző volt, illene tudatosítani, hogy Tököli Imre jobbágy
fia volt. Ezt a kor legrangosabb családjai is természetesen vették tudomásul, a
történészek azonban elhallgatják.
Azt a magyar történészek
természetesnek veszik, hogy a Hódoltságban a városok vezetői parasztpolgárok
voltak, akik ugyan a szultánnak adót fizettek, de lakóhelyükön a saját törvényeik szerint parasztpolgárok voltak. Ezt
a tényt még az 1848-as népszámlás is egyértelműen bizonyította. A lakosság önkormányzati
csak az erdélyi és felvidéki szászok és a Hódoltság városi, települései voltak.
A Habsburg Monarchia területén a városok, települések felett vagy
arisztokraták, vagy főpapok uralkodtak.
Ez nemcsak addig volt eltitkolt
tény, amíg a politikai hatalom az arisztokrácia és az úri középosztály kezében
volt, de ma is elhallgatjuk, pedig mára azok hatalmának nyoma sem maradt.
A magyar történelem legnagyobb tragédiája a zsidó etnikumunk elvesztése
volt. Nemcsak a zsidóságunk öthatodát veszettük el, hanem a megmaradó zsidóságunkban
is megmaradt a magyar társadalom antiszemitizmusától való, a reálisnál is
sokkal nagyobb félelme. A Rákosi rendszer embertelensége elsősorban abból
fakadt, hogy a hatalom birtokosai szinte csak a megmaradt zsidóság, a lakosság
alig egyetlen százaléka volt. A megmaradt zsidóság félt a magyar
antiszemitizmustól, a lakosság pedig nem a Sztálin által ránk kényszerített,
hanem csak a zsidók diktatúráját látta.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése