Kopátsy Sándor EG 2018 07 25
Törökország jövője
Harari könyvhöz
A bankárok által kitalált BRICs
országok katasztrofális tévedés volt, mert az ő számukra az a jelentős ország,
amelyikben gyorsan növekszik a nemzeti jövedelme. Amikor kitalálták, hogy a
világgazdaság fő szereplői lesznek a BRICs országok, Brazília, Oroszország,
India és Kína, akkor azért tévedtek, mert az államok gazdasági fejlődését a
nemzeti jövedelmük növekedésével mérték. Nem
vették tudomásul, hogy a társadalmi fejlettség mérésére a legjobb mutató az
ENSZ által használt három mutató, az egy lakosra jutó jövedelem, a várható
életkor és az iskolázottság, a használtak között a legjobb. E mutató
alapján a négy BRICs ország között nem volt olyan, ahol az ENSZ mutatója
eredményt mutatott volna.
Brazília viszonylag nagy,
a legnagyobb latin-amerikai ország, és nemcsak a bányajáradéka, de a
földjáradéka is nagyon magas volt. Ebből a nemzeti jövedelmének jelentős
hányada származott, mindenekelőtt a kínai importnak köszönhetően. Az egy
lakosra vetített mutatói a latin, a néger és az indián lakosság viselkedése
messze van a megkívánt puritanizmushoz. A két észak-amerikai államhoz
viszonyítva egyre jobban lemarad. A bányajáradéka ugyan csökken, de Kína
gyorsan gazdagodó lakosságának köszönhetően a mezőgazdasági járadéka megmarad.
Oroszország ugyan nem lemaradó, de a puritánokhoz képes nem is
felzárkózó volt. Viszonylag mégis jól teljesített, mivel nyersanyagokban nagyon
gazdag és 2.010 előtt a világgazdaság történelmében soha nem tapasztalt magas
nyersanyagárak voltak. Ez azonban nem lehetett tartós, mert a kínai gazdaság
alapjainak nagyon gyors kiépülése okozta. Ennek
következtében Oroszország nemzeti jövedelmének aránylag nagy hányada
bányajáradékokból keletkezett. Arra azonban nem lehet építeni, hogy a
puritán nyugat-európaiakkal lépést tartani.
India nemzeti jövedelme Kínával párhuzamosan közel 10 százalékkal
növekszik, de az egy lakosra jutó vetített mutatói inkább csökkennek, mint
növekednek. Ráadásul India lakossága minden tekintetben heterogén, csak abban
hiányos, hogy puritán erkölcsű etnikuma nincsen, de elviselhetetlenül gyorsan
szaporodik.
Kína a BRICs kitalálásai idején évente 30-40 millió fővel
szaporodott. Ennek okán az egy lakosra jutó jövedelmét képtelen volt növelni
annak ellenére, hogy a másik hárommal szemben csak ennek volt puritán a
lakossága. Azt azonban senki sem tanácsolta Kínának, hogy a lakosságnövekedését
le kell állítani, sőt amikor ezt megtette, a Nyugat ezen a lépésén
botránkozott. Az utólag sem zavarta őket, amikor 1990 után Kínában az egy lakosra
vetített három mutató példátlanul gyorsan növekszik.
A négy BRICs ország közül három lakossága elviselhetetlenül gyorsan
szaporodott. Ezek ennek okán le is maradtak. Ez ugyan vitathatatlan tény,
mégsem állapította meg a Nyugat társadalom tudósai közül senki, hogy a kínai
csodának két elengedhetetlen feltétele volt, a gazdaság piacosítása, és a
népszaporulat leállítása.
Annak ellenre, hogy a négy BRICs
ország közül kettő vészesen lemaradt. Oroszország viszonylag tartani képes a
helyét, és Kína csodásan fejlődik annak köszönhetően, hogy nemcsak a gazdaságát
piacosította, de a lakossága növekedését is megállította.
A BRICs kitalálása óta szinte
folyamatosan felmerült két újabb tag, Törökország és a Dél-Afrikai Köztársaság
felvétele.
Törökországban harminc éve gyorsan, mintegy 6 százalékkal nő a
nemzeti jövedelem, ez közel kétszer gyorsabb, mint az EU tagországok átlaga, és
háromszor gyorsabb, mint az arab államoké az olajárak csökkenése óta. Lényegében az történik, ami 1990 előtt
Kínát is jellemezte. A gyors nemzeti jövedelem gyors, évi közel 6 százalékos
növekedése sem elég arra, hogy a lakosság 2-3 százalékos növekedése mellett
növelni tudja az egy lakosra jutó jövedelmet és vagyont. Ennek ellenére
mohamedán vallású Törökország, néhány olajban nagyon gazdag arab országtól
eltekintve, azoknál az egy lakosra vetített mutatóival is jobban szerepel.
Számomra diákkorom óta érthetetlen,
hogy a magyar történészek Törökországot arab országok között emlegetik. A
törökök etnikailag török-tatár népek, muzulmánok. Annak ellenére, hogy a
vallásuk mohamedán. Mi a történelemben a Muzulmán Birodalmat pogánynak és
mohamedánnak tituláljuk. A mohamedánok nem pogányok, sőt keményebben egy istent
hívők, mint a keresztények. Mohamed azért győzhette le a közel-keleti kultúrájú
népek kereszténységét, hogy visszatért a zsidó vallás keményebb egy isten
hitéhez.
Azt sem értem meg, hogy a
magyarországi protestáns egyházak máig nem tudatosítják, hogy a muzulmán
uralomnak volt köszönhető egyházaik megmaradása, a szultán Rómánál sokkal
közelebb állt a reformációhoz. Azok közé a kevesek közé tartozom, akik szerint
a reformáció nyugat-európai győzelméhez hozzájárult az a tény is, hogy az
Oszmán Birodalom politikai szövetségese volt a reformációnak. Véleményem
szerint, ha a szultán seregei elfoglalják nemcsak Budát, de Bécset is,
Magyarország protestáns ország lett volna.
Törökország viszonylagos lemaradásának másik oka, hogy a mohamedán
vallásuk a nőket szinte kizárja a társadalmi munkamegosztásból.
A Dél Afrikai Köztársaság tagságát azon az alapon tartották a
bankárok a BRICs tagságra érdemesek, mert a legnagyobb a bányajáradéka. Ez
2.010 óta ugyan kisebb jelentőségű lett, de annak az országnak a példátlanul
vegyes etnikai összetétele a legyőzhetetlen fékje.
1990-ig a BRICs országok mind a négy tagja reménytelen állapotban volt.
Ettől kezdve azonban Kína a világgazdaság történelmének a legnagyobb csodáját
produkálja. A másik három tagország azonban egyre jobban lemarad.
A változás elsődleges oka az
volt, hogy Brazília, Oroszország és India lakossága nem puritán. Max Weber jó
száz éve felismerte, hogy a tudományos és technikai forradalom viharos győzelme
olyan alépítményt hozott létre, amire hatékony felépítményt csak a puritán
népek képesek létrehozni. Ez mára egyértelműen bebizonyosodott. Kiderült, hogy
a Nyugat protestáns népeinél is puritánabbak a távol-keleti népek. Weber felismerését ma már úgy kellene
átfogalmazni, hogy minél puritánabbak és minél kevésbé túlnépesedők a népek,
annál sikeresebbek lesznek. 1.990 óta a távol-keleti népek egy lakosra vetített
mutatói gyorsabban nőnek, mint Nyugaton a protestánsok. 1.990 óta a BRICs
országok közül csak Kína fejlődik, méghozzá kivételesen gyorsan, a másik három
egyre jobban lemarad. Weber ki sem tért arra, hogy a növekvő lakosság
mellett a puritánság sem jelenthet megoldást. Az ugyan igaz, hogy csak a puritánok lehetnek sikeresek, de
azok is csak akkor, ha a túlnépesedésük leáll.
Ezzel eljutottunk oda, hogy a tudományos és technikai forradalom csak
akkor biztosítja a gyors társadalmi fejlődést, ha megoldja a fogamzásgátlást
is. Ezért állítom, hogy a fergeteges társadalmi fejlődés elsődleges
feltétele, hogy a fajunk szexuális ösztönének kiélhetősége mindaddig
túlnépesedést okoz, amíg nem áll le a népesség növekedése. Ha nem lett volna
megoldva a fogazásgátlás, a puritán népek sem lettek volna képesek a viharosan
gyors meggazdagodásra. Kína sem lehetett volna képes az egyetlen gyermek
vállalás kikényszerítésére, ha nem oldható meg a fogamzásmentes szexuális élet.
Ha nem vált volna megoldhatóvá a fogamzásmentes szexuális élet, nem lett volna
lehetséges a túlnépesedés megállása a gazdag, és megállíthatása a még szegény
Kínában. Amit fajunk az elmúlt száz
évben elért, a fogamzásgátlás megoldása nélkül nem történhetett volna meg.
Az EU brüsszeli bürokratái máig figyelmen kívül hagyják a munkaerő
áramlás kezelhetőségét. Ezt megtehették addig, amíg a munkaerőnek nem volt
értéke, minden osztálytársadalom túlnépesedő volt, jobban élhetett volna, ha az
életterében kevesebben maradnak. Az uralkodó
osztály ösztönösen felismerte, hogy annál olcsóbb a munkaerő, minél nagyobb
volt a keresletéhez viszonyított kínálata. Az államok katonai erejét pedig a
munkaképes korosztályok létszáma jelentette.
A külföldi állampolgár után sem a
munkaadónak a bér felett nem volt semmi kötelezettsége sem a társadalom, sem
vállalattal sem a munkavállalókkal szemben.
Jelenleg azonban a munkaadónak a kifizetett béren kívül bérjárulékot,
azaz betegbiztosítást és nyugdíjfedezetet kell fizetni. Ez a kötelezettség
független a munkavállaló állampolgárságától, ez az EU-ban vonatkozik minden
tagállam állampolgárára. Ezért, ha Törökországot
felveszik az EU-ba, évente mintegy 1.5 millió lakosságszaporulatával nehezedne
a közösségre. Ennek mintegy fele lenne munkaerő, a fele pedig családtag.
Amíg Törökország nem szabadul meg a lakosságának ilyen mértékű növekedésétől,
ez a többlet az EU munkaerőpiacán jelentkezik. Ennyi és ilyen munkaerő számára azonban nincs az EU tagállamokban
munkahely. Főleg azért nincs, mert törökök, akik nagyon nehezen épülnek be az
EU tagországok gazdag, jóléti országokba. A törökök ugyan nem arabok, de
azokkal legalább közös a vallásuk, és a is közös velük, hogy nem képesek
beilleszkedni a Nyugat keresztény társadalmaiba. A második világháború óta
példátlan etnikai lakosságmozgás volt Nyugat-Európában, de csak két etnikum nem
volt képes integrálódni a befogadó országokba, az arabok és a törökök.
Az EU apparátusa nem hajlandó tudomásul venni, hogy ebből a két
etnikumból nemcsak több, de a legkevésbé beülni képes népesség kíván
betelepülni.
Törökország csak akkor lehet az EU tagja, ha megállítaná a lakossága
növekedését, Kína példáját követné.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése