Kopátsy Sándor EH 2018 08 15
Piacosítani kell az
oktatást.
Harari könyvhöz.
A tudományos és technikai
forradalom minőségi változást hozott a Homo sapiens életében. Az
osztálytársadalmak alig tíz ezer éve során a fajunk mennyiségi és minőségi
tekintetben is túltermelő volt. A 20. Század második felében azonban a puritán
erkölcsű államokban a társadalmi alépítmény úgy alakult át, hogy nemcsak leállt
a túlnépesedés, de csökkenni kezdett a lakosság.
A túlnépesedés megállását a fogamzásmentes szexuális élet megoldása és
általánossá válása biztosította. A növekvő szellemi vagyonigényt pedig a
tudományos és technikai forradalom támasztotta.
A termelésre tért társadalmak
mitológiája és vallása ezt az átállást az emberré válásnak minősítette. Ez az
emberré válás valóban megtörtént abban az értelemben, hogy a homo sapiens
önmaga tudatos eltartójává vált. Az életfeltételiről ismeretei hasznosításával
gondoskodott. Ennek köszönhetően alig tíz ezer év alatt a föld állat és
növényvilágát az igényéhez igazította. A termelő társadalmak mitológiái és
vallásai azonban az isten emberteremtésének minősítette. Ezt Harari előtt nem
mondta ki senki. Az emberré minősítés
ugyan megalapozott volt, mert a Homo sapiens emberkét gondoskodott életfeltételeiről,
de állatként szaporodott. A Homo sapiens emberkét, tudatosan biztosította
életfeltételeit, de ösztönösen, állatként szaporodott. Ennek lett a
következménye, hogy a Homo sapiens arra kényszerült, hogy olyan
osztálytársadalmakban éljen, ami a nemi ösztönén alapuló szaporodását a tudatos
halálozásokozással féken tudja tartani.
A Homo sapiens agyának, kezeinek
és kommunikációs képességének köszönhetően racionálisan, ember módra élhetett,
de ennek köszönhetően a természetes szaporasága egyre jobban elszabadult,
túlnépesedő fajjá változott. Harari ezt szellemesen úgy fogalmazza meg, hogy a már közel 150 ezer éve élő ritka állat,
a homo sapiens túlnépesedő emberré, a földünket szolgálatába állítóvá alakult
át. Azt mégsem ismerte fel senki, hogy ennek ellenére szexuális életében
ösztönösen élő életet állat marat. A Homo sapiens ösztönösen szaporodott.
Ebben csak a jelenkorban történt változás, amikor a tudomány megoldotta a
normális szexuális élet lehetőségét a fogamzás nélkül. Csak ennek köszönhetően
vált lehetővé a szexuális ösztön kiélése a nélkül, hogy ennek születés legyen a
következménye. Alig száz év alatt az emberiség puritán kétötöde maga döntheti
el, hogy szexuális ösztöne ne eredményezzen utódokat. Tehát csak a jelenkorban indult meg az a folyamat, amivel az ember
elérte, hogy szexuális tekintetben is ember maradhasson.
Ennek ellenére, fajunk nagyobb
fele gyorsabban szaporodott, mint valaha. Nagyon
kevés tudományos eredmény terjedt olyan gyorsan, mint a fogamzásgátlás, mégis
ennek az elterjedésével azonos időben gyorsult fel a többszörösére a
létszámunk.
A fogamzásgátlásnak köszönhetően vált az emberi faj kétötöde szexuális
tekintetben is emberré. Ez a kétötöd mégsem ismerte fel, hogy a példátlan
sikere a fogamzásgátlók használatának köszönhette, hogy megszabadult a
halálokozás szükségességétől. Azok a társadalmak, amelyek gyorsan fejlődtek,
mert megszűnt a túlnépesedésük, azon fáradoznak, hogy az emberiség nagyobb
felében szűnjön meg a halálozás fokozása. Az elmaradt, nem puritán lakosságú társadalmakban
is szűnjön meg a többség nyomorának fokozása, a legnagyobb halálok, az
alultápláltság, győzzük le a járványokat, ne lehessenek háborúk.
Az elmúlt száz év egyik legnagyobb eseménye, hogy a fejlett társadalmak
a fogamzásgátlók használatának köszönhetően megszűnt a túlnépesedés, és
korábban elképzelhetetlen mértékben javulnak az életfeltételek. Ezzel
párhuzamosan az emberiség nagyobb felén szinte leépültek a halálozást fokozó
okok, és többször gyorsabb lett a népszaporulat, mint az osztálytársadalmakban
korábban volt.
A másik sorsunkat alakító változás, hogy a nem túlnépesedő
társadalmakban a munkaerő minősége nem megfelelő. A társadalomtudományok
nem vették tudomásul, hogy a fajunk tudásvagyona ugyan emberhez méltóan nőtt,
ezzel párhuzamosan ugyanakkor a munkaerő többségével szemben támasztott
minőségi igény egyre csökkent. Harari ugyan megérezte, hogy a termelésből való
megélés a tudásvagyon növekedésének volt köszönhető, de ugyanakkor a
munkavégzők többségével szemben annál alacsonyabb minőségi igény támadt. Fajunk tudásvagyona egyre nőtt, de a
fejlettebb technika egyre alacsonyabb minőségi igényt támasztott a munkaerő
többségének munkaerejével szemben. Ezt a gyűjtögetésről a termelésre térés
során hangsúlyozza. Ezt látja, hogy a
gyűjtögetés képességigényesebb megélhetési forma volt, mint a gabonatermelés és
a pásztorkodás. Ezt azonban az ipari forradalom estében meg sem említi,
pedig akkor volt ez a legnagyobb.
Az ipari forradalom a gyári
termelés technikájára épült, történelmi technikai találmányok voltak az alapjai.
Tehát sokkal magasabb szellemi vagyon hozta létre, mint az öntözéses
gabonatermelést és a pásztorkodó állattartást. Ezeken a gépeken azonban olyan
dolgozók hatékonyan dolgoztak, akik néhány napos tanulás után végezték a
munkájukat. Nemcsak a céhiparnak, de még a háziiparnak is sokszor nagyobb volt
a munkavégzőkkel szemben támasztott minőségi igénye. Az ipari forradalom
találmányai mögött óriási tudásigény, a működtetőkkel szemben azonban sokkal
alacsonyabb. A történészek annyira belemerülnek a politikai és a katonai
eseményekbe, hogy fel sem vetik, mikor, hogyan alakult a termelés
munkaerőigénye. Véleményem szerint a munkaerő nagy többségével szemen soha nem
volt olyan alacsony a munkaerővel szemben támasztott képesség és
képzettségigény, mint a 20. század elején.
A társadalom igyekezett elérni, hogy a tagjai tudjanak írni és olvasni.
Azt mégsem állapította meg senki, hogy a munkaerő nagy többsége nem igényelte
ezt a képességet. Ez akkor vált nyilvánvalóvá, amikor a háború során a családok
levelezésre kényszerültek. A lakosság olvasására elsősorban a vallásnak, utána
a közigazgatásnak volt szüksége.
Alig egy évszázad alatt ez
megfordult, jelenleg már az írás és olvasás elsajátítása is nagyon kevés. A
technikai fejlődés eredményeit nyomon kell követni. Jelenleg még a háztartás
vezetése is megköveteli a technikával való lépéstartást. Szüleimnek még a
villany, a gáz, a víz szolgáltatásainak az igénybevétele is megkerülhetetlen. A
gyorsan változó technikát a gyerekek jobban követik, mint a szülők, és a nagyszülők
pedig az unokák segítségére vannak utalva.
Gyermekkoromban újdonság volt a
gyári cipő, ma már szinte megszűnt a cipők javítása, mert az új olcsóbb, mint a
régi javítása. A számítógépek és a mobil telefonok estében már ott tartunk,
hogy a fejlettebbekkel való lecserélés a legjobb megoldás. Ezért aztán, aki nem
tart a technikai fejlődéssel, másokra szorul.
A gyors technikai fejlődés
következménye a munkaerő egyre magasabb iskolázottsága, szellemi vagyonának
növelése. Ezért vált az iskolázottság a legfontosabb társadalmi igénnyé. A
jelenkor megértésnek egyik legjobb mutatója az iskolázottság mértéke. Ezzel
mérjük a társadalmak szellemi vagyonát. Jelenleg a társadalmak várható
eredményét semmi sem jelzi jobban, mint az ENSZ PISA felmérése. Ez a mutató a
legjobb jelzése arra, hogy milyen lesz a következő nemzedék teljesítménye. Ötven
éve a Nyugton ezzel Finnország az első. A hidegháború után ehhez zárkózott fel
Japán és a Négy Kis Tigris, jelenleg pedig Kína. Ennek alapján állítom, hogy az államok várható teljesítményét a
legjobban az oktatási rendszerük hatékonysága méri. Márpedig ami fontos,
annak alakítását a piacra kell bízni. Ezzel
szemben ma az oktatási rendszerek állami és egyházi irányítás alatt működnek,
és felettük a pedagógusok szakszervezetei uralkodnak.
Életem során megtanultam, hogy ami fontos, azt a piacra kell bízni. Marxnak
is az volt a legnagyobb hibája, hogy mindent a politikai hatalom irányítása
alatt képzelt el. Pedig, ami fontos, azt a kereslet és kínálat egyensúlya szolgálja
a legjobban.
A Szovjetunió szétesése óta
általános vélemény, hogy a marxizmus megbukott. Ugyanakkor a magát marxistának
nevező Kína a legsikeresebb ország. Azt azonban nem tudom, hogy mi lenne erről
Marx véleménye, mert nehezen értené meg azt, ami Kínában történik. A legkevésbé
azt, hogy ott szaporodnak a leggyorsabban a nagyon gazdagok, és ott a politikai
erőszakkal korlátozza a gyermekvállalást. Ő ugyanis a munkásosztály politikai
diktatúráját tekintette a kommunizmus felé vezető út elsődleges feltételének, a
népszaporulattal pedig nem is foglalkozott, értékelméletében pedig a szellemi
vagyon szerepét az oktatás fontosságát nem is említette.
Lenin volt az egyetlen jelentős szerepet játszó marxista, akinek a
jelszava: a tanulás volt, és a gazdaság piacos irányítását nem tartotta
megkerülhetőnek.
Ha pedig igaz, hogy a jelenkori társadalom legfontosabb vagyona a
szellemi vagyon, akkor annak a termelését csak a piac hatásaira reagálva lehet
hatékonyan megoldani. Jelenleg a társadalmak jövője elsősorban az oktatási rendszer
hatékonyságától függ. Ehhez képest a politika és a pedagógusok érdeke másodlagos.
Ennek ellenére az állami
beavatkozás és a szakszervezeti érdekvédelem ebben a legfontosabb értéktermelő
ágazatban a legerősebb, a legfontosabb érdekeltek szülők, a legkisebb szerephez
jutnak. A pedagógusok jövedelme pedig független a munkájuk hatékonyágától. Száz
éve a szakszervezetekbe szervezett dolgozók aránya az ágazatok súlyával arányos
volt. a szakszervezetek a bányászatban, a kohászatban voltak. Mára a klasszikus
értelemben vett ágazatokban szinte jelentéktelenné vált a szakszervezeti tagok
aránya, ezzel szemben az állami tisztviselők, és azokon belül is a
szakszervezeti tag minden dolgozó. Száz
éve a szakszervezetek a tőkés munkaadókkal szemben védték a dolgozók érekét,
jelenleg a szakszervezeti tagok többségének a munkaadója az állam.
A tudományos és technikai
forradalom először értékelte fel az értéktermelők minőségét, ezzel az oktatásra
fordított idő és költség megsokszorozódott. Ennek ellenére a legtöbb szabadsága
a pedagógusoknak és a diákoknak van. Azt
még senki nem vetette fel, hogy milyen társadalmi veszteség származik abból,
hogy a pedagógusok és a diákok évente négy hónapos szabadságot élveznek, az
oktatási intézmények pedig üresen állnak. Senkinek nem jutott az eszébe,
hogy miért áll a társadalom legfontosabb szektora évente négy hónapon
keresztül. Sajnos annak a nyomát sem találtam, hogy milyen okok miatt alakult
ki az oktatásban a példátlanul sok szüneteltetés. Még kevésbé találok arra magyarázatot, hogy miért maradt meg a sok
szünet a jelenkorban, amikor a társadalom legfontosabb szektora lett az
oktatás.
Arra csak az utóbbi tíz évben
figyeltem fel, hogy az oktatás piacosításában az elmaradt világ országai járnak
az élen, ott ahol az iskoláztatás költségeinek a legnagyobb hányadát a szülők
fizetik. Az állami oktatással szemben a piacos oktatás elsősorban a Szahara alatti
Afrikában és Dél-Ázsiában terjed. Ott vált nyilvánvalóvá, hogy az állami
oktatás alacsony hatékonyságú, és drága.
Az öregkori ellátás a gyermekneveléstől függjön.
Jó húsz éve ismertem fel, hogy az
öregkori állátást nem az életkereséshez, hanem a gyermeknevelés eredményéhez
kell kötni. A keresetarányos nyugdíjrendszer a társadalom elsődleges érdekével
ellentétes. Az a tény, hogy a szülők, mindenekelőtt
az anyák egyre kevesebb gyermeket vállalnak, vagyis a jelenlegi nyugdíjrendszer
kontraszelekciót hozott létre. A következő generáció értéke elsősorban
attól függ, milyen volt a gyermekvállalás mögött a szülői háttér. Meggyőződésem
szerint, a gyerekek felnevelési elsősorban a szülők, mindenekelőtt az anyák keresetétől
és iskolázottságától függ. Ez bármennyire nyilvánvaló, a politikai hatalom
vigyáz rá, hogy ki ne derüljön. Pedig a közvélemény látja, hogy a gyereknevelés eredménye elsősorban a családi
háttéren múlik. Ez azonban csak
akkor érvényesül, ha a gyermekvállalás állami támogatása a szülők,
mindenekelőtt az anyák képzettségével és a gyermekük iskolázottságával arányos
legyen. Ezért vagyok a híve az
olyan adózásnak, ami a gyermekvállalást a nagyobb keresetű családoknál, azon
belül az anyáknál jobban támogatja.
Büszke vagyok arra, hogy 67 ével
ezelőtt az erdőgazdaságokban a fák választékának az árát, nem a felmerült, de
nehezen meghatározható ráfordításokhoz, hanem a világpiaci árarányokhoz igazítja.
Húsz év óta már tudom, hogy az oktatás
ezerszer fontosabb, mint az erdészet, ezért az oktatási rendszert ezerszer
inkább kellene piacosítani. Ez azonban sokkal reménytelenebb, mert erős mind az
állam, mind a pedagógus szakszervezet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése